Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Abu Daud / Kitab Solat / Sunan Abi Daud – Kitab Tentang Sembahyang – Sesi 26 – Bab Ancaman Kerana Meninggalkan Jama’ah & Bab Tentang Kelebihan Solat Berjema’ah
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sunan Abi Daud – Kitab Tentang Sembahyang – Sesi 26 – Bab Ancaman Kerana Meninggalkan Jama’ah & Bab Tentang Kelebihan Solat Berjema’ah

Sunan Abi Daud – Matan Hadis – Kitab Tentang Sembahyang – Sesi 26 – 160406

 

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

Sunan Abi Daud – Syarah  Hadis – Kitab Tentang Sembahyang – Sesi 26 – 160406

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

 

 

KLIK LINK DI BAWAH UNTUK TONTON TERUS KE TAJUK PERBINCANGAN

1- 00:06 : Terjemahan matan hadits
2- 11:55 : Bab Ancaman kerana meninggalkan Jamaah
3- 16:46 : Sanad hadits ini ada Sahabat Nabi s.a.w. yang bernama Abi ad-Darda’
4- 19:52 : Abu Darda’ buat syarat dengan Isteri no 2 dia, menjadi isteri dunia dan Akhirat
5- 28:05 : Ancaman kerana meninggalkan Jamaah
6- 43:02 : Golongan yang mengatakan sembahyang jamaah itu sunat Mu’akkad dan Mustahab saja
7- 01:14:56 : Kelebihan Sembahyang Jamaah

 

 

 

 

بَاب فِي التَّشْدِيدِ فِي تَرْكِ الْجَمَاعَةِ

Bab Tentang Ancaman Meninggalkan Jama`ah

546 – حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ حَدَّثَنَا زَائِدَةُ حَدَّثَنَا السَّائِبُ بْنُ حُبَيْشٍ عَنْ مَعْدَانَ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ الْيَعْمرِيِّ عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَا مِنْ ثَلَاثَةٍ فِي قَرْيَةٍ وَلَا بَدْوٍ لَا تُقَامُ فِيهِمْ الصَّلَاةُ إِلَّا قَدْ اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمْ الشَّيْطَانُ فَعَلَيْكَ بِالْجَمَاعَةِ فَإِنَّمَا يَأْكُلُ الذِّئْبُ الْقَاصِيَةَ

قَالَ زَائِدَةُ قَالَ السَّائِبُ يَعْنِي بِالْجَمَاعَةِ الصَّلَاةَ فِي جَمَاعَة[1]

546 – Ahmad bin Yunus meriwayatkan kepada kami, katanya: Za’idah meriwayatkan kepada kami, katanya: As-Sa’ib bin Hubaisy meriwayatkan kepada kami daripada Ma`dan bin Abi Thalhah Al-Ya`muri daripada Abi Ad-Darda’, beliau berkata: Saya telah mendengar Rasulallah s.a.w bersabda: “Tiada tiga orangpun di mana-mana kampung ataupun kawasan pedalaman yang mana tidak didirikan sembahyang sesama mereka melainkan syaithan menguasai mereka. Oleh itu hendaklah kamu berjama`ah kerana serigala hanya memakan kambing yang berada jauh (daripada kumpulannya).

Za’idah berkata: As-Sa’ib mengatakan maksud baginda dengan بِالْجَمَاعَةِ ialah sembahyang secara berjama`ah.

547 – حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ[2] الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آمُرَ بِالصَّلَاةِ فَتُقَامَ ثُمَّ آمُرَ رَجُلًا فَيُصَلِّيَ[3] بِالنَّاسِ ثُمَّ أَنْطَلِقَ مَعِي بِرِجَالٍ مَعَهُمْ حُزَمٌ مِنْ حَطَبٍ إِلَى قَوْمٍ لَا يَشْهَدُونَ الصَّلَاةَ فَأُحَرِّقَ عَلَيْهِمْ بُيُوتَهُمْ بِالنَّارِ

547 – `Utsman bin Abi Syaibah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu Mu`awiyah meriwayatkan kepada kami daripada Al-A`masy daripada Abi Shalih daripada Abi Hurairah, beliau berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesungguhnya aku bercadang mahu menyuruh supaya diiqamatkan sembahyang kemudian aku menyuruh seseorang lalu dia menjadi imam kepada orang ramai. Selepas itu, aku membawa beberapa orang bersamaku yang mana ada pada mereka itu beberapa berkas kayu api pergi kepada segolongan orang yang tidak ikut bersembahyang (berjama`ah) lalu aku bakar rumah mereka sekali dengan mereka.”

548 – حَدَّثَنَا النُّفَيْلِيُّ حَدَّثَنَا أَبُو الْمَلِيحِ حَدَّثَنِي يَزِيدُ بْنُ يَزِيدَ حَدَّثَنِي يَزِيدُ بْنُ الْأَصَمِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آمُرَ فِتْيَتِي فَيَجْمَعُوالى حُزَمًا مِنْ حَطَبٍ ثُمَّ آتى قَوْمًا يُصَلُّونَ فِي بُيُوتِهِمْ لَيْسَتْ بِهِمْ[4] عِلَّةٌ فَأُحَرِّقَهَا عَلَيْهِمْ قُلْتُ لِيَزِيدَ بْنِ الْأَصَمِّ يَا أَبَا عَوْفٍ الْجُمُعَةَ عَنَى أَوْ غَيْرَهَا قَالَ[5] صُمَّتَا أُذُنَايَ إِنْ لَمْ أَكُنْ سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ يَأْثُرُهُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا ذَكَرَ جُمُعَةً وَلَا غَيْرَهَا

548 – An-Nufaili meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu Al-Malih meriwayatkan kepada kami, katanya: Yazid bin Yazid meriwayatkan kepada saya. Katanya: Yazid bin Al-Asham meriwayatkan kepada saya, beliau berkata: Saya telah mendengar Aba Hurairah berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesungguhnya aku bercadang mahu benar menyuruh beberapa orang anak muda mengumpulkan beberapa berkas kayu api untukku kemudian aku pergi ke rumah golongan yang bersembahyang di rumah dengan tidak ada sebarang sebab lalu aku bakar rumah mereka bersama-sama dengan mereka. Saya (Yazid) berkata kepada Yazid bin Al-Asham: “Wahai Aba `Auf, Juma`atkah yang dimaksudkan oleh nabi s.a.w itu atau selainnya?” Beliau menjawab: “Biarlah tuli kedua-dua telinga sekiranya aku tidak mendengar Aba Hurairah menyebutkannya daripada Rasulillah s.a.w bahawa baginda tidak ada menyebutkan Juma`at ataupun selainnya.”

549 – حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ عَبَّادٍ الْأَزْدِيُّ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ الْمَسْعُودِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْأَقْمَرِ عَنْ أَبِي الْأَحْوَصِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ حَافِظُوا عَلَى هَؤُلَاءِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ حَيْثُ يُنَادَى بِهِنَّ فَإِنَّهُنَّ مِنْ سُنَنِ الْهُدَى وَإِنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ شَرَعَ لِنَبِيِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُنَنَ الْهُدَى وَلَقَدْ رَأَيْتُنَا وَمَا يَتَخَلَّفُ عَنْهَا إِلَّا مُنَافِقٌ بَيِّنُ النِّفَاقِ وَلَقَدْ رَأَيْتُنَا وَأِنَّ الرَّجُلَ لَيُهَادَى[6] بَيْنَ الرَّجُلَيْنِ حَتَّى يُقَامَ فِي الصَّفِّ وَمَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَلَهُ مَسْجِدٌ فِي بَيْتِهِ وَلَوْ صَلَّيْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ وَتَرَكْتُمْ[7] مَسَاجِدَكُمْ تَرَكْتُمْ سُنَّةَ نَبِيِّكُمْ وَلَوْ تَرَكْتُمْ سُنَّةَ نَبِيِّكُمْ لَكَفَرْتُمْ[8]

549 – Harun bin `Abbad Al-Azdi meriwayatkan kepada kami, katanya: Waki` meriwayatkan kepada kami daripada Al-Mas`udi daripada `Ali bin Al-Aqmar daripada Abi Al-Ahwash daripada `Abdillah bin Mas`ud, beliau berkata: “Jagalah dengan baik lima sembahyang ini di tempat yang dilaungkan adzan kerananya, ini kerana sembahyang itu di antara jalan-jalan yang membawa kepada petunjuk dan aku masih lagi nampak-nampak (dapat bayangkan) kami (di zaman Nabi s.a.w) tidak ada sesiapapun yang tidak ikut serta sembahyang berjama`ah melainkan munafiq yang terang nifaqnya dan aku masih lagi nampak-nampak kami (di kalangan sahabat) seseorang itu benar-benar dia dipapah oleh dua orang sehingga dia berdiri dalam shaf. Tiada sesiapapun daripada kamu melainkan ada masjid di rumahnya (boleh dia mengerjakan sembahyang sunat di rumahnya). Sekiranya kamu bersembahyang di rumah dan kamu meninggalkan masjid, itu bererti kamu meninggalkan sunnah Nabi kamu dan sekiranya kamu meninggalkan sunnah Nabi kamu, nescaya jadi kafirlah kamu.”

550 – حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ أَبِي جَنَابٍ عَنْ مَغْرَاءَ الْعَبْدِيِّ عَنْ عَدِيِّ بْنِ ثَابِتٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ سَمِعَ الْمُنَادِيَ فَلَمْ يَمْنَعْهُ مِنْ اتِّبَاعِهِ عُذْرٌ قَالُوا وَمَا الْعُذْرُ قَالَ خَوْفٌ أَوْ مَرَضٌ لَمْ تُقْبَلْ[9] مِنْهُ الصَّلَاةُ الَّتِي صَلَّى[10]

550 – Qutaibah meriwayatkan kepada kami, katanya: jarir meriwayatkan kepada kami daripada Abi Janab daripada Maghra’ Al-`Abdi daripada `Adi bin Tsabit daripada Sa`id bin Jubair daripada Ibn `Abbas, beliau berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesiapa yang mendengar mu’adzdzin dan tiada apa-apa (sebarang ke`uzuran) yang menghalangnya untuk mengikuti panggilannya (berjama`ah), – para sahabat bertanya/mencelah: Apakah ke`uzuran itu? Nabi s.a.w menjawab: “ketakutan ataupun kesakitan” – nescaya tidak diterima sembahyang yang dikerjakannya itu.”

551 – حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ بَهْدَلَةَ عَنْ أَبِي رَزِينٍ عَنْ ابْنِ أُمِّ مَكْتُومٍ أَنَّهُ سَأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي رَجُلٌ ضَرِيرُ الْبَصَرِ شَاسِعُ الدَّارِ وَلِي قَائِدٌ لَا يلاومنى[11] فَهَلْ لِي رُخْصَةٌ أَنْ أُصَلِّيَ فِي بَيْتِي قَالَ هَلْ تَسْمَعُ النِّدَاءَ قَالَ نَعَمْ قَالَ لَا أَجِدُ لَكَ رُخْصَةً

551 – Sulaiman bin Harb meriwayatkan kepada kami, katanya: Hammad bin Zaid meriwayatkan kepada kami daripada `Ashim bin Bahdalah daripada Abi Razin daripada Ibn Ummi Maktum bahawasanya beliau pernah bertanya Nabi s.a.w, katanya: Wahai Rasulallah, saya ni seorang yang buta, rumahpun jauh dari masjid dan saya juga mempunyai orang yang boleh pimpin saya tetapi pemimpin yang tidak tetaplah oleh itu adakah kelonggaran untuk saya bersembahyang di rumah? Nabi s.a.w bertanya: “Adakah kamu mendengar adzan?” Dia menjawab: “Ya” baginda selanjutnya bersabda: “Aku tidak mendapat apa-apa kelonggaran untukmu.”

552 – حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ زَيْدِ بْنِ أَبِي الزَّرْقَاءِ حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَابِسٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي لَيْلَى عَنْ ابْنِ أُمِّ مَكْتُومٍ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ الْمَدِينَةَ كَثِيرَةُ الْهَوَامِّ وَالسِّبَاعِ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَسْمَعُ[12] حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ فَحَيَّ هَلًا

قَالَ أَبُو دَاوُد وَكَذَا رَوَاهُ الْقَاسِمُ الْجَرْمِيُّ عَنْ سُفْيَانَ [13]

552 – Harun bin Zaid bin Abi Az-Zarqa’ meriwayatkan kepada kami, katanya: Ayah saya meriwayatkan kepada kami, katanya: Sufyan meriwayatkan kepada kami daripada `Abdir Rahman bin `Abis daripada `Abdir Rahman bin Abi Laila daripada Ibn Ummi Maktum, beliau berkata: “Wahai Rasulallah s.a.w, Madinah ini banyak binatang berbisa dan buas.” Nabi s.a.w bertanya: “Engkau dengarkah حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ sekiranya engkau dengar, mesti engkau datang.”

Abu Daud berkata: Demikianlah juga diriwayatkan oleh Al-Qasim Al-Jarmi daripada Sufyan.

 

بَاب فِي فَضْلِ صَلَاةِ الْجَمَاعَةِ

Bab Tentang Kelebihan Sembahyang Berjama`ah

553 – حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ أَبِي إِسْحَقَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ قَالَ صَلَّى بِنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمًا الصُّبْحَ فَقَالَ أَشَاهِدٌ فُلَانٌ قَالُوا لَا قَالَ أَشَاهِدٌ فُلَانٌ قَالُوا لَا قَالَ إِنَّ هَاتَيْنِ الصَّلَاتَيْنِ أَثْقَلُ الصَّلَوَاتِ عَلَى الْمُنَافِقِينَ وَلَوْ تَعْلَمُونَ مَا فِيهِمَا لَأَتَيْتُمُوهُمَا وَلَوْ حَبْوًا عَلَى الرُّكَبِ وأنّ الصَّفَّ الْأَوَّلَ عَلَى مِثْلِ صَفِّ الْمَلَائِكَةِ وَلَوْ عَلِمْتُمْ مَا فَضِيلَتُهُ[14] لَابْتَدَرْتُمُوهُ وَإِنَّ صَلَاةَ الرَّجُلِ مَعَ الرَّجُلِ أَزْكَى مِنْ صَلَاتِهِ وَحْدَهُ وَصَلَاتُهُ مَعَ الرَّجُلَيْنِ أَزْكَى مِنْ صَلَاتِهِ مَعَ الرَّجُلِ وَمَا كَثُرَ فَهُوَ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عزّ وجلّ

553 – Hafsh bin `Umar meriwayatkan kepada kami, katanya: Syu`bah meriwayatkan kepada kami daripada Abi Ishaq daripada `Abdillah bin Abi Bashir daripada Ubai bin Ka`b, beliau berkata: Pernah suatu hari Rasulullah s.a.w mengimami kami pada sembahyang  Shubuh, selepas itu baginda bertanya: “Adakah si fulan datang? Mereka menjawab: “Tidak,” baginda bertanya lagi: “Adakah si fulan datang? Mereka menjawab: “Tidak.” Nabi s.a.w bersabda: “Sesungghnya dua sembahyang ini adalah yang paling berat kepada orang-orang munafiq, sekiranya kamu mengetahui kelebihan yang ada pada dua sembahyang ini nescaya kamu akan datang mengerjakannya walaupun dengan merangkak. Shaf yang pertama seperti shaf para malaikat, sekiranya kamu mengetahui kelebihannya nescaya kamu berlumba-lumba kepadanya. Sesungguhnya sembahyang seseorang itu bersama seseorang yang lain adalah lebih baik daripada sembahyangnya seorang diri, sembahyangnya bersama dua orang adalah lebih baik daripada sembahyangnya bersama satu orang, (jama`ah) yang lebih banyak itulah yang lebih disukai oleh Allah `Azza Wa jalla.”

554 – حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ يُوسُفَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ أَبِي سَهْلٍ يَعْنِي عُثْمَانَ بْنَ حَكِيمٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي عَمْرَةَ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ فِي جَمَاعَةٍ كَانَ كَقِيَامِ نِصْفِ لَيْلَةٍ وَمَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ وَالْفَجْرَ فِي جَمَاعَةٍ كَانَ كَقِيَامِ لَيْلَةٍ

554 – Ahmad bin Hanbal meriwayatkan kepada kami, katanya: Ishaq bin Yusuf meriwayatkan kepada kami, katanya: Sufyan meriwayatkan kepada kami daripada Abi Sahl ya`ni `Utsman bin Hakim, katanya: `Abdur Rahman bin Abi `Amrah meriwayatkan kepada kami daripada `Utsman bin `Affan, beliau berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesiapa yang bersembahyang `Isya’ secara berjama`ah seumpama dia mendirikan ibadat separuh malam dan sesiapa yang bersembahyang `Isya’ dan Fajar dengan berjama`ah seolah-olah dia melakukan `ibadat sepanjang malam.”

[1] Dalam sesetengah nuskhah: الجماعة

[2] Dalam sesetengah nuskhah: حدثنا

[3] Dalam sesetengah nuskhah: يصلى

[4] Dalam sesetengah nuskhah: لهم

[5] Dalam sesetengah nuskhah: فقال

[6] Dalam sesetengah nuskhah: يهادى

[7] Dalam sesetengah nuskhah: لتركتم

[8] Dalam sesetengah nuskhah: كفرتم

[9] Dalam sesetengah nuskhah: يقبل

[10] Dalam sesetengah nuskhah: قال أبو داؤد روى عن مغراء أبو اسحاق

[11] Dalam sesetengah nuskhah: لَا يُلَائِمُنِي

[12] Dalam sesetengah nuskhah: أتسمع , هل تسمع

[13] Dalam sesetengah nuskhah dengan tambahan: لَيْسَ فِي حَدِيثِهِ حَيَّ هَلًا

[14] Dalam sesetengah nuskhah: ما فى فضيلته

 

 

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *