Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Abu Daud / Kitab Taharah / Sunan Abi Daud – Kitab Thoharah – Sesi 41 – Bab Tentang Orang Yang Memijak Najis Atau Sesuatu Yang Kotor Dengan Kakinya & Bab Orang Yang Berhadas Ketika Sembahyang & Bab Tentang Mazi.
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sunan Abi Daud – Kitab Thoharah – Sesi 41 – Bab Tentang Orang Yang Memijak Najis Atau Sesuatu Yang Kotor Dengan Kakinya & Bab Orang Yang Berhadas Ketika Sembahyang & Bab Tentang Mazi.

Sunan Abi Daud – Matan Hadith – Kitab Thoharah – Sesi 41 – 13-Feb-05

 

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

Sunan Abi Daud – Syarah Hadith – Kitab Thoharah – Sesi 41 – 13-Feb-05

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

 

KLIK MINIT DI BAWAH UNTUK TONTON TERUS KE TAJUK PERBINCANGAN

1 – 00:08 – Terjemahan Hadis.
2 – 12:08 – Bab : Tentang Seseorang Yang Memijak Najis Atau Sesuatu Yang Najis Dengan Kakinya.
3 – 23:34 – Bab : Tentang Orang Yang Berhadas Ketika Sedang Bersembahyang.
4 – 38:00 – Bab : Tentang Mazi.

 

 

بَاب فِي الرَّجُلِ يَطَأُ الْأَذَى بِرِجْلِهِ

Bab Seseorang Memijak Najis/Kotoran Dengan Kakinya 

203 – حَدَّثَنَا هَنَّادُ بْنُ السَّرِيِّ وَإِبْرَاهِيمُ بْنُ أَبِي مُعَاوِيَةَ عَنْ أَبِي مُعَاوِيَةَ ح و حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ أَخبَرنا شَرِيكٌ وَجَرِيرٌ وَابْنُ إِدْرِيسَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ شَقِيقٍ قَالَ قَالَ عَبْدُ اللَّهِ كُنَّا لَا نَتَوَضَّأُ مِنْ مَوْطِئٍ وَلَا نَكُفُّ شَعْرًا وَلَا ثَوْبًا

قَالَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ أَبِي مُعَاوِيَةَ فِيهِ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ شَقِيقٍ عَنْ مَسْرُوقٍ أَوْ حُدِّثَهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ عَبْدُ اللَّهِ وَقَالَ هَنَّادٌ عَنْ شَقِيقٍ أَوْ حُدِّثَهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ عَبدُ اللهِ.

203 – Hannad bin As-Sariy dan Ibrahim bin Abi Mu`awiyah meriwayatkan kepada kami daripada Abi Mu`awiyah ح   `Utsman bin Abi Syaibah meriwayatkan kepada kami, katanya: Syarik, Jarir dan Ibn Idris meriwayatkan kepada kami daripada al-A`masy daripada Syaqiq, katanya: `Abdullah (Ibn Mas`ud) berkata: “Kami tidak berwudhu’ kerana memijak sesuatu (yang kotor) dan kami tidak memegang rambut dan tidak juga memegang kain”.

Ibrahim bin Abi Mu`awiyah berkata: terdapat riwayat daripada A’masy daripada Saqiq daripada Masruq berkenaan perkara ini, atau diceritakan kepadanya daripadanya, katanya: `Abdullah berkata: Hannad berkata: diambil daripda Syaqiq atau diceritakan kepadanya (Syaqiq) daripadanya (Masruq) katanya: `Abdullah berkata.

 

بَاب فيمَنْ يُحْدِثُ فِي الصَّلَاةِ

Bab Orang Yang Berhadats Ketika Sedang Bersembahyang

204 – حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ الْحَمِيدِ عَنْ عَاصِمٍ الْأَحْوَلِ عَنْ عِيسَى بْنِ حِطَّانَ عَنْ مُسْلِمِ بْنِ سَلَّامٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ طَلْقٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا فَسَا أَحَدُكُمْ فِي الصَّلَاةِ فَلْيَنْصَرِفْ فَلْيَتَوَضَّأْ وَلْيُعِدْ الصَّلَاةَ

204 – `Utsman bin Abi Syaibah meriwayatkan kepada kami, katanya: Jarir bin `Abdil Hamid meriwayatkan kepada kami daripada `Ashim al-Ahwal daripada `Isa bin Hiththan daripada Muslim bin Sallam daripada `Ali bin Thalq, katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: “Apabila seseorang daripada kamu terkentut ketika sedang bersembahyang maka hendaklah dia berhenti dan berwudhu’ serta mengulangi sembahyang tersebut”.

 

بَاب فِي الْمَذْيِ

Bab Tentang Mazi

205 – حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا عُبَيدَةُ بْنُ حُمَيْدٍ الْحَذَّاءُ عَنْ الرُّكَينِ بْنِ الرَّبِيعِ عَنْ حُصَيْنِ بْنِ قَبِيصَةَ عَنْ عَلِيٍّ قَالَ كُنْتُ رَجُلًا مَذَّاءً فَجَعَلْتُ أَغْتَسِلُ حَتَّى تَشَقَّقَ ظَهْرِي فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَوْ ذُكِرَ لَهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَفْعَلْ إِذَا رَأَيْتَ الْمَذْيَ فَاغْسِلْ ذَكَرَكَ وَتَوَضَّأْ وُضُوءَكَ لِلصَّلَاةِ فَإِذَا فَضَخْتَ الْمَاءَ فَاغْتَسِلْ

205 – Qutaibah bin Sa`id meriwayatkan kepada kami, katanya: `Ubaidah bin Humaid Al-Hadzdza’ meriwayatkan kepada kami daripada Ar-Rukain bin ar-Rabi` daripada Hushain bin Qabishah daripada `Ali, katanya: “Aku adalah seorang yang selalu terkeluar air mazi, kerana itu aku mandi sehingga pecah belakangku. lalu aku meyebutkan perkara itu kepada Nabi s.a.w, atau desebutkan perkara itu kepada Nabi s.a.w untuknya”. Maka Rasulullah s.a.w bersabda: “jangan engkau melakukan begitu, apabila engkau terkeluar air mazi maka basuhlah zakar engkau dan berwudhu’lah sebagaimana wudhu’mu untuk sembahyang, tetapi sekiranya engkau terpancut air (mani), maka hendaklah engkau mandi”.

206 – حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ أَبِي النَّضْرِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ يَسَارٍ عَنْ الْمِقْدَادِ بْنِ الْأَسْوَدِ قال انَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَمَرَهُ أَنْ يَسْأَلَ لَهُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الرَّجُلِ إِذَا دَنَا مِنْ أَهْلِهِ فَخَرَجَ مِنْهُ الْمَذْيُ مَاذَا عَلَيْهِ فَإِنَّ عِنْدِي ابْنَتَهُ وَأَنَا أَسْتَحْيِي أَنْ أَسْأَلَهُ قَالَ الْمِقْدَادُ فَسَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ إِذَا وَجَدَ أَحَدُكُمْ ذَلِكَ فَلْيَنْتَضِحْ فَرْجَهُ وَلْيَتَوَضَّأْ وُضُوءَهُ لِلصَّلَاةِ

206 – `Abdullah bin Maslamah meriwayatkan kepada kami daripada Malik daripada Abi An-Nadhr daripada Sulaiman bin Yasar daripada Al-Miqdad bin Al-Aswad sesungguhnya `Ali bin Abi Thalib r.a menyuruhnya supaya bertanya bagi pihaknya kepada Rasulallah s.a.w berkenaan seorang yang apabila dia menghampiri isterinya lalu terkeluar air mazi, apa yang harus dia lakukan?. Kerana anaknya (Rasululah s.a.w) itu adalah isteri saya, malulah saya untuk bertanya dia. Miqdad berkata: “saya bertanya Rasulullah s.a.w tentang perkara tersebut”. Baginda s.a.w bersabda: “sekiranya seseorang dari kamu mengalami demikian maka hendaklah dia membasuh kemaluannya itu dan hendaklah dia mengambil air sembahyang seperti mana air sembahyang yang diambilnya untuk bersembahyang”.

207 – حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ عُرْوَةَ أَنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ قَالَ لِلْمِقْدَادِ وَذَكَرَ نَحْوَ هَذَا قَالَ فَسَأَلَهُ الْمِقْدَادُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِيَغْسِلْ ذَكَرَهُ وَأُنْثَيَيْهِ قَالَ أَبُو دَاوُد وَرَوَاهُ الثَّوْرِيُّ وَجَمَاعَةٌ عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ الْمِقْدَادِ عَنْ عَلِيٍّ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

207 – Ahmad bin Yunus meriwayatkan kepada kami, katanya: Zuhair meriwayatkan kepada kami daripada Hisyam bin `Urwah daripada `Urwah bahawa `Ali bin Abi Thalib berkata kepada Al-Miqdad dan seterusnya perawi menyebutkan hadits ini sama dengan makna hadits yang tersebut sebelum ini. kata perawi: “maka Miqdad bertanya Nabi s.a.w, lantas Baginda s.a.w menjawab: hendaklah dia membasuh zakar dan dua batunya”. Abu Daud berkata: “hadits ini telah diriwayatkan oleh Ats-Tsauri dan sekumpulan perawi daripada Hisyam daripada ayahnya dariada Miqdad daripada `Ali daripad Nabi s.a.w”.

 208- حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ الْقَعْنَبِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَدِيثٍ حدّثَهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ قُلْتُ لِلْمِقْدَادِ فَذَكَرَ مَعْنَاهُ قَالَ أَبُو دَاوُد وَرَوَاهُ الْمُفَضَّلُ بْنُ فَضَالَةَ وَالثَّوْرِيُّ وَابْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ  وَرَوَاهُ ابْنُ إِسْحَقَ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ الْمِقْدَادِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمْ يَذْكُرْ أُنْثَيَيْهِ

208 – `Abdullah bin Maslamah Al-Qo’nabi meriwayatkan kepada kami, katanya: Ayah saya meriwayatkan kepada kami daripada Hisyam bi `Urwah daripada ayahnya mengenai hadits yang telah diriwayatkan kepadanya daripada `Ali bin Abi Tholib, katanya: aku telah berkata kepada Miqdad, langsung perawi menyebutkan hadits ini sama dengan makna hadits yang tersebut sebelum ini. Abu Daud berkata: “hadits ini telah diriwayatkan juga oleh Al-Mufadhdhol bin Fadholah, Ats-Tsauri dan Ibn `Uyainah daripada Hisyam daripada ayahnya daripada `Ali. Dan Ibn Ishaq meriwayatkannya daripada Hisyam bin `Urwah daripada ayahnya daripada Miqdad daripada Nabi s.a.w, tetapi dia tidak ada menyebutkan mengenai dua batu.

209 – حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ يَعْنِي ابْنَ إِبْرَاهِيمَ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَقَ حَدَّثَنِي سَعِيدُ بْنُ عُبَيْدِ بْنِ السَّبَّاقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَهْلِ بْنِ حُنَيْفٍ قَالَ كُنْتُ أَلْقَى مِنْ الْمَذْيِ شِدَّةً وَكُنْتُ أُكْثِرُ مِنْ الِاغْتِسَالِ فَسَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ إِنَّمَا يُجْزِيكَ مِنْ ذَلِكَ الْوُضُوءُ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَكَيْفَ بِمَا يُصِيبُ ثَوْبِي مِنْهُ قَالَ يَكْفِيكَ بِأَنْ تَأْخُذَ كَفًّا مِنْ مَاءٍ فَتَنْضَحَ بِهَا مِنْ ثَوْبِكَ حَيْثُ تَرَى أَنَّهُ أَصَابَهُ

209 – Musaddad meriwayatkan kepada kami, katanya: Isma`il yaitu Ibn Ibrahim meriwayatkan kepada kami, katanya: Muhammad bin Ishaq meriwayatkan kepada kami, katanya: Sa`id bin `Ubaid bin As-Sabbaq meriwayatkan kepada saya daripada ayahnya daripada Sahl bin Hunaif, katanya: “aku mengalami kesukaran kerana air mazi dan aku sering kali mandi kerananya. Setelah itu aku bertanya Rasulullah s.a.w tentang perkara tersebut, maka Baginda menjawab: “hanya memadai kepada mu kerana terkeluar air mazi itu dengan berwudhu’”. Aku berkata: “wahai Rasulullah! Bagaimana dengan air mazi yang terkena kain saya?” Baginda menjawab: “memadailah kepada mu dengan mengambil secebok air lalu membasuh kain mu itu di tepat yang engkau nampak terkena air mazi tersebut”……….

210 – حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ حَدَّثَنَا مُعَاوِيَةُ يَعْنِي ابْنَ صَالِحٍ عَنْ الْعَلَاءِ بْنِ الْحَارِثِ عَنْ حَرَامِ بْنِ حَكِيمٍ عَنْ عَمِّهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَعْدٍ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَمَّا يُوجِبُ الْغُسْلَ وَعَنْ الْمَاءِ يَكُونَ بَعْدَ الْمَاءِ فَقَالَ ذَاكَ الْمَذْيُ وَكُلُّ فَحْلٍ يَمْذِي فَتَغْسِلُ مِنْ ذَلِكَ فَرْجَكَ وَأُنْثَيَيْكَ وَتَوَضَّأْ وُضُوءَكَ لِلصَّلَاةِ

210 – Ibrahim bin Musa menceritakan kepada kami, katanya: `Abdullah bin Wahb menceritakan kepada kami, katanya: Mu’awiyah yaitu Ibn Sholeh menceritakan kepada kami daripada Al-`Ala’ bin Al-Harits daripada Haram bin Hakim daripada bapa saudaranya yaitu `Abdillah bin Sa`d al-ansori, katanya: “pernah saya bertanya kepada Rasulullah s.a.w. tentang perkara yag mewajibkan mandi dan tentang air yang terkeluar selepas air, maka Baginda menjawab: “itulah mazi dan setiap lelaki mengeluarkan air mazi, maka kerana itu hendaklah engkau membasuh kemaluanmu dan kedua batumu setelah itu berwudhu’lah sebagaimana wudhu’ engkau untuk sembahyang”.

211 – حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ بَكَّارٍ حَدَّثَنَا مَرْوَانُ يَعْنِي ابْنَ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنَا الْهَيْثَمُ بْنُ حُمَيْدٍ حَدَّثَنَا الْعَلَاءُ بْنُ الْحَارِثِ عَنْ حَرَامِ بْنِ حَكِيمٍ عَنْ عَمِّهِ أَنَّهُ سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا يَحِلُّ لِي مِنْ امْرَأَتِي وَهِيَ حَائِضٌ قَالَ لَكَ مَا فَوْقَ الْإِزَارِ وَذَكَرَ مُوَاكَلَةَ الْحَائِضِ أَيْضًا وَسَاقَ الْحَدِيثَ

211 – Harun bin Muhammad bin Bakkar menceritakan kepada kami, katanya: Marwan yaitu Ibn Muhammad menceritakan kepada kami, katanya: Al-Haitsam bin Humaid menceritakan kepada kami, katanya: Al-`Ala’ bin Al-Harits menceritakan kepada kami daripada Haram bin Hakim daripada bapa saudaranya bahawa dia bertanya Rasulullah s.a.w. tentang apa yang halal kepadaku terhadap isteriku ketika dia sedang berhaidh, Nabi s.a.w. menjawab: “harus kepadamu apa yang di atas kain”. Dan perawi menyebutkan juga tentang makan bersama perempuan berhaidh seterusnya perawi mengemukakan hadits tersebut.

212 – حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِكِ الْيَزَنِيُّ حَدَّثَنَا بَقِيَّةُ بْنُ الْوَلِيدِ عَنْ سَعْدٍ الْأَغْطَشِ وَهُوَ ابْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَائِذٍ الْأَزْدِيِّ قَالَ هِشَامٌ وَهُوَ ابْنُ قُرْطٍ أَمِيرُ حِمْصَ عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ قَالَ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَمَّا يَحِلُّ لِلرَّجُلِ مِنْ امْرَأَتِهِ وَهِيَ حَائِضٌ قَالَ فَقَالَ مَا فَوْقَ الْإِزَارِ وَالتَّعَفُّفُ عَنْ ذَلِكَ أَفْضَلُ

قَالَ أَبُو دَاوُد وَلَيْسَ هُوَ بِالْقَوِيِّ

212 – Hisyam bin `Abdil Malik Al-Yazani menceritakan kepada kami, katanya: Baqiyyah bin al-Walid menceritaka kepada kami daripada Sa’ad al-Aghtosy yaitu Ibn `Abdillah daripada `Abdir Rahman bin `Aiz al-Azdi, katanya: “Hisyam ialah Ibn Qurt seorang ketua puak Himsh” mengambil daripada Mu`az bin Jabal, katanya: “saya telah bertanya Rasulullah s.a.w. tentang apa yang halal kepada seseorang terhadap isterinya ketika mana dia sedang berhaidh, Baginda menjawab: “apa yang di atas dari kain dan memelihara diri daripadaya itu adalah lebih afdhol.

Abu Daud berkata: hadits ini tidak kuat……….

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *