Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Muslim / Kitab Jihad Dan Sirah / Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 26 – Bab Orang-Orang Perempuan Yang Ikut Serta Berperang Diberikan Hadiah Untuk Mereka
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 26 – Bab Orang-Orang Perempuan Yang Ikut Serta Berperang Diberikan Hadiah Untuk Mereka

Sahih Muslim – Matan Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 26 – 13-Ogs-08


Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

MP3

 

 

Sahih Muslim – Syarah Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 26 – 13-Ogs-08

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

بَاب النِّسَاءِ الْغَازِيَاتِ يُرْضَخُ لَهُنَّ وَلَا يُسْهَمُ وَالنَّهْيِ عَنْ قَتْلِ صِبْيَانِ أَهْلِ الْحَرْبِ

Bab Orang-Orang Perempuan Yang Ikut Serta Berperang Diberikan Hadiah Untuk Mereka Tetapi Tidak Diberikan Daripada Bahagian Khusus Harta Ghanimah Dan Larangan Dari Membunuh Kanak-Kanak Dari Kalangan Orang Yang Berperang Dengan Islam.

١٣٧- حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ بْنِ قَعْنَبٍ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ يَعْنِي ابْنَ بِلَالٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ يَزِيدَ بْنِ هُرْمُزَ أَنَّ نَجْدَةَ كَتَبَ إِلَى ابْنِ عَبَّاسٍ يَسْأَلُهُ عَنْ خَمْسِ خِلَالٍ فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ لَوْلَا أَنْ أَكْتُمَ عِلْمًا مَا كَتَبْتُ إِلَيْهِ كَتَبَ إِلَيْهِ نَجْدَةُ أَمَّا بَعْدُ فَأَخْبِرْنِي هَلْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَغْزُو بِالنِّسَاءِ وَهَلْ كَانَ يَضْرِبُ لَهُنَّ بِسَهْمٍ وَهَلْ كَانَ يَقْتُلُ الصِّبْيَانَ وَمَتَى يَنْقَضِي يُتْمُ الْيَتِيمِ وَعَنْ الْخُمْسِ لِمَنْ هُوَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ ابْنُ عَبَّاسٍ كَتَبْتَ تَسْأَلُنِي هَلْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَغْزُو بِالنِّسَاءِ وَقَدْ كَانَ يَغْزُو بِهِنَّ فَيُدَاوِينَ الْجَرْحَى وَيُحْذَيْنَ مِنْ الْغَنِيمَةِ وَأَمَّا بِسَهْمٍ فَلَمْ يَضْرِبْ لَهُنَّ وَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمْ يَكُنْ يَقْتُلُ الصِّبْيَانَ فَلَا تَقْتُلْ الصِّبْيَانَ وَكَتَبْتَ تَسْأَلُنِي مَتَى يَنْقَضِي يُتْمُ الْيَتِيمِ فَلَعَمْرِي إِنَّ الرَّجُلَ لَتَنْبُتُ لِحْيَتُهُ وَإِنَّهُ لَضَعِيفُ الْأَخْذِ لِنَفْسِهِ ضَعِيفُ الْعَطَاءِ مِنْهَا فَإِذَا أَخَذَ لِنَفْسِهِ مِنْ صَالِحِ مَا يَأْخُذُ النَّاسُ فَقَدْ ذَهَبَ عَنْهُ الْيُتْمُ وَكَتَبْتَ تَسْأَلُنِي عَنْ الْخُمْسِ لِمَنْ هُوَ وَإِنَّا كُنَّا نَقُولُ هُوَ لَنَا فَأَبَى عَلَيْنَا قَوْمُنَا ذَاكَ

Abdullah bin Maslamah bin Qa`nab telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Sulaiman iaitu Ibnu Bilal telah meriwayatkan kepada kami daripada Ja’far bin Muhammad daripada ayahnya daripada Yazid bin Hurmuz bahawa Najdah telah menulis surat kepada Ibnu Abbas di mana dia bertanya Ibnu Abbas tentang lima perkara. Ibnu Abbas berkata: “Kalaulah aku tidak takut aku akan menyembunyikan ilmu nescaya aku tidak akan tulis surat kepadanya (iaitu sebagai jawapan). Najdah telah menulis kepadanya, katanya: “أَمَّا بَعْدُ ceritakanlah kepadaku adakah Rasulullah s.a.w. berperang bersama-sama dengan orang perempuan? (Yang kedua) adakah Rasulullah s.a.w. memberikan bahagian khusus kepada mereka daripada hasil harta rampasan perang itu? (Yang  ketiga) adakah Nabi s.a.w. membunuh kanak-kanak dalam peperangan? (Yang keempat) bilakah habis masa anak yatim itu? (Yang kelima) tentang khumus (satu perlima dari keseluruhan harta rampasan perang) itu hak siapa?” Ibnu Abbas menulis surat kepadanya (sebagai jawapan): “Engkau telah menulis dengan bertanya aku; adakah Rasulullah s.a.w. berperang dengan diikuti orang-orang perempuan? Memang! Rasulullah s.a.w. keluar berperang bersama-sama mereka. Mereka mengubati orang-orang yang luka dan diberikan kepada mereka daripada harta ghanimah sebagai hadiah bukan sebagai saham (pemberian yang khusus)[1], itu tidak diberikan oleh Nabi s.a.w. kepada mereka. Dan Rasulullah tidak membunuh kanak-kanak maka janganlah engkau membunuh kanak-kanak. Dan engkau tulis untuk bertanya aku bilakah masa anak yatim itu habis? Maka sesungguhnya seseorang itu ada kalanya tumbuh janggutnya tetapi dia masih lagi lemah untuk mendapatkan haknya dan lemah juga untuk memberikan hak orang lain. Apabila dia sudah mengambil apa yang baik untuk dirinya seperti mana diambil oleh orang-orang lain maka habislah masa keyatimannya itu. Dan engkau menulis di mana engkau bertanya aku tentang khumus untuk siapakah ia? Sesungguhnya kami memang mengatakan khumus itu adalah hak kami tetapi kaum kami enggan memberikannya kepada kami.”

 -١٣٨حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَإِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ كِلَاهُمَا عَنْ حَاتِمِ بْنِ إِسْمَعِيلَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ يَزِيدَ بْنِ هُرْمُزَ أَنَّ نَجْدَةَ كَتَبَ إِلَى ابْنِ عَبَّاسٍ يَسْأَلُهُ عَنْ خِلَالٍ بِمِثْلِ حَدِيثِ سُلَيْمَانَ بْنِ بِلَالٍ غَيْرَ أَنَّ فِي حَدِيثِ حَاتِمٍ وَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمْ يَكُنْ يَقْتُلُ الصِّبْيَانَ فَلَا تَقْتُلْ الصِّبْيَانَ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تَعْلَمُ مَا عَلِمَ الْخَضِرُ مِنْ الصَّبِيِّ الَّذِي قَتَلَ وَزَادَ إِسْحَقُ فِي حَدِيثِهِ عَنْ حَاتِمٍ وَتُمَيِّزَ الْمُؤْمِنَ فَتَقْتُلَ الْكَافِرَ وَتَدَعَ الْمُؤْمِنَ

Abu Bakr bin Abi Syaibah dan Ishaq bin Ibrahim, kedua mereka telah meriwayatkan kepada kami daripada Hatim bin Ismail daripada Ja’far bin Muhammad daripada ayahnya daripada Yazid bin Hurmuz bahawasanya Najdah telah menulis surat kepada Ibnu Abbas menanyakannya beberapa perkara sama seperti hadits Sulaiman bin Bilal cuma dalam hadits Hatim ini tersebut: “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. tidak membunuh kanak-kanak, oleh itu janganlah engkau bunuh kanak-kanak kecuali kalau engkau yakin seperti mana Khadhir yakin terhadap kanak-kanak yang dibunuhnya itu. Ishaq dalam haditsnya menambahkan daripada hadits Hatim ini: “Dan engkau dapat membezakan orang mukmin sehingga engkau membunuh orang kafir dan tidak membunuh orang mukmin.”

١٣٩- و حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عُمَرَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ إِسْمَعِيلَ بْنِ أُمَيَّةَ عَنْ سَعِيدٍ الْمَقْبُرِيِّ عَنْ يَزِيدَ بْنِ هُرْمُزَ قَالَ كَتَبَ نَجْدَةُ بْنُ عَامِرٍ  الْحَرُورِيُّ إِلَى ابْنِ عَبَّاسٍ يَسْأَلُهُ عَنْ الْعَبْدِ وَالْمَرْأَةِ يَحْضُرَانِ الْمَغْنَمَ هَلْ يُقْسَمُ لَهُمَا وَعَنْ قَتْلِ الْوِلْدَانِ وَعَنْ الْيَتِيمِ مَتَى يَنْقَطِعُ عَنْهُ الْيُتْمُ وَعَنْ ذَوِي الْقُرْبَى مَنْ هُمْ فَقَالَ لِيَزِيدَ اكْتُبْ إِلَيْهِ فَلَوْلَا أَنْ يَقَعَ فِي أُحْمُوقَةٍ مَا كَتَبْتُ إِلَيْهِ اكْتُبْ إِنَّكَ كَتَبْتَ تَسْأَلُنِي عَنْ الْمَرْأَةِ وَالْعَبْدِ يَحْضُرَانِ الْمَغْنَمَ هَلْ يُقْسَمُ لَهُمَا شَيْءٌ وَإِنَّهُ لَيْسَ لَهُمَا شَيْءٌ إِلَّا أَنْ يُحْذَيَا وَكَتَبْتَ تَسْأَلُنِي عَنْ قَتْلِ الْوِلْدَانِ وَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمْ يَقْتُلْهُمْ وَأَنْتَ فَلَا تَقْتُلْهُمْ إِلَّا أَنْ تَعْلَمَ مِنْهُمْ مَا عَلِمَ صَاحِبُ مُوسَى مِنْ الْغُلَامِ الَّذِي قَتَلَهُ وَكَتَبْتَ تَسْأَلُنِي عَنْ الْيَتِيمِ مَتَى يَنْقَطِعُ عَنْهُ اسْمُ الْيُتْمِ وَإِنَّهُ لَا يَنْقَطِعُ عَنْهُ اسْمُ الْيُتْمِ حَتَّى يَبْلُغَ وَيُؤْنَسَ مِنْهُ رُشْدٌ وَكَتَبْتَ تَسْأَلُنِي عَنْ ذَوِي الْقُرْبَى مَنْ هُمْ وَإِنَّا زَعَمْنَا أَنَّا هُمْ فَأَبَى ذَلِكَ عَلَيْنَا قَوْمُنَا

Ibnu Abi Umar telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Sufyan telah meriwayatkan kepada kami daripada Ismail bin Umayyah daripada Sa’id al-Maqburi daripada Yazid bin Hurmuz, beliau berkata: “Najdah bin ‘Amir al-Haruri (Orang Khawarij) menulis surat kepada Ibnu Abbas di mana dia bertanya tentang hamba dan perempuan yang hadhir dalam peperangan dan bila sudah mendapat ghanimah, adakah dibahagikan kepada mereka berdua? Dan tentang kanak-kanak, bolehkah mereka dibunuh? Dan tentang anak yatim, bilakah habis masa keyatiman mereka itu? Dan tentang Zawil Qurba, siapakah mereka? Ibnu Abbas pun berkata kepada Yazid: “Tulis kepadanya! Kalaulah tidak kerana aku takut dia akan terjerumus dalam kebodohannya nescaya aku tidak membalas suratnya. Tulis! Sesungguhnya engkau menulis surat untuk bertanyaku tentang perempuan dan hamba yang ikut serta dalam peperangan dan mendapat ghanimah. Adakah diberikan kepada mereka berdua sesuatu daripada harta ghanimah itu? Sesungguhnya mereka berdua tidak mendapat apa-apa cuma diberikan sebagai hadiah kepada mereka. Engkau menulis surat untuk bertanya aku tentang membunuh kanak-kanak? Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. tidak membunuh mereka maka engkau janganlah membunuh mereka kecuali kalau engkau yakin sepertimana shahib/sahabat Musa (iaitu Khadir) terhadap anak yang dibunuhnya. Engkau bertanya aku tentang anak yatim, bilakah habis masa keyatimannya? Sesungguhnya tidak hilang nama yatim itu darinya sehingga dia baligh dan diketahui kecerdikannya. Dan engkau bertanya aku tentang Zawil Qurba kaum kerabat Rasul? Siapakah mereka? Sesungguhnya kami mendakwa kamilah Zawil Qurba tetapi kaum kami tidak memberikan hak kami.”

و حَدَّثَنَاه عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ بِشْرٍ الْعَبْدِيُّ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ بْنُ أُمَيَّةَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ عَنْ يَزِيدَ بْنِ هُرْمُزَ قَالَ كَتَبَ نَجْدَةُ إِلَى ابْنِ عَبَّاسٍ وَسَاقَ الْحَدِيثَ بِمِثْلِهِ قَالَ أَبُو إِسْحَقَ حَدَّثَنِي عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ بِشْرٍ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بِهَذَا الْحَدِيثِ بِطُولِهِ

Abd Rahman bin Bisyr al-Abdi telah meriwayatkannya kepada kami, katanya: Sufyan telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ismail bin Umayyah telah meriwayatkan kepada kami daripada Sa’id bin Abi Sa’id daripada Yazid bin Hurmuz beliau berkata: “Najdah telah menulis surat kepada Ibnu Abbas.” Dan perawi mengemukakan hadits selengkapnya.

١٤٠- حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ أَخْبَرَنَا وَهْبُ بْنُ جَرِيرِ بْنِ حَازِمٍ حَدَّثَنِي أَبِي قَالَ سَمِعْتُ قَيْسًا يُحَدِّثُ عَنْ يَزِيدَ بْنِ هُرْمُزَ  ح  و حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمٍ وَاللَّفْظُ لَهُ قَالَ حَدَّثَنَا بَهْزٌ حَدَّثَنَا جَرِيرُ بْنُ حَازِمٍ حَدَّثَنِي قَيْسُ بْنُ سَعْدٍ عَنْ يَزِيدَ بْنِ هُرْمُزَ قَالَ كَتَبَ نَجْدَةُ بْنُ عَامِرٍ إِلَى ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ : فَشَهِدْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ حِينَ قَرَأَ كِتَابَهُ وَحِينَ كَتَبَ جَوَابَهُ وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ وَاللَّهِ لَوْلَا أَنْ أَرُدَّهُ عَنْ نَتْنٍ يَقَعُ فِيهِ مَا كَتَبْتُ إِلَيْهِ وَلَا نُعْمَةَ عَيْنٍ قَالَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ إِنَّكَ سَأَلْتَ عَنْ سَهْمِ ذِي الْقُرْبَى الَّذِي ذَكَرَ اللَّهُ مَنْ هُمْ وَإِنَّا كُنَّا نَرَى أَنَّ قَرَابَةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هُمْ نَحْنُ فَأَبَى ذَلِكَ عَلَيْنَا قَوْمُنَا وَسَأَلْتَ عَنْ الْيَتِيمِ مَتَى يَنْقَضِي يُتْمُهُ وَإِنَّهُ إِذَا بَلَغَ النِّكَاحَ وَأُونِسَ مِنْهُ رُشْدٌ وَدُفِعَ إِلَيْهِ مَالُهُ فَقَدْ انْقَضَى يُتْمُهُ وَسَأَلْتَ هَلْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْتُلُ مِنْ صِبْيَانِ الْمُشْرِكِينَ أَحَدًا فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمْ يَكُنْ يَقْتُلُ مِنْهُمْ أَحَدًا وَأَنْتَ فَلَا تَقْتُلْ مِنْهُمْ أَحَدًا إِلَّا أَنْ تَكُونَ تَعْلَمُ مِنْهُمْ مَا عَلِمَ الْخَضِرُ مِنْ الْغُلَامِ حِينَ قَتَلَهُ وَسَأَلْتَ عَنْ الْمَرْأَةِ وَالْعَبْدِ هَلْ كَانَ لَهُمَا سَهْمٌ مَعْلُومٌ إِذَا حَضَرُوا الْبَأْسَ فَإِنَّهُمْ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ سَهْمٌ مَعْلُومٌ إِلَّا أَنْ يُحْذَيَا مِنْ غَنَائِمِ الْقَوْمِ

Ishaq bin Ibrahim telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Wahb bin Jarir bin Hazim telah menceritakan kepada kami, katanya: Ayahku telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Aku mendengar Qais meriwayatkan daripada Yazid bin Hurmuz  ح dan Muhammad bin Hatim telah meriwayatkan kepada saya dan lafaz hadits adalah melaluinya, katanya: Bahz telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Jarir bin Hazim telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Qais bin Sa’ad telah meriwayatkan kepada saya daripada Yazid bin Hurmuz, beliau berkata: “Najdah bin A’mir telah menulis surat kepada Ibnu Abbas. Perawi (Yazid) berkata, “Aku menyaksikan Ibnu Abbas ketika dia membaca surat Najdah dan ketika dia menulis jawapannya. Ibnu Abbas berkata: Demi Allah! Kalaulah tidak kerana aku mahu mengelakkannya daripada kebusukan yang mungkin dia terjerumus ke dalamnya nescaya aku tidak membalas suratnya dan tidaklah aku menulis dengan maksud untuk menggembirakannya. Yazid berkata: “Dia pun menulis; engkau bertanya tentang bahagian Zawil Qurba yang Allah sebutkan, siapakah mereka? Kami berpendapat bahawa kamilah qarabah/ kaum kerabat Rasulullah s.a.w. itu tetapi kaum kami enggan menerima perkara ini. Dan engkau bertanya tentang anak yatim, bilakah habis masa keyatimannya? Apabila ia sampai umur boleh berkawin dan dipastikan dia itu sudah/telah cerdik. Pada ketika itu perlu diserahkan hartanya kepadanya dan habislah masa keyatimannya. Engkau bertanya kepada aku, adakah Rasulullah s.a.w. membunuh seseorang daripada kanak-kanak musyrikin? Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. tidak pernah membunuh sesiapapun dari mereka dan engkau juga janganlah membunuh sesiapa pun dari kalangan mereka kecuali kalau engkau yakin seperti mana Khadir yakin terhadap kanak-kanak yang dibunuhnya. Engkau bertanya tentang perempuan dan hamba, adakah mereka mempunyai bahagian yang khusus daripada harta ghanimah apabila mereka turut serta dalam peperangan? Maka sesungguhnya mereka tidak mempunyai bahagian yang khusus kecuali sekadar diberikan hadiah dari ghanimah sama seperti orang lain?.”

 -١٤١و حَدَّثَنِي أَبُو كُرَيْبٍ حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ حَدَّثَنَا زَائِدَةُ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ الْأَعْمَشُ عَنْ الْمُخْتَارِ بْنِ صَيْفِيٍّ عَنْ يَزِيدَ بْنِ هُرْمُزَ قَالَ كَتَبَ نَجْدَةُ إِلَى ابْنِ عَبَّاسٍ فَذَكَرَ بَعْضَ الْحَدِيثِ وَلَمْ يُتِمَّ الْقِصَّةَ كَإِتْمَامِ مَنْ ذَكَرْنَا حَدِيثَهُمْ

Abu Kuraib telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Abu Usamah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Za`idah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Sulaiman al-A`masy telah meriwayatkan kepada kami daripada al-Mukhtar bin Shaifi daripada Yazid bin Hurmuz, beliau berkata: “Najdah bin A’mir telah menulis surat kepada Ibnu Abbas.” Lalu menyebut sebahagian hadits dan tidak melengkapkan kisah sepertimana lengkapnya hadits orang yang telah kami sebutkan hadits mereka.

١٤٢-  حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحِيمِ بْنُ سُلَيْمَانَ عَنْ هِشَامٍ عَنْ حَفْصَةَ بِنْتِ سِيرِينَ عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ الْأَنْصَارِيَّةِ قَالَتْ : غَزَوْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَبْعَ غَزَوَاتٍ أَخْلُفُهُمْ فِي رِحَالِهِمْ فَأَصْنَعُ لَهُمْ الطَّعَامَ وَأُدَاوِي الْجَرْحَى وَأَقُومُ عَلَى الْمَرْضَى

Abu Bakr bin Abi Syaibah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abd Rahim bin Sulaiman telah meriwayatkan kepada kami daripada Hisyam daripada Hafshoh binti Sirin daripada Ummi `Itiyyah al-Anshoriyyah, beliau berkata: “Aku ikut serta berperang dalam tujuh peperangan dengan Rasulullah s.a.w. di mana aku menjaga pengkalan mereka, aku menyediakan makanan untuk mereka dan aku merawat orang-orang yang luka dan dan aku mengubati orang-orang yang sakit

و حَدَّثَنَا عَمْرٌو النَّاقِدُ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ حَسَّانَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ نَحْوَهُ

Amar al-Naqid telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Yazid bin Harun telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Hisyam bin Hassan telah meriwayatkan kepada kami dengan isnad ini hadits yang semakna dengan hadits sebelum ini.

[1] Ini adalah dalil bagi mereka yang berpendapat bahawa orang perempuan yang ikut serta berperang tidak mendapat ghanimah tetapi hanya mendapatnya sebagai hadiah. Imam an-Nawawi menyebutkan bahawa:

  1. Orang perempuan hanya berhak mendapat rodkh (bahagian yang tidak tetap seperti hadiah) dan tidak berhak mendapat sahm (bahagian yang tetap). Ini adalah pendapat Imam Abu Hanifah, Tsauri, Laits, Syafi`e dan jumhur ulamak.

  2. Auza`ei berpendapat bahawa orang perempuan juga berhak mendapat sahm (bahagian yang tetap) jika dia berperang atau merawat pesakit-pesakit.

  • Malik berpendapat bahawa orang perempuan tidak berhak mendapat walaupun sebagai hadiah.

Dua pendapat yang terakhir ini tertolak berdasarkan hadits yang sahih lagi jelas ini. – Syarah Sahih Muslim (Jld.6 m/s.439). Ini pegangan Imam an-Nawawi. Sebenarnya masih ramai lagi yang khilaf dalam masalah ini dan ia mencakupi perbincangan yang lebih luas dan mendalam dalam kitab-kitab yang lebih besar. Adapun pendapat Auza`ei adalah masih lagi wajar dan boleh dipakai dengan periciannya. Wanita boleh mendapat bahagiannya mengikut kesesuaian kerjanya kerana kita tidak dapat menolak keperluan kepada polis atau tentera wanita untuk menyiasat dan memeriksa badan wanita, dengan itu bahagian yang tetap perlu diwujudkan untuk mereka sebagai gaji yang sesuai dengan risiko yang ditanggung oleh mereka dan inilah pendapat yang tepat dan berupaya menarik kaum wanita turut sama mempertahankan agama dan negara serta mengembalikan keyakinan kepada agama.

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *