Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Muslim / Kitab Harta Benda Temuan / Sahih Muslim – Kitab Harta Benda Temuan – Sesi 2 – Bab Bab Haram Memerah Susu Binatang Tanpa Izin Tuannya
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sahih Muslim – Kitab Harta Benda Temuan – Sesi 2 – Bab Bab Haram Memerah Susu Binatang Tanpa Izin Tuannya

Sahih Muslim – Matan Hadis – Kitab Harta Benda Temuan Sesi 2 – 230108

 

 

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

Sahih Muslim – Syarah Hadis – Kitab Harta Benda Temuan Sesi 2 – 230108

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

بَاب تَحْرِيمِ حَلْبِ الْمَاشِيَةِ بِغَيْرِ إِذْنِ مَالِكِهَا

  1. Bab Haram Memerah Susu Binatang Tanpa Izin Tuannya

١٣- حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى التَّمِيمِيُّ قَالَ قَرَأْتُ عَلَى مَالِكِ بْنِ أَنَسٍ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ  أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا يَحْلُبَنَّ أَحَدٌ مَاشِيَةَ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِهِ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ تُؤْتَى مَشْرُبَتُهُ فَتُكْسَرَ خِزَانَتُهُ فَيُنْتَقَلَ طَعَامُهُ إِنَّمَا تَخْزُنُ لَهُمْ ضُرُوعُ مَوَاشِيهِمْ أَطْعِمَتَهُمْ فَلَا يَحْلُبَنَّ أَحَدٌ مَاشِيَةَ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِهِ

Yahya bin Yahya al-Tamimi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Aku baca di hadapan Malik bin Anas daripada Nafi’ daripada Ibnu Umar bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: “Jangan sekali-kali seseorang memerah susu binatang orang lain melainkan dengan izinnya. Adakah seseorang daripada kamu suka rumahnya (biliknya) didatangi lalu dipecahkan petinya dan dipindahkan makanannya. Makanan mereka hanya disimpan oleh ambing susu binatang-binatang mereka. Oleh itu janganlah sesekali seseorang memerah susu binatang orang lain melainkan dengan izinnya.

و حَدَّثَنَاه قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ وَمُحَمَّدُ بْنُ رُمْحٍ جَمِيعًا عَنْ اللَّيْثِ بْنِ سَعْدٍ  ح  و حَدَّثَنَاه أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُسْهِرٍ  ح  و حَدَّثَنَا ابْنُ نُمَيْرٍ حَدَّثَنِي أَبِي كِلَاهُمَا عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ  ح  و حَدَّثَنِي أَبُو الرَّبِيعِ وَأَبُو كَامِلٍ قَالَا حَدَّثَنَا حَمَّادٌ ح و حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ يَعْنِي ابْنَ عُلَيَّةَ جَمِيعًا عَنْ أَيُّوبَ  ح  و حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عُمَرَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ إِسْمَعِيلَ بْنِ أُمَيَّةَ  ح  و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ عَنْ مَعْمَرٍ عَنْ أَيُّوبَ وَابْنُ جُرَيْجٍ عَنْ مُوسَى كُلُّ هَؤُلَاءِ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَحْوَ حَدِيثِ مَالِكٍ غَيْرَ أَنَّ فِي حَدِيثِهِمْ جَمِيعًا فَيُنْتَثَلَ إِلَّا اللَّيْثَ بْنَ سَعْدٍ فَإِنَّ فِي حَدِيثِهِ فَيُنْتَقَلَ طَعَامُهُ كَرِوَايَةِ مَالِكٍ

Qutaibah bin Said dan Muhammad bin Rumh, kedua-duanya telah meriwayatkan kepada kami hadits ini, daripada Laits bin Sa’ad ح dan Abu Bakr bin Abi Syaibah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ali bin Mushir telah meriwayatkan kepada kami ح   dan Ibnu Numair telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ayahku telah meriwayatkan kepadaku kedua-duanya daripada ‘Ubaidillah ح   Abu al-Rabi’ dan Abu Kamil telah meriwayatkan kepadaku, mereka berdua berkata: Hammad telah meriwayatkan kepada kami ح   Zuhair bin Harb telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Ismail iaitu Ibnu ‘Ulayyah telah meriwayatkan kepada kami kesemuanya daripada Ayyub ح  dan Ibnu Abi ‘Umar telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Sufyan telah meriwayatkan kepada kami daripada Ismail bin Umayyah ح Muhammad bin Rafi’ telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abd Razzaq telah meriwayatkan kepada kami daripada Ma’mar daripada Ayyub daripada Ibnu Juraij daripada Musa. Kesemua mereka meriwayatkan daripada Nafi’ daripada Ibnu Umar daripada Nabi s.a.w. seperti hadits Malik cuma dalam hadits mereka semua meriwayatkan فَيُنْتَثَلَ (lalu ditaburkan/diselerakkan) kecuali Laits bin Sa’ad kerana dalam haditsnya فَيُنْتَقَلَ طَعَامُهُ (lalu dipindahkan) sama seperti riwayat Malik.

 

بَاب الضِّيَافَةِ وَنَحْوِهَا

3. Bab Melayani Tetamu

١٤-  حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا لَيْثٌ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ عَنْ أَبِي شُرَيْحٍ الْعَدَوِيِّ أَنَّهُ قَالَ  سَمِعَتْ أُذُنَايَ وَأَبْصَرَتْ عَيْنَايَ حِينَ تَكَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ جَائِزَتَهُ قَالُوا وَمَا جَائِزَتُهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ يَوْمُهُ وَلَيْلَتُهُ وَالضِّيَافَةُ ثَلَاثَةُ أَيَّامٍ فَمَا كَانَ وَرَاءَ ذَلِكَ فَهُوَ صَدَقَةٌ عَلَيْهِ وَقَالَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ

Qutaibah bin Sa’id telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Laits telah meriwayatkan kepada kami daripada Said bin Abi Sa’id daripada Abi Syuraih al-‘Adawi bahawasanya beliau berkata: “Dua telingaku ini mendengar dan dua mataku melihat ketika mana Rasulullah s.a.w. bercakap. Baginda bersabda: “Sesiapa yang benar-benar beriman dengan Allah dan hari kemudian maka hendaklah dia memuliakan tetamunya sebagai suatu hadiah kepadanya. Mereka bertanya: “Apakah itu hadiah (sesuatu yang menjadi hak) kepadanya, wahai Rasulullah?” Nabi s.a.w. menjawab: “Sehari semalam (iaitu yang mesti diberikan kepada tetamu). Hak tetamu ialah tiga hari, selebihnya adalah sedekah kepadanya. Dan sesiapa yang benar-benar beriman dengan Allah dan hari kemudian maka hendaklah dia mengucapkan ucapan yang baik ataupun diam sahaja.”

١٥- حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْحَمِيدِ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ الْمَقْبُرِيِّ عَنْ أَبِي شُرَيْحٍ الْخُزَاعِيِّ قَالَ  قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الضِّيَافَةُ ثَلَاثَةُ أَيَّامٍ وَجَائِزَتُهُ يَوْمٌ وَلَيْلَةٌ وَلَا يَحِلُّ لِرَجُلٍ مُسْلِمٍ أَنْ يُقِيمَ عِنْدَ أَخِيهِ حَتَّى يُؤْثِمَهُ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَكَيْفَ يُؤْثِمُهُ قَالَ يُقِيمُ عِنْدَهُ وَلَا شَيْءَ لَهُ يَقْرِيهِ بِهِ

Abu Kurayb Muhammad bin al-‘Alaa’ telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Waki’ telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abdul Hamid bin Ja’far telah meriwayatkan kepada kami daripada Sa’id bin Abi Sa’id al-Maqburi daripada Abi Syuraih al-Khuzaei’, beliau berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: “Hak tetamu adalah selama tiga hari dan pemberian (layanan) yang istimewa kepadanya adalah selama sehari semalam. Tidak halal bagi seorang muslim menetap di rumah saudaranya sampai membawa dosa kepada saudaranya. Mereka bertanya: “Wahai Rasulullah! Bagaimana dia membuatkan saudaranya berdosa? Nabi s.a.w. menjawab: “Dia tinggal di rumah saudaranya dalam keadaan tidak ada apa-apa pada saudaranya untuk dilayan sebagai tetamu.”

 -١٦و حَدَّثَنَاه مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ يَعْنِي الْحَنَفِيَّ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْحَمِيدِ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا سَعِيدٌ الْمَقْبُرِيُّ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا شُرَيْحٍ الْخُزَاعِيَّ يَقُولُ: سَمِعَتْ أُذُنَايَ وَبَصُرَ عَيْنِي وَوَعَاهُ قَلْبِي حِينَ تَكَلَّمَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ بِمِثْلِ حَدِيثِ اللَّيْثِ وَذَكَرَ فِيهِ وَلَا يَحِلُّ لِأَحَدِكُمْ أَنْ يُقِيمَ عِنْدَ أَخِيهِ حَتَّى يُؤْثِمَهُ بِمِثْلِ مَا فِي حَدِيثِ وَكِيعٍ

Muhammad bin al-Mutsanna telah meriwayatkannya kepada kami, katanya:  Abu Bakr iaitu al-Hanafi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abd Hamid bin Ja’far telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Sa’id al-Maqburi telah meriwayatkan kepada kami, bahawasanya beliau mendengar Abu Syuraih al-Khuzaei’ berkata: “Dua telingaku   mendengar, mataku melihat dan hatiku masih ingat ketika Rasulullah s.a.w. bercakap, lalu perawi menyebutkan serupa dengan hadits Laits dan dia menyebutkan dalam hadits itu: “Tidak halal kepada seseorang daripada kamu bermuqim (menetap) di rumah saudaranya sehingga membuatkan dia berdosa.”  Dengan hadits yang sama lafaz dan makna dengan hadits Waki’.

١٧- حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا لَيْث ٌ ح  و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ رُمْحٍ أَخْبَرَنَا اللَّيْثُ عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي حَبِيبٍ عَنْ أَبِي الْخَيْرِ عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ أَنَّهُ قَالَ  قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّكَ تَبْعَثُنَا فَنَنْزِلُ بِقَوْمٍ فَلَا يَقْرُونَنَا فَمَا تَرَى فَقَالَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنْ نَزَلْتُمْ بِقَوْمٍ فَأَمَرُوا لَكُمْ بِمَا يَنْبَغِي لِلضَّيْفِ فَاقْبَلُوا فَإِنْ لَمْ يَفْعَلُوا فَخُذُوا مِنْهُمْ حَقَّ الضَّيْفِ الَّذِي يَنْبَغِي لَهُمْ

Qutaibah bin Sa’id telah meriwayatkannya kepada kami, katanya:  Laits telah meriwayatkan kepada kami ح dan Muhammad bin Rumh telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Laits telah menceritakan kepada kami daripada Yazid bin Abi Habib daripada Abi al-Khair daripada Uqbah bin ‘Amir bahawasanya beliau berkata: “Kami berkata: Wahai Rasulullah! Sesungguhnya engkau menghantar kami (sebagai wakil) lalu kami singgah dekat sesuatu kaum tetapi mereka tidak menerima kami sebagai tetamu, apa katamu?” . Rasulullah  s.a.w. bersabda kepada kami: “Jika kamu singgah pada suatu kaum lalu mereka menyuruh disediakan untuk kamu apa yang patut diberikan kepada tetamu maka kamu terimalah tetapi mereka tidak melakukan demikian maka kamu ambillah daripada mereka hak tetamu yang sepatutnya menjadi tanggungjawab mereka (memberikannya).”

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *