Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Muslim / Kitab Jihad Dan Sirah / Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 11 – Bab Mengikat Tawanan Dan Menahannya
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sahih Muslim – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 11 – Bab Mengikat Tawanan Dan Menahannya

Sahih Muslim – Matan Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 11 – 23-Apr-08

 

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

Sahih Muslim – Syarah Hadith – Kitab Jihad & Sirah – Sesi 11 – 23-Apr-08

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

بَاب رَبْطِ الْأَسِيرِ وَحَبْسِهِ وَجَوَازِ الْمَنِّ عَلَيْهِ

Bab Mengikat Tawanan[1] Dan Menahannya Dan Bab Harus Melepaskannya Dengan Percuma

3310 – حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا لَيْثٌ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ يَقُولُ : بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَيْلًا قِبَلَ نَجْدٍ فَجَاءَتْ بِرَجُلٍ مِنْ بَنِي حَنِيفَةَ يُقَالُ لَهُ ثُمَامَةُ بْنُ أُثَالٍ سَيِّدُ أَهْلِ الْيَمَامَةِ فَرَبَطُوهُ بِسَارِيَةٍ مِنْ سَوَارِي الْمَسْجِدِ فَخَرَجَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ مَاذَا عِنْدَكَ يَا ثُمَامَةُ فَقَالَ عِنْدِي يَا مُحَمَّدُ خَيْرٌ إِنْ تَقْتُلْ تَقْتُلْ ذَا دَمٍ وَإِنْ تُنْعِمْ تُنْعِمْ عَلَى شَاكِرٍ وَإِنْ كُنْتَ تُرِيدُ الْمَالَ فَسَلْ تُعْطَ مِنْهُ مَا شِئْتَ فَتَرَكَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى كَانَ بَعْدَ الْغَدِ فَقَالَ مَا عِنْدَكَ يَا ثُمَامَةُ قَالَ مَا قُلْتُ لَكَ إِنْ تُنْعِمْ تُنْعِمْ عَلَى شَاكِرٍ وَإِنْ تَقْتُلْ تَقْتُلْ ذَا دَمٍ وَإِنْ كُنْتَ تُرِيدُ الْمَالَ فَسَلْ تُعْطَ مِنْهُ مَا شِئْتَ فَتَرَكَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى كَانَ مِنْ الْغَدِ فَقَالَ مَاذَا عِنْدَكَ يَا ثُمَامَةُ فَقَالَ عِنْدِي مَا قُلْتُ لَكَ إِنْ تُنْعِمْ تُنْعِمْ عَلَى شَاكِرٍ وَإِنْ تَقْتُلْ تَقْتُلْ ذَا دَمٍ وَإِنْ كُنْتَ تُرِيدُ الْمَالَ فَسَلْ تُعْطَ مِنْهُ مَا شِئْتَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَطْلِقُوا ثُمَامَةَ فَانْطَلَقَ إِلَى نَخْلٍ قَرِيبٍ مِنْ الْمَسْجِدِ فَاغْتَسَلَ ثُمَّ دَخَلَ الْمَسْجِدَ فَقَالَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ يَا مُحَمَّدُ وَاللَّهِ مَا كَانَ عَلَى الْأَرْضِ وَجْهٌ أَبْغَضَ إِلَيَّ مِنْ وَجْهِكَ فَقَدْ أَصْبَحَ وَجْهُكَ أَحَبَّ الْوُجُوهِ كُلِّهَا إِلَيَّ وَاللَّهِ مَا كَانَ مِنْ دِينٍ أَبْغَضَ إِلَيَّ مِنْ دِينِكَ فَأَصْبَحَ دِينُكَ أَحَبَّ الدِّينِ كُلِّهِ إِلَيَّ وَاللَّهِ مَا كَانَ مِنْ بَلَدٍ أَبْغَضَ إِلَيَّ مِنْ بَلَدِكَ فَأَصْبَحَ بَلَدُكَ أَحَبَّ الْبِلَادِ كُلِّهَا إِلَيَّ وَإِنَّ خَيْلَكَ أَخَذَتْنِي وَأَنَا أُرِيدُ الْعُمْرَةَ فَمَاذَا تَرَى فَبَشَّرَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَمَرَهُ أَنْ يَعْتَمِرَ فَلَمَّا قَدِمَ مَكَّةَ قَالَ لَهُ قَائِلٌ أَصَبَوْتَ فَقَالَ لَا وَلَكِنِّي أَسْلَمْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَا وَاللَّهِ لَا يَأْتِيكُمْ مِنْ الْيَمَامَةِ حَبَّةُ حِنْطَةٍ حَتَّى يَأْذَنَ فِيهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

Qutaibah bin Said telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Laits telah meriwayatkan kepada kami daripada Sa`id bin Abi Sa`id bahawa beliau mendengar Abu Hurairah berkata: “Rasulullah s.a.w. pernah menghantar pasukan tentera berkudanya ke arah Najd. Pasukan itu membawa pulang seorang lelaki daripada Bani Hanifah[2] dipanggil Tsumamah bin Utsal, dia adalah ketua penduduk Yamamah. Mereka[3] pun mengikatnya[4] pada salah satu tiang masjid[5]. Selepas itu Rasulullah s.a.w. keluar kepadanya lalu Baginda bertanya[6]: “Apa fikirmu akan ku lakukan terhadapmu wahai khumamah?” Tsumamah menjawab: “Aku fikir baik sahaja. Kalau engkau bunuh maka engkau bunuh seorang yang berhak dibunuh dan kalau engkau berbudi maka engkau berbudi pada orang yang tahu berterima kasih dam kalau engkau mahukan harta maka mintalah nescaya akan diberikan kepadamu sebanyak mana yang engkau mahu. Rasulullah s.a.w. membiarkannya sehingga keesokan harinya. Baginda bertanya pula: “Apa fikirmu akan ku lakukan terhadapmu wahai Tsumamah?” Tsumamah menjawab: “Saya telahpun katakan kepadamu iaitu kalau engkau berbudi[7] maka engkau berbudi pada orang yang tahu berterima kasih dan jika engkau bunuh maka engkau bunuh orang yang memang layak dibunuh. Kalau engkau mahu harta maka mintalah, nescaya diberikan sebanyak mana yang engkau mahu.” Rasulullah s.a.w. membiarkannya lagi sehingga keesokan harinya dan Baginda bertanya pula: “Apa fikirmu akan ku lakukan terhadapmu wahai Tsumamah?” Tsumamah menjawab: “Apa yang aku fikir seperti yang telah aku cakapkan kepadamu iaitu kalau engkau berbudi maka engkau berbudi pada orang yang tahu berterima kasih dan jika engkau bunuh maka engkau bunuh orang yang memang layak dibunuh. Kalau engkau mahu harta maka mintalah, nescaya diberikan sebanyak mana yang engkau mahu.” Maka Rasulullah s.a.w. berkata: “Lepaskan Tsumamah.” Setelah dilepaskan dia pun pergi ke kawasan pokok tamar yang berhampiran dengan masjid lalu dia mandi[8] kemudian masuk semula ke dalam masjid langsung dia mengucap: “Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba-Nya dan rasul-Nya. Wahai Muhammad! Demi Allah! Tidak ada satu muka pun di atas muka bumi ini yang lebih aku benci daripada mukamu tetapi sekarang mukamu adalah muka yang paling aku kasih/suka. Demi Allah! Tidak ada satu agama yang lebih aku benci daripada agamamu tetapi hari ini agamamu adalah agama yang paling aku kasihi/sukai daripada sekalian agama. Demi Allah! Tidak ada satu negeri yang lebih aku benci daripada negerimu tetapi hari ini negerimu adalah negeri yang paling aku kasihi daripada sekalian negeri yang lain. Pasukan berkudamu telah menangkapku dan aku telahpun berhajat (aku pada ketika itu) memang hendak pergi Umrah. Apa pendapatmu?” Rasulullah s.a.w. pun memberikan berita gembira[9] kepadanya dan menyuruhnya pergi melakukan umrah. Apabila beliau tiba di Mekah, ada orang bertanya kepadanya: “Engkau telah murtad/meninggalkan agamamu?” Tsumamah menjawab: “Tidak tetapi aku telah Islam bersama Rasulullah s.a.w. Tidak! Demi Allah, sebutir gandum pun daripada Yamamah tidak akan sampai kepadamu melainkan dengan izin Rasulullah s.a.w.”

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ الْحَنَفِيُّ حَدَّثَنِي عَبْدُ الْحَمِيدِ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنِي سَعِيدُ بْنُ أَبِي سَعِيدٍ الْمَقْبُرِيُّ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ يَقُولُ بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَيْلًا لَهُ نَحْوَ أَرْضِ نَجْدٍ فَجَاءَتْ بِرَجُلٍ يُقَالُ لَهُ ثُمَامَةُ بْنُ أُثَالٍ الْحَنَفِيُّ سَيِّدُ أَهْلِ الْيَمَامَةِ وَسَاقَ الْحَدِيثَ بِمِثْلِ حَدِيثِ اللَّيْثِ إِلَّا أَنَّهُ قَالَ إِنْ تَقْتُلْنِي تَقْتُلْ ذَا دَمٍ

Muhammad bin al-Mutsanna telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Abu Bakr al-Hanafi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: ‘Abd al-Hamid bin Ja’far telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Sa`id bin Abi Sa`id al-Maqburi telah meriwayatkan kepada kami bahawa beliau telah mendengar Abu Hurairah berkata: “Pernah Rasulullah s.a.w. menghantar satu pasukan berkuda ke arah bumi Najd. Pasukan itu membawa pulang seorang lelaki yang dipanggil Tsumamah bin Utsal al-Hanafi, penghulu/ketua penduduk Yamamah.. dan perawi mengemukakan hadits seterusnya sama seperti hadits yang telah dikemukakan oleh Laits cuma dalam riwayat ini perawi menyebutkan ‘jika kamu membunuhku maka engkau bunuh orang yang memang layak dibunuh’.

 

بَاب إِجْلَاءِ الْيَهُودِ مِنْ الْحِجَازِ

Bab Mengusir[10] Yahudi Daripada Tanah Hijaz[11]

3311 – حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا لَيْثٌ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّهُ قَالَ : بَيْنَا نَحْنُ فِي الْمَسْجِدِ إِذْ خَرَجَ إِلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ انْطَلِقُوا إِلَى يَهُودَ فَخَرَجْنَا مَعَهُ حَتَّى جِئْنَاهُمْ فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَنَادَاهُمْ فَقَالَ يَا مَعْشَرَ يَهُودَ أَسْلِمُوا تَسْلَمُوا فَقَالُوا قَدْ بَلَّغْتَ يَا أَبَا الْقَاسِمِ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَلِكَ أُرِيدُ أَسْلِمُوا تَسْلَمُوا فَقَالُوا قَدْ بَلَّغْتَ يَا أَبَا الْقَاسِمِ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَلِكَ أُرِيدُ فَقَالَ لَهُمْ الثَّالِثَةَ فَقَالَ اعْلَمُوا أَنَّمَا الْأَرْضُ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنِّي أُرِيدُ أَنْ أُجْلِيَكُمْ مِنْ هَذِهِ الْأَرْضِ فَمَنْ وَجَدَ مِنْكُمْ بِمَالِهِ شَيْئًا فَلْيَبِعْهُ وَإِلَّا فَاعْلَمُوا أَنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ

Qutaibah bin Said telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Laits telah meriwayatkan kepada kami daripada Sa`id bin Abi Sa`id daripada ayahnya daripada Abu Hurairah, sesungguhnya beliau berkata: “Ketikamana kami berada di dalam masjid, tiba-tiba Rasulullah s.a.w. keluar kepada kami seraya bersabda: “Pergilah kepada orang-orang Yahudi.” Maka kami pun keluar bersama Baginda sehinggga sampai kepada orang-orang Yahudi. Baginda pun berdiri lalu menyeru mereka dengan suara yang lantang, Baginda bersabda: “Wahai orang-orang Yahudi! Islamlah kamu nescaya kamu selamat.” Mereka pun menjawab: “Sesungguhnya engkau telah sampaikan wahai Aba al-Qasim![12]” Nabi s.a.w. berkata kepada mereka: “Itulah yang kau mahu. Islamlah kamu nescaya kamu akan selamat.” Mereka menjawab lagi: “Sesungguhnya engkau telah sampaikan wahai Aba al-Qasim.” Nabi s.a.w. berkata lagi “Itulah yang aku mahu.” Maka Baginda berkata kepada mereka pada kali yang ketiga[13] dan Baginda menyambung: ‘Ketahuilah kamu bahawa buni ini adalah hak Allah dan Rasulnya. Dan sesungguhnya aku mahu menghalau kamu daripada muka bumi ini. Sesiapa daripada kamu yang mendapati barangnya berharga maka bolehlah dia mengambilnya dan menjualnya. Selain daripada itu maka kamu hendaklah mengetahui bahawa bumi[14] ini hak Allah dan Rasul-Nya.”

3312 – و حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ وَإِسْحَقُ بْنُ مَنْصُورٍ قَالَ ابْنُ رَافِعٍ حَدَّثَنَا و قَالَ إِسْحَقُ أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ أَخْبَرَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ عَنْ مُوسَى بْنِ عُقْبَةَ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ يَهُودَ بَنِي النَّضِيرِ وَقُرَيْظَةَ حَارَبُوا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَجْلَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَنِي النَّضِيرِ وَأَقَرَّ قُرَيْظَةَ وَمَنَّ عَلَيْهِمْ حَتَّى حَارَبَتْ قُرَيْظَةُ بَعْدَ ذَلِكَ فَقَتَلَ رِجَالَهُمْ وَقَسَمَ نِسَاءَهُمْ وَأَوْلَادَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ إِلَّا أَنَّ بَعْضَهُمْ لَحِقُوا بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَآمَنَهُمْ وَأَسْلَمُوا وَأَجْلَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَهُودَ الْمَدِينَةِ كُلَّهُمْ بَنِي قَيْنُقَاعَ وَهُمْ قَوْمُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَلَامٍ وَيَهُودَ بَنِي حَارِثَةَ وَكُلَّ يَهُودِيٍّ كَانَ بِالْمَدِينَةِ

Muhammad bin Rafi’ dan Ishaq bin Manshur telah meriwayatkan kepada saya, Ibnu Rafi’ berkata: ‘Abd al-Razzaq telah meriwayatkan kepada kami dan Ishak pula berkata: ‘Abd al-Razzaq telah menceritakan kepada kami, katanya: Ibnu Juraij telah menceritakan kepada kami daripada Musa bin Uqbah daripada Nafi’ daripada Ibnu Umar bahawa orang-orang Yahudi dari kalangan Bani Nadhir dan Quraizoh telah memerangi[15] Rasulullah s.a.w. Kerana itulah Rasulullah s.a.w. telah membuang negeri golongan Bani al-Nadhir tetapi Baginda membiarkan golongan Quraizoh dan memaafkan mereka dengan percuma sehinggalah golongan Quraizoh ini juga memerangi Baginda selepas itu maka barulah Nabi s.a.w. membunuh orang-orang lelaki dikalangan mereka dan membahagi-bahagikan orang-orang perempuan, kanak-kanak[16] dan harta benda mereka di antara orang-orang Islam tetapi sebahagian daripada mereka telah pergi kepada Rasulullah s.a.w., Baginda memberi jaminan keamanan kepada mereka lalu mereka pun memeluk Islam. Rasulullah s.a.w. (kemudiannya) menghalau semua orang-orang Yahudi di Madinah, (mereka adalah) Bani Qainuqa’ iaitu kaum ‘Abdullah bin Salam dan Yahudi Bani Haritsah dan semua orang Yahudi yang masih lagi berada di Madinah pada ketika itu.”

و حَدَّثَنِي أَبُو الطَّاهِرِ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِي حَفْصُ بْنُ مَيْسَرَةَ عَنْ مُوسَى بِهَذَا الْإِسْنَادِ هَذَا الْحَدِيثَ وَحَدِيثُ ابْنِ جُرَيْجٍ أَكْثَرُ وَأَتَمُّ

Abu Tohir telah meriwayatkan kepada saya, katanya: ‘Abdullah bin Wahb telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Hafs bin Maisarah telah menceritakan kepada saya daripada Musa dengan isnad hadits ini dan hadits Ibnu Juraij lebih banyak[17] dan lebih sempurna.

بَاب إِخْرَاجِ الْيَهُودِ وَالنَّصَارَى مِنْ جَزِيرَةِ الْعَرَبِ

Bab Mengeluarkan Yahudi Dan Nasrani Daripada Semenanjung Arab

3313 – و حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا الضَّحَّاكُ بْنُ مَخْلَدٍ عَنْ ابْنِ جُرَيْجٍ ح و حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ وَاللَّفْظُ لَهُ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ أَخْبَرَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ أَخْبَرَنِي أَبُو الزُّبَيْرِ أَنَّهُ سَمِعَ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ أَخْبَرَنِي عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَأُخْرِجَنَّ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى مِنْ جَزِيرَةِ الْعَرَبِ حَتَّى لَا أَدَعَ إِلَّا مُسْلِمًا

Zuhair bin Harb telah meriwayatkan kepada saya, katanya: al-Dohhak bin Makhlad telah meriwayatkan kepada kami daripada Ibnu Juraij ح dan Muhammad bin Rafi’ telah meriwayatkan kepada saya, dan lafaz hadits adalah melaluinya, katanya: ‘Abd al-Razzaq telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ibnu Juraij telah menceritakan kepada kami, katanya: Abu al-Zubair telah menceritakan kepada saya bahawa beliau mendengar Jabir bin ‘Abdillah berkata: Umar al-Khattab telah memberitahu saya bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Aku pasti akan mengeluarkan orang-orang Yahudi dan Nashara daripada Semenanjung Arab sehingga tidak aku biarkan kecuali orang Islam sahaja[18].”

و حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا رَوْحُ بْنُ عُبَادَةَ أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ ح و حَدَّثَنِي سَلَمَةُ بْنُ شَبِيبٍ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ أَعْيَنَ حَدَّثَنَا مَعْقِلٌ وَهُوَ ابْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ كِلَاهُمَا عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ بِهَذَا الْإِسْنَادِ مِثْلَهُ

Zuhair bin Harb telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Rauh bin’Ubadah telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Sufyan al-Tsauri telah menceritakan kepada kami ح dan Salamah bin Syabib telah meriwayatkan kepada saya, katanya:  al-Hasan bin ‘Ayan telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ma’qil – dia adalah Ibnu ‘Ubaidillah – telah meriwayatkan kepada kami, kedua mereka meriwayatkan daripada Ibnu al-Zubair dengan isnad ini sama seperti hadits sebelum ini.

[1] Pengajaran dari hadits-hadits bab ini:

  1. Ini menunjukkan adanya asas dalam Islam mengikat tawanan atau tahanan dalam Islam.

  2. Boleh dilepaskan dengan percuma tetapi ia terpulang kepada pemerintah, juga disebutkan dalam al-Quran, firman-Nya:

فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً (٤)

Dan ikatlah mereka dengan kukuhnya. Setelah selesai pertempuran itu maka (terserahlah kepada kamu) samada hendak memberi kebebasan (kepada orang-orang tawanan itu dengan tiada sebarang penebusnya) atau membebaskan mereka dengan mengambil penebusnya. [Muhammad:4]

[2] Puak ini kuat menentang dakwah Nabi s.a.w. semasa hayat Baginda dan ramai dari kalangan mereka murtad selepas kewafatan Baginda termasuklah Musailamah al-Kazzab.

[3] Sahabat-sahabat Nabi s.a.w. mengikat dengan kebenaran Baginda.

[4] Setengah ulamak berpendapat ini adalah dalil kepada harusnya orang kafir masuk ke dalam masjid tetapi tidak harus mengalirkan darah dalam masjid, umpamanya melakukan hudud atau qisas kerana ia akan mencemarkan dan mengotorkan rumah Allah. Ini menunjukkan bahawa ayat:

إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ

Sesungguhnya  orang-orang kafir musyrik itu najis

Bermakna yang najis adalah kepercayaan ataupun aqidah mereka dan bukan jasad atau mereka dengan erti kita boleh bersalam, pegang dan berurusan dengannya seperti biasa. Ini menunjukkan najis itu terbahagi kepada dua:

  1. Najis zahir iaitu yang kelihatan pada jasad atau tubuh seseorang.

  2. Najis batin iaitu yang tidak kelihatan pada zahir seseorang samada boleh dilihat atau dihidu.

Dari segi hukum najis batin adalah lebih berat daripada najis zahir kerana ia berkait dengan masalah aqidah. Islam mengajar manusia supaya jijik dengan kekotoran samada zahir dan batin. Apabila kebersihan zahir juga diajar supaya sah solat dan ibadat seseorang maka begitu juga dengan kebersihan batin, ianya mesti dibersihkan dengan aqidah yang betul.

[5] Ada ulamak menyebutkan bahawa orang yang berjaya memberkas Tsumamah bin Usal adalah ‘Abbas bin ‘Abd al-Muttolib tetapi riwayat yang menyatakan demikian tidak sahih kerana ‘Abbas hanya pergi ke Madinah selepas pembukaan Mekah iaitu pada tahun kelapan. Bahkan berdasarkan kajian ulamak banyak peperangan berlaku selepas pembukaan Mekah antaranya perang Hunain, perang Taif dan lain-lain menyebabkan Rasulullah s.a.w. dan sahabat-sahabat sampai ke Madinah pada tahun kesembilan. Manakala penahanan terhadap Tsumamah ini berlaku sebelum pembukaan Mekah. Jika tidak apa maknanya cercaan murtad ditujukan kepada Utsamah sesudah kembalinya ke Mekah, dalam setengah riwayat beliau cuba diapa-apakan oleh orang kafir Mekah. Ini menunjukkan peristiwa ini sebelum berlakunya pembukaan Mekah kerana kekuasaan orang kafir masih lagi wujud di Mekah.

[6] Ini menunjukkan adanya soal siasat dalam sunnah Rasulullah s.a.w. manakala tawanan tidak semestinya diseksa.

[7] Pada hari kedua Tsumamah menjawab soalan Rasulullah s.a.w. dengan mengatakan ‘kalau engkau berbudi’ berbeza dengan hari sebelumnya beliau menjawab ‘kalau engkau bunuh’ terlebih dahulu menunjukkan beliau adalah seorang yang cerdik. Beliau mengatakan demikian kerana baginya ada harapan untuknya melepaskan diri dari maut. Oleh kerana itu pada hari kedua beliau mengubah kedudukan ayat dalam jawapannya dengan harapan dia dilepaskan.

[8] Ini adalah salah satu dalil bagi ulamak-ulamak yang berpendapat wajib mandi bagi orang yang baru memeluk agama Islam kerana dalam hadits ini ada iqraar (akuan) daripada Nabi s.a.w. kerana Baginda tidak melarangnya daripada mandi.

  1. Antara ulamak yang berpendapat wajib adalah Imam Malik, Imam Ahmad, Abu Tsaur dan Ibnu al-Munzir.

  2. Manakala Imam Abu Hanifah berpendapat ianya mustahab (elok) sahaja kerana Nabi s.a.w. tidak menyuruhnya dan tidak ada riwayat yang menunjukkan kewajiban melakukannya. Sekiranya wajib, maka tentunya terdapat banyak riwayat daripada sahabat-sahabat

  • Mazhab Syafi`ei berpendapat ianya sunat

[9] Dalam riwayat yang lain.. ‘memberi berita gembira bahawa beliau akan mendapat kebaikan dunia dan akhirat’. Dengan sebab itu Islamnya sangat elok dan sejarah menyebutkan beliau tetap dengan agama Islam walaupun ramai dari kaumnya murtad semasa kewafatan Nabi s.a.w. dan beliau pergi bersama sekumpulan sahabat-sahabatnya memeluk Islam dan bergabung dengan al-‘Alaa` bin al-Hadrami untuk berperang dengan golongan murtad. Setelah beroleh kemenangan beliau membeli baju besi ketua orang kafir yang dibunuh dari orang yang mendapatnya sebagai salab dan memakainya. kemudian orang kafir menyangka bahawa dialah pembunuh ketua mereka kerana melihatnya memakai baju besi ketua mereka lalu menyimpan dendam seterusnya merancang dan membunuhnya.

[10] Buang negeri disebabkan mereka berpakat dengan musuh dari luar negara dan mengkhianati Rasulullah s.a.w. sebagai pemerintah serta menyalahi perjanjian asal. Selain itu mereka juga menimbulkan kekacauan dalam negeri, mengganggu orang-orang perempuan dan membunuh sahabat yang cuba menegakkan keadilan.

[11] Selepas tahun ketujuh.

[12] Seruanmu itu telahpun sampai kepada kami.

[13] Dengan kata-katanya seperti pada permulaan percakapannya.

[14] Iaitu menjadi fai` termasuk dalam perbendaharan negara dan dibelanjakan untuk orang-orang yang memerlukan.

[15] Sebelum tahun ketujuh hijrah.

[16] Sebagai hamba.

[17] Iaitu lebih banyak kandungan isinya.

[18] Iaitu hampir kesemuanya dikeluarkan semasa hayat Nabi s.a.w., yang tinggal hanya sedikit sahaja yang kemudiannya dikeluarkan oleh Umar semasa awal pemerintahannya. Dengan itu terbukti cerita yang tersebar luas tentang anak Saidina Umar iaitu Abu Syahmah yang minum arak dan berzina yang kemudiannya dihukum sebat oleh bapanya sendiri setelah beberapa tahun pemerintahannya adalah karut semata-mata kerana pada zaman Saidina Umar sudah tidak ada Yahudi. Cerita tersebut sebenarnya cuba memburukkan Saidina Umar dengan menggambarkan kelemahan pemerintahan Islam yang tidak bersih dan masih membiarkan arak dijual secara meluas.

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …