Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Muslim / Kitab Jihad Dan Sirah / Sahih Muslim – Syarah Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 19 – Bab Gangguan Yang Diterima Oleh Nabi s.a.w. Daripada Oarang-Orang Musyrikin Dan Munafiqin
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sahih Muslim – Syarah Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 19 – Bab Gangguan Yang Diterima Oleh Nabi s.a.w. Daripada Oarang-Orang Musyrikin Dan Munafiqin

Sahih Muslim – Syarah Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 19 – 25-Jun-08

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

بَاب مَا لَقِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ أَذَى الْمُشْرِكِينَ وَالْمُنَافِقِينَ

Bab Gangguan Yang Diterima Oleh Nabi s.a.w. Daripada Orang-Orang Musyrikin Dan Munafiqin

١٠٧-  و حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبَانَ الْجُعْفِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحِيمِ يَعْنِي ابْنَ سُلَيْمَانَ عَنْ زَكَرِيَّاءَ عَنْ أَبِي إِسْحَقَ عَنْ عَمْرِو بْنِ مَيْمُونٍ الْأَوْدِيِّ عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ قَالَ  بَيْنَمَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي عِنْدَ الْبَيْتِ وَأَبُو جَهْلٍ وَأَصْحَابٌ لَهُ جُلُوسٌ وَقَدْ نُحِرَتْ جَزُورٌ بِالْأَمْسِ فَقَالَ أَبُو جَهْلٍ أَيُّكُمْ يَقُومُ إِلَى سَلَا جَزُورِ بَنِي فُلَانٍ فَيَأْخُذُهُ فَيَضَعُهُ فِي كَتِفَيْ مُحَمَّدٍ إِذَا سَجَدَ فَانْبَعَثَ أَشْقَى الْقَوْمِ فَأَخَذَهُ فَلَمَّا سَجَدَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَضَعَهُ بَيْنَ كَتِفَيْهِ قَالَ فَاسْتَضْحَكُوا وَجَعَلَ بَعْضُهُمْ يَمِيلُ عَلَى بَعْضٍ وَأَنَا قَائِمٌ أَنْظُرُ لَوْ كَانَتْ لِي مَنَعَةٌ طَرَحْتُهُ عَنْ ظَهْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَاجِدٌ مَا يَرْفَعُ رَأْسَهُ حَتَّى انْطَلَقَ إِنْسَانٌ فَأَخْبَرَ فَاطِمَةَ فَجَاءَتْ وَهِيَ جُوَيْرِيَةٌ فَطَرَحَتْهُ عَنْهُ ثُمَّ أَقْبَلَتْ عَلَيْهِمْ تَشْتِمُهُمْ فَلَمَّا قَضَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَاتَهُ رَفَعَ صَوْتَهُ ثُمَّ دَعَا عَلَيْهِمْ وَكَانَ إِذَا دَعَا دَعَا ثَلَاثًا وَإِذَا سَأَلَ سَأَلَ ثَلَاثًا ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِقُرَيْشٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَلَمَّا سَمِعُوا صَوْتَهُ ذَهَبَ عَنْهُمْ الضِّحْكُ وَخَافُوا دَعْوَتَهُ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِأَبِي جَهْلِ بْنِ هِشَامٍ وَعُتْبَةَ بْنِ رَبِيعَةَ وَشَيْبَةَ بْنِ رَبِيعَةَ وَالْوَلِيدِ بْنِ عُقْبَةَ وَأُمَيَّةَ بْنِ خَلَفٍ وَعُقْبَةَ بْنِ أَبِي مُعَيْطٍ وَذَكَرَ السَّابِعَ وَلَمْ أَحْفَظْهُ فَوَالَّذِي بَعَثَ مُحَمَّدًا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْحَقِّ لَقَدْ رَأَيْتُ الَّذِينَ سَمَّى صَرْعَى يَوْمَ بَدْرٍ ثُمَّ سُحِبُوا إِلَى الْقَلِيبِ قَلِيبِ بَدْرٍ قَالَ أَبُو إِسْحَقَ الْوَلِيدُ بْنُ عُقْبَةَ غَلَطٌ فِي هَذَا الْحَدِيثِ

107- Abdullah bin Amar bin Muhammad bin Aban al-Ju’fi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abd Rahim iaitu Ibnu Sulaiman telah meriwayatkan kepada kami daripada Zakaria’ daripada Abi Ishaq daripada ‘Amar bin Maimun Al-Audi daripada Ibnu Mas’ud, beliau berkata : “Ketika Rasulullah s.a.w. sedang bersembahyang dekat Baitillah, Abu Jahal dan kawan-kawannya sedang duduk di situ. Pada hari sebelum itu ada seekor unta disembelih. Abu Jahal pun berkata: “Siapakah di antara kamu yang akan pergi mengambil uri / tembuni unta bani si fulan yang telah disembelih untuk diletakkannya di belakang Muhammad semasa dia sujud. Maka seorang yang paling celaka  di antara mereka pergi mengambilnya. Apabila Nabi s.a.w. sujud dia pun meletakkan di antara dua belikat (belakang) Nabi s.a.w[1].” Perawi (Ibnu Mas’ud) berkata: “Mereka pun ketawa sehingga sebahagian mereka condong kepada sebahagian yang lain sedang aku berdiri sambil melihat sahaja, kalaulah aku mempunyai kekuatan tentu aku membuangnya daripada belakang Rasulullah s.a.w.. Nabi s.a.w.  sedang sujud, dan baginda tidak mengangkat kepalanya sehingga ada seseorang pergi memberitahu Fatimah lalu dia pun datang. Pada ketika itu Fatimah masih kanak-kanak lagi. Dia pun membuangnya dari belakang Rasulullah s.a.w. kemudian pergi kepada mereka sambil menyumpah mereka. Setelah menyelesaikan sembahyangnya baginda mengangkat suaranya kemudian mendoakan keburukan ke atas mereka. Nabi s.a.w., apabila berdoa baginda berdoa tiga kali, kalau bertanya baginda bertanya tiga kali. Kemudian baginda berkata: “Ya Allah! Engkau hukumlah Quraisy” tiga kali. Apabila mendengar suara baginda, ketawa mereka pun hilang, mereka menjadi takut dengan doa baginda. Kemudian Nabi s.a.w. berdoa lagi: “Ya Allah! Hukumlah Abi Jahal bin Hisyam, ‘Uqbah bin Rabi’ah, Syaibah bin Rabi’ah, Walid bin ‘Uqbah[2], Umayyah bin Khalaf, ‘Uqbah bin Abi Mu`ait dan perawi  menyebutkan yang ketujuh tetapi saya tidak mengingatinya.  (Perawi (Ibnu Mas’ud) berkata): “Demi Tuhan yang telah mengutuskan Muhammad dengan membawa kebenaran! Sesungguhnya aku telah melihat orang-orang yang Nabi s.a.w. sebutkan itu bergelimpangan pada hari Badar kemudian mereka diseret ke telaga (Badar)[3]. Abu Ishaq berkata: “Walid bin ‘Uqbah (yang tersebut dalam riwayat ini) tersilap[4] dalam hadits ini.”

١٠٨-  حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى وَمُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ وَاللَّفْظُ لِابْنِ الْمُثَنَّى قَالَا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا إِسْحَقَ يُحَدِّثُ عَنْ عَمْرِو بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ بَيْنَمَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَاجِدٌ وَحَوْلَهُ نَاسٌ مِنْ قُرَيْشٍ إِذْ جَاءَ عُقْبَةُ بْنُ أَبِي مُعَيْطٍ بِسَلَا جَزُورٍ فَقَذَفَهُ عَلَى ظَهْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمْ يَرْفَعْ رَأْسَهُ فَجَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَخَذَتْهُ عَنْ ظَهْرِهِ وَدَعَتْ عَلَى مَنْ صَنَعَ ذَلِكَ فَقَالَ اللَّهُمَّ عَلَيْكَ الْمَلَأَ مِنْ قُرَيْشٍ أَبَا جَهْلِ بْنَ هِشَامٍ وَعُتْبَةَ بْنَ رَبِيعَةَ وَعُقْبَةَ بْنَ أَبِي مُعَيْطٍ وَشَيْبَةَ بْنَ رَبِيعَةَ وَأُمَيَّةَ بْنَ خَلَفٍ أَوْ أُبَيَّ بْنَ خَلَفٍ شُعْبَةُ الشَّاكُّ قَالَ فَلَقَدْ رَأَيْتُهُمْ قُتِلُوا يَوْمَ بَدْرٍ فَأُلْقُوا فِي بِئْرٍ غَيْرَ أَنَّ أُمَيَّةَ أَوْ أُبَيًّا تَقَطَّعَتْ أَوْصَالُهُ فَلَمْ يُلْقَ فِي الْبِئْرِ

108- Muhammad bin Mutsanna dan Muhammad bin Basyar telah meriwayatkan kepada kami dan lafaz itu adalah dari Ibnu al-Mutsanna, mereka berkata: Muhammad bin Ja’far telah meriwayatkan kepada kami, katanya: “Aku mendengar Aba Ishaq menceritakan daripada Amar bin Maimun daripada Abdullah, beliau berkata: “Ketika Rasulullah s.a.w. sedang duduk dan di sekeliling baginda ada beberapa orang Quraisy. Tiba-tiba datang Uqbah bin Abi Mu’ait dengan uri / tembuni unta (organ dalaman unta). Dia pun melemparkannya ke atas belakang Rasulullah s.a.w., baginda tidak mengangkat kepalanya. Selepas itu datang Fatimah lalu mengambil uri / tembuni unta tadi (membuang dari atas belakang Nabi s.a.w.), dan mendoakan keburukan[5] terhadap orang yang melakukan begitu kepada Nabi s.a.w.. Selepas selesai sembahyang itu, Nabi s.a.w. berdoa: “Ya Allah! Engkau hukumlah orang-orang Quraisy ini iaitu Aba Jahal bin Hisyam, Uqbah bin Rabi’ah, Syaibah bin Rabi’ah, Umayyah bin Khalaf atau Ubai bin Khalaf[6]. Syu’bah yang syak (ragu-ragu) dalam menyebutkan nama ini. Perawi (Abdullah) berkata: “Sesungguhnya aku nampak mereka terbunuh pada hari Badar dan mereka dibuang dihumban ke dalam satu telaga tetapi Umayyah ataupun Ubai, anggotanya telah putus-putus, oleh kerana itu dia tidak dibuang ke dalam telaga itu/tersebut”.

 ١٠٩و حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ عَوْنٍ أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ عَنْ أَبِي إِسْحَقَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ نَحْوَهُ وَزَادَ وَكَانَ يَسْتَحِبُّ ثَلَاثًا يَقُولُ اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِقُرَيْشٍ اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِقُرَيْشٍ اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِقُرَيْشٍ ثَلَاثًا وَذَكَرَ فِيهِمْ الْوَلِيدَ بْنَ عُتْبَةَ وَأُمَيَّةَ بْنَ خَلَفٍ وَلَمْ يَشُكَّ قَالَ أَبُو إِسْحَقَ وَنَسِيتُ السَّابِعَ

109- Abu Bakr bin Abi Syaibah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ja’far bin ‘Aun telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Sufyan bin Abi Ishaq telah menceritakan kepada kami dengan isnad ini lebih kurang sepertinya dan dengan tambahan; “Nabi s.a.w. suka (kalau ada apa-apa) tiga kali dan baginda berkata: “Ya Allah! Engkau hukumlah orang-orang Quraisy ini (atau ku serahkan kepada Engkau orang-orang Quraisy ini) Nabi s.a.w. menyebutkan di antara mereka Walid bin Utbah dan Umayyah bin Khalaf. Perawi dalam isnad ini tidak syak. Abu Ishak berkata: “Aku lupa yang ketujuh”.

١١٠-  و حَدَّثَنِي سَلَمَةُ بْنُ شَبِيبٍ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ أَعْيَنَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا أَبُو إِسْحَقَ عَنْ عَمْرِو بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ اسْتَقْبَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْبَيْتَ فَدَعَا عَلَى سِتَّةِ نَفَرٍ مِنْ قُرَيْشٍ فِيهِمْ أَبُو جَهْلٍ وَأُمَيَّةُ بْنُ خَلَفٍ وَعُتْبَةُ بْنُ رَبِيعَةَ وَشَيْبَةُ بْنُ رَبِيعَةَ وَعُقْبَةُ بْنُ أَبِي مُعَيْطٍ فَأُقْسِمُ بِاللَّهِ لَقَدْ رَأَيْتُهُمْ صَرْعَى عَلَى بَدْرٍ قَدْ غَيَّرَتْهُمْ الشَّمْسُ وَكَانَ يَوْمًا حَارًّا

110- Salamah bin Syabib telah meriwayatkan kepada kami, katanya: al-Hasan bin A`yun telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Zuhair telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu Ishaq telah meriwayatkan kepada kami daripada Amar bin Maimun daripada Abdullah, beliau berkata: “Rasulullah s.a.w. mengadap Baitullah lalu mendoakan keburukan terhadap enam orang daripada Quraisy, di kalangan mereka AbuJahal, Umayyah bin Khalaf, Utbah bin Rabi’ah dan Syaibah bin Rabi’ah dan Uqbah bin Abi Mu’ait. Aku bersumpah dengan nama Allah, sesungguhnya aku telah melihat mereka bergelimpangan pada hari Badar dalam keadaan matahari telahpun mengubah tubuh mereka itu dan pada ketika itu adalah musim (hari) panas”.

١١١-  و حَدَّثَنِي أَبُو الطَّاهِرِ أَحْمَدُ بْنُ عَمْرِو بْنِ سَرْحٍ وَحَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى وَعَمْرُو بْنُ سَوَّادٍ الْعَامِرِيُّ وَأَلْفَاظُهُمْ مُتَقَارِبَةٌ قَالُوا حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ قَالَ أَخْبَرَنِي يُونُسُ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ حَدَّثَنِي عُرْوَةُ بْنُ الزُّبَيْرِ أَنَّ عَائِشَةَ زَوْجَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَدَّثَتْهُ أَنَّهَا قَالَتْ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ أَتَى عَلَيْكَ يَوْمٌ كَانَ أَشَدَّ مِنْ يَوْمِ أُحُدٍ فَقَالَ لَقَدْ لَقِيتُ مِنْ قَوْمِكِ وَكَانَ أَشَدَّ مَا لَقِيتُ مِنْهُمْ يَوْمَ الْعَقَبَةِ إِذْ عَرَضْتُ نَفْسِي عَلَى ابْنِ عَبْدِ يَالِيلَ بْنِ عَبْدِ كُلَالٍ فَلَمْ يُجِبْنِي إِلَى مَا أَرَدْتُ فَانْطَلَقْتُ وَأَنَا مَهْمُومٌ عَلَى وَجْهِي فَلَمْ أَسْتَفِقْ إِلَّا بِقَرْنِ الثَّعَالِبِ فَرَفَعْتُ رَأْسِي فَإِذَا أَنَا بِسَحَابَةٍ قَدْ أَظَلَّتْنِي فَنَظَرْتُ فَإِذَا فِيهَا جِبْرِيلُ فَنَادَانِي فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ قَدْ سَمِعَ قَوْلَ قَوْمِكَ لَكَ وَمَا رُدُّوا عَلَيْكَ وَقَدْ بَعَثَ إِلَيْكَ مَلَكَ الْجِبَالِ لِتَأْمُرَهُ بِمَا شِئْتَ فِيهِمْ قَالَ فَنَادَانِي مَلَكُ الْجِبَالِ وَسَلَّمَ عَلَيَّ ثُمَّ قَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ قَدْ سَمِعَ قَوْلَ قَوْمِكَ لَكَ وَأَنَا مَلَكُ الْجِبَالِ وَقَدْ بَعَثَنِي رَبُّكَ إِلَيْكَ لِتَأْمُرَنِي بِأَمْرِكَ فَمَا شِئْتَ إِنْ شِئْتَ أَنْ أُطْبِقَ عَلَيْهِمْ الْأَخْشَبَيْنِ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَلْ أَرْجُو أَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ مِنْ أَصْلَابِهِمْ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ وَحْدَهُ لَا يُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا

111- Abu Tohir Ahmad bin Amar bin Sarh dan Harmalah bin Yahya dan Amar bin Sawwad al-`Amiri telah meriwayatkan kepada saya dan lafaz mereka lebih kurang sama; Ibnu Wahab telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Yunus telah menceritakan kepada kami daripada Ibnu Syihab, katanya: ‘Urwah bin al-Zubair telah meriwayatkan kepada saya bahawa ‘Aisyah isteri Nabi s.a.w. telah meriwayatkan kepadanya: Bahawasanya beliau bertanya kepada Rasulullah s.a.w.:  “Wahai Rasulullah! Pernahkah engkau mengalami satu hari yang lebih dasyat daripada yang engkau alami pada Hari Uhud?” Nabi s.a.w. menjawab: “Ada iaitu pada hari ‘Aqabah, di mana aku telah mengemukakan diriku kepada Ibni `Abdi Yalil bin Abdi Kulal[7], tidak ada orang yang menerima apa yang aku mahu lalu aku  pergi dengan begitu sahaja dalam keadaan sangat bersedih dan aku hanya tersedar apabila berada di Qarnu al-Tsaa`lib lalu mendongak ke atas, tiba-tiba ternampak segumpal awan yang sedang menaungiku. Aku terlihat rupa-rupanya Jibrail sedang memanggilku., Beliau berkata: “Sesungguhnya Allah Azza Wajalla telah mendengar kata-kata kaummu kepadamu  dan penolakan mereka terhadapmu. Allah telah menghantar malaikat penjaga bukit untuk engkau perintahkan apa yang engkau mahu terhadap mereka. Kemudian beliau berkata: “Selepas itu malaikat bukit itu pun memanggil aku dan memberi salam kepadaku, kemudian berkata: “Wahai Muhammad! Sesungguhnya Allah telah mendengar kata-kata kaummu terhadapmu. Aku ini! Malaikat yang menjaga bukit bukau, Tuhanmu telah mengutuskan aku kepadamu untuk engkau perintahkan kepadaku mengikut kehendakmu. Kalau kamu mahu supaya aku himpitkan dua bukit berbatu ini, nercaya aku akan melakukan demikian. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Bahkan aku berharap Allah akan mengeluarkan daripada sulbi-sulbi mereka orang-orang yang menyembah Allah semata-mata, tanpa menyukutukan-Nya dengan  sesuatu pun[8]”.

 -١١٢حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى وَقُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ كِلَاهُمَا عَنْ أَبِي عَوَانَةَ قَالَ يَحْيَى أَخْبَرَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ الْأَسْوَدِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ جُنْدُبِ بْنِ سُفْيَانَ قَالَ دَمِيَتْ إِصْبَعُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي بَعْضِ تِلْكَ الْمَشَاهِدِ فَقَالَ 

هَلْ أَنْتِ إِلَّا إِصْبَعٌ دَمِيتِ #        وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ مَا لَقِيتِ

112- Yahya bin Yahya dan Qutaibah bin Said kedua-duanya telah meriwayatkan kepada kami daripada Abi ‘Awanah, beliau berkata: Abu ‘Awanah telah meriwayatkan kepada kami daripada Aswad bin Qais daripada Jundub bin Sufyan, beliau berkata: “Satu jari Rasulullah s.a.w. berdarah dalam salah satu peperangan di antara Rasulullah s.a.w. dengan orang-orang kafir. Baginda pun berkata: “Engkau hanya satu jari yang berdarah, apa yang berlaku kepadamu ini adalah di jalan Allah[9]”.

 -١١٣و حَدَّثَنَاه أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَإِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ جَمِيعًا عَنْ ابْنِ عُيَيْنَةَ عَنْ الْأَسْوَدِ بْنِ قَيْسٍ بِهَذَا الْإِسْنَادِ وَقَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي غَارٍ فَنُكِبَتْ إِصْبَعُهُ

113- Abu Bakr bin Abi Syaibah dan Ishaq bin Ibrahim telah meriwayatkan kepada kami kesemuanya daripada Ibnu Uyainah daripada Aswad bin Qais dengan isnad ini, beliau berkata: “Rasulullah s.a.w. pernah berada di dalam gua (atau dalam berperang atau pasukan perang) lalu satu jarinya terluka[10].”

١١٤-  حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ عَنْ الْأَسْوَدِ بْنِ قَيْسٍ أَنَّهُ سَمِعَ جُنْدُبًا يَقُولُا أَبْطَأَ جِبْرِيلُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ الْمُشْرِكُونَ قَدْ وُدِّعَ مُحَمَّدٌ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ { وَالضُّحَى وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى }

 

114- Ishaq bin Ibrahim telah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Sufyan telah menceritakan kepada kami daripada Aswad bin Qais bahawasanya beliau mendengar Jundub berkata: “Pernah Jibril lewat datang menemui Rasulullah s.a.w.. Orang-orang musyrikin pun berkata: “Muhammad telah pun ditinggalkan (oleh Tuhannya)[11]. Kerana itu Allah SWT menurunkan {  وَالضُّحَى وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى } : Demi waktu Duha. Dan malam apabila ia sunyi-sepi. (Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu dan Dia tidak marah (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik }

١١٥- حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَمُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ وَاللَّفْظُ لِابْنِ رَافِعٍ قَالَ إِسْحَقُ أَخْبَرَنَا و قَالَ ابْنُ رَافِعٍ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ آدَمَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ عَنْ الْأَسْوَدِ بْنِ قَيْسٍ قَالَ سَمِعْتُ جُنْدُبَ بْنَ سُفْيَانَ يَقُولُ اشْتَكَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمْ يَقُمْ لَيْلَتَيْنِ أَوْ ثَلَاثًا فَجَاءَتْهُ امْرَأَةٌ فَقَالَتْ يَا مُحَمَّدُ إِنِّي لَأَرْجُو أَنْ يَكُونَ شَيْطَانُكَ قَدْ تَرَكَكَ لَمْ أَرَهُ قَرِبَكَ مُنْذُ لَيْلَتَيْنِ أَوْ ثَلَاثٍ قَالَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ { وَالضُّحَى وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى }

115- Ishaq bin Ibrahim dan Muhammad bin Rafi’ telah meriwayatkan kepada kami dan lafaz nya daripada Ibnu Rafi’, Ishaq berkata: “Yahya bin Adam telah menceritakan kepada kami. Dan Ibnu Rafi’ berkata: “Yahya bin Adam telah meriwayatkan kepada kami, beliau berkata: Zuhair telah meriwayatkan kepada kami daripada Aswad bin Qais, beliau berkata: “Aku mendengar Jundub bin Sufyan berkata: Rasulullah s.a.w. telah jatuh sakit, dan tidak bangun dua atau tiga malam maka datanglah seorang perempuan[12], dia pun berkata: “Hai Muhammad! Sebenarnya aku berharap syaitan telah meninggalkankanmu. Aku tidak nampak dia datang menemui kamu sejak dua atau tiga malam. Perawi berkata: Maka Allah Azza Wajalla menurunkan ayat:

{ وَالضُّحَى وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى }

و حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنِ أَبِي شَيْبَةَ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى وَابْنُ بَشَّارٍ قَالُوا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ شُعْبَةَ ح و حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ أَخْبَرَنَا الْمُلَائِيُّ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ كِلَاهُمَا عَنْ الْأَسْوَدِ بْنِ قَيْسٍ بِهَذَا الْإِسْنَادِ نَحْوَ حَدِيثِهِمَا

 

Abu Bakr bin Abi Syaibah dan Muhammad bin al-Mutsanna dan Ibnu Basyar telah meriwayatkan kepada kami, mereka berkata: Muhammad bin Ja’far telah meriwayatkan kepada kami daripada Syu’bah ( ح ) dan Ishaq bin Ibrahim telah meriwayatkan kepada kami, katanya: al-Mulai’ telah menceritakan kepada kami, katanya: Sufyan telah meriwayatkan kepada kami, kedua-duanya dari Aswad bin Qais dengan isnad ini lebih kurang hadits mereka berdua.

 

بَاب فِي دُعَاءِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى اللَّهِ وَصَبْرِهِ عَلَى أَذَى الْمُنَافِقِينَ

Bab Doa Nabi s.a.w. Kepada Allah Dan Kesabarannya Terhadap Gangguan Munafiqin

١١٦ – حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْحَنْظَلِيُّ وَمُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ وَعَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ وَاللَّفْظُ لِابْنِ رَافِعٍ قَالَ ابْنُ رَافِعٍ حَدَّثَنَا و قَالَ الْآخَرَانِ أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ عُرْوَةَ أَنَّ أُسَامَةَ بْنَ زَيْدٍ أَخْبَرَهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَكِبَ حِمَارًا عَلَيْهِ إِكَافٌ تَحْتَهُ قَطِيفَةٌ فَدَكِيَّةٌ وَأَرْدَفَ وَرَاءَهُ أُسَامَةَ وَهُوَ يَعُودُ سَعْدَ بْنَ عُبَادَةَ فِي بَنِي الْحَارِثِ بْنِ الْخَزْرَجِ وَذَاكَ قَبْلَ وَقْعَةِ بَدْرٍ حَتَّى مَرَّ بِمَجْلِسٍ فِيهِ أَخْلَاطٌ مِنْ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُشْرِكِينَ عَبَدَةِ الْأَوْثَانِ وَالْيَهُودِ فِيهِمْ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أُبَيٍّ وَفِي الْمَجْلِسِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ رَوَاحَةَ فَلَمَّا غَشِيَتْ الْمَجْلِسَ عَجَاجَةُ الدَّابَّةِ خَمَّرَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أُبَيٍّ أَنْفَهُ بِرِدَائِهِ ثُمَّ قَالَ لَا تُغَبِّرُوا عَلَيْنَا فَسَلَّمَ عَلَيْهِمْ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ وَقَفَ فَنَزَلَ فَدَعَاهُمْ إِلَى اللَّهِ وَقَرَأَ عَلَيْهِمْ الْقُرْآنَ فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أُبَيٍّ أَيُّهَا الْمَرْءُ لَا أَحْسَنَ مِنْ هَذَا إِنْ كَانَ مَا تَقُولُ حَقًّا فَلَا تُؤْذِنَا فِي مَجَالِسِنَا وَارْجِعْ إِلَى رَحْلِكَ فَمَنْ جَاءَكَ مِنَّا فَاقْصُصْ عَلَيْهِ فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ رَوَاحَةَ اغْشَنَا فِي مَجَالِسِنَا فَإِنَّا نُحِبُّ ذَلِكَ قَالَ فَاسْتَبَّ الْمُسْلِمُونَ وَالْمُشْرِكُونَ وَالْيَهُودُ حَتَّى هَمُّوا أَنْ يَتَوَاثَبُوا فَلَمْ يَزَلْ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُخَفِّضُهُمْ ثُمَّ رَكِبَ دَابَّتَهُ حَتَّى دَخَلَ عَلَى سَعْدِ بْنِ عُبَادَةَ فَقَالَ أَيْ سَعْدُ أَلَمْ تَسْمَعْ إِلَى مَا قَالَ أَبُو حُبَابٍ يُرِيدُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أُبَيٍّ قَالَ كَذَا وَكَذَا قَالَ اعْفُ عَنْهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَاصْفَحْ فَوَاللَّهِ لَقَدْ أَعْطَاكَ اللَّهُ الَّذِي أَعْطَاكَ وَلَقَدْ اصْطَلَحَ أَهْلُ هَذِهِ الْبُحَيْرَةِ أَنْ يُتَوِّجُوهُ فَيُعَصِّبُوهُ بِالْعِصَابَةِ فَلَمَّا رَدَّ اللَّهُ ذَلِكَ بِالْحَقِّ الَّذِي أَعْطَاكَهُ شَرِقَ بِذَلِكَ فَذَلِكَ فَعَلَ بِهِ مَا رَأَيْتَ فَعَفَا عَنْهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

116- Ishaq bin Ibrahim al-Hanzhali telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Muhammad bin Rafi` dan Abdu bin Humaid telah meriwayatkan kepada kami dan lafaz adalah dari Ibnu Rafi`, beliau berkata: “Telah meriwayatkan kepada kami” manakala yang dua lagi berkata: “Telah menceritakan kepada kami” Abdul Razzaq, katanya: Ma’mar telah menceritakan kepada kami daripada Zuhri daripada Urwah: Bahawasanya Usamah bin Zaid telah menceritakan bahawa Nabi s.a.w. menunggang himar yang ada pelana yang mana di bawahnya ada kain dari fadak (sejenis kain yang elok) dan dia memboncengkan Usamah di belakangnya untuk menziarahi Sa`ad bi Ubadah yang berada di kalangan Bani al-Haris bin al-Khazraj. Ini berlaku sebelum berlaku peperangan Badar sehinggalah apabila Nabi s.a.w. lalu berdekatan satu majlis yang bercampur  antara orang-orang Islam dan orang musyrikin, penyembah berhala dan orang Yahudi. Di kalangan mereka itu ada Abdullah bin Ubay. Majlis itu juga dihadiri Abdullah bin Rawahah. Apabila debu yang dibawa oleh binatang tadi menutupi (mengenai) majlis itu. Abdullah bin Ubay menutup hidungnya dengan kainnya seraya berkata: “Jangan kamu bangkitkan debu sehingga mengenai kami.” Nabi s.a.w. memberi salam kepada mereka kemudian berhenti dan turun dari himar, dan menyeru (berdakwah) kepada mereka serta membacakan al-Quran kepada mereka. Abdullah bin Ubay[13] berkata: “Saudara! Tidak ada yang lebih cantik daripada ini jika apa yang engkau katakan ini memang benar tetapi janganlah engkau mengganggu kami dalam majlis-majlis kami. Baliklah ke tempatmu, sekiranya sesiapa di antara kami yang datang kepadamu maka ceritalah kepadanya. Abdullah bin Rawahah berkata: “(Tidak! Datanglah!) Datanglah dalam majlis kami, kami suka. Perawi “(Usamah) berkata: Maka orang-orang Islam, musyrikin dan Yahudi saling mengata sehingga hampir-hampir mereka itu menerkam sesama mereka. Lantas Nabi s.a.w. menenangkan keadaan. Kemudian Nabi s.a.w. pun naik kenderaannya sehingga sampai ke rumah Sa’ad bin Ubadah. Baginda pun berkata: “Wahai Sa’ad! Tidakkah engkau dengar apa yang dikatakan oleh Abu Hubab[14], Baginda maksudkan Abdullah bin Ubay. Dia (Abdullah bin Ubay) berkata begini begini… Saad bin Ubadah pun berkata: “Maafkanlah dia wahai Rasulullah! Lupakanlah dia, ampunkanlah dia. Demi Allah! Sesungguhnya Allah telah memberikan kepadamu apa yang diberinya. Sebenarnya penduduk di sini telah pun bersetuju untuk memahkotakannya (untuk memakaikan serban sebagai ketua kepadanya). Apabila Allah s.w.t. menolak (menghilangkan) itu dengan kebenaran yang telah diberikan kepadamu maka dia menjadi marah dan timbullah kedengkiannya dengan sebab tuan. Inilah yang mendorong dia melakukan apa yang tuan lihat tadi. Oleh sebab itu, Nabi s.a.w. memaafkannya.”

حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ حَدَّثَنَا حُجَيْنٌ يَعْنِي ابْنَ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا لَيْثٌ عَنْ عُقَيْلٍ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ فِي هَذَا الْإِسْنَادِ بِمِثْلِهِ وَزَادَ وَذَلِكَ قَبْلَ أَنْ يُسْلِمَ عَبْدُ اللَّهِ

Muhammad bi Rafi` telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Hujain iaitu Ibnu al-Mutsanna telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Laits telah meriwayatkan kepada kami daripada ‘Uqail daripada Ibnu Syihab dalam isnad ini sepertinya dan menambah  (lafaz), itu sebelum Islamnya[15] Abdullah.

١١٧ – حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى الْقَيْسِيُّ حَدَّثَنَا الْمُعْتَمِرُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قِيلَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَوْ أَتَيْتَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أُبَيٍّ قَالَ فَانْطَلَقَ إِلَيْهِ وَرَكِبَ حِمَارًا وَانْطَلَقَ الْمُسْلِمُونَ وَهِيَ أَرْضٌ سَبَخَةٌ فَلَمَّا أَتَاهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِلَيْكَ عَنِّي فَوَاللَّهِ لَقَدْ آذَانِي نَتْنُ حِمَارِكَ قَالَ فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ الْأَنْصَارِ وَاللَّهِ لَحِمَارُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَطْيَبُ رِيحًا مِنْكَ قَالَ فَغَضِبَ لِعَبْدِ اللَّهِ رَجُلٌ مِنْ قَوْمِهِ قَالَ فَغَضِبَ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا أَصْحَابُهُ قَالَ فَكَانَ بَيْنَهُمْ ضَرْبٌ بِالْجَرِيدِ وَبِالْأَيْدِي وَبِالنِّعَالِ قَالَ فَبَلَغَنَا أَنَّهَا نَزَلَتْ فِيهِمْ{ وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنْ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا }

 

117- Muhammad bin al-A’la al-Qaisi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: al-Mu’tamir telah meriwayatkan kepada kami daripada ayahnya daripada Anas bin Malik, beliau berkata: “Ada orang berkata kepada Nabi s.a.w.: Alangkah baiknya kalau tuan pergi menemui Abdullah bin Ubay. Perawi berkata: Nabi s.a.w. pun pergi kepadanya dengan menunggang keldai. Orang-orang Islam juga pergi bersama Nabi s.a.w.. Tanah di situ adalah tanah berdebu (yang tiada tumbuh-tumbuhan). Tatkala Nabi s.a.w. sampai kepadanya maka Abdullah bin Ubay pun berkata: “Pergi jauh! Jangan mendekatiku. Demi Allah! Sesungguhnya bau himar engkau betul-betul mengangguku. Perawi berkata: Tiba-tiba seorang lelaki Ansor berkata: “Demi Allah! Bau himar Rasulullah lebih wangi dari (bau) engkau. Perawi berkata: “Salah seorang lelaki dari puak Abdullah melenting marah untuk membelanya. Perawi berkata: “Setiap puak naik angin untuk membela puak masing-masing. Maka berlakulah pukul memukul dengan pelepah tamar, tangan, selipar. Perawi berkata: “Kita mendapat tahu bahawasanya ayat ini[16] turun berkenaan mereka { وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنْ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا } : (bermaksud: Jika dua golongan orang-orang mukmin[17] berperang maka kamu damaikan kedua-dua golongan itu).

[1] Disini timbul persoalan dari sudut ilmu Fiqh; adakah tembuni  / uri unta dihukumkan sebagai najis? Sekiranya najis, kenapa tidak Nabi s.a.w. tidak membuangnya atau sekurang-kurangnya menggerakkan badannya untuk menjatuhkan benda itu dari belakangnya? Dan kenapa Nabi s.a.w. tidak berhenti dari sembahyang sehingga anaknya sendiri yang datang membuangnya?

  1. Berhubung dengan perkara ini Imam an-Nawawi menyebutkan dalam syarahnya (jld.6 ms.408): Dalam hadits ini ada kemusykilan iaitu boleh dikatakan / ada orang berkata: Bagaimana Nabi s.a.w. boleh meneruskan sembahyangnya sedangkan ada najis di belakangnya?

  2. Qadhi `Iyad menjawab: Itu tidak najis kerana (di sisi Malikiah) iaitu sisa buangan samada tahi atau air kencing binatang yang halal dimakan hukumnya tidak najis dan uri termasuk daripadanya juga. Yang najis hanyalah darah. Jawapan ini sesuai dengan orang yang mengkut mazhab Malik dan orang-orang yang sepakat dengannya iaitu tahi bianatang yang halal dimakan dagingnya adalah suci.

  3. Mazhab kita (Syafi`eyyah), mazhab Abu Hanifah dan mazhab-mazhab lain berpendapat ianya najis manakala jawapan yang dikemukakan Qadhi `Iyad itu tidak betul kerana organ dalaman unta itu mengandungi najis kerana kebiasaannya tidak dapat dipisahkan dengan darah. Manakala sembelihan itu adalah atas nama berhala maka hukumnya najis termasuklah dagingnya dan semua bahagiannya kerana ia adalah bangkai.

  • Jawapan yang disenangi ramai pihak: Nabi s.a.w. tidak tahu apa yang diletakkan belakangnya, dengan sebab itu Baginda terus sujud kerana mengambil kira keadaan asalnya suci dan kita tidak tahu samada sembahyang itu fardhu atau sunat? Sekiranya fardhu maka wajib diqada`. dalam keadaaan waktu masih panjang lagi untuknya dan sekiranya sunat maka tidak wajib.

  1. Jika dikatakan: Tidak munasabah Nabi s.a.w. tidak dapat rasa apakah yang diletakkan di atas belakannya.

  2. Kita jawab: Kalau Baginda rasa sekalipun tetapi Baginda tidak pasti ianya najis. WallahuA`lam.

  1. Adapun bagi Malikiah menjawab: Ia tidak bergantung kepada sembelihan itu oleh siapa atau untuk siapa. Asalkan binatang tersebut dari jenis yang halal dimakan maka hukum sisa buangan binatang tersebut tidak najis.

  • Hannafiah pula berbeza daripada Syafi`iyyah apabila mereka berpendapat wajib mengulangi sembahyang tersebut jika masih ada waktu dan wajib qada` jika sebaliknya.

  1. Bagi Malikiah: Pendapat Imam an-Nawawi ini hanyalah andaiannya sahaja. Sekiranya Nabi s.a.w. tidak tahu adakah Allah s.w.t juga tidak tahu dan bagaimana pula Nabi s.a.w. boleh dibiarkan beribadat dalam keadaan kotor sedangkan Baginda adalah Nabi contoh kepada sekalian ummat? Kenapa tidak Baginda menerima wahyu sebagaimana biasanya berhubung perkara ini? Dan berhubung samada fardhu atau sunat maka tidak timbul kerana peristiwa ini berlaku di awal Islam sedangkan difardhukan sembahyang selepas peristiwa Mi`raj. Apa yang penting hanyalah mengenai suci atau tidak. Firman Allah وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ (maksudnya: dan sucikanlah pakaian kamu) Ayat ini turun lebih awal menunjukkan kepentingan tentang sucinya pakaian dalam sembahyang telahpun dititik beratkan. Ini menunjukkan ianya suci sepertimana daging yang halal dimakan walaupun belum dimasak.

  2. Dengan sebab itu Imam Bukhari turut sependapat dengan Malikiah berhubung masalah ini dan membuat satu bab dalam kitab sahihnya; بَاب إِذَا أُلْقِيَ عَلَى ظَهْرِ الْمُصَلِّي قَذَرٌ أَوْ جِيفَةٌ لَمْ تَفْسُدْ عَلَيْهِ صَلَاتُهُ Bab Apabila Diletakkan Di Atas Belakang Orang Yang Bersembahyang Sesuatu Yang Kotor Atau Bangkai Maka Tidak Rosak/Batal Sembahyangnya.

[2] Dalam Syarah Sahih Muslim (jld.6 ms.409), Imam an-Nawawi ada menyebutkan bahawa ulamak sepakat mengatakan ini silap, yang betulnya adalah Walid bin Utbah sepertimana yang disebutkan oleh Imam Muslim dalam riwayat Abu Bakr bin Abi Syaibah selepas ini. Imam Bukhari dalam kitab Sahihmnya dan Imam-Imam lain turut menyebutkan Walid bin Utbah. Ulamak mengatakan: Walid bin Uqbah, dia adalah Ibnu Abi Mu`ait dan tidak wujud lagi pada ketika peristiwa itu ataupun dia masih sangat kecil kerana dia pernah dibawa kepada Nabi s.a.w. untuk disapu kepalanya.

[3] Ini termasuk dalam doa yang Nabi s.a.w. terima tetapi apa yang Ibnu Mas`ud sebutkan bermaksud kebanyakan daripada yang Nabi sebutkan kerana ada dua orang yang tidak mati di Badar:

  1. Umarah bin al-Walid iaitu orang yang ketujuh yang tidak disebutkan dalam riwayat ini. Beliau pergi ke Habsyah dan Najashi mengatakan dia menjalinkan hubungan sulit dengan isterinya lalu Najashi menyuruh orang menyihirnya sehingga menjadi gila. Najashi ini bukanlah Najashi yang Nabi s.a.w. sembahyangkan jenazahnya tetapi Najashi yang lain.

  2. Uqbaih bin Mu`ait tidak dibunuh di Badar bahkan ditawan dan kemudian Nabi s.a.w. memerintahkan supaya di bunuh di tempat lain.

[4] Kesalahan ini dikesan melalui Abu Ishaq,. Maka daripada rantaian sanad dapat kita ketahui bahawa kesalahan dilakukan oleh orang yang di atasnya samada kerana tersalah dengar atau sebut.

[5] Ini menjadi dalil harusnya mendoakan keburukan apabila terlalu dahsyat penganiayaan tetapi hendaklah berpatutan, jika sebaliknya maka boleh jadi dosa besar seperti kesalahan mencuri tetapi didoakan sehingga mati maka hukumnya berdosa besar, yang terbaik menyerahkan hukumannya kepada Allah Taala sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi s.a.w.

[6] Yang betul adalah Umayyah bin Khalaf sebagaimana yang tersebut dalam riwayat selepas ini.

[7] iaitu di Thoif

[8] Inilah ketinggian budi Nabi s.a.w. Jika Nabi s.a.w. membalasnya dengan kekerasan maka itu dinamakan Maqam `Adil tetapi Nabi s.a.w. memaafkan, inilah yang dinamakan Maqam Ihsan dan memang selepas pembukaan Mekah puak-puak itu memasuki Islam

[9] maknanya tiada dukacita dan kekesalan

[10] Bagi sahabat-sahabat Nabi s.a.w. Mereka tidak mahu Nabi terluka walau sedikitpun tetapi ianya tetap berlaku. Ini menunjukkan besarnya cabaran yang dihadapi untuk menyebar luaskan dakwah Islam.

[11] Menunjukkan orang kafir tahu apabila wahyu kepada Nabi s.a.w. kerana baginda setiap kali menerima wahyu baginda akan pergi menyampaikannya sehinggakan orang kafir tahu walaupun hanya sehari dua tempoh sebelum datangnya wahyu lain. Ini menunjukkan wahyu itu tidak lama berpisah dengan Nabi s.a.w. tetapi walaupun hanya sehari dua tetapi orang kafir tetap mengambil kesempatan untuk menyindir Nabi s.a.w. sehingga turunnya sepertimana yang tersebut dalam hadits ini.

[12] Ummu Jamil Binti Harb – beliau adalah isteri Abu Jahal

[13] Abdullah bin Ubay turut mengakui kecantikan dan kelokan ayat al-Quran walaupun pada masa itu dia masih lagi menyatakan keislamannya. Beliau kemudiannya menjadi ketua golongan munafiq apabila sudah menyatakan keislamannya sepertimana tambahan dalam riwayat selepas ini.

[14] Dalam bahasa Arab, penggunaan kunyah (gelaran menggunakan Abu diawalnya) adalah untuk menunjukkan kelembutan dan penghormatan kepada orang yang dimaksudkan. Dalam hadits ini Nabi s.a.w. memanggil Abdullah bin Ubay dengan gelaran Abu Hubab menunjukkan baginda tetap menggunakan bahasa yang lembut walaupun orang itu adalah musuhnya.

[15] Bermaksud dia menyatakan Islam – Ini menunjukkan apabila seseorang mengisytiharkan bahawa dia Islam tidak semestinya dia betul-betul sudah Islam. Kita mengiranya sebagai Islam kerana pengakuannya.

[16] Ulamak berbeza pendapat tentang asbab nuzul ayat ini:

  1. Setengah ulamak mengatakannya turun beberapa kali

  2. Manakala sebahagian yang lain mengatakannya Allah menurunkannya sebagai peringatan. Ini menunjukkan ayat ini juga bertepatan dengan makna peristiwa ini

[17] Dua golongan mukmin – digunakan secara taghlib. Maksudnya: Orang-orang kafir sebagai rakyat negara Islam ya`ni ahli zimmah termasuklah Abdullah bin Ubay dan lain-lain yang dibawah jaminan dan tanggungjawab pemimpin Islam.

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *