Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Abu Daud / Kitab Taharah / Sunan Abi Daud – Kitab Thoharah – Sesi 46 – Bab Tentang Perempuan Bermimpi Seperti Lelaki Bermimpi & Bab Kadar Air Yang Memadai Untuk Mandi Junub & Bab Tentang Mandi Junub & Bab Wudhu’ Selepas Mandi Junub.
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sunan Abi Daud – Kitab Thoharah – Sesi 46 – Bab Tentang Perempuan Bermimpi Seperti Lelaki Bermimpi & Bab Kadar Air Yang Memadai Untuk Mandi Junub & Bab Tentang Mandi Junub & Bab Wudhu’ Selepas Mandi Junub.

Sunan Abi Daud – Syarah Hadith – Kitab Thoharah – Sesi 46 – 20-Mac-05

 

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3
Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

 

KLIK MINIT DI BAWAH UNTUK TONTON TERUS KE TAJUK PERBINCANGAN

1 – 00:10 – Terjemahan Hadis.
2 – 18:12 – Bab : Perempuan Bermimpi Seperti Lelaki Bermimpi.
3 – 50:10 – Bab : Mandi Junub.
4 – 01:21:28 – Bab : Wudhu’ Selepas Mandi.

 

 

بَاب فِي الْمَرْأَةِ تَرَى مَا يَرَى الرَّجُلُ

Bab Tentang Perempuan Bermimpi Seperti Mimpi  Lelaki

237 حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ صَالِحٍ حَدَّثَنَا عَنْبَسَةُ حَدَّثَنَا يُونُسُ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ قَالَ عُرْوَةُ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ أُمَّ سُلَيْمٍ الْأَنْصَارِيَّةَ هِيَ أُمُّ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي مِنْ الْحَقِّ أَرَأَيْتَ الْمَرْأَةَ إِذَا رَأَتْ فِي النَّوْمِ مَا يَرَى الرَّجُلُ أَتَغْتَسِلُ أَمْ لَا قَالَتْ عَائِشَةُ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ فَلْتَغْتَسِلْ إِذَا وَجَدَتْ الْمَاءَ قَالَتْ عَائِشَةُ فَأَقْبَلْتُ عَلَيْهَا فَقُلْتُ أُفٍّ لَكِ وَهَلْ تَرَى ذَلِكَ الْمَرْأَةُ فَأَقْبَلَ عَلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ تَرِبَتْ يَمِينُكِ يَا عَائِشَةُ وَمِنْ أَيْنَ يَكُونُ الشَّبَهُ

قَالَ أَبُو دَاوُد وَكَذَا رَوَى َالزُّبَيْدِي ُّوعُقيْلٌ وَيُونُسُ وَابْنُ أَخِي الزُّهْرِيِّ وَأبْنُ أَبِي الْوَزِيرِ عَنْ مَالِكٍ عَنْ الزُّهْرِيِّ وَوَافَقَ الزُّهْرِيَّ مُسَافِعُ الْحَجَبِيُّ قَالَ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ وَأَمَّا هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ فَقَالَ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ زَيْنَبَ بِنْتِ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ أَنَّ أُمَّ سُلَيْمٍ جَاءَتْ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

237-Ahmad bin Shalih meriwayatkan kepada kami, katanya: `Anbasah meriwayatkan kepada kami, katanya: Yunus meriwayatkan kepada kami daripada Ibn Syihab, katanya: `Urwah berkata daripada `Aaisyah bahawa Ummu Sulaim al-Anshoriyyah yaitu ibu kepada Anas bin Malik berkata: wahai Rasulullah sesungguhnya Allah tidak malu menyatakan kebenaran. Apa kata mu tentang seorang perempuan yang mengalami dalam tidurnya seperti yang dialami oleh lelaki, adakah dia perlu mandi atau tidak?. `Aaisyah berkata: maka Nabi s.a.w. menjawab: ya! Hendaklah dia mandi sekiranya dia mendapati ada kesan air. `Aaisyah berkata: aku pun menuju kepadanya (Ummu Sulaim) sambil aku berkata: isy Engkau ni!, adakah perempuan juga bermimpi begitu?, terus Rasulullah s.a.w. menghadap kepada saya, lalu berkata: teruk betullah engkau ni hai `Aaisyah! Kalau bukan begitu, dari mana datangnya keserupaan?.

Abu Daud berkata: demikianlah az-Zubaidi, `Uqail, Yunus, anak saudara kepada Zuhri dan Ibn Abi al-Wazir meriwayatkan daripada Malik daripada az-Zuhri dan Musafi’ al-Hajabi telah bersetuju dengan az-Zuhri (sebagai mutaba`ah kepada Zuhri). beliau berkata: daripada `Urwah daripada `Aaisyah. Adapun Hisyam bin `Urwah, beliau berkata: daripada `Urwah daripada Zainab binti Abi Salamah daripada Ummu Salamah bahawa Ummu Sulaim datang kepada Rasulullah s.a.w.

 

بَاب فِي مِقْدَارِ الْمَاءِ الَّذِي يُجْزِئُ فِي الْغُسْلِ

Bab Tentang Sukatan Air Yang Memadai Untuk Mandi Junub 

238 حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ الْقَعْنَبِيُّ عَنْ مَالِكٍ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَغْتَسِلُ مِنْ إِنَاءٍ هُوَ الْفَرَقُ مِنْ الْجَنَابَةِ                                                         

قَالَ أَبُو دَاوُد قَالَ مَعْمَرٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ فِي هَذَا الْحَدِيثِ قَالَتْ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ فِيهِ قَدْرُ الْفَرَقِ قَالَ أَبُو دَاوُد وَرَوَى ابْنُ عُيَيْنَةَ نَحْوَ حَدِيثِ مَالِكٍ قَالَ أَبُو دَاوُد سَمِعْت أَحْمَدَ بْنَ حَنْبَلٍ يَقُولُ الْفَرَقُ سِتَّةَ عَشَرَ رِطْلًا وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ صَاعُ ابْنِ أَبِي ذِئْبٍ خَمْسَةُ أَرْطَالٍ وَثُلُثٌ قَالَ فَمَنْ قَالَ ثَمَانِيَةُ أَرْطَالٍ قَالَ لَيْسَ ذَلِكَ بِمَحْفُوظٍ

قَالَ و سَمِعْت أَحْمَدَ يَقُولُ مَنْ أَعْطَى فِي صَدَقَةِ الْفِطْرِ بِرِطْلِنَا هَذَا خَمْسَةَ أَرْطَالٍ وَثُلُثًا فَقَدْ أَوْفَى قِيلَ لَهُ الصَّيْحَانِيُّ ثَقِيلٌ قَالَ الصَّيْحَانِيُّ أَطْيَبُ قَالَ لَا أَدْرِي

238-`Abdullah bin Maslamah al-Qa’nabi meriwayatkan kepada kami daripada Malik daripada Ibn Syihab daripada `Urwah daripada `Aaisyah bahawa Nabi s.a.w. mandi junub menggunakan bekas yaitu faraq.

Abu daud berkata: dalam hadits ini Ma’mar meriwayatkan daripada az-Zuhri, kata `Aaisyah: aku mandi bersama Rasulullah s.a.w. daripada bekas yang sama, terdapat di dalamnya air sebanyak satu faraq. Abu Daud berkata: Ibn `Uyainah meriwayatkan hadits yang semakna denagan hadits Malik. Abu Daud berkata: saya pernah mendengar Ahmad bin Hambal berkata: faraq itu iayalah enam belas kati. Dan saya juga pernah mendengar beliau berkata: gantang Ibn Abi Zi’b sama dengan lima suku (5 1/4 ) kati. Abu Daud berkata: orang yang mengatakan lapan kati itu?, Ahmad menjawab: itu tidak betul.

Abu Daud berkata: pernah saya mendengar Ahmad mengatakan: sesiapa yang memberi zakat fitrah mengikut kati kita ini yaitu lima suku kati bermakna dia telah menyempurnakan zakatnya itu. Ada orang bertanya kepada beliau: buah kurma shoihani  itu berat?, imam Ahmad menjawab: kurma shoihani itu lebih baik dan dia (imam Ahmad) berkata: saya tidak pasti.    

 

بَاب فِي الْغُسْلِ مِنْ الْجَنَابَةِ

Bab Tentang Mandi Junub

239 – حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ النُّفَيْلِيُّ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا أَبُو إِسْحَقَ حَدَّثَنِي سُلَيْمَانُ بْنُ صُرَدٍ عَنْ جُبَيْرِ بْنِ مُطْعِمٍ أَنَّهُمْ ذَكَرُوا عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْغُسْلَ مِنْ الْجَنَابَةِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمَّا أَنَا فَأُفِيضُ عَلَى رَأْسِي ثَلَاثًا وَأَشَارَ بِيَدَيْهِ كِلْتَيْهِمَا

239-`Abdullah bin Muhammad an-Nufaili meriwayatkan kepada kami, katanya: Zuhair meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu Ishaq meriwayatkan kepada kami, katanya: Sulaiman bin Shurad meriwayatkan kepada ku daripada Jubair bin Muth`im, bahawa para shahabat bercakap-cakap di hadapan Nabi s.a.w. tentang mandi junub, maka Rasulullah s.a.w. bersabda: kalau saya, saya menuangkan tiga cebokan air di atas kepala saya dan Baginda mengisyaratkan dengan kedua belah tangannya.

240 – حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا أَبُو عَاصِمٍ عَنْ حَنْظَلَةَ عَنْ الْقَاسِمِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنْ الْجَنَابَةِ دَعَا بِشَيْءٍ نَحْو الْحِلَابِ فَأَخَذَ بِكَفَّيْهِ فَبَدَأَ بِشِقِّ رَأْسِهِ الْأَيْمَنِ ثُمَّ الْأَيْسَرِ ثُمَّ أَخَذَ بِكَفَّيْهِ فَقَالَ بِهِمَا عَلَى رَأْسِهِ

240-Muhammad bin al-Mustanna meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu `Ashim meriwayatkan kepada kami, daripada Hanzalah daripada al-Qasim daripada `Aaisyah, katanya: apabila Rasulullah s.a.w. mandi, Baginda akan meminta bekas seperti hilab (bekas untuk menampung perahan susu unta) lalu Baginda akan mengambil (air) dengan kedua tapak tangannya dan dimulakan dengan bahagian kanan kepalanya, kemudian bahagian kiri kepalanya, kemudian Baginda mengambil (air) dengan kedua tapak tangannya lalu menuangkan di atas kepalanya.

241 – حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ يَعْنِي ابْنَ مَهْدِيٍّ عَنْ زَائِدَةَ بْنِ قُدَامَةَ عَنْ صَدَقَةَ حَدَّثَنَا جُمَيْعُ بْنُ عُمَيْرٍ أَحَدُ بَنِي تَيْمِ اللَّهِ بْنِ ثَعْلَبَةَ قَالَ دَخَلْتُ مَعَ أُمِّي وَخَالَتِي عَلَى عَائِشَةَ فَسَأَلَتْهَا إِحْدَاهُمَا كَيْفَ كُنْتُمْ تَصْنَعُونَ عِنْدَ الْغُسْلِ فَقَالَتْ عَائِشَةُ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ وُضُوءَهُ لِلصَّلَاةِ ثُمَّ يُفِيضُ عَلَى رَأْسِهِ ثَلَاثَ مِرَارٍ وَنَحْنُ نُفِيضُ عَلَى رُءُوسِنَا خَمْسًا مِنْ أَجْلِ الضُّفُرِ

241-Ya’qub bin Ibrahim meriwayatkan kepada kami, katanya: `Abdur Rahman yaitu Ibn Mahdi meriwayatkan kepada kami daripada Zaa’idah bin Qudamah daripada Shodaqah, katanya: Jumai’ bin `Umair, salah seorang daripada bani Taimilah bin Tsa’labah, katanya: aku bersama ibu dan makcikku telah pergi menemui `Aaisyah, lalu salah seorang daripada mereka berdua bertanya kepada `Aaisayah: bagaimana kamu lakukan ketika mandi? Maka `Aaisyah menjawab: Rasulullah s.a.w. berwudhu’ seperti mana wudhu’nya untuk sembahyang, kemudian Baginda menuangkan air ke atas kepalanya sebanyak tiga kali dan kami menuangkanya ke atas kepala kami sebanyak lima kali kerana rambut yang dijalin.

242 – حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ الْوَاشِحِيُّ  ح وَحَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَا حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنْ الْجَنَابَةِ قَالَ سُلَيْمَانُ يَبْدَأُ فَيُفْرِغُ بِيَمِينِهِ وَقَالَ مُسَدَّدٌ غَسَلَ يَدَيْهِ وَ يَصُبُّ الْإِنَاءَ عَلَى يَدِهِ الْيُمْنَى ثُمَّ اتَّفَقَا فَيَغْسِلُ فَرْجَهُ وَقَالَ مُسَدَّدٌ يُفْرِغُ عَلَى شِمَالِهِ وَرُبَّمَا كَنَتْ عَنْ الْفَرْجِ ثُمَّ يَتَوَضَّأُ وُضُوءَهُ لِلصَّلَاةِ ثُمَّ يُدْخِلُ يَدَيْهِ فِي الْإِنَاءِ فَيُخَلِّلُ شَعْرَهُ حَتَّى إِذَا رَأَى أَنَّهُ قَدْ أَصَابَ الْبَشْرَةَ أَوْ أَنْقَى الْبَشْرَةَ أَفْرَغَ عَلَى رَأْسِهِ ثَلَاثًا فَإِذَا فَضَلَ فَضْلَةٌ صَبَّهَا عَلَيْهِ

242-Sulaiman bin Harb al-wasyihi meriwayatkan kepada kami ح  Musaddad meriwayatkan kepada kami, mereka berdua berkata: Hammad meriwayatkan kepada kami daripada Hisyam bin `Urwah daripada ayahnya daripada `Aaisyah, katanya: apabila Rasulullah s.a.w. mandi junub. Sulaiman berkata: Baginda memulakan dengan menuangkan air dengan tangan kanannya. Dan Musaddad berkata: Baginda membasuh kedua belah tangannya dan menuangkan air ke atas tangan kanannya. Kemudian mereka (Sulaiman dan Musaddad) bersepakat: lalu Baginda membasuh kemaluannya. Dan kata Musaddad: Baginda menuangkan air ke atas tangan kirinya, kadang-kadang `Aaisyah menyebutkan mengenai faraj secara kinayah (denagan perkataan lain yang menunjukkan kepada maknanya), kemudian Baginda berwudhu’ dan memasukkan kedua tangannya di dalam bekas lalu diselati bulu di tubuhnya sehingga Baginda mengira air telah pun rata di kulitnya atau air telah membersihkan kulitnya, Baginda akan menuangkan air di atas kepalanya sebanyak tiga kali, sekiranya masih ada lebihan air Baginda akan menuangkannya ke atas tubuhnya.

243 – حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عَلِيٍّ الْبَاهِلِيُّ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَدِيٍّ حَدَّثَنَا سَعِيدٌ عَنْ أَبِي مَعْشَرٍ عَنْ النَّخَعِيِّ عَنْ الْأَسْوَدِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَغْتَسِلَ مِنْ الْجَنَابَةِ بَدَأَ بِكَفَّيْهِ فَغَسَلَهُمَا ثُمَّ غَسَلَ مَرَافِغَهُ وَأَفَاضَ عَلَيْهِ الْمَاءَ فَإِذَا أَنْقَاهُمَا أَهْوَى بِهِمَا إِلَى حَائِطٍ ثُمَّ يَسْتَقْبِلُ الْوُضُوءَ وَيُفِيضُ الْمَاءَ عَلَى رَأْسِهِ

243-`Amar bin `Ali al-bahili meriwayatkan kepada kami, katanya: Muhammad bin Abi `Adi meriwayatkan kepada kami, katanya: Sa`id meriwayatkan kepada kami daripada Abi Ma’syar daripada an-Nakha`i daripada al-Aswad daripada `Aaisyah, katanya: apabila Rasululah s.a.w. mahu mandi junub, Baginda akan memulakan dengan kedua belah tangannya, dibasuh keduanya, kemudian Baginda membasuh segala pelipatannya dan menuangkan air ke atasnya. Apabila Nabi s.a.w. telah membersihkan keduanya, Baginda akan menhulurkan kedua belah tangannya ke dinding, kemudian mula berwudhu’ dan menuangkan air ke atas kepalanya.

244 حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ شَوْكَرٍ حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ عَنْ عُرْوَةَ الْهَمْدَانِيِّ حَدَّثَنَا الشَّعْبِيُّ قَالَ قَالَتْ عَائِشَةُ لَئِنْ شِئْتُمْ لَأُرِيَنَّكُمْ أَثَرَ يَدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْحَائِطِ حَيْثُ كَانَ يَغْتَسِلُ مِنْ الْجَنَابَةِ

244-Al-Hasan bin Syaukar meriwayatkan kepada kami, katanya: Husyaim meriwayatkan kepada kami daripada `Urwah al-Hamdani, katanya: asy-Sa’bi meriwayatkan kepada kami, katanya: `Aaisyah berkata: kalau kamu mahu, aku dapat menunjukkan kepada kamu kesan tangan Rasulullah s.a.w. yang terdapat pada dinding dimana Baginda mandi junub.

245 – حَدَّثَنَا مُسَدَّدُ بْنُ مُسَرْهَدٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ دَاوُدَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ سَالِمٍ عَنْ كُرَيْبٍ حَدَّثَنَا ابْنُ عَبَّاسٍ عَنْ خَالَتِهِ مَيْمُونَةَ قَالَتْ وَضَعْتُ لِلنَّبِيِّ غُسْلًا يَغْتَسِلُ مِنْ الْجَنَابَةِ فَأَكْفَأَ الْإِنَاءَ عَلَى يَدِهِ الْيُمْنَى فَغَسَلَهَا مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلَاثًا ثُمَّ صَبَّ عَلَى فَرْجِهِ فَغَسَلَ فَرْجَهُ بِشِمَالِهِ ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ الْأَرْضَ فَغَسَلَهَا ثُمَّ تَمَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ وَغَسَلَ وَجْهَهُ وَيَدَيْهِ ثُمَّ صَبَّ عَلَى رَأْسِهِ وَجَسَدِهِ ثُمَّ تَنَحَّى نَاحِيَةً فَغَسَلَ رِجْلَيْهِ فَنَاوَلْتُهُ الْمِنْدِيلَ فَلَمْ يَأْخُذْهُ وَجَعَلَ يَنْفُضُ الْمَاءَ عَنْ جَسَدِهِ فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِإِبْرَاهِيمَ فَقَالَ كَانُوا لَا يَرَوْنَ بِالْمِنْدِيلِ بَأْسًا وَلَكِنْ كَانُوا يَكْرَهُونَ الْعَادَةَ قَالَ أَبُو دَاوُد قَالَ مُسَدَّدٌ قُلْتُ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ دَاوُدَ كَانُوا يَكْرَهُونَهُ لِلْعَادَةِ فَقَالَ هَكَذَا هُوَ وَلَكِنْ وَجَدْتُهُ فِي كِتَابِي هَكَذَا

245-Musaddad bin Musarhad meriwayatkan kepada kami, katanya: `Abdullah bin Daud meriwayatkan kepada kami daripada al-A’masy daripada Salim daripada Kuraib, katanya: Ibn `Abbas meriwayatkan kepada kami daripada makciknya yaitu Maimunah. Katanya: aku telah meletakkan air untuk Nabi s.a.w. mandi junub, maka Baginda menuangkan bekas itu ke atas tangan kanannya lalu dibasuhnya sebanyak dua kali atau tiga kali, kemudian Baginda menuangkan air pada farajnya, lalu dibasuhnya menggunakan tangan kirinya, kemudian Baginda menggosok tangannya pada tanah, lalu dibasuhnya, kemudian Baginda berkumur, menghisap air ke hidung, membasuh muka dan kedua tangannya, kemudain mencurahkan air ke atas kepala dan tubuhnya, kemudian Nabi s.a.w. beralih ke suatu penjuru lalu membasuh kedua kakinya, aku mengambil sehelai tuala untuknya tetapi Baginda tidak mahu mengambilnya, Baginda mula mengebaskan air daripada tubuhnya . aku (al-A’masy) menyebutkan perkara itu kepada Ibrahim, beliau berkata: mereka (para shahabat) berpendapat tidak mengapa menggunakan tuala, tetapi mereka tidak suka kalau dijadikan kebiasaan.

Abu Daud berkata: Musaddad berkata: saya katakana kepada `Abdullah bin Daud: “mereka tidak suka tuala kerana kebiasaan”, maka beliau mejawab: itulah yang sebenarnya, tetapi saya dapati dalam tulisan saya begini (tidak ada ال pada lafaz العادة)

246 – حَدَّثَنَا حُسَيْنُ بْنُ عِيسَى الْخُرَاسَانِيُّ حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي فُدَيْكٍ عَنْ ابْنِ أَبِي ذِئْبٍ عَنْ شُعْبَةَ قَالَ إِنَّ ابْنَ عَبَّاسٍ كَانَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنْ الْجَنَابَةِ يُفْرِغُ بِيَدِهِ الْيُمْنَى عَلَى يَدِهِ الْيُسْرَى سَبْعَ مِرَارٍ ثُمَّ يَغْسِلُ فَرْجَهُ فَنَسِيَ مَرَّةً كَمْ أَفْرَغَ فَسَأَلَنِي كَمْ أَفْرَغْتُ فَقُلْتُ لَا أَدْرِي فَقَالَ لَا أُمَّ لَكَ وَمَا يَمْنَعُكَ أَنْ تَدْرِيَ ثُمَّ يَتَوَضَّأُ وُضُوءَهُ لِلصَّلَاةِ ثُمَّ يُفِيضُ عَلَى جِلْدِهِ الْمَاءَ ثُمَّ يَقُولُ هَكَذَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَطَهَّرُ

246-Husain bin `Isa al-khurasani meriwayatkan kepada kami, katanya: Ibn Abi Fudaik meriwaytkan kepada kami daripada Ibn Abi Zi’b daripada Syu’bah, katanya: apabila Ibn `Abbas mandi junub, beliau akan menuangkan dengan tangan kananya ke atas tangan kirinya sebanyak tujuh kali, kemudian membasuh farajnya. Pernah satu kali beliau terlupa, berapa kali telah beliau tuangkan, maka beliau pun bertanya kepada saya: “sudah berapa kali saya menuangkannya”?, saya menjawab: “saya tidak pasti”, lalu beliau berkata: apalah engkau ni!, apa salahnya kalau engkau memastikannya. Kemudian beliau berwudhu’ seperti wudhu’nya untuk sebahyang, lalu dia menuangkan air ke atas kulit tubuhnya, lantas berkata: beginilah Rasulullah s.a.w. bersuci.

247 – حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ بْنُ جَابِرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُصْمٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ كَانَتْ الصَّلَاةُ خَمْسِينَ وَالْغُسْلُ مِنْ الْجَنَابَةِ سَبْعَ مِرَارٍ وَغَسْلُ الْبَوْلِ مِنْ الثَّوْبِ سَبْعَ مِرَارٍ فَلَمْ يَزَلْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَسْأَلُ حَتَّى جَعَلَتْ الصَّلَاةُ خَمْسًا وَالْغُسْلُ مِنْ الْجَنَابَةِ مَرَّةً وَغَسْلُ الْبَوْلِ مِنْ الثَّوْبِ مَرَّةً

247-Qutaibah bin Sa`id meriwayatkan kepada kami, katanya: Ayyub bin Jabir meriwayatkan kepada kami daripada `Abdullah bin `Ushm daripada `Abdullah bin `Umar, katanya: sembahyang pada asalnya lima puluh (sehari semalam), mandi junub tujuh kali dan membasuh air kencing pada kain sebanyak tujuh kali, tetapi Rasulullah s.a.w. terus memohon sehingga sembahyang hanya tinggal lima kali, mandi junub hanya sekali dan membasuh air kencing pada kain hanya sekali.

248 – حَدَّثَنَا نَصْرُ بْنُ عَلِيٍّ حَدَّثَنَا الْحَارِثُ بْنُ وَجِيهٍ حَدَّثَنَا مَالِكُ بْنُ دِينَارٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِيرِينَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ تَحْتَ كُلِّ شَعْرَةٍ جَنَابَةً فَاغْسِلُوا الشَّعْرَ وَأَنْقُوا الْبَشَرَ قَالَ أَبُو دَاوُد الْحَارِثُ بْنُ وَجِيهٍ حَدِيثُهُ مُنْكَرٌ وَهُوَ ضَعِيفٌ

248-Nashr bin `Ali meriwayatkan kepada kami, katanya: al- Harits bin Wajih meriwayatkan kepada kami, katanya: Malik bin Dinar meriwayatkan kepada kami daripada Muhammad bin Sirin daripada Abi Hurairah, katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: sesungguhnya di bawah setiap bulu itu ada janabah, oleh itu kamu basuhlah bulu itu dan bersihkan kulit kamu.

Abu Daud berkata: hadits al-Harits bin Wajih adalah mungkar dan dia seorang yang dho`if.

249 – حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ أَخْبَرَنَا عَطَاءُ بْنُ السَّائِبِ عَنْ زَاذَانَ عَنْ عَلِيٍّ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ تَرَكَ مَوْضِعَ شَعْرَةٍ مِنْ جَنَابَةٍ لَمْ يَغْسِلْهَا فعلَ بِهَا كَذَا وَكَذَا مِنْ النَّارِ قَالَ عَلِيٌّ فَمِنْ ثَمَّ عَادَيْتُ رَأْسِي فَمِنْ ثَمَّ عَادَيْتُ رَأْسِي فَمِنْ ثَمَّ عَادَيْتُ رَأْسِي وَكَانَ يَجُزُّ شَعْرَهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ…

249-Musa bin Isma`il meriwayatka kepada kami, katanya: Hammad meriwayatkan kepada kami, katanya: `Atho’ bin as-Sa’ib meriwayatkan kepada kami daripada Zazan daripada `Ali, katanya: sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah bersabda: sesiapa yang meninggalkan tempat kadar sehelai bulu ketika mandi junub, tidak dibasuhnya, akan diperlakukan padanya (tempat yang ditinggalkan itu) begini-begini daripada `azab neraka. `Ali berkata: kerana itulah aku memusuhi kepalaku (rambut yang terdapat di kepalaku), kerana itulah aku memusuhi kepalaku, kerana itulah aku memusuhi kepalaku dan beliau mencukur kepalanya.

 

بَاب فِي الْوُضُوءِ بَعْدَ الْغُسْلِ

Bab Berwudhu’ Selepas Mandi Junub

250 حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ النُّفَيْلِيُّ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا أَبُو إِسْحَقَ عَنْ الْأَسْوَدِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَغْتَسِلُ وَيُصَلِّي الرَّكْعَتَيْنِ وَصَلَاةَ الْغَدَاةِ وَلَا أَرَاهُ يُحْدِثُ وُضُوءًا بَعْدَ الْغُسْلِ

250-`Abdullah bin Muhammad an-Nufaili meriwayatkan kepada kami, katanya: Zuhair meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu Ishaq meriwayatkan kepada kami daripada al-Aswad daripada `Aaisyah, katanya: Rasulullah s.a.w. mandi dan bersembayang dua rakaat, setelah itu Baginda sembahyang Subuh, tidak pernah saya melihat Baginda berwudhu’ kembali selepas mandi.

 

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *