Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Muslim / Kitab Jihad Dan Sirah / Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 16 – Bab Perjanjian Damai Hudaibiah
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 16 – Bab Perjanjian Damai Hudaibiah

Sahih Muslim – Matan Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 16 – 28-Mei-08

 

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

 

 

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

بَاب صُلْحِ الْحُدَيْبِيَةِ فِي الْحُدَيْبِيَةِ

Bab Perjanjian Damai[1] Hudaibiah Di Hudaibiah

3335 – حَدَّثَنِي عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُعَاذٍ الْعَنْبَرِيُّ حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ أَبِي إِسْحَقَ قَالَ سَمِعْتُ الْبَرَاءَ بْنَ عَازِبٍ يَقُولُ كَتَبَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ الصُّلْحَ بَيْنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَبَيْنَ الْمُشْرِكِينَ يَوْمَ الْحُدَيْبِيَةِ فَكَتَبَ هَذَا مَا كَاتَبَ عَلَيْهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ فَقَالُوا لَا تَكْتُبْ رَسُولُ اللَّهِ فَلَوْ نَعْلَمُ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ لَمْ نُقَاتِلْكَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِعَلِيٍّ امْحُهُ فَقَالَ مَا أَنَا بِالَّذِي أَمْحَاهُ فَمَحَاهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِيَدِهِ قَالَ وَكَانَ فِيمَا اشْتَرَطُوا أَنْ يَدْخُلُوا مَكَّةَ فَيُقِيمُوا بِهَا ثَلَاثًا وَلَا يَدْخُلُهَا بِسِلَاحٍ إِلَّا جُلُبَّانَ السِّلَاحِ قُلْتُ لِأَبِي إِسْحَقَ وَمَا جُلُبَّانُ السِّلَاحِ قَالَ الْقِرَابُ وَمَا فِيهِ

‘Ubaidullah bin Mu’az al-Anbari telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Ayah saya telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Syu’bah telah meriwayatkan kepada kami daripada Abi Ishaq, beliau berkata: Saya mendengar al-Baraa` bin ‘Azib berkata: “ ‘Ali bin Abi Talib telah menulis perjanjian damai antara Nabi s.a.w. dan orang-orang Musyrikin pada hari Hudaibiah, beliau menuliskan: “Inilah apa yang dipersetujui dan diputuskan Muhammad Rasulullah.” Mereka pun berkata: “Jangan tulis Rasulullah. Sekiranya kami yakin engkau memang Rasulullah maka kami tidak akan memerangimu.” Maka Nabi s.a.w. bersabda kepada ‘Ali: “Padamkan!” Ali berkata: “Saya tidak akan memadamkannya[2].” Tetapi Nabi s.a.w. memadamkannya dengan tangannya sendiri. Perawi[3] berkata: “Antara perkara yang mereka syaratkan[4] ialah; orang-orang Islam boleh berada di sana selama tiga hari/malam dan mereka tidak boleh masukinya dengan senjata kecuali dalam keadaan bersarung. Perawi berkata: Saya bertanya Aba Ishaq; apakah dia ‘julubban al-Silaah’ itu? Dia berkata: “Sarung dengan apa yang ada di dalamnya[5].”

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى وَابْنُ بَشَّارٍ قَالَا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ أَبِي إِسْحَقَ قَالَ سَمِعْتُ الْبَرَاءَ بْنَ عَازِبٍ يَقُولُ لَمَّا صَالَحَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَهْلَ الْحُدَيْبِيَةِ كَتَبَ عَلِيٌّ كِتَابًا بَيْنَهُمْ قَالَ فَكَتَبَ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ثُمَّ ذَكَرَ بِنَحْوِ حَدِيثِ مُعَاذٍ غَيْرَ أَنَّهُ لَمْ يَذْكُرْ فِي الْحَدِيثِ هَذَا مَا كَاتَبَ عَلَيْهِ

Muhammad bin al-Mutsanna dan Ibnu Basysyar telah meriwayatkan kepada kami, mereka berdua berkata: Muhammad bin Ja’far telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Syu’bah telah meriwayatkan kepada kami daripada Abi Ishaq, beliau berkata: Saya mendengar al-Baraa` bin ‘Azib berkata: “Ketika Rasulullah s.a.w. mengadakan perjanjian damai dengan orang musyrikin di Hudaibiah, ‘Ali menuliskan satu surat perjanjian antara mereka. Perawi berkata: Kemudian dia menuliskan; ‘Muhammad Rasulullah’ kemudian dia menyebutkan sama seperti makna hadits Mu’az cuma beliau tidak menyebutkan dalam hadits ‘ ini adalah apa yang dipersetujui/diputuskan.”

3336 – حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْحَنْظَلِيُّ وَأَحْمَدُ بْنُ جَنَابٍ الْمِصِّيصِيُّ جَمِيعًا عَنْ عِيسَى بْنِ يُونُسَ وَاللَّفْظُ لِإِسْحَقَ أَخْبَرَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ أَخْبَرَنَا زَكَرِيَّاءُ عَنْ أَبِي إِسْحَقَ عَنْ الْبَرَاءِ قَالَ لَمَّا أُحْصِرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِنْدَ الْبَيْتِ صَالَحَهُ أَهْلُ مَكَّةَ عَلَى أَنْ يَدْخُلَهَا فَيُقِيمَ بِهَا ثَلَاثًا وَلَا يَدْخُلَهَا إِلَّا بِجُلُبَّانِ السِّلَاحِ السَّيْفِ وَقِرَابِهِ وَلَا يَخْرُجَ بِأَحَدٍ مَعَهُ مِنْ أَهْلِهَا وَلَا يَمْنَعَ أَحَدًا يَمْكُثُ بِهَا مِمَّنْ كَانَ مَعَهُ قَالَ لِعَلِيٍّ اكْتُبْ الشَّرْطَ بَيْنَنَا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ هَذَا مَا قَاضَى عَلَيْهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ فَقَالَ لَهُ الْمُشْرِكُونَ لَوْ نَعْلَمُ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ تَابَعْنَاكَ وَلَكِنْ اكْتُبْ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ فَأَمَرَ عَلِيًّا أَنْ يَمْحَاهَا فَقَالَ عَلِيٌّ لَا وَاللَّهِ لَا أَمْحَاهَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَرِنِي مَكَانَهَا فَأَرَاهُ مَكَانَهَا فَمَحَاهَا وَكَتَبَ ابْنُ عَبْدِ اللَّهِ فَأَقَامَ بِهَا ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ فَلَمَّا أَنْ كَانَ يَوْمُ الثَّالِثِ قَالُوا لِعَلِيٍّ هَذَا آخِرُ يَوْمٍ مِنْ شَرْطِ صَاحِبِكَ فَأْمُرْهُ فَلْيَخْرُجْ فَأَخْبَرَهُ بِذَلِكَ فَقَالَ نَعَمْ فَخَرَجَ و قَالَ ابْنُ جَنَابٍ فِي رِوَايَتِهِ مَكَانَ تَابَعْنَاكَ بَايَعْنَاكَ

Ishaq bin Ibrahim al-Hanzoli dan Ahmad bin Janab al-Mishshiy, semuanya meriwayatkan kepada kami daripada ‘Isa bin Yunus dan lafaz hadits adalah melalui Ishaq, katanya: ‘Isa bin Yunus telah menceritakan kepada kami, katanya: Zakariyyaa` telah menceritakan kepada kami daripada Abi Ishaq daripada al-Baraa`, beliau berkata: “Apabila Nabi s.a.w. terhalang daripada pergi ke Baitillah, penduduk Mekah telah berdamai dengan Rasulullah s.a.w. dengan perjanjian Nabi s.a.w. akan dapat memasukinya dan berada di sana selama tiga hari/malam dan Nabi s.a.w. tidak boleh memasukinya dalam keadan pedang bersarung dan Nabi s.a.w. tidak boleh mengeluarkan sesiapa bersamanya dari kalangan penduduk Mekah dan Nabi s.a.w. tidak boleh menghalang sesiapa yang duduk di Mekah dari kalangan orang Islam. Nabi s.a.w. berkata kepada ‘Ali: “Tulis syarat itu[6]. Bismillahirrahmanirrahim. Ini apa yang dipersetujui dan diputuskan oleh Muhammad Rasulullah.” Ketika itu orang-orang Musyrikun berkata: “Kalau kami yakin/percaya tentu kami telah mengikutmu tetapi engkau tulislah Muhammad bin ‘Abdullah.” Maka Nabi s.a.w. menyuruh ‘Ali memadamkannya.” Maka ‘Ali berkata: “Tidak. Demi Allah! Aku tidak akan memadamkannya.” Ketika itulah Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tunjukkan kepadaku tempat itu.” ‘Ali pun menunjukkan tempatnya dan Nabi s.a.w. pun menghapuskannya/menghilangkannya/memadamnya dan menulis[7] ‘Ibnu ‘Abdillah’[8]. Kemudian[9] Nabi s.a.w. berada di Mekah selama tiga hari. Apabila tiba hari yang ketiga. Penduduk Mekah berkata kepada ‘Ali: “Ini adalah hari yang terakhir mengikut perjanjian sahabatmu, suruhlah dia keluar.” Maka ‘Ali pun menceritakan kepada Nabi s.a.w. apa yang dikatakan oleh penduduk Mekah itu. Nabi s.a.w. pun berkata: “Baiklah,” lalu Baginda s.a.w. pun keluar. Ibnu Janab dalam riwayatnya berkata ‘تَابَعْنَاكَ’ di tempat ‘بَايَعْنَاكَ’(nescaya kami telah berbai`ah kepadamu).

3337 – حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا عَفَّانُ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ عَنْ ثَابِتٍ عَنْ أَنَسٍ أَنَّ قُرَيْشًا صَالَحُوا النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِيهِمْ سُهَيْلُ بْنُ عَمْرٍو فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِعَلِيٍّ اكْتُبْ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قَالَ سُهَيْلٌ أَمَّا بِاسْمِ اللَّهِ فَمَا نَدْرِي مَا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَلَكِنْ اكْتُبْ مَا نَعْرِفُ بِاسْمِكَ اللَّهُمَّ فَقَالَ اكْتُبْ مِنْ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ قَالُوا لَوْ عَلِمْنَا أَنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ لَاتَّبَعْنَاكَ وَلَكِنْ اكْتُبْ اسْمَكَ وَاسْمَ أَبِيكَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اكْتُبْ مِنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ فَاشْتَرَطُوا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ مَنْ جَاءَ مِنْكُمْ لَمْ نَرُدَّهُ عَلَيْكُمْ وَمَنْ جَاءَكُمْ مِنَّا رَدَدْتُمُوهُ عَلَيْنَا فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنَكْتُبُ هَذَا قَالَ نَعَمْ إِنَّهُ مَنْ ذَهَبَ مِنَّا إِلَيْهِمْ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ وَمَنْ جَاءَنَا مِنْهُمْ سَيَجْعَلُ اللَّهُ لَهُ فَرَجًا وَمَخْرَجًا

Abu Bakr bin Abi Syaibah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: ‘Affan telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Hammad bin Salamah telah meriwayatkan kepada kami daripada Tsabit daripada Anas bahawa Quraisy telah berdamai dengan Nabi s.a.w. Di kalangan mereka ada Suhail bin ‘Amar. Maka Nabi s.a.w. berkata kepada `Ali: “Tulis ‘bimillahirrahmanirrahim’. Suhail berkata: “Adapun ‘bismillah’ maka kami tidak tahu apakah ‘bismillahirrahmanirrahim’ itu tetapi engkau tulislah apa yang kami tahu; Dengan nama-Mu Ya Allah!” Maka Nabi s.a.w. berkata: “Tuliskan; daripada Muhammad Rasulillah.” Mereka berkata: “Kalau kami yakin/percaya tentu kami telah mengikutmu tetapi engkau tulislah namamu dan nama ayahmu.” Maka Nabi s.a.w. berkata: “Tuliskan; daripada Muhammad bin ‘Abdillah.” Mereka pun menyebutkan syarat kepada Nabi s.a.w. dalam perjanjian itu bahawa sesiapa daripada kamu yang datang[10], kami tidak akan kembalikannya kepadamu dan sesiapa yang datang kepada kamu dari kalangan kami kamu kena kembalikannya. Sahabat-sahabat pun berkata: “Wahai Rasulullah! Adakah kita akan menulis ini?” Rasulullah s.a.w. menjawab: “Ya. Sesungguhnya orang yang kita yang pergi kepada mereka itu bererti Allah menjauhkannya[11] dan sesiapa yang datang kepada kita daripada mereka nanti Allah akan berikan kelepasan dan jalan keluar kepadanya.”

[1] Ini adalah dalil bahawa perdamaian juga termasuk dalam syariat Islam bahkan ia adalah lebih tepat dengan prinsip Islam yang sentiasa mahukan keamanan dan mengelakkan dari berlakunya pertumpahan darah tetapi mendatangkan kebaikan yang lebih besar maka harus untuk kita menerimanya

[2] Keengganan Saidina ‘Ali r.a memadamnya adalah kerana beliau berasa berasa berat untuk berbuat demikian dan beliau fikir/ berpendapat bahawa perintah tersebut bukan sebagai wajib dan demi menjaga adab dengan Rasulullah s.a.w. lantaran berasa biadab jika memadam atau menghapuskannya. Sekiranya Rasulullah s.a.w. tidak suka dengan perbuatannya itu maka pasti Rasulullah s.a.w. akan menegurnya. Perkara yang sama juga berlaku pada Saidina ‘Umar r.a yang tidak setuju dengan syarat-syarat orang kafir Mekah tetapi Nabi s.a.w. memahami bahawa ini disebabkan semangat keislamannya sama seperti Saidina Ali r.a

[3] Al-Baraa`

[4] Ya’ni dalam perjanjian damai tersebut

[5] Ya`ni pedang dalam keadaan bersarung atau tidak terhunus

[6] Ya`ni sebagai syarat yang dipersetujui dalam perjanjian

[7] Mengikut pendapat yang umum diterima, perbuatan menulis adalah merujuk kepada Saidina ‘Ali kerana kebanyakan ulamak berpendapat Nabi seorang yang ummi iaitu buta huruf. Dalam bab ini Imam an-Nawawi menukilkan daripada Qadhi ‘Iyad:

Qadhi ‘Iyad berkata: Sesetengah ulama menjadikan  zahir lafaz hadith ini sebagai hujah bahawa Nabi s.a.w. boleh menulis bahkan Imam Bukhari telah mengemukakan hadits yang lebih kurang sama dengan hadits ini tetapi ia bukannya diriwayatkan daripada Syu’bah tetapi Isra`il yang meriwayatkan daripada Abi Ishaq dan beliau adalah anak murid Abi Ishaq yang paling kuat ingatannya, dalam hadits itu beliau menyebutkan Rasulullah s.a.w. mengambil kertas / surat tersebut lalu baginda pun menulis. Dalam riwayat lain ada tambahan ‘dia tidak pandai menulis tetapi dia telah menulis’.

Orang –orang yang mengikut aliran ini telah berkata: “Allah s.w.t telah melakukan penulisan itu melalui tangan Nabi s.a.w. samada Baginda sendiri tidak tahu pen itu bergerak (ketika Baginda memegangnya) atau Allah mengajarnya pada ketika itu sehingga Baginda menulisnya dan menjadikan ini sebagai tambahan kepada mukjizatnya yang sedia ada kerana sebelum itu Baginda tidak tahu mengajar dan menulis sepertimana Allah telah mengajarkan apa yang Baginda tidak tahu sebelum ini dan Allah s.w.t menjadikannya boleh membaca al-Quran yang sebelum itu dia tidak mampu membacanya maka begitu juga Allah s.w.t mengajarnya menulis yang mana sebelum ini dia tidak tahu. Baginda dapat menulis selepas menjadi Nabi walaupun  sebelum ini dia tidak boleh. Ini tidak mencacatkan sifat Nabi s.a.w yang dikatakan ummi (buta huruf) itu dan tidak merobohkannya. Mereka berhujjah lagi dengan beberapa atsar yang diriwayatkan oleh Sya’bi dan beberapa orang salaf bahawa Nabi s.a.w. tidak wafat melainkan dalam keadaan dia baginda boleh menulis.

Qadhi ‘Iyad berkata: Antara orang yang berpendapat sedemikian adalah Abul Walid al-Baji (Pengarang syarah Muwatto`) dan ada juga disebutkan daripada Sam`ani dan Abi Zar al-Hirawi dan lain-lain tetapi kebanyakan mereka mengatakan bahawa pendapat golongan yang pertama terbatal dengan Allah mensifatkan Nabi s.a.w sebagai Nabi yang ummi dengan firman Allah:

{ وَمَا كُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذًا لَارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ }

Maksudnya: { Dan Engkau (Wahai Muhammad) tidak pernah tahu membaca sesebuah Kitab pun sebelumnya dan tidak pula tahu menulisnya dengan tangan kananmu; (Kalaulah Engkau dahulu pandai membaca dan menulis) tentulah ada alasan bagi orang-orang kafir yang menentangmu akan merasa ragu-ragu (tentang kebenaranmu).} [Al-‘Ankabut: 48]

Dan sabda Nabi s.a.w:

وقوله صلى الله عليه و سلم إنا أمة أمية لا نكتب ولا نحسب

Sesungguhnya kita adalah ummat Ummi, tidak boleh menulis dan menghitung [Riwayat Bukhari dan Muslim]

Mereka berpendapat ‘menulis’ bermakna: Nabi s.a.w menyuruh supaya ditulis seperti juga dalam hadits lain: Nabi s.a.w merejam Ma`iz bermakna Nabi s.a.w menyuruh orang merejam Ma’iz dan begitu juga dengan memotong tangan pencuri dan menyebat peminum arak bukanlah bermakna Nabi melakukannya sendiri tetapi Nabi s.a.w menyuruh orang lain bermakna ia dipakai dengan erti majaz bukan hakikat.

Mereka berpegang dengan hadits yang lain:

فقال لعلي رضي الله تعالى عنه اكتب محمد بن عبد الله

Maka Nabi s.a.w berkata kepada ‘Ali r.a.: “Tuliskan Muhammad bin ‘Abdillah”. Seolah-olah riwayat ini dengan jelas menyebutkan ‘Ali yang menulis.

Qadhi ‘Iyad berkata: Golongan pertama (iaitu golongan yang berpendapat Nabi s.a.w boleh menulis, membaca dan mengira) menjawab begini:

Memang Baginda tidak tahu membaca dan tidak tahu menulis sebelum Allah s.w.t mengajarkannya kerana Allah s.w.t berfirman: مِنْ قَبْلِهِ (bermaksud) sebelumnya iaitu sebelum diutuskan sebagai Nabi.

Ya`ni kita tidak mengatakan sejak dari awal lagi baginda pandai membaca dan menulis. Ini bermakna sehinggalah Nabi s.a.w berumur 40 tahun Baginda dimaklumi sebagai orang yang tidak boleh membaca dan menulis tetapi ini bukanlah bermakna untuk sepanjang hidupnya bahkan selepas berumur 40 tahun Baginda boleh menulis dengan tiba-tiba dan bukannya dengan pembelajaran, inilah yang dikatakan mukjizat.

Sepertimana boleh dikatakan baginda membaca maka boleh juga dikatakan baginda boleh menulis dan ini tidak merobohkan kedudukan Baginda yang tidak boleh membaca dan menulis kerana mukjizat bukan terletak kepada tidak boleh membaca dan menulis semata-mata bahkan kerana selepas sekian lama dan dengan tiba sahaja Baginda boleh menulis tanpa proses pembelajaran maka itulah yang dikatakan mukjizat

Qadi ‘Iyad berkata: Golongan pertama (yang berpendapat Nabi s.a.w. boleh menulis dan membaca selepas kenabian) inilah yang zahir daripada hadits. Dalam hadits ada menyebut ‘ولا يحسن أن يكتب فكتب ’ dia tidak tahu menulis tetapi dia menulis [riwayat Bukhari] ini adalah nash yang terang menunjukkan Nabi s.a.w. boleh menulis kerana sudah dimaklumi bahawa ‘Ali boleh menulis dan ini tidak membawa apa-apa makna yang pelik jika dikatakan yang menulis itu adalah ‘Ali dan bukan Baginda s.a.w.

Qadhi ‘yad berkata: Mengelakkan diri daripada ini kepada yang lain (daripada zahir kepada makna yang lain) adalah majaz dan di sini tidak perlu kepada majaz (kerana tidak perlu kepadanya) – Syarah Sahih Muslim – Imam An-Nawawi. Jld 6 ms.381

[8] Ya`ni sebagai gantian di tempat ‘Rasulullah’

[9] Ya`ni pada tahun berikutnya iaitu pada tahun ketujuh dinamakan tahun Umratul Qada`

[10] Ya`ni datang ke Mekah

[11] Ya`ni menjauhkannya daripada kita

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *