Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Muslim / Kitab Jihad Dan Sirah / Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 20 – Bab Pembunuhan Abu Jahal
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 20 – Bab Pembunuhan Abu Jahal

Sahih Muslim – Matan Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 20 – 02-Jul-08

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

Sahih Muslim – Syarah Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 20 – 02-Jul-08

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

بَاب قَتْلِ أَبِي جَهْلٍ

Bab Pembunuhan Abu Jahal

١١٨ – حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ السَّعْدِيُّ أَخْبَرَنَا إِسْمَعِيلُ يَعْنِي ابْنَ عُلَيَّةَ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ التَّيْمِيُّ حَدَّثَنَا أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ يَنْظُرُ لَنَا مَا صَنَعَ أَبُو جَهْلٍ فَانْطَلَقَ ابْنُ مَسْعُودٍ فَوَجَدَهُ قَدْ ضَرَبَهُ ابْنَا عَفْرَاءَ حَتَّى بَرَكَ قَالَ فَأَخَذَ بِلِحْيَتِهِ فَقَالَ آنْتَ أَبُو جَهْلٍ فَقَالَ وَهَلْ فَوْقَ رَجُلٍ قَتَلْتُمُوهُ أَوْ قَالَ قَتَلَهُ قَوْمُهُ قَالَ وَقَالَ أَبُو مِجْلَزٍ قَالَ أَبُو جَهْلٍ فَلَوْ غَيْرُ أَكَّارٍ قَتَلَنِي

118- Ali bin Hujr al-Sa’di telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ismail iaitu Ibnu Ulayyah telah menceritakan kepada kami, katanya: Sulaiman al-Taimi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Anas bin Malik telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Rasulullah s.a.w telah bersabda: “Siapakah yang melihat untuk kita apakah yang telah dilakukan oleh Abu Jahal?” Maka Ibnu Mas`ud pergi dan mendapati Abu Jahal telah ditetak oleh dua orang anak lelaki ‘Afra` sehingga sejuk[1]. Perawi (Anas bin Malik) berkata: Maka Ibnu Mas`ud pun memegang janggutnya[2] lalu dia bertanya: “Engkau Abu Jahal?” Abu Jahal pun berkata: “Adakah sesuatu kehinaan terhadap orang yang dibunuh oleh kamu atau dibunuh oleh kaumnya?” Abu Mijlaz berkata: Ketika itu Abu Jahal berkata: (Alangkah baiknya) kalaulah aku telah dibunuh oleh orang yang bukan petani.”

حَدَّثَنَا حَامِدُ بْنُ عُمَرَ الْبَكْرَاوِيُّ حَدَّثَنَا مُعْتَمِرٌ قَالَ سَمِعْتُ أَبِي يَقُولُ حَدَّثَنَا أَنَسٌ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ يَعْلَمُ لِي مَا فَعَلَ أَبُو جَهْلٍ بِمِثْلِ حَدِيثِ ابْنِ عُلَيَّةَ وَقَوْلِ أَبِي مِجْلَزٍ كَمَا ذَكَرَهُ إِسْمَعِيلُ

Hamid bin Umar al-Bakrawi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Mu’tamir telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Aku mendengar ayahku berkata: Anas telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: “Siapakah yang akan mendapatkkan maklumat untukku tentang Abu Jahal?” Perawi  mengemukakan hadits sama seperti hadits yang diriwayatkan oleh Ibnu ‘Ulayyah sebelum ini dan dengan kata-kata Abi Mijlaz sebagaimana yang disebutkan oleh Ismail dalam riwayat di atas.

 

بَاب قَتْلِ كَعْبِ بْنِ الْأَشْرَفِ طَاغُوتِ الْيَهُودِ

Bab Pembunuhan Ka`ab Bin Al-Asyraf[3] Taghut Orang Yahudi

١١٩- حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْحَنْظَلِيُّ وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْمِسْوَرِ الزُّهْرِيُّ كِلَاهُمَا عَنْ ابْنِ عُيَيْنَةَ وَاللَّفْظُ لِلزُّهْرِيِّ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ عَمْرٍو سَمِعْتُ جَابِرًا يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ لِكَعْبِ بْنِ الْأَشْرَفِ فَإِنَّهُ قَدْ آذَى اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَالَ مُحَمَّدُ بْنُ مَسْلَمَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَتُحِبُّ أَنْ أَقْتُلَهُ قَالَ نَعَمْ قَالَ ائْذَنْ لِي فَلْأَقُلْ قَالَ قُلْ فَأَتَاهُ فَقَالَ لَهُ وَذَكَرَ مَا بَيْنَهُمَا وَقَالَ إِنَّ هَذَا الرَّجُلَ قَدْ أَرَادَ صَدَقَةً وَقَدْ عَنَّانَا فَلَمَّا سَمِعَهُ قَالَ وَأَيْضًا وَاللَّهِ لَتَمَلُّنَّهُ قَالَ إِنَّا قَدْ اتَّبَعْنَاهُ الْآنَ وَنَكْرَهُ أَنْ نَدَعَهُ حَتَّى نَنْظُرَ إِلَى أَيِّ شَيْءٍ يَصِيرُ أَمْرُهُ قَالَ وَقَدْ أَرَدْتُ أَنْ تُسْلِفَنِي سَلَفًا قَالَ فَمَا تَرْهَنُنِي قَالَ مَا تُرِيدُ قَالَ تَرْهَنُنِي نِسَاءَكُمْ قَالَ أَنْتَ أَجْمَلُ الْعَرَبِ أَنَرْهَنُكَ نِسَاءَنَا قَالَ لَهُ تَرْهَنُونِي أَوْلَادَكُمْ قَالَ يُسَبُّ ابْنُ أَحَدِنَا فَيُقَالُ رُهِنَ فِي وَسْقَيْنِ مِنْ تَمْرٍ وَلَكِنْ نَرْهَنُكَ اللَّأْمَةَ يَعْنِي السِّلَاحَ قَالَ فَنَعَمْ وَوَاعَدَهُ أَنْ يَأْتِيَهُ بِالْحَارِثِ وَأَبِي عَبْسِ بْنِ جَبْرٍ وَعَبَّادِ بْنِ بِشْرٍ قَالَ فَجَاءُوا فَدَعَوْهُ لَيْلًا فَنَزَلَ إِلَيْهِمْ قَالَ سُفْيَانُ قَالَ غَيْرُ عَمْرٍو قَالَتْ لَهُ امْرَأَتُهُ إِنِّي لَأَسْمَعُ صَوْتًا كَأَنَّهُ صَوْتُ دَمٍ قَالَ إِنَّمَا هَذَا مُحَمَّدُ بْنُ مَسْلَمَةَ وَرَضِيعُهُ وَأَبُو نَائِلَةَ إِنَّ الْكَرِيمَ لَوْ دُعِيَ إِلَى طَعْنَةٍ لَيْلًا لَأَجَابَ قَالَ مُحَمَّدٌ إِنِّي إِذَا جَاءَ فَسَوْفَ أَمُدُّ يَدِي إِلَى رَأْسِهِ فَإِذَا اسْتَمْكَنْتُ مِنْهُ فَدُونَكُمْ قَالَ فَلَمَّا نَزَلَ نَزَلَ وَهُوَ مُتَوَشِّحٌ فَقَالُوا نَجِدُ مِنْكَ رِيحَ الطِّيبِ قَالَ نَعَمْ تَحْتِي فُلَانَةُ هِيَ أَعْطَرُ نِسَاءِ الْعَرَبِ قَالَ فَتَأْذَنُ لِي أَنْ أَشُمَّ مِنْهُ قَالَ نَعَمْ فَشُمَّ فَتَنَاوَلَ فَشَمَّ ثُمَّ قَالَ أَتَأْذَنُ لِي أَنْ أَعُودَ قَالَ فَاسْتَمْكَنَ مِنْ رَأْسِهِ ثُمَّ قَالَ دُونَكُمْ قَالَ فَقَتَلُوهُ

119- Ishaq bin Ibrahim al-Hanzoli dan Abdullah bin Muhammad bin Abdul Rahman bin al-Miswar al-Zuhri telah meriwayatkan kepada kami, kedua-duanya daripada Ibnu Uyainah dan lafaz adalah daripada Zuhri, mereka berkata: Sufyan telah meriwayatkan kepada kami daripada Amar, katanya: Aku mendengar Jabir berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: “Siapa yang akan mengerjakan Ka`ab bin al-Asyraf? Sesungguhnya dia telah menyakiti Allah dan Rasul-Nya”. Muhammad bin Maslamah terus menyahut: “Adakah Rasulullah mahu aku membunuhnya?” Rasulullah s.a.w. menjawab: “Ya!” Muhammad bin Maslamah berkata: “Izinkan saya berkata sesuatu”. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Katalah!” maka dia pun pergi kepada Ka`ab dan berkata kepadanya. Perawi menyebutkan dialog yang berlaku di antara mereka berdua (Muhammad bin Maslamah dan Ka`ab bin al-Asyraf) dan dia (Muhammad bin Maslamah) berkata: “Sesungguhnya dia (Nabi Muhammad s.a.w.) ini telah mahukan sedekah, sungguh dia telah memberatkan kami”. Bila Ka`ab mendengar kata-kata Muhammad bin Maslamah begitu dia pun berkata: “Nanti ada lagi, demi Allah! Pasti kamu akan jemu dengannya.” Kata Muhammad bin Maslamah: “Sesungguhnya kami telah mengikutnya sekarang dan kami tidak mahu meninggalkannya lagi selagi tidak melihat bagaimana penghujungnya”. Muhammad bin Maslamah berkata: “Sebenarnya saya kemari/ datang di sini untuk berjumpa dengan kamu dengan maksud supaya kamu memberi hutang kepada saya”. Ka`ab bin al-Asyraf berkata: “Kamu hendak jadikan apa sebagai cagaran[4]?” Muhammad bin Maslamah berkata: “Kamu mahu apa?” Ka`ab bin al-Asyraf berkata: “Kamu cagarkan isteri-isteri kamu ataupun perempuan-perempuan kamu kepadaku”. Muhammad bin Maslamah berkata: “Engkau orang Arab yang paling tampan. Bagaimana kami dapat memberi perempuan-perempuan kami sebagai cagaran kepada  kamu.” Ka`ab bin al-Asyraf berkata: “Kalau begitu kamu cagarkan anak-anak kamu kepadaku.” Muhammad bin Maslamah berkata: “Nanti apabila anak seseorang daripada kami disumpah akan dikatakan kepadanya: “Dia itu telah dicagar untuk mendapat beberapa gantang makanan,” tapi beginilah, kami akan jadikan senjata kami sebagai cagaran.” Kata Ka`ab: “Baiklah kalau begitu”. Dia pun berjanji dengannya untuk datang kepadanya dengan membawa bersamanya Harits, Abi ‘Abs bin Jabr dan ‘Abbad bin Bisyr. Perawi (Jabir) berkata: “Maka mereka pun pergi pada hari yang dijanjikan itu.” Dan mereka memanggilnya pada waktu malam. Bila Ka`ab itu turun kepada mereka, Sufyan berkata: perawi-perawi selain ‘Ammar berkata: “Ketika itu isterinya (Ka`ab) berkata kepadanya: “Aku benar-benar mendengar suara semacam suara darah[5].” Ka`ab berkata: “Tidak ada orang lain, hanya Muhammad bin Maslamah dan saudara sesusu dengannya dan Abu Na`ilah. Sesungguhnya pemurah sejati. Kalaulah dia dipanggil untuk dicerca pada waktu malam namun dia tetap menyahut panggilan orang itu”. Muhammad berkata (kepada kawan-kawannya): “Sesungguhnya bila aku pergi aku akan hulurkan tanganku ke kepalanya, bila aku telah pegang betul-betul kepalanya maka kamu seranglah”. Perawi berkata: Bila dia turun, dia turun dalam keadaan memakai kelendangnya lalu mereka pun berkata: “Kami mendapati bau wangi daripada tubuh engkau”. Ka`ab berkata: “Memanglah, isteri aku adalah perempuan Arab yang paling wangi.” Muhammad bin Maslamah berkata: “Kamu benarkanlah aku cium”. Dia menjawab: “Boleh, ciumlah!”. Muhammad berkata: “Izinkan aku cium sekali lagi”. Perawi berkata: Pada kali yang kedua itu dia pun memegang dengan kuat kepalanya lalu dia berkata: “Nah! Bagilah!” Lalu mereka pun membunuhnya.

بَاب غَزْوَةِ خَيْبَرَ

Bab Perang Khaibar

١٢٠ – و حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ يَعْنِي ابْنَ عُلَيَّةَ عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ صُهَيْبٍ عَنْ أَنَسٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَزَا خَيْبَرَ قَالَ فَصَلَّيْنَا عِنْدَهَا صَلَاةَ الْغَدَاةِ بِغَلَسٍ فَرَكِبَ نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَرَكِبَ أَبُو طَلْحَةَ وَأَنَا رَدِيفُ أَبِي طَلْحَةَ فَأَجْرَى نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي زُقَاقِ خَيْبَرَ وَإِنَّ رُكْبَتِي لَتَمَسُّ فَخِذَ نَبِيِّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَانْحَسَرَ الْإِزَارُ عَنْ فَخِذِ نَبِيِّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَإِنِّي لَأَرَى بَيَاضَ فَخِذَ نَبِيِّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا دَخَلَ الْقَرْيَةَ قَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ خَرِبَتْ خَيْبَرُ إِنَّا إِذَا نَزَلْنَا بِسَاحَةِ قَوْمٍ { فَسَاءَ صَبَاحُ الْمُنْذَرِينَ } قَالَهَا ثَلَاثَ مِرَارٍ قَالَ وَقَدْ خَرَجَ الْقَوْمُ إِلَى أَعْمَالِهِمْ فَقَالُوا مُحَمَّدٌ قَالَ عَبْدُ الْعَزِيزِ وَقَالَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا وَالْخَمِيسَ قَالَ وَأَصَبْنَاهَا عَنْوَةً

120- Zuhair bin Harb telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ismail iaitu Ibnu ‘Ulaiyah telah meriwayatkan kepada kami daripada ‘Abdul ‘Aziz bin Shuhaib daripada Anas bahawasanya Rasulullah s.a.w telah memerangi Khaibar. Perawi berkata: Maka kami bersembahyang Subuh di sana pada waktu masih gelap (awal Subuh). Rasulullah  s.a.w. menaiki kenderaannya, Abu Tolhah dan aku pula menaiki satu kenderaan yang lain di belakangnya. Nabi s.a.w. memecut kenderaanya di lorong-lorong Khaibar. Pada ketika itu lututku betul-betul bersentuh dengan peha Nabi s.a.w. dan tersingkap kain Nabi s.a.w. sehingga mendedahkan peha[6] Nabiyyullah s.a.w. dan aku sesungguhnya nampak putih paha Nabi s.a.w. itu. Apabila Nabi s.a.w. telah masuk ke kawasan Khaibar itu Nabi s.a.w. berkata: “Allahu Akbar! Runtuhlah Khabir. Sesungguhnya kita apabila berada di halaman sesuatu kaum maka itu adalah pagi yang terburuk bagi orang-orang yang diancam”, Nabi s.a.w. mengucapkannya tiga kali. Perawi berkata: Orang-orang Yahudi pada ketika itu telah keluar untuk pekerjaan mereka masing-masing, mereka pun berkata: “Muhammad!” Abdul Aziz (perawi hadits ini) berkata: Sebahagian daripada ashab kita (guru kita), berkata  وَالْخَمِيسَ مُحَمَّد (Muhammad dengan bala tenteranya yang lengkap) Perawi berkata: Dan kami menguasai Khaibar dengan kekerasan.

١٢١ – حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا عَفَّانُ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ حَدَّثَنَا ثَابِتٌ عَنْ أَنَسٍ قَالَ كُنْتُ رِدْفَ أَبِي طَلْحَةَ يَوْمَ خَيْبَرَ وَقَدَمِي تَمَسُّ قَدَمَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فَأَتَيْنَاهُمْ حِينَ بَزَغَتْ الشَّمْسُ وَقَدْ أَخْرَجُوا مَوَاشِيَهُمْ وَخَرَجُوا بِفُؤُوسِهِمْ وَمَكَاتِلِهِمْ وَمُرُورِهِمْ فَقَالُوا مُحَمَّدٌ وَالْخَمِيسَ قَالَ وَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرِبَتْ خَيْبَرُ إِنَّا إِذَا نَزَلْنَا بِسَاحَةِ قَوْمٍ

{ فَسَاءَ صَبَاحُ الْمُنْذَرِينَ } قَالَ فَهَزَمَهُمْ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ

121- Abu Bakr bin Abi Syaibah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Affan telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Hammad bin Salamah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Tsabit telah meriwayatkan kepada kami daripada Anas, beliau berkata: “Aku membonceng di belakang Tolhah pada hari Khaibar, kaki aku menyentuh kaki Rasulullah s.a.w.” Anas berkata: “Kami pun pergi kepada mereka ketika matahari naik (masuk subuh), pada ketika itu mereka telah mengeluarkan binatang-binatang ternakan mereka. Mereka keluar dengan kapak, raga dan cangkul-cangkul mereka. Mereka pun berkata: “Muhammad bersama-sama bala tenteranya yang lengkap.” Dan Rasulullah s.a.w. berkata: “Robohlah Khaibar! Sesungguhnya kita apabila berada di halaman sesuatu kaum maka itu adalah pagi yang terburuk bagi orang-orang yang diancam”. Perawi berkata: Kemudian Alah Azza Wa Jalla mengalahkan mereka.

١٢٢- حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَقُ بْنُ مَنْصُورٍ قَالَا أَخْبَرَنَا النَّضْرُ بْنُ شُمَيْلٍ أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ

لَمَّا أَتَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَيْبَرَ قَالَ إِنَّا إِذَا نَزَلْنَا بِسَاحَةِ قَوْمٍ{ فَسَاءَ صَبَاحُ الْمُنْذَرِينَ }

Ishaq bin Ibrahim dan Ishaq bin Mansur, mereka berdua berkata: al-Nadr bin Syumail telah menceritakan kepada kami, katanya: Syu’bah telah menceritakan kepada kami daripada Anas bin Malik, beliau berkata: “Apabila Rasulullah s.a.w. pergi ke ke Khaibar, dia berkata: Sesungguhnya kita apabila berada di halaman sesuatu kaum maka itu adalah pagi yang terburuk bagi orang-orang yang diancam”.

[1] Iaitu hampir-hampir mati. Dalam sesetengah riwayat menyebutkan برك (bermaksud) sehingga dia jatuh iaitu rebah. Ini bermaksud dia masih belum mati cuma kalau dibiarkan begitu dia akan mati juga kerana kecederaannya tersangat parah. Ibnu Mas`ud cuma bertindak memenggal kepalanya untuk dibawa kepada Nabi s.a.w.

[2] Hadits ini menunjukkan bahawa Abu Jahal juga mempunyai janggut.

[3] Beliau telah beberapa kali merancang untuk membunuh Nabi s.a.w. antaranya:

  1. Menyuruh orang meletakkan racun dalam makanan Baginda s.a.w.

  2. Menyuruh orang menolak batu besar ketika supaya mengenai Baginda ketika Baginda lalu tetapi semuanya tidak menjadi.

Dan kejatahannya yang lain:

  1. Menyuruh orang menyumpah dan menghina Nabi s.a.w. dalam syair.

  2. Menghina orang Islam.

  • Dia juga berkejasama dan bersekongkol dengan kafir Quraisy walaupun dia berada dibawah negara Islam. Maka dia telah membelot dan dengan sendirinya dia telah membatalkan janji setia kepada negara Islam, dengan itu dia tidak perlu lagi dihormati dan dipelihara keselamatannya.

[4] Atau dengan terjemahan: “Apakah yang kamu akan jadikan sebagai cagaran?”

[5] Maksudnya: Bunyi yang menyebabkan dia berasa bimbang.

[6] Menurut sesetengah ahli fiqh. Ini adalah dalil bahawa peha bukannya termasuk dalam aurat kerana Allah tidak akan biarkan Nabi s.a.w. melakukan suatu yang haram walaupun dalam keadaan tidak sengaja.

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *