Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Abu Daud / Kitab Solat / Sunan Abi Daud – Kitab Sembahyang – Sesi 43 – Bab Bersembahyang Dengan Menggunakan Selimut Perempuan
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sunan Abi Daud – Kitab Sembahyang – Sesi 43 – Bab Bersembahyang Dengan Menggunakan Selimut Perempuan

Sunan Abi Daud – Matan Hadis – Kitab Sembahyang – Sesi 43 – 030906

 

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

Sunan Abi Daud – Syarah Hadis – Kitab Sembahyang – Sesi 43 – 030906

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

 

 

KLIK LINK DI BAWAH UNTUK TONTON TERUS KE TAJUK PERBINCANGAN

1- 00:09 : Terjemahan matan hadits
2- 12:27 : Bab bersembahyang dengan memakai selimut perempuan
3- 18:01 : Bab orang yang sembahyang dengan menyanggul rambutnya
4- 19:19 : Sanad hadits ini
5- 22:40 : orang yang sembahyang dengan menyanggul rambutnya
6- 44:54 : Bab sembahyang memakai kasut
7- 01:08:36 : Bab dimana hendak letak kasut ketika hendak sembahyang

 

 

 

بَاب الصَّلَاةِ فِي شُعُرِ النِّسَاءِ

Bab Bersembahyang Menggunakan Selimut Perempuan

644 – حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُعَاذٍ حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا الْأَشْعَثُ عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَقِيقٍ عَنْ عَائِشَةَ رضي الله عنها قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يُصَلِّي فِي شُعُرِنَا أَوْ لُحُفِنَا قَالَ عُبَيْدُ اللَّهِ شَكَّ أَبِي

644 – `Ubaidullah bin Mu`adz meriwayatkan kepada kami, katanya: Ayahku meriwayatkan kepada kami, katanya: Al-Asy`ats meriwayatkan kepada kami daripada Muhammad daripada `Abdillah bin Syaqiq daripada `A;isyah r.a, beliau berkata: “Rasulullah s.a.w tidak bersembahyang menggunakan selimut kami ataupun lihaf kami.

`Ubaidullah berkata: Ayahku (Mu`adz) syak (dalam menyebutkan شُعُرِنَا atau لُحُفِنَا)

 

بَاب الرَّجُلِ يُصَلِّي عَاقِصًا شَعْرَهُ

Bab Seseorang Bersembahyang dengan Menyanggul/Mengikat Rambutnya

645 – حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ عَنْ ابْنِ جُرَيْجٍ حَدَّثَنِي عِمْرَانُ بْنُ مُوسَى عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ الْمَقْبُرِيِّ يُحَدِّثُ عَنْ أَبِيهِ أَنَّهُ رَأَى أَبَا رَافِعٍ مَوْلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّ بِحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ وَهُوَ يُصَلِّي قَائِمًا وَقَدْ غَرَزَ ضَفْرَهُ فِي قَفَاهُ فَحَلَّهَا أَبُو رَافِعٍ فَالْتَفَتَ حَسَنٌ إِلَيْهِ مُغْضَبًا فَقَالَ أَبُو رَافِعٍ أَقْبِلْ عَلَى صَلَاتِكَ وَلَا تَغْضَبْ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ ذَلِكَ كِفْلُ الشَّيْطَانِ يَعْنِي مَقْعَدَ الشَّيْطَانِ يَعْنِي مَغْرَزَ ضَفْرِهِ

645 – Al-Hasan bin `Ali meriwayatkan kepada kami, katanya: `Abdur Razzaq meriwayatkan kepada kami daripada Ibn Juraij, katanya: `Imran bin Musa meriwayatkan kepada saya daripada Sa`id bin Abi Sa`id Al-Maqburi, beliau menceritakan tentang ayahnya bahawa ayahnya pernah melihat Aba Rafi` iaitu hamba bebasan Nabi s.a.w lalu dekat Hasan bin `Ali ketika beliau sedang berdiri bersembahyang dan dia telahpun  melipat mengikat rambutnya yang panjang itu ke belakang tengkuknya kemudian Abu Rafi` pun membuka ikatannya lantas Hasan berpaling kepadanya dengan marah. Abu Rafi` berkata: Teruslah bersembahyang, jangan marah kerana aku telah mendengar Rasulallah s.a.w bersabda: “Itu adalah bahagian syaithan,” maksud Baginda ialah tempat duduk syaithan ya`ni di lipatan rambutnya itu.

646 – حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سَلَمَةَ حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ الْحَارِثِ أَنَّ بُكَيْرًا حَدَّثَهُ أَنَّ كُرَيْبًا مَوْلَى ابْنِ عَبَّاسٍ حَدَّثَهُ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَبَّاسٍ رَأَى عَبْدَ اللَّهِ بْنَ الْحَارِثِ يُصَلِّي وَرَأْسُهُ مَعْقُوصٌ مِنْ وَرَائِهِ فَقَامَ وَرَاءَهُ فَجَعَلَ يَحُلُّهُ وَأَقَرَّ لَهُ الْآخَرُ فَلَمَّا انْصَرَفَ أَقْبَلَ إِلَى ابْنِ عَبَّاسٍ فَقَالَ مَا لَكَ وَرَأْسِي قَالَ إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّمَا مَثَلُ هَذَا مَثَلُ الَّذِي يُصَلِّي وَهُوَ مَكْتُوفٌ

646 – Muhammad bin Salamah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ibn Wahb meriwayatkan kepada kami daripada `Amr bin Al-Harits bahawa Bukair telah menceritakan kepadanya bahawa Kuraib iaitu hamba bebasan Ibn `Abbas menceritakan kepadanya (Bukair) bahawa `Abdallah bin `Abbas telah melihat `Abdallah bin Al-Harits sedang bersembahyang dengan rambutnya dilipat/disanggul di belakangnya, beliau (Ibn `Abbas) pun berdiri di belakang dan mula membukanya. Manakala yang seorang lagi (`Abdullah bin Al-Harits) membiarkannya (membiarkan beliau membuka lipatan/ikatan rambutnya). Apabila selesai bersembahyang, `Abdullah bin Al-Harits pergi kepada Ibn `Abbas lantas berkata: Kenapa, apa kena mengenanya engkau dengan rambutku?” lalu beliau menjawab: “Sesungguhnya aku telah mendengar Rasulallah s.a.w bersabda: Perbandingan orang yang melakukan seperti ini ialah seperti orang yang bersembahyang dalam keadaan terbelenggu.”

 

بَاب الصَّلَاةِ فِي النَّعْلِ

Bab Bersembahyang Dengan Memakai Kasut

647 – حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ ابْنِ جُرَيْجٍ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَبَّادِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ ابْنِ سُفْيَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ السَّائِبِ قَالَ رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي يَوْمَ الْفَتْحِ وَوَضَعَ نَعْلَيْهِ عَنْ يَسَارِهِ

647 – Musaddad meriwayatkan kepada kami, katanya: Yahya meriwayatkan kepada kami dariapda Ibn Juraij, katanya: Muhammad bin `Abbad bin Ja`far meriwayatkan kepada saya daripada Ibn Sufyan daripada `Abdillah bin `As-Sa’ib, beliau berkata: Aku telah melihat Nabi s.a.w bersembahyang pada hari pembukaan Makkah, Baginda meletakkan kedua-dua kasutnya di sebelah kirinya.

648 – حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ وَأَبُو عَاصِمٍ قَالَا أَخْبَرَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ قَالَ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عَبَّادِ بْنِ جَعْفَرٍ يَقُولُ أَخْبَرَنِي أَبُو سَلَمَةَ بْنُ سُفْيَانَ وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْمُسَيِّبِ[1] الْعَابِدِيُّ وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرٍو عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ السَّائِبِ قَالَ صَلَّى بِنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الصُّبْحَ بِمَكَّةَ فَاسْتَفْتَحَ سُورَةَ الْمُؤْمِنِينَ حَتَّى إِذَا جَاءَ ذِكْرُ مُوسَى وَهَارُونَ أَوْ ذِكْرُ مُوسَى وَعِيسَى ابْنُ عَبَّادٍ يَشُكُّ أَوْ اخْتَلَفُوا أَخَذَتْ النبي[2] اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَعْلَةٌ فَحَذَفَ فَرَكَعَ وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ السَّائِبِ حَاضِرٌ لِذَلِكَ

648 – Al-Hasan bin `Ali meriwayatkan kepada kami, katanya: `Abdur Razzaq dan Abu `Ashim meriwayatkan kepada kami, mereka berkata: Ibn Juraij meriwayatkan kepada kami, katanya: Aku telah mendengar Muhammad bin `Abbad bin Ja`far berkata: Abu Salamah bin Sufyan, `Abdullah bin Al-Musayyab Al-`Abidi dan `Abdullah bin As-Sa’ib meriwayatkan kepada saya, beliau berkata: Rasulullah s.a.w mengimami sembahyang Shubuh kami di Makkah. Baginda memulakan membaca surah al-Mu’minin sehingga apabila sampai kepada  cerita Musa dan Harun ataupun cerita Musa dan `Isa –Ibn `Abbad syak, (Ibn Juraj berkata) ataupun mereka berselisih pendapat- Nabi s.a.w terbatuk dan meninggalkan daripada membaca surah seterusnya lalu ruku`. `Abdullah bin As-Sa’ib hadir dalam peristiwa itu.

649 – حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادُ[3] عَنْ أَبِي نَعَامَةَ السَّعْدِيِّ عَنْ أَبِي نَضْرَةَ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ بَيْنَمَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي بِأَصْحَابِهِ إِذْ خَلَعَ نَعْلَيْهِ فَوَضَعَهُمَا عَنْ يَسَارِهِ فَلَمَّا رَأَى الْقَوْمُ ذَلِكَ[4] أَلْقَوْا نِعَالَهُمْ فَلَمَّا قَضَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَاتَهُ قَالَ مَا حَمَلَكُمْ عَلَى إِلْقَاءِ نِعَالِكُمْ قَالُوا رَأَيْنَاكَ أَلْقَيْتَ نَعْلَيْكَ فَأَلْقَيْنَا نِعَالَنَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ جِبْرِيلَ عَلَيْهِ السلام أَتَانِي فَأَخْبَرَنِي أَنَّ فِيهِمَا قَذرًا وَقَالَ إِذَا جَاءَ أَحَدُكُمْ إِلَى الْمَسْجِدِ فَلْيَنْظُرْ فَإِنْ رَأَى فِي نَعْلَيْهِ قَذرًا[5] فَلْيَمْسَحْهُ وَلْيُصَلِّ فِيهِمَا

649 – Musa bin Isma`il meriwayatkan kepada kami, katanya: Hammad bin Salamah meriwayatkan kepada kami daripada Abi Na`amah As-Sa`di daripada Abi Nadhr daripada Abi Sa`id Al-Khudri, beliau berkata: Pernah ketika Rasulullah s.a.w sedang bersembahyang bersama sahabat-sahabatnya tba-tiba Baginda menanggalkan kasut dan meletakkanny di sebelah kirinya. Apabila orang ramai melihat perbuatan tersebut, mereka pun mencampakkan/menanggalkan juga kasut-kasut mereka. Apabila selesai bersembahyang, Rasulullah s.a.w bertanya: “Apakah yang mendorong kamu mencampakkan/menanggalkan kasut-kasut kamu?” mereka menjawab: “Kami lihat engkau membuang/menanggalkan kasutmu, kerana itulah kami pun membuang/menanggalkan kasut-kasut kami. Rasulullah s.a.w lantas bersabda: “Sesungguhnya tadi Jibril datang kepadaku dan memberitahu bahawa terdapat kekotoran pada kedua-duanya. Dia berkata: Apabila seseorang kamu datang ke masjid maka hendaklah dia perhatikan sekiranya dia melihat terdapat sebarang kekotoran pada kasutnya itu maka hendaklah disapunya dan bersembahyang dengan memakainya.

650 – حَدَّثَنَا مُوسَى يَعْنِي ابْنَ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا أَبَانُ حَدَّثَنَا قَتَادَةُ حَدَّثَنِي بَكْرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِهَذَا قَالَ فِيهِمَا خَبَثٌ قَالَ فِي الْمَوْضِعَيْنِ خَبَثا

650 – Musa Ya`ni Ibn Isma`il meriwayatkan kepada kami, katanya: Aban meriwayatkan kepada kami, katanya: Qatadah meriwayatkan kepada kami, katanya: Bakr bin `Abdillah meriwayatkan kepada saya daripada Nabi s.a.w akan hadits tadi, beliau berkata: Pada kedua-dua kasutnya itu terdapat sesuatu kekotoran, beliau berkata kedua-dua tempat itu terdapat kekotoran.

651 – حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا مَرْوَانُ بْنُ مُعَاوِيَةَ الْفَزَارِيُّ عَنْ هِلَالِ بْنِ مَيْمُونٍ الرَّمْلِيِّ عَنْ يَعْلَى بْنِ شَدَّادِ بْنِ أَوْسٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَالِفُوا الْيَهُودَ فَإِنَّهُمْ لَا يُصَلُّونَ فِي نِعَالِهِمْ وَلَا خِفَافِهِمْ

651 – Qutaibah bin Sa`id meriwayatkan kepada kami, katanya: Marwan bin Mu`awiyah Al-Fazari meriwayatkan kepada kami daripada Hilal bin Maimun Ar-Ramli daripada Ya`la bin Syaddad bin Aus daripada ayahnya, beliau berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: “Selisihilah orang-orang Yahudi, sesungguhnya mereka tidak bersembahyang dengan memakai kasut-kasut dan tidak juga khuf-khuf mereka.”

652 – حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْمُبَارَكِ عَنْ حُسَيْنٍ الْمُعَلِّمِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شُعَيْبٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي حَافِيًا وَمُنْتَعِلًا

652 – Muslim bin Ibrahim meriwayatkan kepada kami, katanya: `Ali bin Al-Mubarak meriwayatkan kepada kami daripada Husain Al-Mu`allim daripada `Amr bin Syu`aib daripada ayahnya daripada datuknya, beliau berkata: Aku telah melihat Rasulallah s.a.w bersembahyang dengan tidak berkasut dan dengan berkasut.

 

بَاب الْمُصَلِّي إِذَا خَلَعَ نَعْلَيْهِ أَيْنَ يَضَعُهُمَا

Bab Seseorang Yang Bersembahyang Apabila Mahu Menanggalkan Kasut, di manakah Akan Diletakkannya

653 – حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ عُمَرَ حَدَّثَنَا صَالِحُ بْنُ رُسْتمَ أَبُو عَامِرٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ يُوسُفَ بْنِ مَاهَكَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا صَلَّى أَحَدُكُمْ فَلَا يَضَعْ نَعْلَيْهِ عَنْ يَمِينِهِ وَلَا عَنْ يَسَارِهِ فَتَكُونَ عَنْ يَمِينِ غَيْرِهِ إِلَّا أَنْ لَا يَكُونَ عَنْ يَسَارِهِ أَحَدٌ وَلْيَضَعْهُمَا بَيْنَ رِجْلَيْهِ

653 – Al-Hasan bin `Ali meriwayatkan kepada kami, katanya: `Utsman bin `Umar meriwayatkan kepada kami, katanya: Shalih bin Rustam iaitu Abu `Amir meriwayatkan kepada kami daripada `Abdir Rahman bin Qais daripada Yusuf bin Mahak daripada Abi Hurairah bahawa Rasulallah s.a.w bersabda: “Apabila seseorang kamu bersembahyang maka janganlah dia meletak kedua-dua kasutnya di sebelah kanannya dan jangan juga di sebelah kirinya sehingga menyebabkan kasutnya itu berada di sebelah kanan orang lain kecualilah tidak ada sesiapa di sebelah kirinya, hendaklah dia meletakkan kedua-dua kasutnya itu di hadapannya/ di antara dua kakinya.

654 – حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَهَّابِ بْنُ نَجْدَةَ حَدَّثَنَا بَقِيَّةُ وَشُعَيْبُ بْنُ إِسْحَقَ عَنْ الْأَوْزَاعِيِّ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْوَلِيدِ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا صَلَّى أَحَدُكُمْ فَخَلَعَ نَعْلَيْهِ فَلَا يُؤْذِ بِهِمَا أَحَدًا لِيَجْعَلْهُمَا بَيْنَ رِجْلَيْهِ أَوْ لِيُصَلِّ فِيهِمَا

654 – `Abdul Wahhab bin Najdah meriwayatkan kepada kami, katanya: Baqiyyah dan Syu`aib bin Is-haq meriwayatkan kepada kami daripada Al-Auza`i, katanya: Muhammad bin Al-Walid meriwayatkan kepada saya daripada Sa`id bin Abi Sa`id daripada ayahnya daripada Abi Hurairah daripada Rasulillah s.a.w, Baginda bersabda: “Apabila seseorang kamu bersembahyang lalu menanggalkan kedua-dua kasutnya maka janganlah dia mengganggu sesiapa dengannya, hendaklah diletakkannya dihadapannya/di antara dua kakinya ataupun dia bersembahyang dengan memakainya.”

[1] Dalam sesetengah nuskhah: السائب

[2] Dalam sesetengah nuskhah: رسول الله

[3] Dalam sesetengah nuskhah dengan tambahan: ابن زيد

[4] Dalam sesetengah nuskhah: ذلك القوم

[5] Dalam sesetengah nuskhah dengan tambahan: أَوقالْ أَذًى

 

 

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *