Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Muslim / Kitab Jihad Dan Sirah / Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 14 – Bab Peperangan Hunain
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 14 – Bab Peperangan Hunain

Sahih Muslim – Matan Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 14 – 14-Mei-08

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

Sahih Muslim – Syarah Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 14 – 14-Mei-08

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

بَاب فِي غَزْوَةِ حُنَيْنٍ

Bab Peperangan Hunain[1]

3324 – و حَدَّثَنِي أَبُو الطَّاهِرِ أَحْمَدُ بْنُ عَمْرِو بْنِ سَرْحٍ أَخْبَرَنَا ابْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِي يُونُسُ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ حَدَّثَنِي كَثِيرُ بْنُ عَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ قَالَ قَالَ عَبَّاسٌ شَهِدْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ حُنَيْنٍ فَلَزِمْتُ أَنَا وَأَبُو سُفْيَانَ بْنُ الْحَارِثِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمْ نُفَارِقْهُ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى بَغْلَةٍ لَهُ بَيْضَاءَ أَهْدَاهَا لَهُ فَرْوَةُ بْنُ نُفَاثَةَ الْجُذَامِيُّ فَلَمَّا الْتَقَى الْمُسْلِمُونَ وَالْكُفَّارُ وَلَّى الْمُسْلِمُونَ مُدْبِرِينَ فَطَفِقَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَرْكُضُ بَغْلَتَهُ قِبَلَ الْكُفَّارِ قَالَ عَبَّاسٌ وَأَنَا آخِذٌ بِلِجَامِ بَغْلَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَكُفُّهَا إِرَادَةَ أَنْ لَا تُسْرِعَ وَأَبُو سُفْيَانَ آخِذٌ بِرِكَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيْ عَبَّاسُ نَادِ أَصْحَابَ السَّمُرَةِ فَقَالَ عَبَّاسٌ وَكَانَ رَجُلًا صَيِّتًا فَقُلْتُ بِأَعْلَى صَوْتِي أَيْنَ أَصْحَابُ السَّمُرَةِ قَالَ فَوَاللَّهِ لَكَأَنَّ عَطْفَتَهُمْ حِينَ سَمِعُوا صَوْتِي عَطْفَةُ الْبَقَرِ عَلَى أَوْلَادِهَا فَقَالُوا يَا لَبَّيْكَ يَا لَبَّيْكَ قَالَ فَاقْتَتَلُوا وَالْكُفَّارَ وَالدَّعْوَةُ فِي الْأَنْصَارِ يَقُولُونَ يَا مَعْشَرَ الْأَنْصَارِ يَا مَعْشَرَ الْأَنْصَارِ قَالَ ثُمَّ قُصِرَتْ الدَّعْوَةُ عَلَى بَنِي الْحَارِثِ بْنِ الْخَزْرَجِ فَقَالُوا يَا بَنِي الْحَارِثِ بْنِ الْخَزْرَجِ يَا بَنِي الْحَارِثِ بْنِ الْخَزْرَجِ فَنَظَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ عَلَى بَغْلَتِهِ كَالْمُتَطَاوِلِ عَلَيْهَا إِلَى قِتَالِهِمْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هَذَا حِينَ حَمِيَ الْوَطِيسُ قَالَ ثُمَّ أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَصَيَاتٍ فَرَمَى بِهِنَّ وُجُوهَ الْكُفَّارِ ثُمَّ قَالَ انْهَزَمُوا وَرَبِّ مُحَمَّدٍ قَالَ فَذَهَبْتُ أَنْظُرُ فَإِذَا الْقِتَالُ عَلَى هَيْئَتِهِ فِيمَا أَرَى قَالَ فَوَاللَّهِ مَا هُوَ إِلَّا أَنْ رَمَاهُمْ بِحَصَيَاتِهِ فَمَا زِلْتُ أَرَى حَدَّهُمْ كَلِيلًا وَأَمْرَهُمْ مُدْبِرًا

Dan Abu al-Tohir Ahmad bin Amar bin Sarh telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Ibnu Wahb telah menceritakan kepada kami, katanya: Yunus telah menceritakan kepada saya daripada Ibnu Syihab, beliau berkata: Katsir bin ‘Abbas bin ‘Abd al-Muttolib telah meriwayatkan kepada saya, katanya: ‘Abbas berkata: Aku ikut serta peperangan Hunain bersama Rasulullah s.a.w. Aku bersama Abu Sufyan bin al-Harits bin ‘Abd al-Muttolib tetap bersama Rasulullah, tidak berpisah daripada Baginda. Rasulullah s.a.w. pada ketika itu berada di atas baghal putihnya yang telah dihadiahkan oleh Farwah bin Nufasah al-Juzami kepada Nabi s.a.w. Apabila orang-orang Islam dan orang kafir bertembung orang-orang Islam lari[2] berpaling belakang. Rasulullah s.a.w. mula memecut dengan menghentakkan kakinya pada baghalnya untuk pergi kepada orang-orang kafir. ‘Abbas berkata: “Aku pada ketika itu memegang tali kekang baghal Rasulullah s.a.w., aku menahannya dengan maksud supaya baghal itu tidak terlalu cepat ke hadapan. Abu Sufyan pula memegang pelana Rasulullah s.a.w. lalu Baginda pun bersabda: “Hai ‘Abbas! Panggil orang-orang yang pernah berjanji setia (denganku) di bawah pokok Samurah.” Maka ‘Abbas – (kata perawi: ) Beliau adalah seorang yang kuat suaranya – berkata: “Aku pun berteriak dengan setinggi-tinggi suaraku: di mana sahabat-sahabat Samurah[3]. Perawi[4] berkata: Mereka itu berpaling seolah-olah ibu lembu berpaling kepada anak-anaknya lalu mereka berkata: “Ya. Kami menyahut seruanmu.” Perawi[5] berkata: Maka berperanglah orang-orang Islam dengan orang-orang kafir. Mereka menyeru orang-orang Anshor begini: “Wahai kalangan Anshor! Wahai kalangan Anshor!” Abbas berkata: “Kemudian dipanggil secara khusus Bani al-Harits al-Khazraj. Mereka pun memanggil dengan mengatakan: “Wahai anak-anak al-Harits bin al-Khazraj.” Rasulullah s.a.w. memerhatikan ketika berada di atas baghalnya seperti orang yang mahu menjenguk ke hadapan untuk pergi berperang. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Inilah masanya ketika mana peperangan sedang berlaku dengan sengit.” Perawi[6] berkata: “Rasulullah s.a.w. pun mengambil anak-anak batu lalu membalingnya ke muka orang-orang kafir kemudian Rasulullah berkata: “Kalahlah mereka demi Tuhan Muhammad!.” Perawi berkata: “Aku lihat pada ketika itu perang masih seperti keadaan asalnya yang telah aku lihat sebelum itu.” Abbas berkata: “Bila Rasulullah s.a.w. membaling anak batu tadi aku pun melihat kelemahan pada mereka dan mereka berpaling.”

و حَدَّثَنَاه إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَمُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ وَعَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ جَمِيعًا عَنْ عَبْدِ الرَّزَّاقِ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ بِهَذَا الْإِسْنَادِ نَحْوَهُ غَيْرَ أَنَّهُ قَالَ فَرْوَةُ بْنُ نُعَامَةَ الْجُذَامِيُّ وَقَالَ انْهَزَمُوا وَرَبِّ الْكَعْبَةِ انْهَزَمُوا وَرَبِّ الْكَعْبَةِ وَزَادَ فِي الْحَدِيثِ حَتَّى هَزَمَهُمْ اللَّهُ قَالَ وَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَرْكُضُ خَلْفَهُمْ عَلَى بَغْلَتِهِ

Dan Ishaq bin Ibrahim, Muhammad bin Rafi’ dan ‘Abd bin Humaid, mereka semua meriwayatkan hadits semakna dengannya daripada ‘Abd al-Razzaq daripada al-Zuhri dengan isnad ini cuma dia berkata: Farwah bin Nu`amah al-Juzami[7] dan Nabi s.a.w. berkata: “Mereka sudah kalah, demi Tuhan Ka’bah! Mereka sudah kalah, demi Tuhan Ka’bah!” dan perawi menambahkan dalam hadits ‘sehingga akhirnya Allah mengalahkan mereka’. Abbas berkata: “Aku seolah-olah masih nampak Nabi s.a.w. menghentakkan kakinya kepada baghalnya di belakang mereka.”

 

و حَدَّثَنَاه ابْنُ أَبِي عُمَرَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ الزُّهْرِيِّ قَالَ أَخْبَرَنِي كَثِيرُ بْنُ الْعَبَّاسِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كُنْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ حُنَيْنٍ وَسَاقَ الْحَدِيثَ غَيْرَ أَنَّ حَدِيثَ يُونُسَ وَحَدِيثَ مَعْمَرٍ أَكْثَرُ مِنْهُ وَأَتَمُّ

 

Dan Ibnu Abi ‘Umar telah meriwayatkannya kepada kami, katanya: Sufyan bin ‘Uyaynah telah meriwayatkan kepada kami daripada al-Zuhri, beliau berkata: Katsir bin al-‘Abbas telah meriwayatkan kepada kami daripada ayahnya, beliau berkata: “Aku pernah bersama Nabi s.a.w. pada hari peperangan Hunain..” lalu perawi mengemukakan hadits seperti tadi cuma hadits Yunus dan hadits Ma’mar lebih banyak daripada kandungan hadits ini dan lebih lengkap.

 

3325 – حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى أَخْبَرَنَا أَبُو خَيْثَمَةَ عَنْ أَبِي إِسْحَقَ قَالَ :قَالَ رَجُلٌ لِلْبَرَاءِ يَا أَبَا عُمَارَةَ أَفَرَرْتُمْ يَوْمَ حُنَيْنٍ قَالَ لَا وَاللَّهِ مَا وَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَكِنَّهُ خَرَجَ شُبَّانُ أَصْحَابِهِ وَأَخِفَّاؤُهُمْ حُسَّرًا لَيْسَ عَلَيْهِمْ سِلَاحٌ أَوْ كَثِيرُ سِلَاحٍ فَلَقُوا قَوْمًا رُمَاةً لَا يَكَادُ يَسْقُطُ لَهُمْ سَهْمٌ جَمْعَ هَوَازِنَ وَبَنِي نَصْرٍ فَرَشَقُوهُمْ رَشْقًا مَا يَكَادُونَ يُخْطِئُونَ فَأَقْبَلُوا هُنَاكَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى بَغْلَتِهِ الْبَيْضَاءِ وَأَبُو سُفْيَانَ بْنُ الْحَارِثِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ يَقُودُ بِهِ فَنَزَلَ فَاسْتَنْصَرَ وَقَالَ أَنَا النَّبِيُّ لَا كَذِبْ #  أَنَا ابْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبْ ثُمَّ صَفَّهُمْ

Yahya bin Yahya telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu Khaisamah telah menceritakan kepada kami daripada Abi Ishaq, beliau berkata: “Ada seseorang berkata kepada al-Bara`: “Wahai Aba Umarah! Adakah engkau telah lari pada hari Hunain?” al-Bara` berkata: “Tidak demi Allah! Rasulullah s.a.w. tidak lari[8] tetapi anak-anak muda di kalangan sahabat-sahabatnya dan orang-orang yang gopoh di antara mereka keluar tidak lengkap bersenjata; mereka tidak mempunyai senjata atau mempunyai banyak senjata lalu mereka menghadapi golongan yang hebat memanah, hampir anak panah mereka tidak jatuh sia-sia iaitu golongan Hawazin dan Bani Nasr. Mereka memanah orang-orang Islam dengan anak panah yang begitu banyak yang hampir-hampir tidak melencong[9]. Mereka pun mengadap Rasulullah s.a.w. yang ketika itu berada di atas baghal putihnya dan Abu Sufyan bin al-Harits bin ‘Abd al-Muttolib pula menuntun baghal Baginda. Pada ketika itu Nabi s.a.w. pun turun dan meminta pertolongan daripada Allah sambil Baginda bersabda: “Aku Nabi bukan dusta. Aku anak ‘Abd al-Muttolib.” Kemudian Nabi s.a.w. mengatur mereka semula.

 

3326 – حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ جَنَابٍ الْمِصِّيصِيُّ حَدَّثَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ عَنْ زَكَرِيَّاءَ عَنْ أَبِي إِسْحَقَ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى الْبَرَاءِ فَقَالَ أَكُنْتُمْ وَلَّيْتُمْ يَوْمَ حُنَيْنٍ يَا أَبَا عُمَارَةَ فَقَالَ أَشْهَدُ عَلَى نَبِيِّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا وَلَّى وَلَكِنَّهُ انْطَلَقَ أَخِفَّاءُ مِنْ النَّاسِ وَحُسَّرٌ إِلَى هَذَا الْحَيِّ مِنْ هَوَازِنَ وَهُمْ قَوْمٌ رُمَاةٌ فَرَمَوْهُمْ بِرِشْقٍ مِنْ نَبْلٍ كَأَنَّهَا رِجْلٌ مِنْ جَرَادٍ فَانْكَشَفُوا فَأَقْبَلَ الْقَوْمُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبُو سُفْيَانَ بْنُ الْحَارِثِ يَقُودُ بِهِ بَغْلَتَهُ فَنَزَلَ وَدَعَا وَاسْتَنْصَرَ وَهُوَ يَقُولُ: أَنَا النَّبِيُّ لَا كَذِبْ # أَنَا ابْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبْ اللَّهُمَّ نَزِّلْ نَصْرَكَ قَالَ الْبَرَاءُ كُنَّا وَاللَّهِ إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ نَتَّقِي بِهِ وَإِنَّ الشُّجَاعَ مِنَّا لَلَّذِي يُحَاذِي بِهِ يَعْنِي النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

Ahmad bin Janab al-Mishshishi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Isa bin Yunus telah meriwayatkan kepada kami daripada Zakariyya` daripada Abi Ishaq, beliau berkata: Ada seorang lelaki telah datang menemui al-Bara` lalu beliau berkata: “Adakah kamu lari pada hari Hunain wahai Aba Umarah?” al-Bara` berkata: “Aku bersaksi bahawa Rasulullah s.a.w. tidak lari tetapi sebenarnya orang-orang yang gopoh dan orang-orang yang tidak cukup senjata telah keluar untuk menghadapi puak-puak Hawazin itu padahal mereka tu adalah golongan yang hebat memanah. Mereka pun memanah sahabat-sahabat Nabi s.a.w. dengan anak panah yang banyak seolah-olah ianya kumpulan belalang-belalang lalu berseleraklah sahabat-sahabat Nabi s.a.w. Ketika itu golongan kafir pun menuju kepada Rasulullah s.a.w.. Abu Sufyan bin al-Harits menuntun baghal Nabi s.a.w. lalu Baginda turun dan meminta tolong kepada Allah sambil Baginda berkata: “Aku Nabi bukan dusta. Aku anak ‘Abd al-Muttolib. Ya Allah! Turunkanlah pertolongan-Mu” Al-Bara` berkata: “Kami dulu, demi Allah! Apabila peperangan berlaku dengan hebat kami berlindung dengan Nabi s.a.w.[10] dan orang yang berani di antara kami adalah orang yang berada sebaris dengannya iaitu dengan Nabi s.a.w.”

 

3327 – و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى وَابْنُ بَشَّارٍ وَاللَّفْظُ لِابْنِ الْمُثَنَّى قَالَا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ أَبِي إِسْحَقَ قَالَ سَمِعْتُ الْبَرَاءَ وَسَأَلَهُ رَجُلٌ مِنْ قَيْسٍ أَفَرَرْتُمْ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ حُنَيْنٍ فَقَالَ الْبَرَاءُ وَلَكِنْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمْ يَفِرَّ وَكَانَتْ هَوَازِنُ يَوْمَئِذٍ رُمَاةً وَإِنَّا لَمَّا حَمَلْنَا عَلَيْهِمْ انْكَشَفُوا فَأَكْبَبْنَا عَلَى الْغَنَائِمِ فَاسْتَقْبَلُونَا بِالسِّهَامِ وَلَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى بَغْلَتِهِ الْبَيْضَاءِ وَإِنَّ أَبَا سُفْيَانَ بْنَ الْحَارِثِ آخِذٌ بِلِجَامِهَا وَهُوَ يَقُولُ: أَنَا النَّبِيُّ لَا كَذِبْ #أَنَا ابْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبْ و حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى وَأَبُو بَكْرِ بْنُ خَلَّادٍ قَالُوا حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ عَنْ سُفْيَانَ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو إِسْحَقَ عَنْ الْبَرَاءِ قَالَ قَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا أَبَا عُمَارَةَ فَذَكَرَ الْحَدِيثَ وَهُوَ أَقَلُّ مِنْ حَدِيثِهِمْ وَهَؤُلَاءِ أَتَمُّ حَدِيثًا

Dan Muhammad bin al-Mutsanna dan Ibnu Basysyar telah meriwayatkan kepada kami dan lafaz hadits adalah daripada Ibnu al-Mutsanna, mereka berdua berkata: Muhammad bin Ja’far telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Syu’bah telah meriwayatkan kepada kami daripada Abi Ishaq, beliau berkata: Saya mendengar al-Bara` dan seorang lelaki daripada puak Qais bertanya kepadanya: “Adakah kamu lari meninggalkan Rasulullah s.a.w. pada hari Hunain?” Maka al-Baraa` berkata: “Tetapi Rasulullah s.a.w. tidak lari. Golongan Hawazin pada hari itu hebat memanah dan apabila kami menyerang mereka. Mereka lari, kami pun menerkam harta ghanimah. Tiba-tiba mereka menghadapi kami dengan anak-anak panah. Pada ketika itu aku melihat Rasulullah s.a.w. berada di atas baghal putihnya dan Abu Sufyan bin al-Harits memegang tali kekangnya dalam keadaan Nabi s.a.w. bersabda: “Aku Nabi bukan dusta. Aku anak ‘Abd al-Muttolib.”

Zuhair bin Harb, Muhammad bin al-Mutsanna dan Abu Bakr bin Khallad telah meriwayatkan kepada saya, mereka berkata: Yahya bin Sa`id telah meriwayatkan kepada kami daripada Sufyan, beliau berkata: Abu Ishaq telah meriwayatkan kepada saya daripada al-Baraa`, beliau berkata: Seorang lelaki berkata kepadanya: “Wahai Aba Umarah…,” lalu perawi menyebutkan hadits dan ia lebih ringkas daripada hadits mereka dan hadits mereka lebih sempurna/lengkap.

3328 – و حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ يُونُسَ الْحَنَفِيُّ حَدَّثَنَا عِكْرِمَةُ بْنُ عَمَّارٍ حَدَّثَنِي إِيَاسُ بْنُ سَلَمَةَ حَدَّثَنِي أَبِي قَالَ غَزَوْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حُنَيْنًا فَلَمَّا وَاجَهْنَا الْعَدُوَّ تَقَدَّمْتُ فَأَعْلُو ثَنِيَّةً فَاسْتَقْبَلَنِي رَجُلٌ مِنْ الْعَدُوِّ فَأَرْمِيهِ بِسَهْمٍ فَتَوَارَى عَنِّي فَمَا دَرَيْتُ مَا صَنَعَ وَنَظَرْتُ إِلَى الْقَوْمِ فَإِذَا هُمْ قَدْ طَلَعُوا مِنْ ثَنِيَّةٍ أُخْرَى فَالْتَقَوْا هُمْ وَصَحَابَةُ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَوَلَّى صَحَابَةُ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَرْجِعُ مُنْهَزِمًا وَعَلَيَّ بُرْدَتَانِ مُتَّزِرًا بِإِحْدَاهُمَا مُرْتَدِيًا بِالْأُخْرَى فَاسْتَطْلَقَ إِزَارِي فَجَمَعْتُهُمَا جَمِيعًا وَمَرَرْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُنْهَزِمًا وَهُوَ عَلَى بَغْلَتِهِ الشَّهْبَاءِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَقَدْ رَأَى ابْنُ الْأَكْوَعِ فَزَعًا فَلَمَّا غَشُوا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَزَلَ عَنْ الْبَغْلَةِ ثُمَّ قَبَضَ قَبْضَةً مِنْ تُرَابٍ مِنْ الْأَرْضِ ثُمَّ اسْتَقْبَلَ بِهِ وُجُوهَهُمْ فَقَالَ شَاهَتْ الْوُجُوهُ فَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِنْهُمْ إِنْسَانًا إِلَّا مَلَأَ عَيْنَيْهِ تُرَابًا بِتِلْكَ الْقَبْضَةِ فَوَلَّوْا مُدْبِرِينَ فَهَزَمَهُمْ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ وَقَسَمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَنَائِمَهُمْ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ

Dan Zuhair bin Harb telah meriwayatkan kepada kami, katanya: ‘Umar bin Yunus al-Hanafi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: ‘Ikrimah bin ‘Ammar telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Iyaas bin Salamah telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Ayahku[11] telah meriwayatkan kepadaku, katanya: “Kami ikut serta dalam perang Hunain bersama Rasulullah s.a.w.. Apabila kami sudah menghadapi musuh aku pun mara ke hadapan menaiki satu anak bukit. Tiba-tiba ada seorang lelaki dari kalangan musuh menuju ke arahku. Aku pun terus memanahnya. Dia pun bersembunyi daripada pandanganku, aku tidak tahu apa yang terjadi kepadanya. Dan aku perhatikan pula golongan musuh yang lain. Rupa-rupanya mereka telah naik dari bukit yang lain. Mereka pun bertembung dengan sahabat-sahabat Nabi s.a.w. dan pada ketika itu sahabat-sahabat berpaling melarikan diri dan aku juga lari ke belakang. Ketika itu aku memakai dua kain, satu daripadanya sebagai kain sebelah bawah dan yang satu lagi sebagai selimut. Kain aku terlucut, oleh kerana kekalutan itu aku kumpulkan kedua-duanya dan aku lalu di hadapan Rasulullah s.a.w. dalam keadaan aku melarikan diri. Pada ketika itu Rasulullah s.a.w. berada di atas baghal putihnya maka Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya Ibnu al-Akwa` telah melihat suatu yang menakutkan. Apabila mereka mengerumuni Rasulullah s.a.w. maka Baginda pun turun daripada baghalnya kemudian menggenggam satu genggam tanah sambil Baginda berkata: “Binasalah wajah-wajah mereka.” Tidak ada seorang manusia pun di antara mereka melainkan dipenuhi mata mereka walaupun dengan segenggam tanah tadi. Pada ketika itu mereka pun lari dengan berpaling belakang. Allah mengalahkan mereka. Rasulullah s.a.w. pula membahagikan ghanimah-ghanimah di antara di antara orang-orang Islam.

 

بَاب غَزْوَةِ الطَّائِفِ

Bab Peperangan Ta`if[12]

3329 – حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَزُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ وَابْنُ نُمَيْرٍ جَمِيعًا عَنْ سُفْيَانَ قَالَ زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ عَمْرٍو عَنْ أَبِي الْعَبَّاسِ الشَّاعِرِ الْأَعْمَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ حَاصَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَهْلَ الطَّائِفِ فَلَمْ يَنَلْ مِنْهُمْ شَيْئًا فَقَالَ إِنَّا قَافِلُونَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ قَالَ أَصْحَابُهُ نَرْجِعُ وَلَمْ نَفْتَتِحْهُ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اغْدُوا عَلَى الْقِتَالِ فَغَدَوْا عَلَيْهِ فَأَصَابَهُمْ جِرَاحٌ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّا قَافِلُونَ غَدًا قَالَ فَأَعْجَبَهُمْ ذَلِكَ فَضَحِكَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

Abu Bakr bin Abi Syaibah, Zuhair bin Harb dan Ibnu Numair, mereka semua telah meriwayatkan kepada kami daripada Sufyan, Zuhair berkata: Sufyan bin ‘Uyaynah telah meriwayatkan kepada kami daripada Amar daripada Abi al-‘Abbas seorang penyair yang buta daripada ‘Abdillah bin ‘Amar, beliau berkata: “Rasulullah s.a.w. telah mengepung penduduk Taif tetapi tidak dapat berbuat apa-apa terhadap mereka. Oleh kerana itu, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Kita pulanglah, Insya Allah.” Sahabatnya berkata: “Kita akan pulang dalam keadaan tidak mendapat kemenangan?” Maka Rasulullah s.a.w. berkata kepada mereka: “Pergilah kamu berperang!” Mereka pun pergi lalu mereka mendapat luka. Maka Rasulullah s.a.w. berkata: “Kita akan pulang esok” perawi berkata: Kata-kata Nabi s.a.w. itu disukai mereka. Rasulullah s.a.w. pada ketika itu ketawa.

[1] Susunan bab dalam hadits tidak mengikut susunan sejarah, oleh kerana itu ramai orang keliru dengan tarikh sebenar peristiwa-peristiwa penting seperti peperangan dan sebagainya. Sebagai contoh Peperangan Hunain berlaku selepas Pembukaan Mekah iaitu pada tahun yang ke-8.

Antara keistimewaan peperangan Hunain, ianya tersebut dalam al-Quran, firman Allah s.w.t:

لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ وَيَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئًا وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ

Sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam banyak medan perang dan di medan perang Hunain, Iaitu semasa kamu merasa megah dengan sebab bilangan kamu yang ramai; maka bilangan yang ramai itu tidak mendatangkan faedah kepada kamu sedikitpun; dan (semasa kamu merasa) bumi yang luas itu menjadi sempit kepada kamu; kemudian kamu berpaling undur melarikan diri. (At-Taubah : 25)

[2] Ini hanya sementara, bahkan tidak ada peperangan yang orang-orang Islam lari dalam keadaaan kalah secara keseluruhan. Tindakan ini lebih merupakan strategi untuk mengatur semula serangan.

[3] Iaitu sahabat-sahabat yang berjanjI setia dengan Rasulullah s.a.w. di bawah pokok Samurah ketika mana Nabi s.a.w. dihalang dari memasuki kota Mekah untuk melakukan umrah. Ada riwayat menyebutkan bahawa 1400 orang berbai`ah dengan Nabi s.a.w. pada ketika itu dan ada juga riwayat yang mengatakan 1500 orang. Samurah adalah nama pokok yang sahabat-sahabat berbai`ah dengan Rasulullah s.a.w. dibawahnya sepertimana firman Allah s.w.t:

لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا

Demi sesungguhnya! Allah reda akan orang-orang yang beriman, ketika mereka memberikan pengakuan taat setia kepadamu (Wahai Muhammad) di bawah naungan pohon (Samurah di Hudaibiyah); maka (dengan itu) ternyata apa yang sedia diketahui-Nya tentang (kebenaran iman dan taat setia) yang ada dalam hati mereka, lalu ia menurunkan semangat tenang tenteram kepada mereka, dan membalas mereka Dengan kemenangan yang dekat masa datangnya; (al-Fath : 18)

[4] ‘Abbas

[5] ‘Abbas

[6] ‘Abbas

[7] Berbeza dengan riwayat sebelumnya yang menyatakan: Farwah bin Nufasah al-Juzami

[8] Al-Baraa` memberi jawapan sedemikian bertujuan mengelakkan kekeliruan yang timbul lantaran:

  1. Perkataan yang digunakan dalam riwayat Salamah bin al-Akwa` adalah ‘مُنْهَزِمًا’ yang salah satu maknanya adalah dalam keadaan kalah sedangkan hal keadaan itu adalah keadaan bagi Salamah bin al-Akwa` sahaja dan bukannya Nabi s.a.w. Bahkan ini bukannya menjadi amalan yang kerap dilakukan bahkan hanya sementara, itupun bertujuan untuk menyampaikan berita.

  2. Firman Allah s.w.t: ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ kemudian kamu berpaling undur melarikan diri. (At-Taubah : 25) Ya`ni umum ayat ini mungkin menyebabkan ada orang menyangka ‘kamu’ yang dimaksudkan dalam ayat tadi termasuk Nabi s.a.w. maka dengan sebab itu Baraa` menafikan untuk mengelakkan kekeliruan

[9] Hampir-hampir tidak ada yang tidak mengenai sasaran.

[10] Iaitu di sebalik Nabi s.a.w.

[11] Salamah bin al-Akwa`

[12] Selepas perang Hunain, Nabi s.a.w. pergi ke Ta`if kerana puak Hawazin dan puak Ta`if yang kalah di Hunain melarikan diri mereka ke Ta`if yang menjadi kubu kuat mereka bahkan telah menyediakan bekalan makanan untuk jangka masa setahun. Baginda mengepung mereka selama lebih dari dua puluh hari dan telah beberapa kali menyerang mereka tetapi tidak berjaya. Pada ketika itulah Nabi s.a.w. menggunakan manjanik (sejenis senjata seakan meriam atau lastik gergasi yang menggunakan batu besar sebagai pelurunya untuk memecahkan tembok dan pintu kota) dan juga dabbabah (sejenis alat pertahanan dari besi seakan kereta kebal digunakan untuk menahan serangan musuh) tetapi puak musuh menghulurkan besi panas dari bawah menyebabkan sahabat terpaksa lari bertempiaran. Maka ramailah yang tercedera dan syahid tetapi akhirnya puak-puak Ta`if sendiri datang dengan kerelaan hati mereka memohon maaf dengan Nabi s.a.w. dan memeluk Islam setelah sekian lama Islam berkembang.

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *