Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Muslim / Kitab Jihad Dan Sirah / Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 13 – Bab Orang – Orang Mujahirin Mengembalikan Kepada Orang Anshar Pokok Dan Buah
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 13 – Bab Orang – Orang Mujahirin Mengembalikan Kepada Orang Anshar Pokok Dan Buah

Sahih Muslim – Matan Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 13 – 07-Mei-08

 

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

Sahih Muslim – Syarah Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 13 – 07-Mei-08

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

بَاب رَدِّ الْمُهَاجِرِينَ إِلَى الْأَنْصَارِ مَنَائِحَهُمْ مِنْ الشَّجَرِ وَالثَّمَرِ حِينَ اسْتَغْنَوْا عَنْهَا بِالْفُتُوحِ 

Bab Orang-Orang Muhajirin Mengembalikan Kepada Orang-Orang Anshor Pokok Dan Buah Yang Telah Diberikan Sebagai Manihah[1] Setelah Mereka Tidak Memerlukan Lagi Selepas Orang-Orang Islam Berjaya Menakluk Kawasan Orang-Orang Kafir

3318 – و حَدَّثَنِي أَبُو الطَّاهِرِ وَحَرْمَلَةُ قَالَا أَخْبَرَنَا ابْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِي يُونُسُ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ لَمَّا قَدِمَ الْمُهَاجِرُونَ مِنْ مَكَّةَ الْمَدِينَةَ قَدِمُوا وَلَيْسَ بِأَيْدِيهِمْ شَيْءٌ وَكَانَ الْأَنْصَارُ أَهْلَ الْأَرْضِ وَالْعَقَارِ فَقَاسَمَهُمْ الْأَنْصَارُ عَلَى أَنْ أَعْطَوْهُمْ أَنْصَافَ ثِمَارِ أَمْوَالِهِمْ كُلَّ عَامٍ وَيَكْفُونَهُمْ الْعَمَلَ وَالْمَئُونَةَ وَكَانَتْ أُمُّ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ وَهِيَ تُدْعَى أُمَّ سُلَيْمٍ وَكَانَتْ أُمُّ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ كَانَ أَخًا لِأَنَسٍ لِأُمِّهِ وَكَانَتْ أَعْطَتْ أُمُّ أَنَسٍ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِذَاقًا لَهَا فَأَعْطَاهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُمَّ أَيْمَنَ مَوْلَاتَهُ أُمَّ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ قَالَ ابْنُ شِهَابٍ فَأَخْبَرَنِي أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمَّا فَرَغَ مِنْ قِتَالِ أَهْلِ خَيْبَرَ وَانْصَرَفَ إِلَى الْمَدِينَةِ رَدَّ الْمُهَاجِرُونَ إِلَى الْأَنْصَارِ مَنَائِحَهُمْ الَّتِي كَانُوا مَنَحُوهُمْ مِنْ ثِمَارِهِمْ قَالَ فَرَدَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى أُمِّي عِذَاقَهَا وَأَعْطَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُمَّ أَيْمَنَ مَكَانَهُنَّ مِنْ حَائِطِهِ قَالَ ابْنُ شِهَابٍ وَكَانَ مِنْ شَأْنِ أُمِّ أَيْمَنَ أُمِّ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ أَنَّهَا كَانَتْ وَصِيفَةً لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَكَانَتْ مِنْ الْحَبَشَةِ فَلَمَّا وَلَدَتْ آمِنَةُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعْدَ مَا تُوُفِّيَ أَبُوهُ فَكَانَتْ أُمُّ أَيْمَنَ تَحْضُنُهُ حَتَّى كَبِرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَعْتَقَهَا ثُمَّ أَنْكَحَهَا زَيْدَ بْنَ حَارِثَةَ ثُمَّ تُوُفِّيَتْ بَعْدَ مَا تُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِخَمْسَةِ أَشْهُرٍ

Abu al-Tohir dan Harmalah telah meriwayatkan kepada saya, mereka berdua berkata: Ibnu Wahb telah menceritakan kepada kami, katanya: Yunus telah menceritakan kepada saya daripada Ibnu Syihab daripada Anas bin Malik, beliau berkata: “Ketika orang-orang Muhajirin datang daripada Mekah ke Madinah mereka tidak mempunyai apa-apa pun. Orang-orang Anshor mempunyai tanah dan harta telah membahagikan[2] harta mereka kepada orang-orang Muhajir separuh daripada buah-buah[3] daripada harta benda mereka setiap tahun dengan perjanjian orang-orang Muhajirin mengusahakan tanah dan membelanjakan apa-apa keperluan tanah itu. Ibu Anas bin Malik yang dipanggil Ummu Sulaim, beliau adalah ibu kepada ‘Abdullah bin Abi Tolhah iaitu saudara seibu dengan Anas. Ibu Anas telah memberikan kepada Rasulullah s.a.w. beberapa (pokok yang ada) tandan buah tamar. Maka Rasulullah s.a.w. memberikannya[4] kepada Ummu Aiman iaitu bekas hamba yang telah dibebaskan oleh Nabi s.a.w. iaitu ibu kepada Usamah bin Zaid. Ibnu Syihab berkata: Anas bin Malik menceritakan kepadaku bahawa Rasulullah s.a.w. apabila selesai memerangi penduduk Khaibar dan kembali ke Madinah, orang-orang Muhajir mengembalikan kepada Anshor apa yang telah mereka berikan berupa buah-buahan kepada golongan Muhajir itu. Perawi[5] berkata: Rasulullah s.a.w. juga mengembalikan kepada ibuku tandan-tandan yang telah diberinya dan memberikan pula kepada Ummu Aiman sebagai ganti yang telah diberikan sebelumnya daripada kebunnya sendiri. Ibnu Syihab berkata: “Cerita Ummu Aiman iaitu ibu kepada Usamah bin Zaid ialah dulunya dia adalah hamba kepada ‘Abdullah bin ‘Abd al-Muttolib[6] dan dia berasal dari Habsyah. Apabila Aminah melahirkan Rasulullah s.a.w. selepas ayahnya wafat maka Ummu Aimanlah yang mengasuh/menjaga Baginda sehingga Baginda besar, setelah itu Nabi s.a.w. memerdekakannya dan mengahwinkannya dengan Zaid bin Haritsah. Kemudian dia meninggal dunia selepas daripada lima bulan Rasulullah s.a.w. wafat.”

3319 – حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَحَامِدُ بْنُ عُمَرَ الْبَكْرَاوِيُّ وَمُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى الْقَيْسِيُّ كُلُّهُمْ عَنْ الْمُعْتَمِرِ وَاللَّفْظُ لِابْنِ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا مُعْتَمِرُ بْنُ سُلَيْمَانَ التَّيْمِيُّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَنَسٍ أَنَّ رَجُلًا وَقَالَ حَامِدٌ وَابْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى أَنَّ الرَّجُلَ كَانَ يَجْعَلُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ النَّخَلَاتِ مِنْ أَرْضِهِ حَتَّى فُتِحَتْ عَلَيْهِ قُرَيْظَةُ وَالنَّضِيرُ فَجَعَلَ بَعْدَ ذَلِكَ يَرُدُّ عَلَيْهِ مَا كَانَ أَعْطَاهُ قَالَ أَنَسٌ وَإِنَّ أَهْلِي أَمَرُونِي أَنْ آتِيَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَسْأَلَهُ مَا كَانَ أَهْلُهُ أَعْطَوْهُ أَوْ بَعْضَهُ وَكَانَ نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ أَعْطَاهُ أُمَّ أَيْمَنَ فَأَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَعْطَانِيهِنَّ فَجَاءَتْ أُمُّ أَيْمَنَ فَجَعَلَتْ الثَّوْبَ فِي عُنُقِي وَقَالَتْ وَاللَّهِ لَا نُعْطِيكَاهُنَّ وَقَدْ أَعْطَانِيهِنَّ فَقَالَ نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا أُمَّ أَيْمَنَ اتْرُكِيهِ وَلَكِ كَذَا وَكَذَا وَتَقُولُ كَلَّا وَالَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَجَعَلَ يَقُولُ كَذَا حَتَّى أَعْطَاهَا عَشْرَةَ أَمْثَالِهِ أَوْ قَرِيبًا مِنْ عَشْرَةِ أَمْثَالِهِ

Abu Bakr bin Abi Syaibah, Hamid bin Umar al-Bakrawi dan Muhammad bin ‘Abd al-A’la al-Qaisi, semua mereka meriwayatkan daripada al-Mu’tamir dan lafaz hadits adalah lafaz dari Ibnu Abi Syaibah, beliau berkata: Mu’tamir bin Sulaiman al-Taimi telah meriwayatkan kepada kami daripada ayahnya daripada Anas bahawa seseorang – Hamid dan Ibnu ‘Abd al-A’la berkata bahawa ada orang memberikan[7] kepada Nabi s.a.w. beberapa pokok kurma daripada tanahnya sehinggalah kawasan Bani Quraizoh dan Nadhir ditakluk oleh Nabi s.a.w. Maka mulalah Nabi s.a.w. mengembalikan kepadanya apa yang pernah diberikan kepada Baginda. Anas berkata: “Keluargaku menyuruhku pergi kepada Nabi s.a.w. untuk meminta[8] dengan Baginda apa yang mereka telah berikan, semua sekali atau sebahagian daripadanya. Nabi s.a.w. pula telah memberikannya kepada Ummu Aiman. (Anas berkata:) Aku pun pergi kepada Nabi s.a.w. dan dia pun beri kepadaku. Selepas itu datang Ummu Aiman lalu dia menyangkut kain di leherku dan menarikku sambil dia berkata: “Demi Allah! dia (Nabi s.a.w.) tidak akan berikan kepada kamu kebun itu (pokok-pokok kurma itu), dia telahpun berikan kepadaku.” Setelah itu Nabi s.a.w. bersabda: “Biarkanlah dia. Kamu akan mendapat ini, ini dan ini.” tetapi Ummu Aiman[9] tetap juga berkata: “Tidak boleh! Demi Tuhan yang tiada Tuhan melainkan Dia.” Nabi s.a.w. terus berkata: “Beginilah. Kamu dapat sebanyak ini.” sehingga Nabi s.a.w. memberikannya sepuluh kali ganda daripada yang Baginda telah berikan kepada Ummu Aiman.

بَاب جَوَازِ الْأَكْلِ مِنْ طَعَامِ الْغَنِيمَةِ فِي دَارِ الْحَرْبِ 

Keharusan Makan[10] Daripada Makanan Ghanimah Di Negeri Harbi

3320 – حَدَّثَنَا شَيْبَانُ بْنُ فَرُّوخَ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ يَعْنِي ابْنَ الْمُغِيرَةِ حَدَّثَنَا حُمَيْدُ بْنُ هِلَالٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُغَفَّلٍ قَالَ أَصَبْتُ جِرَابًا مِنْ شَحْمٍ يَوْمَ خَيْبَرَ قَالَ فَالْتَزَمْتُهُ فَقُلْتُ لَا أُعْطِي الْيَوْمَ أَحَدًا مِنْ هَذَا شَيْئًا قَالَ فَالْتَفَتُّ فَإِذَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُتَبَسِّمًا

Syaiban bin Farrukh telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Sulaiman iaitu Ibnu al-Mughirah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Humaid bin Hilal telah meriwayatkan kepada kami daripada ‘Abdullah bin Mughaffal, beliau berkata: “Aku telah mendapat satu guni/karung lemak pada hari khaibar. Perawi[11] berkata: Aku pun mendakap karung itu sambil berkata: “Aku tidak akan berikan kepada sesiapa pun walaupun sedikit.” Perawi berkata: “Aku pun berpaling tiba-tiba aku lihat Rasulullah s.a.w. sedang senyum kepadaku[12].”

3321 – حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ الْعَبْدِيُّ حَدَّثَنَا بَهْزُ بْنُ أَسَدٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ حَدَّثَنِي حُمَيْدُ بْنُ هِلَالٍ قَالَ سَمِعْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ مُغَفَّلٍ يَقُولُ رُمِيَ إِلَيْنَا جِرَابٌ فِيهِ طَعَامٌ وَشَحْمٌ يَوْمَ خَيْبَرَ فَوَثَبْتُ لِآخُذَهُ قَالَ فَالْتَفَتُّ فَإِذَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَاسْتَحْيَيْتُ مِنْهُ

و حَدَّثَنَاه مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ بِهَذَا الْإِسْنَادِ غَيْرَ أَنَّهُ قَالَ جِرَابٌ مِنْ شَحْمٍ وَلَمْ يَذْكُرْ الطَّعَامَ

Muhammad bin Basysyar al-‘Abdi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Bahz bin Asad telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Syu’bah telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Humaid bin Hilal telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Saya mendengar ‘Abdullah bin Mughaffal berkata: “Dilontarkan kepada kami satu kampit makanan dan lemak[13] pada hari Khaibar, aku pun melompat untuk mengambilnya.” Dia[14] berkata: “Aku pun berpaling tiba-tiba Rasulullah s.a.w. ada berdekatanku maka aku pun berasa malu dengannya[15].”

Dan Muhammad bin al-Mutsanna telah meriwayatkannya kepada kami, katanya: Abu Daud telah meriwayatkan kepada kami katanya: syu’bah telah meriwayatkan kepada kami dengan isnad ini cuma dia berkata: Sekarung lemak dan tidak menyebutkan makanan.

بَاب كِتَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى هِرَقْلَ يَدْعُوهُ إِلَى الْإِسْلَامِ

Bab Nabi s.a.w. Menulis Surat Kepada Hiraql[16] Menyerunya Kepada Islam[17]

3322 – حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْحَنْظَلِيُّ وَابْنُ أَبِي عُمَرَ وَمُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ وَعَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ وَاللَّفْظُ لِابْنِ رَافِعٍ قَالَ ابْنُ رَافِعٍ وَابْنُ أَبِي عُمَرَ حَدَّثَنَا و قَالَ الْآخَرَانِ أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ أَبَا سُفْيَانَ أَخْبَرَهُ مِنْ فِيهِ إِلَى فِيهِ قَالَ انْطَلَقْتُ فِي الْمُدَّةِ الَّتِي كَانَتْ بَيْنِي وَبَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فَبَيْنَا أَنَا بِالشَّأْمِ إِذْ جِيءَ بِكِتَابٍ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى هِرَقْلَ يَعْنِي عَظِيمَ الرُّومِ قَالَ وَكَانَ دَحْيَةُ الْكَلْبِيُّ جَاءَ بِهِ فَدَفَعَهُ إِلَى عَظِيمِ بُصْرَى فَدَفَعَهُ عَظِيمُ بُصْرَى إِلَى هِرَقْلَ فَقَالَ هِرَقْلُ هَلْ هَاهُنَا أَحَدٌ مِنْ قَوْمِ هَذَا الرَّجُلِ الَّذِي يَزْعُمُ أَنَّهُ نَبِيٌّ قَالُوا نَعَمْ قَالَ فَدُعِيتُ فِي نَفَرٍ مِنْ قُرَيْشٍ فَدَخَلْنَا عَلَى هِرَقْلَ فَأَجْلَسَنَا بَيْنَ يَدَيْهِ فَقَالَ أَيُّكُمْ أَقْرَبُ نَسَبًا مِنْ هَذَا الرَّجُلِ الَّذِي يَزْعُمُ أَنَّهُ نَبِيٌّ فَقَالَ أَبُو سُفْيَانَ فَقُلْتُ أَنَا فَأَجْلَسُونِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَجْلَسُوا أَصْحَابِي خَلْفِي ثُمَّ دَعَا بِتَرْجُمَانِهِ فَقَالَ لَهُ قُلْ لَهُمْ إِنِّي سَائِلٌ هَذَا عَنْ الرَّجُلِ الَّذِي يَزْعُمُ أَنَّهُ نَبِيٌّ فَإِنْ كَذَبَنِي فَكَذِّبُوهُ قَالَ فَقَالَ أَبُو سُفْيَانَ وَايْمُ اللَّهِ لَوْلَا مَخَافَةُ أَنْ يُؤْثَرَ عَلَيَّ الْكَذِبُ لَكَذَبْتُ ثُمَّ قَالَ لِتَرْجُمَانِهِ سَلْهُ كَيْفَ حَسَبُهُ فِيكُمْ قَالَ قُلْتُ هُوَ فِينَا ذُو حَسَبٍ قَالَ فَهَلْ كَانَ مِنْ آبَائِهِ مَلِكٌ قُلْتُ لَا قَالَ فَهَلْ كُنْتُمْ تَتَّهِمُونَهُ بِالْكَذِبِ قَبْلَ أَنْ يَقُولَ مَا قَالَ قُلْتُ لَا قَالَ وَمَنْ يَتَّبِعُهُ أَشْرَافُ النَّاسِ أَمْ ضُعَفَاؤُهُمْ قَالَ قُلْتُ بَلْ ضُعَفَاؤُهُمْ قَالَ أَيَزِيدُونَ أَمْ يَنْقُصُونَ قَالَ قُلْتُ لَا بَلْ يَزِيدُونَ قَالَ هَلْ يَرْتَدُّ أَحَدٌ مِنْهُمْ عَنْ دِينِهِ بَعْدَ أَنْ يَدْخُلَ فِيهِ سَخْطَةً لَهُ قَالَ قُلْتُ لَا قَالَ فَهَلْ قَاتَلْتُمُوهُ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ فَكَيْفَ كَانَ قِتَالُكُمْ إِيَّاهُ قَالَ قُلْتُ تَكُونُ الْحَرْبُ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُ سِجَالًا يُصِيبُ مِنَّا وَنُصِيبُ مِنْهُ قَالَ فَهَلْ يَغْدِرُ قُلْتُ لَا وَنَحْنُ مِنْهُ فِي مُدَّةٍ لَا نَدْرِي مَا هُوَ صَانِعٌ فِيهَا قَالَ فَوَاللَّهِ مَا أَمْكَنَنِي مِنْ كَلِمَةٍ أُدْخِلُ فِيهَا شَيْئًا غَيْرَ هَذِهِ قَالَ فَهَلْ قَالَ هَذَا الْقَوْلَ أَحَدٌ قَبْلَهُ قَالَ قُلْتُ لَا قَالَ لِتَرْجُمَانِهِ قُلْ لَهُ إِنِّي سَأَلْتُكَ عَنْ حَسَبِهِ فَزَعَمْتَ أَنَّهُ فِيكُمْ ذُو حَسَبٍ وَكَذَلِكَ الرُّسُلُ تُبْعَثُ فِي أَحْسَابِ قَوْمِهَا وَسَأَلْتُكَ هَلْ كَانَ فِي آبَائِهِ مَلِكٌ فَزَعَمْتَ أَنْ لَا فَقُلْتُ لَوْ كَانَ مِنْ آبَائِهِ مَلِكٌ قُلْتُ رَجُلٌ يَطْلُبُ مُلْكَ آبَائِهِ وَسَأَلْتُكَ عَنْ أَتْبَاعِهِ أَضُعَفَاؤُهُمْ أَمْ أَشْرَافُهُمْ فَقُلْتَ بَلْ ضُعَفَاؤُهُمْ وَهُمْ أَتْبَاعُ الرُّسُلِ وَسَأَلْتُكَ هَلْ كُنْتُمْ تَتَّهِمُونَهُ بِالْكَذِبِ قَبْلَ أَنْ يَقُولَ مَا قَالَ فَزَعَمْتَ أَنْ لَا فَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ لِيَدَعَ الْكَذِبَ عَلَى النَّاسِ ثُمَّ يَذْهَبَ فَيَكْذِبَ عَلَى اللَّهِ وَسَأَلْتُكَ هَلْ يَرْتَدُّ أَحَدٌ مِنْهُمْ عَنْ دِينِهِ بَعْدَ أَنْ يَدْخُلَهُ سَخْطَةً لَهُ فَزَعَمْتَ أَنْ لَا وَكَذَلِكَ الْإِيمَانُ إِذَا خَالَطَ بَشَاشَةَ الْقُلُوبِ وَسَأَلْتُكَ هَلْ يَزِيدُونَ أَوْ يَنْقُصُونَ فَزَعَمْتَ أَنَّهُمْ يَزِيدُونَ وَكَذَلِكَ الْإِيمَانُ حَتَّى يَتِمَّ وَسَأَلْتُكَ هَلْ قَاتَلْتُمُوهُ فَزَعَمْتَ أَنَّكُمْ قَدْ قَاتَلْتُمُوهُ فَتَكُونُ الْحَرْبُ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُ سِجَالًا يَنَالُ مِنْكُمْ وَتَنَالُونَ مِنْهُ وَكَذَلِكَ الرُّسُلُ تُبْتَلَى ثُمَّ تَكُونُ لَهُمْ الْعَاقِبَةُ وَسَأَلْتُكَ هَلْ يَغْدِرُ فَزَعَمْتَ أَنَّهُ لَا يَغْدِرُ وَكَذَلِكَ الرُّسُلُ لَا تَغْدِرُ وَسَأَلْتُكَ هَلْ قَالَ هَذَا الْقَوْلَ أَحَدٌ قَبْلَهُ فَزَعَمْتَ أَنْ لَا فَقُلْتُ لَوْ قَالَ هَذَا الْقَوْلَ أَحَدٌ قَبْلَهُ قُلْتُ رَجُلٌ ائْتَمَّ بِقَوْلٍ قِيلَ قَبْلَهُ قَالَ ثُمَّ قَالَ بِمَ يَأْمُرُكُمْ قُلْتُ يَأْمُرُنَا بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَالصِّلَةِ وَالْعَفَافِ قَالَ إِنْ يَكُنْ مَا تَقُولُ فِيهِ حَقًّا فَإِنَّهُ نَبِيٌّ وَقَدْ كُنْتُ أَعْلَمُ أَنَّهُ خَارِجٌ وَلَمْ أَكُنْ أَظُنُّهُ مِنْكُمْ وَلَوْ أَنِّي أَعْلَمُ أَنِّي أَخْلُصُ إِلَيْهِ لَأَحْبَبْتُ لِقَاءَهُ وَلَوْ كُنْتُ عِنْدَهُ لَغَسَلْتُ عَنْ قَدَمَيْهِ وَلَيَبْلُغَنَّ مُلْكُهُ مَا تَحْتَ قَدَمَيَّ قَالَ ثُمَّ دَعَا بِكِتَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَرَأَهُ فَإِذَا فِيهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ مِنْ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ إِلَى هِرَقْلَ عَظِيمِ الرُّومِ سَلَامٌ عَلَى مَنْ اتَّبَعَ الْهُدَى أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أَدْعُوكَ بِدِعَايَةِ الْإِسْلَامِ أَسْلِمْ تَسْلَمْ وَأَسْلِمْ يُؤْتِكَ اللَّهُ أَجْرَكَ مَرَّتَيْنِ وَإِنْ تَوَلَّيْتَ فَإِنَّ عَلَيْكَ إِثْمَ الْأَرِيسِيِّينَ وَ { يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَنْ لَا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ } فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ قِرَاءَةِ الْكِتَابِ ارْتَفَعَتْ الْأَصْوَاتُ عِنْدَهُ وَكَثُرَ اللَّغْطُ وَأَمَرَ بِنَا فَأُخْرِجْنَا قَالَ فَقُلْتُ لِأَصْحَابِي حِينَ خَرَجْنَا لَقَدْ أَمِرَ أَمْرُ ابْنِ أَبِي كَبْشَةَ إِنَّهُ لَيَخَافُهُ مَلِكُ بَنِي الْأَصْفَرِ قَالَ فَمَا زِلْتُ مُوقِنًا بِأَمْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ سَيَظْهَرُ حَتَّى أَدْخَلَ اللَّهُ عَلَيَّ الْإِسْلَامَ

Ishaq bin Ibrahim al-Hanzoli, Ibnu Abi `Umar dan Muhammad bin Rafi’ dan ‘Abd bin Humaid  telah meriwayatkan kepada kami, lafaz hadits adalah dari Ibnu Rafi’, Ibnu Rafi’ dan Ibnu Abi Umar berkata: ‘Abd al-Razzaq telah meriwayatkan kepada kami manakala dua orang lagi berkata: ‘Abd al-Razzaq telah menceritakan kepada kami, katanya: Ma’mar telah menceritakan kepada kami daripada al-Zuhri daripada ‘Ubaidillah bin `Abdillah bin ‘Utbah daripada Ibnu ‘Abbas bahawa Aba Sufyan[18] telah menceritakan kepadanya dari mulutnya ke mulutnya, katanya: “Aku pergi pada masa telah berlakunya perjanjian[19] di antaraku dengan Rasulullah. Beliau berkata: “Ketika aku berada di Syam, tiba-tiba dibawakan sepucuk surat daripada Rasulullah s.a.w. kepada Hiraql – maksud beliau pembesar Rom – Perawi[20] berkata: “Dihyah al-Kalbi telah membawa surat itu dan menyampaikannya kepada pembesar Busra dan pembesar Busra pula menyampaikannya kepada Hiraql. Hiraql pun bertanya: “Di sini adakah sesiapa daripada golongan yang mendakwa dia ini nabi?” Orang ramai pun menjawab: “Ada” Maka aku pun dipanggil dalam satu kumpulan orang Quraisy. Selepas itu kami masuk berjumpa dengan Hiraql dan dia memberi tempat kepada kami di hadapannya lalu dia bertanya: “Siapakah di antara kamu paling hampir dari segi keturunannya dengan orang yang mendakwa dirinya sebagai nabi?” Abu Sufyan berkata: “Saya pun menjawab: Saya.” Mereka pun mendudukkan saya di hadapan raja itu dan mendudukkan sahabat-sahabat saya yang lain di belakang saya lalu raja itu memanggil jurubahasanya. Dia berkata kepada jurubahasanya: “Kamu cakaplah kepada mereka[21] bahawa aku akan bertanya dia ini tentang orang yang mendakwa dirinya sebagai nabi. Kalau dia berdusta denganku maka kamu dustakannya. Ibnu ‘Abbas berkata: Abu Sufyan pun berkata: “Demi Allah! Kalaulah tidak kerana aku takut akan tersebar aku sebagai pendusta pada kemudiannya nescaya aku akan berdusta pada ketika itu. Kemudian raja itu berkata kepada jurubahasanya: Tanyalah dia, bagaimana keturunannya[22] di kalangan kamu?” Abu Sufyan berkata: Saya menjawab: Dia di kalangan kami seorang yang berketurunan mulia. Raja itu bertanya lagi: “Adakah antara nenek moyangnya yang menjadi raja?” Abu Sufyan berkata: Saya menjawab:  Tidak ada. Raja itu pun bertanya lagi. Adakah kamu pernah menuduhnya berdusta sebelum dia mendakwa apa yang didakwanya ini?” Abu Sufyan berkata: Saya menjawab: “Tidak ada.” Raja itu pun bertanya: “Siapakah yang mengikutnya, adakah dari kalangan bangsawan atau orang-orang yang lemah di kalangan mereka?” Abu Sufyan berkata: Saya menjawab: “Bahkan orang-orang yang mengikutnya adalah orang yang lemah.” Raja itu bertanya lagi: “Adakah mereka semakin bertambah atau berkurang.” Abu Sufyan berkata: Saya menjawab: “Bahkan mereka itu semakin bertambah.” Raja itu pun bertanya: “Adakah sesiapa di antara mereka meninggalkan agamanya selepas memasukinya kerana tidak suka kepada agama itu?” Abu Sufyan berkata: Saya menjawab: “Tidak ada.” Raja itu bertanya lagi: “Adakah kamu pernah berperang dengannya?” Abu Sufyan berkata: Saya menjawab: “Ya, ada.” Raja itu bertanya lagi: “Bagaimana peperangan kamu dengan mereka?” Abu Sufyan berkata: Saya menjawab: “Peperangan antara kami dengannya silih berganti kemenangannya. Dia mendapat kemenangan dan ada juga kami mendapat kemenangan.” Raja itu bertanya lagi: “Adakah dia ini jenis khianat?” Abu Sufyan berkata: Saya menjawab: “Tidak ada tetapi sekarang kami dalam tempoh perjanjian damai. Entahlah apa yang akan dia lakukan.” Abu Sufyan berkata: Demi Allah! Tidak ada satu pun ucapan yang saya dapat masukkan selain daripada ini untuk merendahkannya. Raja itu bertanya lagi: “Adakah sesiapa pernah mendakwa seperti yang didakwanya sebelum ini?” Abu Sufyan berkata: Saya menjawab: “Tidak ada.” Raja itu pun berkata kepada jurubahasanya: “Katakanlah kepadanya; sesungguhnya saya telah bertanya engkau tentang keturunannya. Engkau mengatakan bahawa dia adalah seorang yang mulia di kalangan kamu. Demikianlah rasul-rasul itu, diutuskan di kalangan orang-orang yang mulia dalam bangsanya. Saya telah bertanya engkau; adakah di kalangan nenek moyangnya raja? Kamu menjawab: Tidak ada. Maka saya fikir, kalaulah ada nenek moyangnya raja saya berpendapat dia seorang yang menuntut kembali kerajaan nenek moyangnya. Saya telah bertanya engkau tentang pengikut-pengikutnya, adakah orang-orang bangsawan atau orang-orang yang lemah. Engkau menjawab: Bahkan orang-orang yang lemah, mereka itulah pengikut rasul-rasul yang sebenarnya. Saya telah bertanya engkau; adakah kamu pernah menuduhnya berdusta sebelum dia menakwa apa yang didakwanya? Engkau menjawab: Tidak ada. Aku memang yakin dia tidak berdusta dengan orang kemudian pergi berdusta pula terhadap Allah. Saya telah bertanya engkau; adakah sesiapa antara pengikutnya murtad selepas memasuki agamanya kerana tidak suka? Engkau kata tidak ada. Begitulah Iman apabila telah meresap ke dalam hati manusia. Saya telah bertanya engkau; “Adakah pengikutnya semakin bertambah atau berkurang.” Engkau menjawab: “Bahkan mereka itu semakin bertambah.” Begitulah keadaan iman sehinggalah ia semakin sempurna. Saya telah bertanya engkau; Adakah kamu pernah berperang dengannya. Engkau menjawab: “Ada.” Dan perang yang berlaku di antara kamu dengannya silih berganti kemenangannya. Adakalanya dia menang dan adakalanya kamu menang. Demikianlah rasul-rasul, mereka diuji kemudian mereka mendapat kemenangan pada kesudahannya. Saya telah bertanya engkau; adakah dia mungkir/membatalkan perjanjian yang telah dibuat. Engkau menjawab: Tidak ada. Demikianlah rasul-rasul, mereka tidak memungkiri janji. Aku bertanya engkau; adakah sesiapa sebelum daripada ini mendakwa seperti apa yang didakwanya. Engkau menjawab: Tidak ada. Aku fikir, kalau sudah ada orang yang mendakwa seperti yang didakwanya maka boleh jadi dia hanya mengikut jejak langkah orang itu. Kemudian raja itu bertanya: Apa ajarannya kepada kamu. Abu Sufyan berkata: Saya pun menceritakan: “Dia mengajar kami bersembahyang, berzakat, menjalinkan hubungan kekeluargaan dan hidup sebagai seorang yang suci.” Raja itu berkata: “Kalau benar apa yang kamu katakan ini maka dialah sebenarnya nabi. Sebenarnya aku yakin bahawa nabi itu akan keluar tetapi tidak pula aku menduga di kalangan kamu. Kalaulah aku yakin dapat sampai kepadanya tentu sekali aku suka untuk menemuinya. Dan kalu aku berada di sampingnya nescaya aku membasuh kedua kakinya. Dan kerajaannya pasti akan sampai ke bawah dua tapak kakiku. Abu Sufyan berkata: Kemudian raja itu pun meminta surat Rasulullah s.a.w. lalu membacanya. Di dalamnya tertulis: “Bismillahirrahmanirrahim. Daripada Muhammad Rasulullah kepada Hiraql pembesar Rom. Salam sejahtera kepada orang yang mengikut petunjuk. Adapun kemudian daripada itu maka sesungguhnya aku menyeru engkau dengan seruan Islam. Islamlah engkau nescaya engkau akan selamat. Islamlah engkau, nescaya Allah akan memberikan pahala kepadamu dua kali ganda. Tetapi jika engkau berpaling maka dosa rakyat jelatamu akan ditanggung olehmu. Wahai Ahli Kitab! Marilah kepada satu ajaran yang sama di antara kami dengan kamu iaitu kita tidak menyembah selain Allah dan tidak menyekutukan-Nya dengan apa-apa dan kita tidak mengambil sebahagian daripada kita sebagai tuhan-tuhan selain Allah. Jika merka berpaling, maka katakanlah: “Kamu bersaksilah bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang Islam.” Apabila di selesai membaca surat itu maka riuh rendahlah orang ramai yang ada di situ dan menjadi gegak gegak gempita suasana dan banyaklah suara-suara yang berbunyi dan dia menyuruh supaya dibawa kami keluar. Abu Sufyan berkata: “Bila keluar aku pun berkata kepada sahabat-sahabat aku: Kedudukan anak Abi Kabsyah sudahpun menjadi hebat. Sesungguhnya raja orang-orang kuning betul-betul sudah takut kepadanya.” Semenjak itu teruslah aku yakin dengan ajaran Rasulullah s.a.w. itu bahawa ia akan muncul juga sehingga Allah memasukkan agama Islam ke dalam hatiku.

و حَدَّثَنَاه حَسَنٌ الْحُلْوَانِيُّ وَعَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ قَالَا حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ وَهُوَ ابْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ سَعْدٍ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ صَالِحٍ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ بِهَذَا الْإِسْنَادِ وَزَادَ فِي الْحَدِيثِ وَكَانَ قَيْصَرُ لَمَّا كَشَفَ اللَّهُ عَنْهُ جُنُودَ فَارِسَ مَشَى مِنْ حِمْصَ إِلَى إِيلِيَاءَ شُكْرًا لِمَا أَبْلَاهُ اللَّهُ وَقَالَ فِي الْحَدِيثِ مِنْ مُحَمَّدٍ عَبْدِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَقَالَ إِثْمَ الْيَرِيسِيِّينَ وَقَالَ بِدَاعِيَةِ الْإِسْلَامِ

Hasan al-Hulwani dan ‘Abd bin Humaid telah meriwayatkannya kepada kami, mereka berdua berkata: Ya`qub iaitu Ibnu Ibrahim bin Sa`ad telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ayahku telah meriwayatkan kepada kami daripada Soleh daripada Ibnu Syihab dengan isnad ini dan perawi menambahkan dalam hadits ini ‘ Dan Qaisar apabila Allah telah hilangkan tentera-tentera Faris, dia berjalan daripada Himsh[23] ke Iliya`[24] sebagai menyatakan kesyukurannya terhadap kurniaan Allah kepadanya. Perawi menyebutkan dalam hadits ini: daripada Muhammad hamba Allah dan Rasul-Nya. Dan perawi berkata dalam riwayat ini: Dosa Yarisiyyin (dosa rakyat jelata)… dan dia berkata: seruan Islam.

[1] Pemberian sementara untuk mengambil faedah sekadar keperluan bukan atas dasar milik atau boleh juga dengan makna pawah (iaitu membahagi dua hasil yang diperoleh (daripada sawah, binatang ternakan, dan lain-lain) antara pengusaha (penjaga) dgn tuan punya – Kamus Dewan edisi keempat.

[2] Setelah mendapat persetujuan daripada Rasulullah s.a.w.

[3] Hasil usaha mereka.

[4] Iaitu apa yang telah diberikan oleh ibu Anas bin Malik

[5] Anas bin Malik

[6] iaitu ayah kepada Nabi s.a.w

[7] Sebagai manihah

[8] Kesungguhan mereka bukan untuk mendapatkan kembali harta tersebut tetapi kerana mahukan keberkatan daripada Nabi s.a.w.

[9] Ummu Aiman bersungguh untuk mendapatkan harta tersebut kerana menyangka Nabi s.a.w. memberikannya sebagai milik sedangkan pemberian tersebut hanyalah sebagai manihah. Daripada hadits ini dapat kita fahami Nabi s.a.w. juga mengajar kita supaya sayangkan harta dan sifat sayangkan harta tidaklah salah asalkan tidak melampaui batasnya.

   Hadits ini juga menunjukkan kebajikan bukan sahaja boleh dicapai dengan memberi harta sebagai milik seperti sedekah dan sebagainya tetapi boleh juga sebagai manihah

[10] Dalam Syarah Sahih Muslim, Imam an-Nawawi menukilkan daripada Qadhi ‘Iyadh bahawa ijma’ ulamak bahawa harus makan daripada harta orang-orang kafir harbi selagi orang Islam duduk dalam negeri yang diperangi sekadar keperluan sama ada dengan izin imam atau tidak dan tidak harus membawanya pulang kecuali Zuhri sahaja mensyaratkan keizinan dari Imam iaitu pemimpin.

   Dalam hadits ini juga ada dalil yang menunjukkan harus memakan lemak sembelihan Yahudi walaupun lemak adalah haram bagi mereka. Ini adalah pegangan mazhab Malik, Abi Hanifah, Syafie dan jumhur ulamak. Malik berpendapat ianya makruh tetapi Syafie dan Abu Hanifah mengatakan tidak makruh. Asyhab dan Ibnu al-Qasim, kedua-duanya bermazhab Malik dan sebahagian pengikut Ahmad berpendapat ianya haram, ada dihikayatkan ianya salah satu pendapat Malik. Jumhur dan Syafie berdalilkan:

{ الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ}

(Maksudnya): Pada masa ini dihalalkan bagi kamu (memakan makanan) yang lazat-lazat serta baik-baik dan makanan (sembelihan) orang-orang yang diberikan Kitab itu adalah halal bagi kamu, dan makanan (sembelihan) kamu adalah halal bagi mereka (tidak salah kamu memberi makan kepada mereka). Al-Maidah:5

Ulamak-ulamak tafsir berkata: Yang dimaksudkan dengannya adalah sembelihan dan tidak terkecuali darinya daging, lemak dan selainnya.

Dalam ayat tadi menunjukkan dalil harus memakan sembelihan ahli kitab, ia adalah salah satu perkara yang telah diijma’kan dan tidak ada pendapat yang menyalahinya kecuali Syiah. Mazhab Syafie dan Jumhur mengharuskan sama ada menyebut nama Allah ketika penyembelihan atau tidak. Sebahagian ulamak berpendapat tidak halal kecuali dengan menyebut nama Allah dan jika mereka menyebut nama al-Masih atau nama gereja atau seumpamanya maka sembelihan tersebut tidak halal. Inilah pendapat kebanyakan ulamak. (Syarah Sahih Muslim – Imam an-Nawawi Jld.6 m/s.345)

[11] ‘Abdullah bin Mughaffal.

[12] Rasulullah s.a.w. tersenyum kerana melihat karenah kebudak-budakannya.

[13] Diperlihatkan keistimewaan mereka dengan harusnya memakan sembelihan mereka walaupun lemak adalah haram di sisi syariat mereka tetapi diharuskan kita memakannya supaya ada tarikan kepada Islam

[14] ‘Abdullah bin Mughaffal

[15] Dalam riwayat lain ada menyebutkan Baginda tersenyum sambil berkata: “Ambillah! Tidak mengapa.” Ini menunjukkan harus mengambil yang kecil-kecil atau remeh temeh walaupun tanpa izin pemerintah untuk keperluan semasa sahaja dan bukan untuk dijual.

[16] Raja Syam

[17] Konklusi daripada hadits ini:

  1. Menyeru orang kafir kepada Islam sebelum memerangi mereka adalah wajib manakala memerangi mereka sebelum sampainya seruan Islam adalah haram dan elok menyeru walaupun sudah sampai seruan kepada mereka dakwah bukan sahaja kepada orang bawahan tetapi juga kepada orang-orang bangsawan dan raja-raja.

  2. Wajib beramal dengan hadits ahad, kalau tidak tentu tidak ada faedahnya Dihyah diutuskan kerana beliau seorang sahaja diutuskan dan bukannya beramai-ramai.

  • Elok memulakan surat dengan bismillah (بسم الله الرحمن الرحيم) walaupun diutuskan kepada orang kafir.

  1. Dalam hadits lain ada menyebutkan: (كُلّ أَمْر ذِي بَال لَا يُبْدَأ فِيهِ بِحَمْدِ اللَّه فَهُوَ أَجْذَم ) Setiap perkara yang penting tidak dimulakan dengan ‘al-hamdulillah’ maka ia tertolak. yang dimaksudkan jika tiada langsung memuji Allah. Dalam surat Nabi s.a.w. kepada Qaisar ini tidak disebut ‘al-hamdulillah’ kerana di dalam ‘bismillah’ sudah terkandung makna pujian terhadap Allah s.w.t.

  2. Boleh membawa satu atau dua ayat al-Quran ke negara orang kafir dan harus menghantarnya kepada orang Kafir. (Syarah Sahih Muslim – an-Nawawi jld.6 m/s 351). Ini juga menjadi dalil bagi mazhab Hanafi, Bukhari dan lain-lain yang sependapat dengan mereka mengatakan bahawa harus menyentuh al-Quran tanpa wudu’ tetapi menyentuhnya dengan suci daripada hadas adalah lebih afdhal. Sekiranya orang kafir boleh menyentuh ayat al-Quran maka kenapa tidak orang Islam.

  3. Harus menyentuh satu atau beberapa ayat bersama ayat-ayat yang bukan al-Quran.

  • Termasuk dalam sunnah juga memulakan dengan nama dirinya sebagai pengirim.

  • Bersederhana dalam menulis surat, (ringkas dan padat seperti surat rasmi). Jangan lebih-lebih asalkan sampai maksud dan tujuannya. Juga termasuk dalam sunnah menggunakan ‘Salam Sejahtera’ ini termasuk dalam Mulatofah iaitu berlembut.

  1. Sekiranya ahli kitab beriman dengan Rasulullah s.a.w. maka mereka mendapat dua pahala.

  2. Sekiranya seseorang menyebabkan orang lain menjadi sesat maka dia juga menanggung dosanya kerana ada kaitan.

  3. Nabi s.a.w. tidak menyebut bahawa dia mahu menguasai kerajaan maupun negeri bahkan apabila dia berjaya menguasai sesebuah negeri maka dia akan kekalkan pemerintah tersebut. Apa yang Baginda sebut hanyalah berkaitan dengan dosa dan pahala dan ini juga bermakna pemerintahan juga berkaitan dengan agama.

[18] Daripada hadits ini dapat kita fahami bahawa tidak disyaratkan Islam pada ketika terjadinya peristiwa tersebut tetapi disyaratkan Islam semasa beliau menyampaikan hadits tersebut.

[19] Iaitu perjanjian damai.

[20] Abu Sufyan

[21] Sahabat-sahabat Abu Sufyan yang berada di belakangnya.

[22] Orang yang mendakwa dirinya sebagai Nabi.

[23] Syiria

[24] Baitul Maqdis sebagai menyatakan

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …