Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Muslim / Kitab Jihad Dan Sirah / Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 17 – Sambungan Bab Perjanjian Damai Hudaibiah
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 17 – Sambungan Bab Perjanjian Damai Hudaibiah

Sahih Muslim – Matan Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 17 – 11-Jun-08

 

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

Sahih Muslim – Syarah Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 17 – 11-Jun-08

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

3338 – حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ نُمَيْرٍ ح و حَدَّثَنَا ابْنُ نُمَيْرٍ وَتَقَارَبَا فِي اللَّفْظِ حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ سِيَاهٍ حَدَّثَنَا حَبِيبُ بْنُ أَبِي ثَابِتٍ عَنْ أَبِي وَائِلٍ قَالَ قَامَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ يَوْمَ صِفِّينَ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ اتَّهِمُوا أَنْفُسَكُمْ لَقَدْ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ الْحُدَيْبِيَةِ وَلَوْ نَرَى قِتَالًا لَقَاتَلْنَا وَذَلِكَ فِي الصُّلْحِ الَّذِي كَانَ بَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَبَيْنَ الْمُشْرِكِينَ فَجَاءَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَأَتَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلَسْنَا عَلَى حَقٍّ وَهُمْ عَلَى بَاطِلٍ قَالَ بَلَى قَالَ أَلَيْسَ قَتْلَانَا فِي الْجَنَّةِ وَقَتْلَاهُمْ فِي النَّارِ قَالَ بَلَى قَالَ فَفِيمَ نُعْطِي الدَّنِيَّةَ فِي دِينِنَا وَنَرْجِعُ وَلَمَّا يَحْكُمِ اللَّهُ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ فَقَالَ يَا ابْنَ الْخَطَّابِ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ وَلَنْ يُضَيِّعَنِي اللَّهُ أَبَدًا قَالَ فَانْطَلَقَ عُمَرُ فَلَمْ يَصْبِرْ مُتَغَيِّظًا فَأَتَى أَبَا بَكْرٍ فَقَالَ يَا أَبَا بَكْرٍ أَلَسْنَا عَلَى حَقٍّ وَهُمْ عَلَى بَاطِلٍ قَالَ بَلَى قَالَ أَلَيْسَ قَتْلَانَا فِي الْجَنَّةِ وَقَتْلَاهُمْ فِي النَّارِ قَالَ بَلَى قَالَ فَعَلَامَ نُعْطِي الدَّنِيَّةَ فِي دِينِنَا وَنَرْجِعُ وَلَمَّا يَحْكُمِ اللَّهُ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ فَقَالَ يَا ابْنَ الْخَطَّابِ إِنَّهُ رَسُولُ اللَّهِ وَلَنْ يُضَيِّعَهُ اللَّهُ أَبَدًا قَالَ فَنَزَلَ الْقُرْآنُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْفَتْحِ فَأَرْسَلَ إِلَى عُمَرَ فَأَقْرَأَهُ إِيَّاهُ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَوْ فَتْحٌ هُوَ قَالَ نَعَمْ فَطَابَتْ نَفْسُهُ وَرَجَعَ

Abu Bakar bin Abi Syaibah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: ‘Abdullah bin Numair telah meriwayatkan kepada kami ح dan Ibnu Numair telah meriwayatkan kepada kami dan kedua-dua lafaz lebih kurang sama. Ayah saya telah meriwayatkan kepada kami, katanya: ‘Abd al-‘Aziz bin Siyah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Habib bin Abi Tsabit telah meriwayatkan kepada kami daripada Abi Wa`il, beliau berkata: Sahl bin Hunaif telah berdiri pada hari Siffin lalu berkata: “Tuan-tuan sekalian! Raguilah diri kamu kerana sesungguhnya kami pernah bersama dengan Rasulullah s.a.w. pada hari Hudaibiah. Kalau kami fikir akan berlaku perang tentu kami berperang. Itu berlaku pada ketika Nabi s.a.w. berdamai dengan orang-orang musyrikin. Umar bin al-Khattab pun datang lalu pergi kepada Rasulullah s.a.w. seraya berkata: “Wahai Rasulullah! Bukankah kita di atas kebenaran dan mereka di atas kebatilan?[1]” Nabi s.a.w. menjawab: “Memang.” Beliau berkata lagi: “Bukankah orang yang terbunuh di antara kita masuk syurga dan yang terbunuh di kalangan mereka masuk neraka?” Nabi s.a.w. menjawab: “Memang.” “Kalau begitu kenapakah kita memberikan ruang kehinaan dan kita pulang dalam keadaan Allah belum lagi menyelesaikan belum lagi menyelesaikan di antara kita dengan mereka.” Nabi s.a.w. berkata: “Wahai Ibn al-Khattab. Sesungguhnya aku ini adalah pesuruh Allah dan Allah sekali-kali tidak akan mengabaikan aku.” Perawi[2] berkata: “Maka Umar pun pergi, dia tidak sabar, dalam keadaan marah dia pun pergi berumpa dengan Abu Bakr, lalu dia berkata: “Hai Aba Bakr! Bukankah kita di atas kebenaran dan mereka di atas kebatilan?” Abu Bakr menjawab: “Memang.” Dia berkata lagi: “Bukankah orang yang terbunuh di antara kita masuk syurga dan yang terbunuh di kalangan mereka masuk neraka?” Abu Bakr menjawab: “Memang.” “Kalau begitu kenapakah kita memberikan ruang kehinaan dan kita pulang dalam keadaan Allah belum lagi menyelesaikan belum lagi menyelesaikan di antara kita dengan mereka.” Abu Bakr berkata: “Hai Ibnu al-Khattab! Sesungguhnya dia itu Rasulullah dan Allah sekali-kali tidak akan mengabaikannya.” Perawi berkata: “Selepas itu turunlah al-Quran kepada Rasulullah s.a.w. membawa berita kemenangan[3]. Nabi s.a.w. menghantar orang kepada Umar[4]. Nabi s.a.w. membacakan kepadanya ayat yang diturunkan kepada Baginda, dia pun berkata: “Adakah ini kemenangan wahai Rasulullah!” Nabi s.a.w. menjawab: “Ya.” Maka tenanglah jiwannya dan dia pun kembali[5].

3339 – حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ وَمُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ نُمَيْرٍ قَالَا حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ شَقِيقٍ قَالَ سَمِعْتُ سَهْلَ بْنَ حُنَيْفٍ يَقُولُ بِصِفِّينَ أَيُّهَا النَّاسُ اتَّهِمُوا رَأْيَكُمْ وَاللَّهِ لَقَدْ رَأَيْتُنِي يَوْمَ أَبِي جَنْدَلٍ وَلَوْ أَنِّي أَسْتَطِيعُ أَنْ أَرُدَّ أَمْرَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَرَدَدْتُهُ وَاللَّهِ مَا وَضَعْنَا سُيُوفَنَا عَلَى عَوَاتِقِنَا إِلَى أَمْرٍ قَطُّ إِلَّا أَسْهَلْنَ بِنَا إِلَى أَمْرٍ نَعْرِفُهُ إِلَّا أَمْرَكُمْ هَذَا لَمْ يَذْكُرْ ابْنُ نُمَيْرٍ إِلَى أَمْرٍ قَطُّ

 

Abu Kuraib Muhammad bin al-‘Alaa` dan Muhammad bin ‘Abdillah bin Numair telah meriwayatkan kepada kami, mereka berdua berkata: Abu Muawiyah telah meriwayatkan kepada kami daripada al-A`masy daripada Syaqiq, beliau berkata: Saya mendengar Sahl bi Hunaif berkata di Siffin: “Wahai tuan-tuan sekalian! Raguilah fikiran kamu. Demi Allah! Aku masih lagi nampak hari Abu Jandal. Pada hari itu, kalaulah aku masih dapat menolak perintah Rasulullah s.a.w. nescaya aku tolak. Demi Allah! Tidak pernah kami letakkan pedang-pedang kami di atas bahu-bahu kami untuk sesuatu perkara sama sekali melainkan pedang-pedang itu membawa kami kepada suatu keadaan yang baik kecuali keadaan kamu ini.” Ibnu Numair tidak menyebutkan ‘untuk sesuatu perkara sama sekali’

و حَدَّثَنَاه عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَإِسْحَقُ جَمِيعًا عَنْ جَرِيرٍ ح و حَدَّثَنِي أَبُو سَعِيدٍ الْأَشَجُّ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ كِلَاهُمَا عَنْ الْأَعْمَشِ بِهَذَا الْإِسْنَادِ وَفِي حَدِيثِهِمَا إِلَى أَمْرٍ يُفْظِعُنَا

Utsman bin Abi Syaibah dan Ishaq, semua mereka telah meriwayatkan hadits ini daripada Jarir ح dan Abu Sa`id al-Asyaj telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Waki’ telah meriwayatkan kepada kami, kedua mereka telah meriwayatkan daripada al-A’masy dengan isnad dan dalam hadits mereka berdua menyebutkan ‘kepada  suatu perkara yang dahsyat/teruk’.

3340 – و حَدَّثَنِي إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعِيدٍ الْجَوْهَرِيُّ حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ عَنْ مَالِكِ بْنِ مِغْوَلٍ عَنْ أَبِي حَصِينٍ عَنْ أَبِي وَائِلٍ قَالَ سَمِعْتُ سَهْلَ بْنَ حُنَيْفٍ بِصِفِّينَ يَقُولُ اتَّهِمُوا رَأْيَكُمْ عَلَى دِينِكُمْ فَلَقَدْ رَأَيْتُنِي يَوْمَ أَبِي جَنْدَلٍ وَلَوْ أَسْتَطِيعُ أَنْ أَرُدَّ أَمْرَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا فَتَحْنَا مِنْهُ فِي خُصْمٍ إِلَّا انْفَجَرَ عَلَيْنَا مِنْهُ خُصْمٌ

Dan Ibrahim bin Sa`id al-Jauhari telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Abu Usamah telah meriwayatkan kepada kami daripada n Malik bin Mighwal daripada Abi Hasin daripada Abi Wa`il, beliau berkata: Saya mendengar Sahl bin Hunaif ketika berada di Siffin berkata: “Kamu raguilah fikiran kamu dalam menghadapi agama kamu kerana sesungguhnya aku masih lagi nampak aku pada hari Abu Jandal[6], pada ketika itu kalaulah aku dapat menolak perintah Rasulullah tidak kami buka[7] daripadanya satu bucu melainkan terbuka kepada kami satu bucu yang lain.

3341 – و حَدَّثَنَا نَصْرُ بْنُ عَلِيٍّ الْجَهْضَمِيُّ حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ الْحَارِثِ حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ أَبِي عَرُوبَةَ عَنْ قَتَادَةَ أَنَّ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ حَدَّثَهُمْ قَالَ لَمَّا نَزَلَتْ { إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ{ إِلَى قَوْلِهِ} فَوْزًا عَظِيمًا } مَرْجِعَهُ مِنْ الْحُدَيْبِيَةِ وَهُمْ يُخَالِطُهُمْ الْحُزْنُ وَالْكَآبَةُ وَقَدْ نَحَرَ الْهَدْيَ بِالْحُدَيْبِيَةِ فَقَالَ لَقَدْ أُنْزِلَتْ عَلَيَّ آيَةٌ هِيَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ الدُّنْيَا جَمِيعًا

Nasr bin ‘Ali al-Jahdami telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Khalid bin al-Harits telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Sa`id bin Abi ‘Arubah telah meriwayatkan kepada kami daripada Qatadah bahawa Anas bin Malik telah menceritakan kepada mereka[8], beliau berkata: “Apabila turun ayat { Sesungguhnya Kami telah membuka bagi perjuanganmu (Wahai Muhammad) satu jalan kemenangan yang jelas nyata[9] supaya Allah mengampuni kamu } sehingga firman-Nya { kemenangan yang besar } pada ketika Nabi s.a.w. pulang daripada Hudaibiah dan pada ketika sahabat-sahabat menghadapi kesedihan dan kepiluan dan Nabi s.a.w. telahpun menyembelih binatang kurban yang dibawanya di Hudaibiah lalu Baginda bersabda: “Sesungguhnya telah diturunkan kepadaku satu ayat yang mana ia lebih aku suka daripada dunia seluruhnya.”

و حَدَّثَنَا عَاصِمُ بْنُ النَّضْرِ التَّيْمِيُّ حَدَّثَنَا مُعْتَمِرٌ قَالَ سَمِعْتُ أَبِي حَدَّثَنَا قَتَادَةُ قَالَ سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ ح و حَدَّثَنَا ابْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ حَدَّثَنَا هَمَّامٌ ح و حَدَّثَنَا عَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ حَدَّثَنَا يُونُسُ بْنُ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنَا شَيْبَانُ جَمِيعًا عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسٍ نَحْوَ حَدِيثِ ابْنِ أَبِي عَرُوبَةَ

Dan ‘Asim bin al-Nadr al-Taimi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Mu’tamir telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Saya mendengar ayah saya, katanya: Saya mendengar Anas bin Malik ح dan Ibnu al-Mutsanna telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu Daud telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Hammam telah meriwayatkan kepada kami ح dan ‘Abd bin Humaid telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Yunus bin Muhammad telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Syaiban telah meriwayatkan kepada kami daripada Qatadah daripada Anas semakna dengan hadits Ibnu Abi ‘Arubah.

 

بَاب الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ 

Bab Menyempurnakan Janji[10]

3342 – و حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ عَنْ الْوَلِيدِ بْنِ جُمَيْعٍ حَدَّثَنَا أَبُو الطُّفَيْلِ حَدَّثَنَا حُذَيْفَةُ بْنُ الْيَمَانِ قَالَ مَا مَنَعَنِي أَنْ أَشْهَدَ بَدْرًا إِلَّا أَنِّي خَرَجْتُ أَنَا وَأَبِي حُسَيْلٌ قَالَ فَأَخَذَنَا كُفَّارُ قُرَيْشٍ قَالُوا إِنَّكُمْ تُرِيدُونَ مُحَمَّدًا فَقُلْنَا مَا نُرِيدُهُ مَا نُرِيدُ إِلَّا الْمَدِينَةَ فَأَخَذُوا مِنَّا عَهْدَ اللَّهِ وَمِيثَاقَهُ لَنَنْصَرِفَنَّ إِلَى الْمَدِينَةِ وَلَا نُقَاتِلُ مَعَهُ فَأَتَيْنَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَخْبَرْنَاهُ الْخَبَرَ فَقَالَ انْصَرِفَا نَفِي لَهُمْ بِعَهْدِهِمْ وَنَسْتَعِينُ اللَّهَ عَلَيْهِمْ

Dan Abu Bakr bin Abi Syaibah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu Usamah telah meriwayatkan kepada kami daripada al-Walid bin Juami’, katanya: Abu al-Tufail telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Huzaifah bin al-Yaman, belaiu berkata: “Tidak ada suatu yang menegah aku daripada ikut serta dalam peperangan Badar kerana ayahku dengan ayahku Husain telah keluar.” Huzaifah berkata: “Lalu orang-orang kafir Quraisy menangkap kami.” Mereka berkata: “Sebenarnya kamu mahu pergi kepada Muhammad.” Kami menjawab: “Tidak. Kami tidak bermaksud untuk pergi kepadanya. Kami hanya bermaksud untuk pergi ke Madinah.” Mereka pun  mengambil daripada kami janji atas nama Allah supaya kami pergi ke Madinah (sahaja) dengan tidak kami ikut serta bersama Nabi s.a.w. Kami pun pergi kepada Rasulullah s.a.w. dan menceritakan kepada Baginda perkara yang berlaku. Nabi s.a.w. berkata: “Baliklah![11] Kita sempurnakan janji dengan mereka dan kita akan meminta pertolongan dengan Allah untuk menghadapi mereka.”

 

بَاب غَزْوَةِ الْأَحْزَابِ

Bab Peperangan Ahzab[12]

3343 – حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ وَإِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ جَمِيعًا عَنْ جَرِيرٍ قَالَ زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ التَّيْمِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كُنَّا عِنْدَ حُذَيْفَةَ فَقَالَ رَجُلٌ لَوْ أَدْرَكْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَاتَلْتُ مَعَهُ وَأَبْلَيْتُ فَقَالَ حُذَيْفَةُ أَنْتَ كُنْتَ تَفْعَلُ ذَلِكَ لَقَدْ رَأَيْتُنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْلَةَ الْأَحْزَابِ وَأَخَذَتْنَا رِيحٌ شَدِيدَةٌ وَقُرٌّ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَلَا رَجُلٌ يَأْتِينِي بِخَبَرِ الْقَوْمِ جَعَلَهُ اللَّهُ مَعِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَسَكَتْنَا فَلَمْ يُجِبْهُ مِنَّا أَحَدٌ ثُمَّ قَالَ أَلَا رَجُلٌ يَأْتِينَا بِخَبَرِ الْقَوْمِ جَعَلَهُ اللَّهُ مَعِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَسَكَتْنَا فَلَمْ يُجِبْهُ مِنَّا أَحَدٌ ثُمَّ قَالَ أَلَا رَجُلٌ يَأْتِينَا بِخَبَرِ الْقَوْمِ جَعَلَهُ اللَّهُ مَعِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَسَكَتْنَا فَلَمْ يُجِبْهُ مِنَّا أَحَدٌ فَقَالَ قُمْ يَا حُذَيْفَةُ فَأْتِنَا بِخَبَرِ الْقَوْمِ فَلَمْ أَجِدْ بُدًّا إِذْ دَعَانِي بِاسْمِي أَنْ أَقُومَ قَالَ اذْهَبْ فَأْتِنِي بِخَبَرِ الْقَوْمِ وَلَا تَذْعَرْهُمْ عَلَيَّ فَلَمَّا وَلَّيْتُ مِنْ عِنْدِهِ جَعَلْتُ كَأَنَّمَا أَمْشِي فِي حَمَّامٍ حَتَّى أَتَيْتُهُمْ فَرَأَيْتُ أَبَا سُفْيَانَ يَصْلِي ظَهْرَهُ بِالنَّارِ فَوَضَعْتُ سَهْمًا فِي كَبِدِ الْقَوْسِ فَأَرَدْتُ أَنْ أَرْمِيَهُ فَذَكَرْتُ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَا تَذْعَرْهُمْ عَلَيَّ وَلَوْ رَمَيْتُهُ لَأَصَبْتُهُ فَرَجَعْتُ وَأَنَا أَمْشِي فِي مِثْلِ الْحَمَّامِ فَلَمَّا أَتَيْتُهُ فَأَخْبَرْتُهُ بِخَبَرِ الْقَوْمِ وَفَرَغْتُ قُرِرْتُ فَأَلْبَسَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ فَضْلِ عَبَاءَةٍ كَانَتْ عَلَيْهِ يُصَلِّي فِيهَا فَلَمْ أَزَلْ نَائِمًا حَتَّى أَصْبَحْتُ فَلَمَّا أَصْبَحْتُ قَالَ قُمْ يَا نَوْمَانُ

Zuhair bin Harb dan Ishaq bin Ibrahim, semua mereka telah meriwayatkan kepada kami daripada Jarir, Zuhair berkata: Jarir telah meriwayatkan kepada kami daripada al-A’masy daripada Ibrahim al-Taimi daripada ayahnya[13], beliau berkata: “Kami berada dekat Huzaifah, tiba-tiba ada seorang berkata: “Kalaulah aku sempat dengan Rasulullah s.a.w. tentu aku berperang bersama Baginda dan aku habis-habisan membelanya.” Huzaifah pun berkata: “Engkaukah yang akan buat begitu? Sesungguhnya aku masih lagi nampak kami (para sahabat) bersama Rasulullah s.a.w. pada malam Ahzab ketikamana angin yang kencang dan sejuk meniup kami. Rasulullah s.a.w. pun berkata: “Tidak adakah sesiapa yang boleh membawa cerita orang kafir kepadaku nescaya Allah akan meletakkannya bersamaku pada hari kiamat nanti. Kami diam, tidak ada sesiapapun di antara kami yang menjawab. Kemudian Nabi s.a.w. bertanya lagi: “Tidak adakah seseorang yang dapat membawakan berita tentang orang kafir itu kepada kita? Kalau dia berbuat begitu nescaya Allah akan meletakkannya bersamaku di hari kiamat nanti.” Kami diam lagi, tidak ada sesiapapun dari kalangan kami yang menjawab. Kemudian Nabi s.a.w. bertanya lagi: “Tidak adakah seseorang yang dapat membawakan berita tentang orang kafir itu kepada kita? Kalau dia berbuat begitu nescaya Allah akan meletakkannya bersamaku di hari kiamat nanti.” Kami diam lagi, tidak ada sesiapapun daripada kami yang menjawab.” Rasulullah s.a.w. bersabda: “Bangun Wahai Huzaifah! Kamulah bawakan berita mereka kepada kita.” Aku tidak dapat melepaskan diri dari bangun / terpaksa juga bangun bila Nabi s.a.w. memanggil namaku. Nabi s.a.w. bersabda: “Pergilah engkau bawakan berita orang kafir itu kepadaku tetapi engkau jangan mengejutkan mereka sehingga mereka datang kepadaku.” Apabila aku beredar dari sisi Nabi s.a.w. aku berasa seolah-olah aku berjalan dalam bilik mandi air panas sehingga aku sampai kepada mereka, aku nampak Abu Sufyan sedang berdiang / memanaskan belakangnya dengan api lalu aku pun memasukkan anak panah pada busur dan aku mahu memanahnya tetapi aku teringat kata-kata Rasulullah s.a.w. ‘jangan mengejutkan mereka sehingga mereka datang kepadaku’ kalau aku memanahnya maka tentu akan mengenainya. Aku pun pulang dalam keadaan berjalan seperti tempat mandi air panas. Bila aku pergi sampai kepada Nabi s.a.w. lalu aku ceritakan keadaan orang kafir itu dan selesailah kerja aku. Apabila selesai terus aku berasa sejuk[14]. Pada ketika itu Rasulullah s.a.w. memakaikan kepadaku lebihan kain selimut yang dipakainya untuk bersembahyang. Aku terus tidur sampai ke pagi. Apabila sampai waktu subuh Nabi s.a.w. berkata: “Bangunlah wahai orang yang kuat tidur.”

[1] Ini disebabkan kesetian yang tiada berbelah bahagi serta menjaga kesucian dan kehormatan Rasulullah s.a.w. dan bukannya dengan niat membangkang Rasulullah s.a.w.

[2] Sahl bin Hunaif. Nabi s.a.w. telah mempersaudarakannya dalam peristiwa ‘muakhkhat’ dengan Saidini ‘Ali r.a. Pada ketika berlakunya perang Siffin beliau berada di pihak ‘Ali kerana ‘Ali telah menjadi saudaranya tetapi beliau berasa tidak sedap hati lalu beliau pun berkata seperti yang tersebut dalam hadits ini

[3] Iaitu ayat 1 surah al-fath: إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ diturunkan sebagai bukti pengiktirafan kemenangan kaum muslimin kerana sebelum ini Umar ada berkata; “Kalau begitu kenapakah kita memberikan ruang kehinaan dan kita pulang dalam keadaan Allah belum lagi menyelesaikan belum lagi menyelesaikan di antara kita dengan mereka.”  Dengan turunnya ayat ini maka yakinlah Saidina Umar bahawa keputusan Allah telahpun dibuat.

[4] Ya`ni supaya dia datang

[5] Beberapa kesimpulan daripada hadits-hadits bab ini:

  1. Walaupun Nabi s.a.w. banyak bertolak ansur tetapi maslahatnya besar iaitu adanya unsur politik Islam; zahirnya nampak kita seakan kalah tetapi untung kemudiannya maka ia harus kerana maslahatnya lebih besar.

  2. Ada hadnya dalam bertolak ansur selagi syarat perjanjian tidak menyalahi syariat.

  3. Nabi s.a.w. melihat syarat supaya mengembalikan orang Mekah yang lari ke Madinah tidak merugikan kerana ada hikmah disebaliknya kerana:

  4. Sekiranya orang yang dihantar kembali itu adalah orang yang jahat maka Allah telah menjauhkan sesuatu yang buruk daripada orang-orang Islam dan jika sebaliknya maka ia adalah peluang untuknya berdakwah.

  5. Adapun syarat yang menyebutkan orang Islam yang lari ke Madinah tidak akan dikembalikan maka ia adalah suatu yang baik juga kerana hanya yang kuat imannya serta kental dengan dugaan sahaja yang layak menetap di Madinah kerana Islam mementingkan kualiti bukan kuantiti.

  6. Perdamaian membuka pintu dakwah lebih terbuka luas kerana adanya kebebasan perhubungan antara penduduk Mekah dan Madinah. Apabila orang kafir boleh melihat kehidupan orang Islam yang baik dan mulia maka sedikit sebanyak mereka akan tertarik dengan Islam.

  7. Pada masa perdamaian inilah Nabi s.a.w. mengambil kesempatan untuk menghadapi dan mengalahkan Yahudi di Khaibar

  8. Nabi s.a.w. juga mengambil peluang ini untuk menggiatkan lagi dakwahnya dengan mengutuskan surat-surat kepada raja-raja dan pembesar-pembesar.

  9. Mendekatkan jurang yang menghalang orang Islam berdakwah samada dengan sanak saudara maupun sahabat-sahabat mereka.

[6] Abu Jandal al-‘As bin Suhail bin ‘Amar adalah salah seorang sahabat yang tinggal di Mekah pernah diikat dan dibelenggu dengan besi tetapi beliau berjaya melarikan diri ke Madinah. Apabila sampai depan Nabi s.a.w. maka di sinilah orang kafir Mekah mula menguji keteguhan perjanjian damai Hudaibiyah. Pada mulanya Nabi s.a.w. meminta supaya dilepaskan kerana perjanjian belum muktamad tetapi mereka menolak dan enggan memeterai perjanjian Hudaibiyah jika Abu Jandal dilepaskan. Maka Abu Jandal dikembalikan ke Mekah tetapi selepas itu beliau berjaya melepaskan diri sekali lagi lalu melarikan diri ke pengkalan golongan sahabat yang melarikan diri semasa perjanjian seperti Abu Basir dan sebabnya beliau tidak ke Madinah kerana takut akan menyusahkan Nabi s.a.w. Golongan tersebut mengganggu kafir Mekah yang mahu berdagang di luar Mekah. Dengan secara tidak langsung ini melemahkan mereka dalam keadaan mereka tidak boleh mempertanggungjawabkan hal ini kepada Nabi s.a.w. Peristiwa ini menjadi dalil kepada harusnya membentuk kumpulan berasingan dalam keadaan negara Islam terdesak atau terikat dan tidak boleh bertindak untuk meneruskan jihad.

[7] Qadhi Iyad berkata: Perkataan ما فتحنا منه خصما (tidak kami buka) ini adalah salah atau telah diubah, yang betulnya ما سددنا منه خصما (tidak kami tutup) sepertimana yang diriwayatkan dalam Bukhari [Imam An-Nawawi-Syarah Sahih Muslim jld.6 ms.401]

[8] Secara tahdis iaitu dengan menggunakan lafaz حَدَّثَنَا

[9] Al-Fath : 1

[10] Imam an-Nawawi dalam Syarah Sahih Muslim (jld.6 ms.402) menyebutkan bahawa ulamak-ulamak berbeza pendapat tentang tawanan yang membuat perjanjian dengan orang kafir supaya tidak melarikan diri:

  1. Al-Syafi`ei, Abu Hanifah dan ulamak-ulamak Kufah berpendapat tidak terikat dengan perjanjian tersebut bahkan boleh melarikan diri apabila ada peluang.

  2. Malik berpendapat tidak harus kerana wajib menunaikan janji.

  • Tetapi ulamak sepakat mengatakan sekiranya dipaksa untuk bersumpah maka sumpah dikira tidak sah kerana terpaksa maka tidak kena kaffarah sekiranya melanggari perjanjian.

[11] Perintah ini bukan atas dasar wajib tetapi menunjukkan keyakinan Nabi s.a.w. yang tinggi terhadap Allah dan supaya orang-orang kafir nampak keperibadian pemimpin Islam yang lebih bergantung kepada Allah berbanding faktor duniawi. Walaupun jihad bersama Nabi s.a.w. lebih besar tetapi Baginda tetap mahukan mereka pulang kerana tidak mahu orang menggelar sahabat-sahabatnya sebagai orang yang mungkir janji.

[12] Digelar juga Perang Khandaq kerana parit digali untuk menghadapi tentera musuh manakala di gelar Perang Ahzab kerana puak-puak Yahudi dan orang-orang kafir Mekah bergabung untuk menentang orang-orang Islam di Madinah.

[13] Ayahnya bernama Yazid bin Syarik

[14] Ini antara mukjizat Nabi s.a.w. yang dikurniakan Allah s.w.t

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *