Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Muslim / Kitab Jihad Dan Sirah / Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 12 – Bab Harus Memerangi Orang Yang Membatalkan Perjanjiannya
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 12 – Bab Harus Memerangi Orang Yang Membatalkan Perjanjiannya

Sahih Muslim – Matan Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 12 – 30-Apr-08

 

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

Sahih Muslim – Syarah Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 12 – 30-Apr-08

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

بَاب جَوَازِ قِتَالِ مَنْ نَقَضَ الْعَهْدَ وَجَوَازِ إِنْزَالِ أَهْلِ الْحِصْنِ عَلَى حُكْمِ حَاكِمٍ عَدْلٍ أَهْلٍ لِلْحُكْمِ

Bab Harus Memerangi Orang Yang Membatalkan Perjanjiannya[1] Dan Harus Meminta Penghuni Benteng Turun Dengan Persetujuan Menerima Hukuman Daripada Seseorang Pemutus[2] Yang Adil Dan Layak Untuk Memutuskan Suatu Perkara

3314 – و حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى وَابْنُ بَشَّارٍ وَأَلْفَاظُهُمْ مُتَقَارِبَةٌ قَالَ أَبُو بَكْرٍ حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ عَنْ شُعْبَةَ و قَالَ الْآخَرَانِ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ سَعْدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا أُمَامَةَ بْنَ سَهْلِ بْنِ حُنَيْفٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا سَعِيدٍ الْخُدْرِيَّ قَالَ  : نَزَلَ أَهْلُ قُرَيْظَةَ عَلَى حُكْمِ سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍ فَأَرْسَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى سَعْدٍ فَأَتَاهُ عَلَى حِمَارٍ فَلَمَّا دَنَا قَرِيبًا مِنْ الْمَسْجِدِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِلْأَنْصَارِ قُومُوا إِلَى سَيِّدِكُمْ أَوْ خَيْرِكُمْ ثُمَّ قَالَ إِنَّ هَؤُلَاءِ نَزَلُوا عَلَى حُكْمِكَ قَالَ تَقْتُلُ مُقَاتِلَتَهُمْ وَتَسْبِي ذُرِّيَّتَهُمْ قَالَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَضَيْتَ بِحُكْمِ اللَّهِ وَرُبَّمَا قَالَ قَضَيْتَ بِحُكْمِ الْمَلِكِ وَلَمْ يَذْكُرْ ابْنُ الْمُثَنَّى وَرُبَّمَا قَالَ قَضَيْتَ بِحُكْمِ الْمَلِكِ

Dan Abu Bakr bin Abi Syaibah, Muhammad bin al-Mutsanna, dan Ibnu Basysyar meriwayatkan kepada kami dan lafaz-lafaz mereka lebih kurang sama. Abu Bakr berkata: Ghundar telah meriwayatkan kepada kami daripada Syu’bah dan dua orang yang lain berkata: Muhammad bin Ja’far telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Syu’bah telah meriwayatkan kepada kami daripada Sa`ad bin Ibrahim, beliau berkata: Saya mendengar Aba Umamah[3] bin Sahl[4] bin Hunaif, beliau berkata: Saya mendengar Aba Sa`id al-Khudri berkata: “Orang-orang Quraizoh telah turun (daripada benteng mereka) dengan persetujuan menerima hukuman daripada Sa`ad bin Muaz[5]. Maka Rasulullah s.a.w. mengutuskan orang untuk memanggil Sa`ad. Sa`ad pun datang kepada Nabi s.a.w. dengan menaiki himar. Apabila beliau sudah hampir dengan masjid[6], Rasulullah s.a.w. pun berkata kepada orang Ansor: “Kamu bangunlah[7] pergi kepada penghulu kamu” atau (kata baginda) “orang yang terbaik di antara kamu.” Kemudian Nabi s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya mereka itu telah turun dengan persetujuan akan menerima keputusanmu. Sa`ad bin Muaz berkata: “Engkau bunuh orang-orang yang berperang di antara mereka dan engkau jadikan tawanan anak-anak buah mereka.” Perawi berkata: Pada ketika itu Nabi s.a.w. bersabda: “Engkau telah memutuskan mengikut hukum Allah.” Kadang-kadang perawi berkata: (Nabi s.a.w. berkata:) “Engkau telah memutuskan mengikut keputusan raja yang sebenarnya[8].” Ibnu al-Mutsanna dalam riwayatnya tidak ada menyebutkan ‘Kadang-kadang perawi berkata: (Nabi s.a.w. berkata:) “Engkau telah memutuskan mengikut keputusan raja yang sebenarnya’.

و حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ عَنْ شُعْبَةَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ وَقَالَ فِي حَدِيثِهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَقَدْ حَكَمْتَ فِيهِمْ بِحُكْمِ اللَّهِ وَقَالَ مَرَّةً لَقَدْ حَكَمْتَ بِحُكْمِ الْمَلِكِ

Dan Zuhair bin Harb telah meriwayatkan kepada kami, katanya: ‘Abd al-Rahman bin Mahdi meriwayatkan kepada kami daripada Syu’bah dengan isnad ini dan beliau berkata dalam haditsnya: Maka Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya engkau telah memutuskan berhubung dengan mereka dengan hukum Allah.” Pada kali yang lain dia berkata: ‘Sesungguhnya engkau telah hukumkan/putuskan dengan hukum Allah.”

3315 – و حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ الْهَمْدَانِيُّ كِلَاهُمَا عَنْ ابْنِ نُمَيْرٍ قَالَ ابْنُ الْعَلَاءِ حَدَّثَنَا ابْنُ نُمَيْرٍ حَدَّثَنَا هِشَامٌ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ  أُصِيبَ سَعْدٌ يَوْمَ الْخَنْدَقِ رَمَاهُ رَجُلٌ مِنْ قُرَيْشٍ يُقَالُ لَهُ ابْنُ الْعَرِقَةِ رَمَاهُ فِي الْأَكْحَلِ فَضَرَبَ عَلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَيْمَةً فِي الْمَسْجِدِ يَعُودُهُ مِنْ قَرِيبٍ فَلَمَّا رَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ الْخَنْدَقِ وَضَعَ السِّلَاحَ فَاغْتَسَلَ فَأَتَاهُ جِبْرِيلُ وَهُوَ يَنْفُضُ رَأْسَهُ مِنْ الْغُبَارِ فَقَالَ وَضَعْتَ السِّلَاحَ وَاللَّهِ مَا وَضَعْنَاهُ اخْرُجْ إِلَيْهِمْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَيْنَ فَأَشَارَ إِلَى بَنِي قُرَيْظَةَ فَقَاتَلَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَنَزَلُوا عَلَى حُكْمِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَرَدَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْحُكْمَ فِيهِمْ إِلَى سَعْدٍ قَالَ فَإِنِّي أَحْكُمُ فِيهِمْ أَنْ تُقْتَلَ الْمُقَاتِلَةُ وَأَنْ تُسْبَى الذُّرِّيَّةُ وَالنِّسَاءُ وَتُقْسَمَ أَمْوَالُهُمْ

و حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ حَدَّثَنَا ابْنُ نُمَيْرٍ حَدَّثَنَا هِشَامٌ قَالَ قَالَ أَبِي فَأُخْبِرْتُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَقَدْ حَكَمْتَ فِيهِمْ بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ

Abu Kuraib telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Ibnu al-Numair telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Hisyam telah meriwayatkan kepada kami, beliau berkata: Ayah saya berkata: Aku diberitahu bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesungguhnya engkau telah menghukum terhadap mereka mengikut hukum Allah ‘Azza Wa Jalla.

3316 – حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ حَدَّثَنَا ابْنُ نُمَيْرٍ عَنْ هِشَامٍ أَخْبَرَنِي أَبِي عَنْ عَائِشَةَ  أَنَّ سَعْدًا قَالَ وَتَحَجَّرَ كَلْمُهُ لِلْبُرْءِ فَقَالَ اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنْ لَيْسَ أَحَدٌ أَحَبَّ إِلَيَّ أَنْ أُجَاهِدَ فِيكَ مِنْ قَوْمٍ كَذَّبُوا رَسُولَكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَخْرَجُوهُ اللَّهُمَّ فَإِنْ كَانَ بَقِيَ مِنْ حَرْبِ قُرَيْشٍ شَيْءٌ فَأَبْقِنِي أُجَاهِدْهُمْ فِيكَ اللَّهُمَّ فَإِنِّي أَظُنُّ أَنَّكَ قَدْ وَضَعْتَ الْحَرْبَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ فَإِنْ كُنْتَ وَضَعْتَ الْحَرْبَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ فَافْجُرْهَا وَاجْعَلْ مَوْتِي فِيهَا فَانْفَجَرَتْ مِنْ لَبَّتِهِ فَلَمْ يَرُعْهُمْ وَفِي الْمَسْجِدِ مَعَهُ خَيْمَةٌ مِنْ بَنِي غِفَارٍ إِلَّا وَالدَّمُ يَسِيلُ إِلَيْهِمْ فَقَالُوا يَا أَهْلَ الْخَيْمَةِ مَا هَذَا الَّذِي يَأْتِينَا مِنْ قِبَلِكُمْ فَإِذَا سَعْدٌ جُرْحُهُ يَغِذُّ دَمًا فَمَاتَ مِنْهَا

Abu Kuraib telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ibnu Numair telah meriwayatkan kepada kami daripada Hisyam, katanya: Ayahku telah menceritakan kepadaku daripada ‘Aisyah bahawa Sa’ad berkata pada ketika lukanya sudah hampir bertaut: “Ya Allah! Sesungguhnya engkau memang tahu bahawa tidak ada sesiapa pun yang paling aku suka untuk aku perangi kerana Engkau melainkan orang-orang yang telah mendustakan rasul-Mu dan mengeluarkannya daripada tanah airnya[10]. Ya Allah! Jika masih ada lagi apa-apa peperangan dengan orang Quraisy[11] maka biarlah aku hidup lagi untuk aku berperang dengan mereka kerana-Mu. Ya Allah! Sesungguhnya aku percaya bahawa Engkau telahpun menyelesaikan peperangan di antara kami dengan mereka. Kalau Engkau benar-benar telah menyelesaikan perang antara kami dan mereka maka pecahkannya[12] dan jadikanlah kematianku kerana ini.” Maka terpancutlah darah dari pelipatan sikunya. Tidak ada suatu yang mengejutkan mereka – iaitu orang-orang lain daripada Bani Ghifar yang berada dalam masjid itu yang juga – mempunyai khemah melainkan darah yang mengalir. Mereka pun berkata: “Wahai penduduk khemah! Apakah yang datang daripada sebelah kamu ini?” Rupa-rupanya luka Sa`ad telahpun mengalir darah lalu dia mati kerananya.”

و حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ سُلَيْمَانَ الْكُوفِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدَةُ عَنْ هِشَامٍ بِهَذَا الْإِسْنَادِ نَحْوَهُ غَيْرَ أَنَّهُ قَالَ فَانْفَجَرَ مِنْ لَيْلَتِهِ فَمَا زَالَ يَسِيلُ حَتَّى مَاتَ وَزَادَ فِي الْحَدِيثِ قَالَ فَذَاكَ حِينَ يَقُولُ الشَّاعِرُ

أَلَا يَا سَعْدُ سَعْدَ بَنِي مُعَاذٍ * فَمَا فَعَلَتْ قُرَيْظَةُ وَالنَّضِيرُ

لَعَمْرُكَ إِنَّ سَعْدَ بَنِي مُعَاذٍ * غَدَاةَ تَحَمَّلُوا لَهُوَ الصَّبُورُ

تَرَكْتُمْ قِدْرَكُمْ لَا شَيْءَ فِيهَا * وَقِدْرُ الْقَوْمِ حَامِيَةٌ تَفُورُ

وَقَدْ قَالَ الْكَرِيمُ أَبُو حُبَابٍ * أَقِيمُوا قَيْنُقَاعُ وَلَا تَسِيرُوا

وَقَدْ كَانُوا بِبَلْدَتِهِمْ ثِقَالًا * كَمَا ثَقُلَتْ بِمَيْطَانَ الصُّخُورُ

‘Ali bin al-Husain bin Sulaiman al-Kufi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: ‘Abdah telah meriwayatkan kepada kami daripada Hisyam dengan isnad ini sama seperti makna hadits sebelum ini cuma perawi berkata: ‘Maka terpancutlah darah pada malam itu dan darahnya terus mengalir sehingga dia mati’ dan dia menambahkan dalam haditsnya ini ‘peristiwa ini berlaku pada ketika penyair[13] berkata:

Wah! Wah Sa`ad! / Bukan main lagi engkau wahai Sa`ad[14].

(Padahal) apakah yang telah Quraizoh dan Nadhir lakukan[15].

Demi hidupmu, sesungguhnya Sa`ad anak Muaz itu pada pagi mereka menanggung derita dan kesusahan, cukup penyabar[16].

Kamu tinggalkan periuk kamu dalam keadaan tidak ada apa-apa[17] di dalamnya.

Sementara periuk pihak lain pula panas menggelegak.

Padahal orang yang mulia iaitu Abu Hubab[18] telah berkata:

‘Oh Bani Qainuqa’! kamu teruslah menetap di sini dan janganlah kamu pergi berangkat dari sini.

Mereka tetap di tempat asal mereka sepertimana tetapnya/kejapnya di Maiton, batu-batu besar.

 

بَاب الْمُبَادَرَةِ بِالْغَزْوِ وَتَقْدِيمِ أَهَمِّ الْأَمْرَيْنِ الْمُتَعَارِضَيْنِ

Bab Bersegera Untuk Pergi Berperang Dan Mendahulukan Yang Lebih Penting Daripada Dua Perkara

3317 – و حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَسْمَاءَ الضُّبَعِيُّ حَدَّثَنَا جُوَيْرِيَةُ بْنُ أَسْمَاءَ عَنْ نَافِعٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ : نَادَى فِينَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ انْصَرَفَ عَنْ الْأَحْزَابِ أَنْ لَا يُصَلِّيَنَّ أَحَدٌ الظُّهْرَ إِلَّا فِي بَنِي قُرَيْظَةَ فَتَخَوَّفَ نَاسٌ فَوْتَ الْوَقْتِ فَصَلَّوْا دُونَ بَنِي قُرَيْظَةَ وَقَالَ آخَرُونَ لَا نُصَلِّي إِلَّا حَيْثُ أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَإِنْ فَاتَنَا الْوَقْتُ قَالَ فَمَا عَنَّفَ وَاحِدًا مِنْ الْفَرِيقَيْنِ

‘Abdullah bin Muhammad bin Asma’ al-Dubghi telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Juwairiyyah bin Asma’ telah meriwayatkan kepada kami daripada Nafi’ daripada ‘Abdillah, beliau berkata: “Pada hari Rasulullah s.a.w. selesai berperang Ahzab, Nabi s.a.w. menyeru kami supaya jangan ada sesiapa sekali-kali bersembahyang Zuhur[19] kecuali di kawasan Bani Quraizoh.” Selepas itu ada orang yang takut akan terlepas waktu maka mereka bersembahyang sebelum sampai ke kawasan Bani Quraizoh. Ada pula yang lain berkata: “Kita tidak akan bersembahyang kecuali di tempat Rasulullah s.a.w. perintahkan kita melakukannya walaupun kita terlepas waktu. Perawi berkata: Tetapi selepas Baginda datang, Baginda tidak mencela mana-mana orangpun/sesiapapun dari dua pihak itu[20].

[1] Iaitu janji taat setia yang diberikan kepada pemerintah.

[2] Sebelum peristiwa ini sudah ada peristiwa di mana Rasulullah s.a.w. mahu memerangi dan menghalau Bani Qainuqa’ tetapi datang ketua puak Khazraj iaitu ‘Abdullah bin Ubai bin Salul yang digelar Abu Hubab memujuk Rasulullah s.a.w. supaya tidak menghalau Bani Qainuqa’ yang juga sekutu bagi puaknya dan Rasulullah s.a.w. pun bersetuju dengan cadangannya. Oleh kerana itu, Bani Quraizoh yang menjadi sekutu kepada ‘Aus berharap sekutunya juga melakukan demikian tetapi mereka kecewa kerana ketua ‘Aus iaitu Sa`ad bin Muaz membuat keputusan yang sebaliknya sedangkan ‘Abdullah bin Salul adalah munafiq manakala Sa`ad bin Muaz Islamnya adalah Islam yang sebenar.

[3] Mengikut ulama` hadits, Abu Umamah bin Sahl tidak sempat meriwayatkan apa-apa hadits daripada Nabi s.a.w. kerana dia terlalu muda dan beliaulah yang ditahnik oleh Rasulullah s.a.w. dan dia juga dikira sebagai salah seorang ulama` di kalangan Anshor.

[4] Sahl bin Hunaif, dalam peristiwa muakhaat, Nabi s.a.w. persaudarakannya dengan Saidina ‘Ali.

[5] Ketua puak ‘Aus.

[6] Qadi ‘Iyad mengatakan telah berlaku waham dalam hadits ini kerana berlaku percanggahan dengan hadits selepas ini di mana ada disebutkan bahawa Nabi s.a.w. memasang khemah untuknya dalam masjid dan dimaklumi bahawa masjid itu adalah masjid Nabi s.a.w. di Madinah. Jadi, apabila dikatakan ‘dia datang dekat dengan ‘masjid’ maka ‘masjid’ mana pula yang dimaksudkan, sedangkan Nabi s.a.w. berada di kawasan Bani Quraizoh bersama sahabat-sahabat lain. Kalau kita tidak mahu mengatakannya waham maka takwilan yang boleh dibuat adalah masjid yang dimaksudkan adalah masjid yang baru digariskan oleh Nabi s.a.w. sebagai plan baru masjid di situ. Qadhi ‘Iyad berpendapat hadits yang menyebutkan ‘hampir dengan Nabi’ lebih tepat. Hadits tersebut diriwayatkan dalam Sunan Abi Daud dan Musonnaf Ibnu Abi Syaibah. (Syarah Sahih Muslim Jld. 6 m/s. 338)

[7] Setengah ulamak berpendapat bahawa tidak salah bangun kerana menghormati pemimpin berdasarkan hadits ini tetapi pendapat yang lebih tepat tentang hadits ini adalah perintah Nabi s.a.w. supaya bangun sebenarnya bukanlah sebagai penghormatan kepada seorang pemimpin kerana dalam ayat tersebut “Kamu bangunlah pergi kepada penghulu kamu” kerana beliau sedang sakit dan sukar untuk turun maka Nabi s.a.w. menyuruh orang ramai pergi menolongnya untuk turun. Dan tidak ada pemimpin yang lebih besar dalam peristiwa ini melainkan Nabi s.a.w. maka tidak munasabah untuk mengatakan bangun itu sebagai penghormatan kepadanya sebagai pemimpin. Sikap Rasulullah s.a.w. di zaman hidupnya tidak suka orang lain bangun sebagai penghormatan untuknya.

[8] Maksudnya Allah s.w.t.

[9] Nabi s.a.w. meminta Sa`ad yang memutuskan kes mereka.

[10] Iaitu Mekah al-Mukarramah.

[11] Ini adalah pemerhatian/pandangan yang halus oleh seorang pemimpin dan memang benar, selepas kematiannya memang tiada lagi peperangan antara Islam dengan kafir Quraisy Mekah dan matinya selepas dia selesai membuat keputusan tentang Bani Quraizoh yang juga sekutu bagi puak ‘Aus yang diketuainya.

[12] Iaitu uratnya.

[13] Iaitu seorang penyair kafir.

[14] Iaitu sebagai sindiran.

[15] Maksud penyair: Apalah sangat yang dilakukan Bani Quraizoh dan Bani Nadhir. Apa yang mereka lakukan sama juga seperti Bani Qainuqa’ tetapi Bani Qainuqa’ terlepas dari peperangan sebab adap pemimpin yang melepaskannya.

[16] Iaitu sebagai penyair menyindir Sa`ad bin Muaz yang membuat keputusan membunuh sekutunya yang berperang seakan bersabar melihat sekutunya diperlakukan demikian.

[17] Iaitu dalam keadaan tidak ada pembela, penolong atau pembantu.

[18] Dia adalah ‘Abdullah bin Ubai bin Salul

[19] Dalam riwayat Bukhari: “Jangan ada sesiapa bersembahyang ‘Asar.” Maka ada ulamak mengatakan ini waham kerana lafaz, cerita dan peristiwa semuanya sama. Sesetengah ulamak pula mengatakan bahawa perintah supaya bersembahyang Zuhur adalah bagi yang belum bersembahyang Zuhur di Madinah dan ‘Asar bagi orang yang sudah bersembahyang Zuhur supaya mereka mengerjakannya di kawasan Bani Quraizoh.

[20] Dalam riwayat yang lain disebut: “Kamu kedua-duanya buat yang elok.” Daripada hadits ini dapat kita fahami bahawa ‘alim ulama` sejak dari zaman Nabi s.a.w. lagi sudah ada yang berpegang dengan zahir hadits dan ada juga yang berpegang dengan fiqh dan maksud hadits. Dalam hadits ini:

  1. Golongan pertama berpegang dengan maksud hadits iaitu supaya sampai cepat dan tidak boleh buat apa-apa yang melengahkan /tidak boleh melakukan sesuatu yang melengahkan waktu/perjalanan tetapi tidaklah/bukanlah sampai tidak sembahyang bila masuk waktunya. Oleh kerana sembahyang itu lebih penting maka kena mesti diutamakan sembahyang.

  2. Golongan kedua berpendapat dalam hal ini terkecuali daripada terikat dengan waktu sembahyang kerana ada perintah daripada Nabi s.a.w. dan perintah Nabi s.a.w. supaya sampai terlebih dahulu lebih penting maka kena utamakan perintah tersebut.

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *