Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Abu Daud / Kitab Solat / Sunan Abi Daud – Kitab Tentang Sembahyang – Sesi 44 – Bab Bersembahyang Menggunakan Sejadah Kecil Atau Tikar
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sunan Abi Daud – Kitab Tentang Sembahyang – Sesi 44 – Bab Bersembahyang Menggunakan Sejadah Kecil Atau Tikar

Sunan Abi Daud – Matan Hadis – Kitab Tentang Sembahyang – Sesi 44 – 100906

 

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

Sunan Abi Daud – Syarah  Hadis – Kitab Tentang Sembahyang – Sesi 44 – 100906

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

KLIK LINK DI BAWAH UNTUK TONTON TERUS KE TAJUK PERBINCANGAN

1- 00:06 : Terjemahan matan hadits
2- 15:29 : Bab sembahyang diatas sejadah kecil, dan pasal tanah karbala syi’ah
3- 23:26 : Bab sembahyang diatas sejadah besar
4- 36:55 : Sanad hadits no 3 ini ada Yunus Bin al-Harits dan Abu Aun
5- 39:15 : Bab seorang bersujud diatas Kainnya
6- 44:54 : Bab menyamakan Sof-sof
7- 01:08:48 : Sanad hadits no 9 dan 10 ini ada Muhammad bin Muslim bin as-Saaib shohib al-Maqshourah dan Mus’ab bin Sabit bin Abdullah bin az-Zubair
8- 01:11:15 : Maksud menjaga sof pertama dan kedua dan seterusnya
9- 01:15:58 : Sanad hadits no 12 ini ada Ja’far bin Yahya bin Sauban dan Umarah bin Sauban

 

 

 

بَاب الصَّلَاةِ عَلَى الْخُمْرَةِ

Bab Bersembahyang di atas Tikar Sejadah Kecil

655 – حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عَوْنٍ أخبرنا خَالِدٌ عَنْ الشَّيْبَانِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَدَّادٍ حَدَّثَتْنِي مَيْمُونَةُ بِنْتُ الْحَارِثِ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي وَأَنَا حِذَاءَهُ وَأَنَا حَائِضٌ وَرُبَّمَا أَصَابَنِي ثَوْبُهُ إِذَا سَجَدَ وَكَانَ يُصَلِّي عَلَى الْخُمْرَةِ

655 – `Amr bin `Aun meriwayatkan kepada kami, katanya: Khalid meriwayatkan kepada kami daripada As-Syaibani daripada `Abdillah bin Syaddad, katanya: Maimunah binti Al-Harits meriwayatkan kepada saya, beliau berkata: Rasulullah s.a.w bersembahyang ketika aku berada di sebelahnya sedangkan pada ketika itu aku berhaidh, kadang –kadang kainnya mengenaiku apabila baginda bersujud. Baginda bersembahyang di atas tikar kecil.

 

بَاب الصَّلَاةِ عَلَى الْحَصِيرِ

Bab bersembahyang di atas Tikar Sejadah Besar

656 – حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُعَاذٍ حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ أَنَسِ بْنِ سِيرِينَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَجُلٌ مِنْ الْأَنْصَارِ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي رَجُلٌ ضَخْمٌ وَكَانَ ضَخْمًا لَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أُصَلِّيَ مَعَكَ وَصَنَعَ لَهُ طَعَامًا وَدَعَاهُ إِلَى بَيْتِهِ فَصَلِّ حَتَّى أَرَاكَ كَيْفَ تُصَلِّي فَأَقْتَدِيَ بِكَ فَنَضَحُوا لَهُ طَرَفَ حَصِيرٍ كَانَ لَهُمْ فَقَامَ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ قَالَ فُلَانُ بْنُ الْجَارُودِ لِأَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَكَانَ يُصَلِّي الضُّحَى قَالَ لَمْ أَرَهُ صَلَّى[1] إِلَّا يَوْمَئِذٍ

656 – `Ubaidullah bin Mu`adz meriwayatkan kepada kami, katanya: Ayahku meriwayatkan kepada kami, katanya: Syu`bah meriwayatkan kepada kami daripada Anas bin Sirin daripada Anas bin Malik, beliau berkata: Ada seorang lelaki dari kalangan Anshar berkata: “Wahai Rasulallah, sesungguhnya aku ni seorang lelaki bertubuh besar –dia seorang yang gemuk- saya tidak dapat bersembahyang bersamamu –dan beliau telah membuat makan untuk Nabi s.a.w dan menjemput Baginda pergi ke rumahnya dan berkata: Bersembahyanglah supaya dapatku lihat bagaimana engkau bersembahyang dan dapatku ikut panduan yang diberikan olehmu itu. Mereka pun menjirus hujung tikar tersebut dengan air, Baginda pun berdiri dan bersembahyang dua raka`at. Si fulan anak lelaki Al-Jarud berkata kepada Anas bin Malik: “Adakah Nabi s.a.w selalu bersembahyang dhuha?” Anas menjawab: “Tidak pernah kulihat Baginda bersembahyang kecuali pada hari itu.”

657 – حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا الْمُثَنَّى بْنُ سَعِيدٍ الذراع حدثني قَتَادَةُ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَزُورُ أُمَّ سُلَيْمٍ فَتُدْرِكُهُ الصَّلَاةُ أَحْيَانًا فَيُصَلِّي عَلَى بِسَاطٍ لَنَا وَهُوَ حَصِيرٌ تنضحه[2] بِالْمَاءِ

657 – Muslim bin Ibrahim meriwayatkan kepada kami, katanya: Al-Mutsanna bin Sa`id Adz-Dzarra` meriwayatkan kepada kami, katanya: Qatadah meriwayatkan kepada saya daripada Anas bin Malik bahawa Nabi s.a.w selalu mengunjungi Umma Sulaim,  kadang-kadang kebetulan masuk waktu sembahyang. Baginda bersembahyang besembahyang di atas hamparan kami iaitu tikar yang mana Ummu Sulaim merenjisnya dengan air.

658 – حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ مَيْسَرَةَ وَعُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ بِمَعْنَى الْإِسْنَادِ وَالْحَدِيثِ قَالَا حَدَّثَنَا أَبُو أَحْمَدَ الزُّبَيْرِيُّ عَنْ يُونُسَ بْنِ الْحَارِثِ عَنْ أَبِي عَوْنٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي عَلَى الْحَصِيرِ وَالْفَرْوَةِ الْمَدْبُوغَةِ

658 – `Ubaidullah bin `Umar bin Maisarah dan `Utsman bin Abi Syaibah meriwayatkan kepada kami, mereka berkata: Abu Ahmad A-Zubairi meriwayatkan kepada kami daripada Yunus bin Al-Harits daripada Abi `Aun daripada ayahnya daripada Al-Mughirah bin Syu`bah, beliau berkata: Rasulullah s.a.w bersembahyang di atas tikar besar dan kulit binatang yang berbulu yang telah disamak

 

بَاب الرَّجُلِ يَسْجُدُ عَلَى ثَوْبِهِ

Bab Seseorang Bersujud di atas Kainnya

659 – حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ رحمه الله حَدَّثَنَا بِشْرٌ يَعْنِي ابْنَ الْمُفَضَّلِ حَدَّثَنَا غَالِبٌ القطان عَنْ بَكْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ كُنَّا نُصَلِّي مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي شِدَّةِ الْحَرِّ فَإِذَا لَمْ يَسْتَطِعْ أَحَدُنَا أَنْ يُمَكِّنَ وَجْهَهُ مِنْ الْأَرْضِ بَسَطَ ثَوْبَهُ فَسَجَدَ عَلَيْهِ

659 – Ahmad bin Hanbal meriwayatkan kepada kami, katanya: Bisyr ya`ni Ibn Al-Mufadhdhal meriwayatkan kepada kami, katanya: Ghalib Al-Qaththan meriwayatkan kepada kami daripada Bakr bin `Abdillah daripada Anas bin Malik, beliau berkata: Kami selalu bersembahyang bersama Rasulillah s.a.w ketika panas terik. Apabila seseorang daripada kami tidak dapat menetapkan wajahnya di atas bumi, dia akan menghamparkan kainnya lalu bersujud di atasnya

 

بَاب تَسْوِيَةِ الصُّفُوفِ

Bab Meluruskan Barisan

660 – حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ النُّفَيْلِيُّ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ قَالَ سَأَلْتُ سُلَيْمَانَ الْأَعْمَشَ عَنْ حَدِيثِ جَابِرِ بْنِ سَمُرَةَ فِي الصُّفُوفِ الْمُقَدَّمَةِ فَحَدَّثَنَا عَنْ الْمُسَيَّبِ بْنِ رَافِعٍ عَنْ تَمِيمِ بْنِ طَرَفَةَ عَنْ جَابِرِ بْنِ سَمُرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَلَا تَصُفُّونَ كَمَا تَصُفُّ الْمَلَائِكَةُ عِنْدَ رَبِّهِمْ قُلْنَا وَكَيْفَ تَصُفُّ الْمَلَائِكَةُ عِنْدَ رَبِّهِمْ قَالَ يُتِمُّونَ الصُّفُوفَ الْمُقَدَّمَةَ وَيَتَرَاصُّونَ فِي الصَّفِّ

660 –  `Abdullah bin Muhammad An-Nufaili meriwayatkan kepada kami, katanya: Zuhair meriwayatkan kepada kami, katanya: Aku telah bertanya Sulaiman Al-A`masy tentang hadits Jabir bin Samurah berkenaan shaf-shaf yang di hadapan, beliau pun menceritakan kepada kami daripada Al-Musayyab bin Rafi` daripada Tamim bin Tharafah daripada Jabir bin Samurrah, beliau berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: “Tidak mahukah kamu membuat shaf sepertimana malaikat membuat shaf dalam menghadap Tuhan,” kami pun bertanya: “Bagaimana para malaikat membuat shaf ketika menghadap Tuhan?” Nabi s.a.w menjawab: “Mereka menyempurnakan shaf-shaf di hadapan dan mereka berbaris rapat di dalam shaf itu.”

661 – حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ أَبِي زَائِدَةَ عَنْ أَبِي الْقَاسِمِ الْجدَلِيِّ قَالَ سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ أَقْبَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى النَّاسِ بِوَجْهِهِ فَقَالَ أَقِيمُوا صُفُوفَكُمْ ثَلَاثًا وَاللَّهِ لَتُقِيمُنَّ صُفُوفَكُمْ أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللَّهُ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ قَالَ فَرَأَيْتُ الرَّجُلَ يَلْزَقُ مَنْكِبَهُ بِمَنْكِبِ صَاحِبِهِ وَرُكْبَتَهُ بِرُكْبَةِ صَاحِبِهِ وَكَعْبَهُ بِكَعْبِهِ

661 – `Utsman bin Abi Syaibah meriwayatkan kepada kami, katanya: Waki` meriwayatkan kepada kami daripada Zakariyya bin Abi Za`’idah daripada Abi Al-Qasim Al-Judali, beliau berkata: Aku telah mendengar An-Nu`man bin Basyir berkata: Rasulullah s.a.w menghadapkan wajahnya kepada orang ramai seraya berkata: “Sempurnakan shaf kamu –tiga kali- demi Allah samada kamu membetulkan shaf-shaf kamu atau kalau tidak, Allah akan menimbulkan perselisihan antara hati-hati kamu.” Perawi (Nu`man bin Basyir) berkata: “Aku pun nampak orang merapatkan bahunya dengan bahu kawannya, lututnya dengan lutut kawannya, dan buku lalinya dengan buku lali kawannya.”

662 – حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ سِمَاكِ بْنِ حَرْبٍ قَالَ سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ كَانَ النَّبِيُّ[3] صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُسَوِّينَا فِي الصُّفُوفِ كَمَا يُقَوَّمُ الْقِدْحُ[4] حَتَّى إِذَا ظَنَّ أَنْ[5] قَدْ أَخَذْنَا ذَلِكَ عَنْهُ وَفَقِهْنَا[6] أَقْبَلَ ذَاتَ يَوْمٍ بِوَجْهِهِ إِذَا رَجُلٌ مُنْتَبِذٌ بِصَدْرِهِ فَقَالَ لَتُسَوُّنَّ صُفُوفَكُمْ أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللَّهُ بَيْنَ وُجُوهِكُمْ

662 – Musa bin Isma`il meriwayatkan kepada kami, katanya: Hammad meriwayatkan kepada kami daripada Simak bin Harb, beliau berkata: Aku telah mendengar An-Nu`man bin Basyir berkata: “Nabi s.a.w selalu menyuruh kami supaya berada dengan betul dalam shaf sepertimana diperbetulkan kayu untuk dibuat anak panah, sehingga apabila yakin bahawa kami telah faham dan mengambil pelajaran daripadanya, pada suatu hari Baginda menghadap berpaling kepada kami tiba-tiba ada seseorang yang terkedepan sedikit dadanya terus Baginda bersabda: “Pastikan kamu membetulkan shaf-shaf kamu, jikalau tidak maka Allah akan memalingkan muka-muka kamu.”

663 – حَدَّثَنَا هَنَّادُ بْنُ السَّرِيِّ وَأَبُو عَاصِمِ بْنُ جَوَّاسٍ الْحَنَفِيُّ عَنْ أَبِي الْأَحْوَصِ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ طَلْحَةَ الْيَامِيِّ[7] عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْسَجَةَ عَنْ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَخَلَّلُ الصَّفَّ مِنْ نَاحِيَةٍ إِلَى نَاحِيَةٍ يَمْسَحُ صُدُورَنَا وَمَنَاكِبَنَا وَيَقُولُ لَا تَخْتَلِفُوا فَتَخْتَلِفَ قُلُوبُكُمْ وَكَانَ[8] يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عز وجل وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى الصُّفُوفِ الْأُوَلِ

663 – Hannad bin As-Sariy dan Abu `Ashim bin Jawwas Al-Hanafi meriwayatkan kepada kami daripada Abi Al-Ahwas daripada MAnshur daripada Thalhah Al-Yami daripada `Abdir Rahman bin `Ausajah daripada Al-Bara’ bin `Azib, beliau berkata: Rasulullah s.a.w selalu pergi di celah-celah shaf dari satu penjuru ke satu penjuru yang lain dengan menyapu dada dan bahu kami sambil bersabda: “Jangan kamu berbeza-beza/berdiri dengan tdak sama kerana nanti akan berbeza-beza pula hati kamu.” Baginda juga selalu bersabda: “Sesungguhnya Allah `Azza Wa Jalla (merahmati) dan para malaikatnya berselawat (mendoakan) untuk shaf-shaf yang pertama/di bahagian depan.”

664 – حَدَّثَنَا ابْنُ مُعَاذٍ[9] حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ الْحَارِثِ حَدَّثَنَا حَاتِمٌ يَعْنِي ابْنَ أَبِي صَغِيرَةَ عَنْ سِمَاكٍ قَالَ سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُسَوِّي يعني صُفُوفَنَا إِذَا قُمْنَا لِلصَّلَاةِ فَإِذَا[10] اسْتَوَيْنَا كَبَّرَ

664 – `Ubaidullah bin Mu`adz meriwayatkan kepada kami, katanya: Khalid bin Al-Harits meriwayatkan kepada kami, katanya: Hatim ya`ni Ibn Abi Shaghirah meriwayatkan kepada kami daripada Simak, beliau berkata: “Aku telah mendengar An-Nu`man bin Basyir berkata: Rasulullah s.a.w selalu memperbetulkan shaf-shaf kami tatkala kami berdiri untuk besembahyang. Apabila kami telah berdiri betul barulah Baginda bertakbir.”

665 – حَدَّثَنَا عِيسَى بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْغَافِقِيُّ حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ ح و حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ[11] وَحَدِيثُ ابْنِ وَهْبٍ أَتَمُّ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِي الزَّاهِرِيَّةِ عَنْ كَثِيرِ بْنِ مُرَّةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قُتَيْبَةُ عَنْ أَبِي الزَّاهِرِيَّةِ عَنْ أَبِي شَجَرَةَ لَمْ يَذْكُرْ ابْنَ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَقِيمُوا الصُّفُوفَ وَحَاذُوا بَيْنَ الْمَنَاكِبِ وَسُدُّوا الْخَلَلَ وَلِينُوا بِأَيْدِي إِخْوَانِكُمْ لَمْ يَقُلْ عِيسَى بِأَيْدِي إِخْوَانِكُمْ وَلَا تَذَرُوا فُرُجَاتٍ لِلشَّيْطَانِ وَمَنْ وَصَلَ صَفًّا وَصَلَهُ اللَّهُ وَمَنْ قَطَعَ صَفًّا قَطَعَهُ اللَّهُ

قَالَ أَبُو دَاوُد أَبُو شَجَرَةَ كَثِيرُ بْنُ مُرَّةَ [12]

665 – `Isa bin Ibrahim Al-Ghafiqi meriwayatkan kepada kami, katanya: Ibn Wahb ح Qutaibah bin Sa`id meriwayatkan kepada kami, katanya: Laits meriwayatkan kepada kami –hadits Ibn Wahb lebih sempurna- daripada Mu`awiyah bin Shalih daripada Abi Az-Zahiriyyah daripada Katsir bin Murrah daripada `Abdillah bin `Umar, sementara riwayat Qutaibah pula mengatakan: daripada Abi Az-Zahiriyyah daripada Abi Syajarah tetapi tidak ada menyebutkan daripada Ibn `Umar (mursal) bahawa Rasulallah s.a.w bersabda: “Jagalah shaf-shaf dan samakan bahu-bahu kamu, tutup mana-mana celah ruang kosong dan berlembutlah kamu di tangan saudara-saudara kamu -`Isa di dalam riwayatnya tidak ada menyebutkan ‘ di tangan saudara-saudara kamu’ – jangan kamu biarkan kekosongan untuk syaitan. Sesiapa yang menyambung shaf, Allah akan menyambungkan dia dengan rahmat dan sesiapa yang memotong shaf, Allah akan memotong rahmat daripadanya.”

Abu Daud berkata: Abu Syajarah itu ialah Katsir bin Murrah.

666 – حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا أَبَانُ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ رُصُّوا صُفُوفَكُمْ وَقَارِبُوا بَيْنَهَا وَحَاذُوا بِالْأَعْنَاقِ فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنِّي لَأَرَى الشَّيْطَانَ يَدْخُلُ مِنْ خَلَلِ الصَّفِّ كَأَنَّهَا الْحَذَفُ

666 – Muslim bin Ibrahim meriwayatkan kepada kami, katanya: Aban meriwayatkan kepada kami daripada Qatadah daripada Anas bin Malik daripada Rasulillah s.a.w, sabdanya: “Betulkan shaf-shaf kamu, berdirilah dekat-dekat dan samakan tengkuk-tengkuk kamu. Demi Yang nyawaku di tangan-Nya, sesungguhnya aku napak syaitan masuk di tempat kosong seperti kambing hitam kecil.”

667 – حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ الطَّيَالِسِيُّ وَسُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ قَالَا حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَوُّوا صُفُوفَكُمْ فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصَّفِّ مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ

667 – Abu Al-Walid Ath-Thayalisi dan Sulaiman bin Harb meriwayatkan kepada kami, kata mereka: Syu`bah meriwayatkan kepada kami daripada Qatadah daripada Anas, beliau berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: “Samakan shaf-shaf kamu kerana sesungguhnya menyamakan shaf itu adalah termasuk dia antara kesempuranaan sembahyang.”

668 – حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا حَاتِمُ بْنُ إِسْمَعِيلَ عَنْ مُصْعَبِ بْنِ ثَابِتِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَيْرِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمِ بْنِ السَّائِبِ صَاحِبِ الْمَقْصُورَةِ قَالَ صَلَّيْتُ إِلَى جَنْبِ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ يَوْمًا فَقَالَ هَلْ تَدْرِي لِمَ صُنِعَ هَذَا الْعُودُ فَقُلْتُ لَا وَاللَّهِ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَضَعُ عَلَيْهِ يَدَهُ فَيَقُولُ[13] اسْتَوُوا واعدلوا صُفُوفَكُمْ

668 – Qutaibah meriwayatkan kepada kami, katanya: Hatim bin Isma`il meriwayatkan kepada kami daripada Mush`ab bin Tsabit bin `Abdillah bin Az-Zubair daripada Muhammad bin Muslim bin As-Sa’ib penjaga Maqshurah, beliau berkata: Aku telah bersembahyang di sebelah Anas bin Malik pada suatu hari. Beliau berkata: “Adakah kamu mengetahui mengapakah kayu ini disediakan?” Saya menjawab: “Tidak, demi Allah /sungguh saya tidak tahu.” Anas berkata: “Rasulullah s.a.w memegang kayu ini di tangannya lalu bersabda: “Betulkan shaf kamu.”

669 – حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا حُمَيْدُ بْنُ الْأَسْوَدِ حَدَّثَنَا مُصْعَبُ بْنُ ثَابِتٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَنَسٍ بِهَذَا الْحَدِيثِ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا قَامَ إِلَى الصَّلَاةِ أَخَذَهُ بِيَمِينِهِ ثُمَّ الْتَفَتَ فَقَالَ اعْتَدِلُوا سَوُّوا صُفُوفَكُمْ ثُمَّ أَخَذَهُ بِيَسَارِهِ فَقَالَ اعْتَدِلُوا سَوُّوا صُفُوفَكُمْ

669 – Musaddad meriwayatkan kepada kami, katanya: Humaid bin Al-Aswad meriwayatkan kepada kami, katanya: Mush`ab bin Tsabit meriwayatkan hadits ini kepada kami daripada Muhammad bin Muslim daripada Anas, beliau berkata: “Sesungguhnya Rasulallah s.a.w apabila bangun berdiri untuk bersembahyang, Baginda akan memegang kayu tadi dengan tangan kanannya kemudian berpaling lalu berkata: “Berdiri dengan betul, samakan shaf-shaf kamu” kemudain memegangnya dengan tangan kiri pula dan berkata lagi: “Berdiri dengan betul, samakan shaf-shaf kamu.”

670 – حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سُلَيْمَانَ الْأَنْبَارِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَهَّابِ يَعْنِي ابْنَ عَطَاءٍ عَنْ سَعِيدٍ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسِ[14] أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَتِمُّوا الصَّفَّ الْمُقَدَّمَ ثُمَّ الَّذِي يَلِيهِ فَمَا كَانَ مِنْ نَقْصٍ فَلْيَكُنْ فِي الصَّفِّ الْمُؤَخَّرِ

670 – Muhammad bin Sulaiman Al-Anbari meriwayatkan kepada kami, katanya: `Abdul Wahhab ya`ni Ibn `Atha’ meriwayatkan kepada kami daripada Sa`id daripada Qatadah daripada Anas bin Malik bahawa Rasulallah s.a.w bersabda: “Sempurnakan shaf yang di hadapan kemudian shaf yang mengiringinya, kalaupun ada sebarang kekurangan biarlah ada pada shaf yang belakang.”

671 – حَدَّثَنَا ابْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا أَبُو عَاصِمٍ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ يَحْيَى بْنِ ثَوْبَانَ قَالَ أَخْبَرَنِي عَمِّي عُمَارَةُ بْنُ ثَوْبَانَ عَنْ عَطَاءٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رضي الله عنهما قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خِيَارُكُمْ أَلْيَنُكُمْ مَنَاكِبَ فِي الصَّلَاةِ[15]

671 – Ibn Basyir meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu `Ashim meriwayatkan kepada kami, katanya: Ja`far bin Yahya bin Tsauban meriwayatkan kepada kami, katanya: Bapa saudaraku `Umarah bin Tsauban meriwayatkan kepadaku daripada `Atha’ daripada Ibn `Abbas r.a, beliau berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: “Yang terbaik di kalangan kamu ialah yang paling lembut bahunya dalam sembahyang.”

[1] Dalam sesetengah nuskhah: يصلي

[2] Dalam sesetengah nuskhah: ننضحه

[3] Dalam sesetengah nuskhah: رسول الله

[4] Dalam sesetengah nuskhah: القداح

[5] Dalam sesetengah nuskhah: أنا

[6] Dalam sesetengah nuskhah: صففنا

[7] Dalam sesetengah nuskhah: الأيامي

[8] Dalam sesetengah nuskhah dengan tambahan: رسول الله صلى الله عليه وسلم

[9] Dalam sesetengah nuskhah: عبيد الله

[10] Dalam sesetengah nuskhah: إذا

[11] Dalam sesetengah nuskhah dengan tambahan: قال أبو داؤد

[12] Dalam sesetengah nuskhah dengan tambahan: قال يزيد بن أدرك كثير بن مرة سبعين بدريا

[13] Dalam sesetengah nuskhah: فقال

[14] Dalam sesetengah nuskhah dengan tambahan: ابن مالك

[15] Dalam sesetengah nuskhah dengan tambahan: جعفر بن يحيى من أهل مكة

 

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *