Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Muslim / Kitab Harta Benda Temuan / Sahih Muslim – Kitab Harta Benda Temuan – Sesi 1 – Bab – Harta Tercicir atau Barang Orang Yang Hilang
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sahih Muslim – Kitab Harta Benda Temuan – Sesi 1 – Bab – Harta Tercicir atau Barang Orang Yang Hilang

Sahih Muslim – Matan  Hadis – Kitab Harta Benda Temuan – Sesi 1 – 160108

 

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

MP3

 

 

Sahih Muslim – Syarah  Hadis – Kitab Harta Benda Temuan – Sesi 1 – 160108

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

كِتَاب اللُّقَطَةِ

KITAB TENTANG BARANG TERCICIR (BARANG ORANG YANG HILANG)

بَاب

31- Bab

١ – حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى التَّمِيمِيُّ قَالَ قَرَأْتُ عَلَى مَالِكٍ عَنْ رَبِيعَةَ بْنِ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ يَزِيدَ مَوْلَى الْمُنْبَعِثِ عَنْ زَيْدِ بْنِ خَالِدٍ الْجُهَنِيِّ أَنَّهُ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَأَلَهُ عَنْ اللُّقَطَةِ فَقَالَ اعْرِفْ عِفَاصَهَا وَوِكَاءَهَا ثُمَّ عَرِّفْهَا سَنَةً فَإِنْ جَاءَ صَاحِبُهَا وَإِلَّا فَشَأْنَكَ بِهَا قَالَ فَضَالَّةُ الْغَنَمِ قَالَ لَكَ أَوْ لِأَخِيكَ أَوْ لِلذِّئْبِ قَالَ فَضَالَّةُ الْإِبِلِ قَالَ مَا لَكَ وَلَهَا مَعَهَا سِقَاؤُهَا وَحِذَاؤُهَا تَرِدُ الْمَاءَ وَتَأْكُلُ الشَّجَرَ حَتَّى يَلْقَاهَا رَبُّهَا قَالَ يَحْيَى أَحْسِبُ قَرَأْتُ عِفَاصَهَا

1- Yahya bin Yahya al-Tamimi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Aku baca di hadapan Malik daripada Rabi’ah bin Abi Abd Rahman daripada Yazid hamba bebasan al-Munba’its daripada Zaid bin Khalid al-Juhani bahawa beliau berkata: “Ada seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w. lalu beliau bertanya kepada Rasulullah s.a.w. tentang barang yang tercicir (barang orang yang hilang) maka Nabi s.a.w. bersabda: “Kenalilah (Camkanlah) bekas barang dan pengikat (atau penutup) kemudian engkau war-warkannya (isytiharkan) selama setahun. Jika tuannya datang (maka engkau berikanlah kepadanya), kalau tidak terpulanglah padamu (untuk menggunakan barang itu). Orang itu bertanya: “Bagaimana dengan kambing yang hilang daripada tuannya?” Nabi s.a.w. bersabda: “Kambing itu hakmu atau hak saudaramu atau hak serigala”. Orang itu bertanya lagi: “Bagaimana dengan unta yang hilang”. Nabi s.a.w. menjawab: “Kenapa kamu sibuk dengannya? Bukankah bersamanya ada bekas air, sepatunya. Ia boleh pergi ke tempat yang ada sumber air. Ia boleh makan daun pokok-pokok sehinggalah dia ditemui tuannya”. Yahya berkata: “Saya rasa saya baca عِفَاصَهَا”

٢ – و حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ أَيُّوبَ وَقُتَيْبَةُ وَابْنُ حُجْرٍ قَالَ ابْنُ حُجْرٍ أَخْبَرَنَا و قَالَ الْآخَرَانِ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ وَهُوَ ابْنُ جَعْفَرٍ عَنْ رَبِيعَةَ بْنِ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ يَزِيدَ مَوْلَى الْمُنْبَعِثِ عَنْ زَيْدِ بْنِ خَالِدٍ الْجُهَنِيِّ  أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ اللُّقَطَةِ فَقَالَ عَرِّفْهَا سَنَةً ثُمَّ اعْرِفْ وِكَاءَهَا وَعِفَاصَهَا ثُمَّ اسْتَنْفِقْ بِهَا فَإِنْ جَاءَ رَبُّهَا فَأَدِّهَا إِلَيْهِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَضَالَّةُ الْغَنَمِ قَالَ خُذْهَا فَإِنَّمَا هِيَ لَكَ أَوْ لِأَخِيكَ أَوْ لِلذِّئْبِ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَضَالَّةُ الْإِبِلِ قَالَ فَغَضِبَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى احْمَرَّتْ وَجْنَتَاهُ أَوْ احْمَرَّ وَجْهُهُ ثُمَّ قَالَ مَا لَكَ وَلَهَا مَعَهَا حِذَاؤُهَا وَسِقَاؤُهَا حَتَّى يَلْقَاهَا رَبُّهَا

2- Yahya bin Ayyub, Qutaibah dan Ibnu Hujr telah meriwayatkan kepada kami, Ibnu Hujr berkata: ‘telah menceritakan kepada kami’ sedangkan yang dua lagi berkata: ‘telah meriwayatkan kepada kami’ Ismail – dia adalah Ibnu Ja’far – daripada Rabi’ah bin Abi Abd Rahman daripada Yazid, hamba bebasan al-Munba’its daripada Zaid bin Khalid al-Juhani: “Bahawa ada seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah s.a.w. tentang barang orang yang tercicir. Nabi s.a.w. menjawab: “Kamu war-warkannya (isytiharkan) selama setahun kemudian kamu camkan penutupnya dan bekasnya kemudian engkau belanjakannya (engkau gunakannya). Kalau tuannya datang maka engkau berilah kepadanya”. Orang itu bertanya lagi: “Wahai Rasulullah! Bagaimana dengan kambing yang hilang?” Rasulullah s.a.w bersabda: “Ambillah! Kerana ia sama ada hakmu atau hak saudaramu atau hak serigala.” Orang itu bertanya lagi: “Bagaimana dengan unta yang hilang?” Ketika itu Rasulullah s.a.w. menjadi marah sehingga merah dua belah pipinya atau menjadi merah mukanya. Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda: “Kenapa kamu sibuk dengannya? Bersamanya ada sepatunya dan bekas airnya sehingga dia ditemui oleh tuannya.”

 -٣و حَدَّثَنِي أَبُو الطَّاهِرِ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِي سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ وَمَالِكُ بْنُ أَنَسٍ وَعَمْرُو بْنُ الْحَارِثِ وَغَيْرُهُمْ أَنَّ رَبِيعَةَ بْنَ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ حَدَّثَهُمْ بِهَذَا الْإِسْنَادِ مِثْلَ حَدِيثِ مَالِكٍ غَيْرَ أَنَّهُ زَادَ قَالَ أَتَى رَجُلٌ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا مَعَهُ فَسَأَلَهُ عَنْ اللُّقَطَةِ قَالَ وَقَالَ عَمْرٌو فِي الْحَدِيثِ فَإِذَا لَمْ يَأْتِ لَهَا طَالِبٌ فَاسْتَنْفِقْهَا

3- Abu Tohir telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Abdullah bin Wahb telah menceritakan kepada kami, katanya: Sufyan al-Tsauri, Malik bin Anas, Amar bin al-Harits dan selain mereka telah menceritakan kepada saya: Bahawa Rabi’ah bin Abi Abd Rahman meriwayatkan kepada mereka sama seperti hadits Malik cuma beliau menambah dengan berkata: Ada seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w. dan aku (Zaid bin Khalid al-Juhani) ada bersamanya. Orang itu pun bertanya Nabi s.a.w. tentang luqatah (barang tercicir). Amar dalam hadits riwayatnya: “Kalau tidak ada orang datang menuntut barang itu maka kamu gunakanlah”.

 -٤و حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ عُثْمَانَ بْنِ حَكِيمٍ الْأَوْدِيُّ حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ مَخْلَدٍ حَدَّثَنِي سُلَيْمَانُ وَهُوَ ابْنُ بِلَالٍ عَنْ رَبِيعَةَ بْنِ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ يَزِيدَ مَوْلَى الْمُنْبَعِثِ قَالَ سَمِعْتُ زَيْدَ بْنَ خَالِدٍ الْجُهَنِيَّ يَقُولُا أَتَى رَجُلٌ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ نَحْوَ حَدِيثِ إِسْمَعِيلَ بْنِ جَعْفَرٍ غَيْرَ أَنَّهُ قَالَ فَاحْمَارَّ وَجْهُهُ وَجَبِينُهُ وَغَضِبَ وَزَادَ بَعْدَ قَوْلِهِ ثُمَّ عَرِّفْهَا سَنَةً فَإِنْ لَمْ يَجِئْ صَاحِبُهَا كَانَتْ وَدِيعَةً عِنْدَكَ

4- Ahmad bin Utsman bin Hakim al-Audi telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Khalid bin Makhlad telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Sulaiaman iaitu Ibnu Bilal telah meriwayatkan kepada saya daripada Rabi’ah bin Abi Abd Rahman daripada Yazid hamba bebasan Munba’is, katanya: aku dengar Zaid bin Khalid al-Juhani berkata, “Ada seorang lelaki datang menemui Rasululullah s.a.w. lalu perawi menyebutkan sama seperti hadits Ismail bin Ja’far cuma dia berkata: “Muka dan dahi Nabi s.a.w. jadi sangat merah dan Baginda marah. Dan perawi ada menambah selepas sabda Nabi s.a.w.: “Kalau tuannya tidak datang maka barang itu menjadi barang simpanan orang yang ada padamu.”

٥ – حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ بْنِ قَعْنَبٍ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ يَعْنِي ابْنَ بِلَالٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ عَنْ يَزِيدَ مَوْلَى الْمُنْبَعِثِ أَنَّهُ سَمِعَ زَيْدَ بْنَ خَالِدٍ الْجُهَنِيَّ صَاحِبَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ :سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ اللُّقَطَةِ الذَّهَبِ أَوْ الْوَرِقِ فَقَالَ اعْرِفْ وِكَاءَهَا وَعِفَاصَهَا ثُمَّ عَرِّفْهَا سَنَةً فَإِنْ لَمْ تَعْرِفْ فَاسْتَنْفِقْهَا وَلْتَكُنْ وَدِيعَةً عِنْدَكَ فَإِنْ جَاءَ طَالِبُهَا يَوْمًا مِنْ الدَّهْرِ فَأَدِّهَا إِلَيْهِ وَسَأَلَهُ عَنْ ضَالَّةِ الْإِبِلِ فَقَالَ مَا لَكَ وَلَهَا دَعْهَا فَإِنَّ مَعَهَا حِذَاءَهَا وَسِقَاءَهَا تَرِدُ الْمَاءَ وَتَأْكُلُ الشَّجَرَ حَتَّى يَجِدَهَا رَبُّهَا وَسَأَلَهُ عَنْ الشَّاةِ فَقَالَ خُذْهَا فَإِنَّمَا هِيَ لَكَ أَوْ لِأَخِيكَ أَوْ لِلذِّئْبِ

5- Abdullah bin Maslamah bin Qa’nab telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Sulaiman iaitu Ibnu Bilal telah meriwayatkan kepada kami daripada Yahya bin Said daripada Yazid hamba bebasan al-Munba’is bahawa beliau mendengar Zaid bin Khalid al-Juhani sahabat Rasulullah s.a.w., beliau berkata: “Pernah Rasulullah s.a.w. ditanya tentang luqatah (barang tercicir) iaitu emas atau perak. Nabi s.a.w. bersabda: “Kamu camkan pengikatnya (penutupnya) dan bekasnya kemudian kamu war-warkannya (isytiharkannya) selama setahun. Jika engkau tidak mengetahui tuannya maka engkau gunakanlah dan ia menjadi sebagai barang simpanan orang kepadamu. Kemudian jika tuannya datang pada bila-bila masa kamu berikanlah kepadanya. Orang itu bertanya juga kepada Nabi s.a.w. tentang unta yang hilang, maka Nabi s.a.w. bersabda: “Kenapa kamu sibuk dengannya? Biarkan ia kerana bersamanya sepatunya, bekas airnya. Ia boleh pergi ke sumber air dan makan daun-daun pokok sehingga ia ditemui oleh tuannya”. Orang itu bertanya juga kepada Nabi s.a.w tentang kambing biri-biri maka Nabi s.a.w. menjawab: “Ambillah! Kerana ia samada akan menjadi hakmu atau hak saudaramu atau hak serigala.”

 -٦و حَدَّثَنِي إِسْحَقُ بْنُ مَنْصُورٍ أَخْبَرَنَا حَبَّانُ بْنُ هِلَالٍ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ حَدَّثَنِي يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ وَرَبِيعَةُ الرَّأْيِ بْنُ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ يَزِيدَ مَوْلَى الْمُنْبَعِثِ عَنْ زَيْدِ بْنِ خَالِدٍ الْجُهَنِيِّ أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ ضَالَّةِ الْإِبِلِ زَادَ رَبِيعَةُ فَغَضِبَ حَتَّى احْمَرَّتْ وَجْنَتَاهُ وَاقْتَصَّ الْحَدِيثَ بِنَحْوِ حَدِيثِهِمْ وَزَادَ فَإِنْ جَاءَ صَاحِبُهَا فَعَرَفَ عِفَاصَهَا وَعَدَدَهَا وَوِكَاءَهَا فَأَعْطِهَا إِيَّاهُ وَإِلَّا فَهِيَ لَكَ

Ishaq bin Mansur telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Habban bin Hilal telah menceritakan kepada kami, katanya: Hammad bin Salamah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Yahya bin Said dan Rabi’ah al-Ra’yi bin Abi Abd Rahman  telah meriwayatkan kepada saya daripada Yazid hamba bebasan al-Munba’its daripada Zaid bin Khalid al-Juhani: “Bahawa ada seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah s.a.w. tentang unta yang hilang. Rabi’ah dalam riwayatnya menambahkan: “Maka Rasulullah s.a.w. naik marah sehingga merah kedua-dua belah pipinya”. Dan perawi menyebutkan hadits itu seterusnya semakna dengan hadits-hadits orang lain dan ia menambah: “Kalau tuannya datang dan dia kenal bekasnya, bilangannya,dan penutupnya maka engkau berikanlah kepadanya. Kalau tidak ia menjadi milikmu.”

٧ – و حَدَّثَنِي أَبُو الطَّاهِرِ أَحْمَدُ بْنُ عَمْرِو بْنِ سَرْحٍ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ حَدَّثَنِي الضَّحَّاكُ بْنُ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي النَّضْرِ عَنْ بُسْرِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ خَالِدٍ الْجُهَنِيِّ قَالَ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ اللُّقَطَةِ فَقَالَ عَرِّفْهَا سَنَةً فَإِنْ لَمْ تُعْتَرَفْ فَاعْرِفْ عِفَاصَهَا وَوِكَاءَهَا ثُمَّ كُلْهَا فَإِنْ جَاءَ صَاحِبُهَا فَأَدِّهَا إِلَيْهِ

Abu Tohir Ahmad bin Amar bin Sarh telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Abdullah bin Wahb telah menceritakan kepada kami, katanya: al-Dohhak bin Utsman telah meriwayatkan kepada saya daripada Abi al-Nadr daripada Busr bin Sa’id daripada Zaid bin Khalid al-Juhani, beliau berkata: Rasulullah s.a.w. ditanya tentang luqatah (barang tercicir). Maka Baginda bersabda: “Kamu war-warkannya selama setahun. Kalau tidak diketahui juga tuannya maka kamu camkan bekasnya, penutupnya kemudian kamu makan (gunakan). Kalau tuannya datang selepas itu maka kamu berikanlah kepadanya.”

 -٨و حَدَّثَنِيهِ إِسْحَقُ بْنُ مَنْصُورٍ أَخْبَرَنَا أَبُو بَكْرٍ الْحَنَفِيُّ حَدَّثَنَا الضَّحَّاكُ بْنُ عُثْمَانَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ وَقَالَ فِي الْحَدِيثِ فَإِنْ اعْتُرِفَتْ فَأَدِّهَا وَإِلَّا فَاعْرِفْ عِفَاصَهَا وَوِكَاءَهَا وَعَدَدَهَا

Ishaq bin Mansur telah meriwayatkan kepada saya hadith tersebut, katanya: Abu Bakr al- Hanafi telah menceritakan kepada kami, katanya: al-Dohhak bin Utsman telah meriwayatkan kepada kami dengan isnad ini dan beliau berkata dalam hadits ini: “Kalau barang itu dicam oleh seseorang maka kamu berikanlah kepadanya. Kalau tidak maka kamu camkan bekasnya dan penutupnya dan bilangannya.”

٩- و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَة ُ ح  و حَدَّثَنِي أَبُو بَكْرِ بْنُ نَافِعٍ وَاللَّفْظُ لَهُ حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ قَالَ سَمِعْتُ سُوَيْدَ بْنَ غَفَلَةَ قَالَ خَرَجْتُ أَنَا وَزَيْدُ بْنُ صُوحَانَ وَسَلْمَانُ بْنُ رَبِيعَةَ غَازِينَ فَوَجَدْتُ سَوْطًا فَأَخَذْتُهُ فَقَالَا لِي دَعْهُ فَقُلْتُ لَا وَلَكِنِّي أُعَرِّفُهُ فَإِنْ جَاءَ صَاحِبُهُ وَإِلَّا اسْتَمْتَعْتُ بِهِ قَالَ فَأَبَيْتُ عَلَيْهِمَا فَلَمَّا رَجَعْنَا مِنْ غَزَاتِنَا قُضِيَ لِي أَنِّي حَجَجْتُ فَأَتَيْتُ الْمَدِينَةَ فَلَقِيتُ أُبَيَّ بْنَ كَعْبٍ فَأَخْبَرْتُهُ بِشَأْنِ السَّوْطِ وَبِقَوْلِهِمَا فَقَالَ  إِنِّي وَجَدْتُ صُرَّةً فِيهَا مِائَةُ دِينَارٍ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَتَيْتُ بِهَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ عَرِّفْهَا حَوْلًا قَالَ فَعَرَّفْتُهَا فَلَمْ أَجِدْ مَنْ يَعْرِفُهَا ثُمَّ أَتَيْتُهُ فَقَالَ عَرِّفْهَا حَوْلًا فَعَرَّفْتُهَا فَلَمْ أَجِدْ مَنْ يَعْرِفُهَا ثُمَّ أَتَيْتُهُ فَقَالَ عَرِّفْهَا حَوْلًا فَعَرَّفْتُهَا فَلَمْ أَجِدْ مَنْ يَعْرِفُهَا فَقَالَ احْفَظْ عَدَدَهَا وَوِعَاءَهَا وَوِكَاءَهَا فَإِنْ جَاءَ صَاحِبُهَا وَإِلَّا فَاسْتَمْتِعْ بِهَا فَاسْتَمْتَعْتُ بِهَا فَلَقِيتُهُ بَعْدَ ذَلِكَ بِمَكَّةَ فَقَالَ لَا أَدْرِي بِثَلَاثَةِ أَحْوَالٍ أَوْ حَوْلٍ وَاحِدٍ

Muhammad bin Basysyar telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Muhammad bin Ja’far telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Syu’bah telah meriwayatkan kepada kami  ح  dan Abu Bakr bin Nafi’ telah meriwayatkan kepada kami dan lafaz hadits adalah miliknya, katanya: Ghundar telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Syu’bah telah meriwayatkan kepada kami daripada Salamah bin Kuhail, katanya: Aku mendengar Suwaid bin Ghafalah berkata: Aku bersama Zaid bin Shuhan dan Salman bin Rabi’ah keluar untuk berperang. Dalam perjalanan itu aku menemui satu cemeti lalu aku mengambilnya. Kedua-dua orang sahabatku berkata kepadaku: “Tinggalkan ia!”  “Aku menjawab: “Tidak, aku ambil tetapi aku akan war-warkan. Kalau tuannya datang (maka aku berikan). Kalau tidak maka aku akan mengambilnya terus”.  Suwaid bin Ghafalah berkata: “Aku tidak mahu terima pendapat dua orang sahabatku.  Kemudian apabila kami pulang daripada peperangan, ditakdirkan aku dapat pergi haji. Maka aku pun pergi naik haji dan berangkat ke Madinah. Di sana aku berjumpa dengan Ubay bin Ka’ab, kau ceritakan kepadanya tenatng cemeti yang aku temui itu dan pendapat dua orang sahabatku. Ubay bin Ka’ab pun berkata: “Pernah aku menemui satu pundi-pundi berisi seratus dinar di zaman Rasulullah s.a.w. Aku bawakan pundi-pundi itu kepada Rasulullah s.a.w. Baginda bersabda: “Kamu war-warkannya selama setahun”. Perawi (Ubay) berkata: “Aku pun war-warkan (isyhtiharkan) tetapi aku tidak menemui orang yang mengaku bahawa itu miliknya. Kemudian aku pergi bertemu dengan Nabi s.a.w. Baginda berkata: “Isytiharkan lagi setahun”. Aku pun isytiharkan tetapi selama setahun itu aku tidak menemui orang yang mengenali barang itu. Kemudian aku pergi pula kepada Nabi s.a.w. Baginda berkata: ““Isytiharkan lagi setahun”. Aku pun isytiharkan lagi tetapi aku tidak menemui orang yang mengenali barang itu. Nabi s.a.w. bersabda: “Kamu ingat betul-betul bilangannya, bekasnya dan pengikatnya (penutupnya). Kalau tuannya datang maka kamu pulangkannya, kalau tidak maka kamu bolehlah mengambilnya menjadi milikmu.” Aku pun mengambilnya. Perawi berkata: “Selepas itu aku bertemu dengannya di Mekah, dia berkata: “Aku tidak pasti sama ada tida tahun atau satu tahun sahaja”.

و حَدَّثَنِي عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ بِشْرٍ الْعَبْدِيُّ حَدَّثَنَا بَهْزٌ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ أَخْبَرَنِي سَلَمَةُ بْنُ كُهَيْلٍ أَوْ أَخْبَرَ الْقَوْمَ وَأَنَا فِيهِمْ قَالَ سَمِعْتُ سُوَيْدَ بْنَ غَفَلَةَ قَالَ خَرَجْتُ مَعَ زَيْدِ بْنِ صُوحَانَ وَسَلْمَانَ بْنِ رَبِيعَةَ فَوَجَدْتُ سَوْطًا وَاقْتَصَّ الْحَدِيثَ بِمِثْلِهِ إِلَى قَوْلِهِ فَاسْتَمْتَعْتُ بِهَا قَالَ شُعْبَةُ فَسَمِعْتُهُ بَعْدَ عَشْرِ سِنِينَ يَقُولُ عَرَّفَهَا عَامًا وَاحِدًا

Abd Rahman bin Bisyr al-‘Abdi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Bahz telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Syu’bah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Salamah bin Kuhail telah menceritakan kepada kami atau telah menceritakan kepada kaum itu dan aku berada di kalangan mereka, beliau berkata: Aku mendengar Suwaid bin Ghafalah berkata: Aku keluar bersama Zaid bin Shuhan dan Salman bin Rabi’ah. Aku berjumpa dengan cemeti dan beliau menceritakan hadits sepertinya sehingga kepada katanya: “Aku pun mengambilnya”. Syu’bah berkata: “Selepas sepuluh tahun aku mendengar dia (Salamah) berkata: “Dia mengisytiharkannya selama setahun sahaja”.

 -١٠ و حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ الْأَعْمَش ِ ح  و حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا وَكِيع ٌ ح  و حَدَّثَنَا ابْنُ نُمَيْرٍ حَدَّثَنَا أَبِي جَمِيعًا عَنْ سُفْيَان َ ح  و حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الرَّقِّيُّ حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ يَعْنِي ابْنَ عَمْرٍو عَنْ زَيْدِ بْنِ أَبِي أُنَيْسَة َ ح  و حَدَّثَنِي عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ بِشْرٍ حَدَّثَنَا بَهْزٌ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ كُلُّ هَؤُلَاءِ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ بِهَذَا الْإِسْنَادِ نَحْوَ حَدِيثِ شُعْبَةَ وَفِي حَدِيثِهِمْ جَمِيعًا ثَلَاثَةَ أَحْوَالٍ إِلَّا حَمَّادَ بْنَ سَلَمَةَ فَإِنَّ فِي حَدِيثِهِ عَامَيْنِ أَوْ ثَلَاثَةً وَفِي حَدِيثِ سُفْيَانَ وَزَيْدِ بْنِ أَبِي أُنَيْسَةَ وَحَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ فَإِنْ جَاءَ أَحَدٌ يُخْبِرُكَ بِعَدَدِهَا وَوِعَائِهَا وَوِكَائِهَا فَأَعْطِهَا إِيَّاهُ وَزَادَ سُفْيَانُ فِي رِوَايَةِ وَكِيعٍ وَإِلَّا فَهِيَ كَسَبِيلِ مَالِكَ وَفِي رِوَايَةِ ابْنِ نُمَيْرٍ وَإِلَّا فَاسْتَمْتِعْ بِهَا

Qutaibah bin Sa’id telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Jarir telah meriwayatkan kepada kami daripada A’masy  ح    Abu Bakr bin Abi Syaibah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Waki’ telah meriwayatkan kepada kami  ح  Ibnu Numair telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ayahku telah meriwayatkan kepada kami kesemuanya daripada Sufyan ح  dan Muhammad bin Hatim telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abdullah bin Ja’far al-Raqiy telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Ubaidullah iaitu Ibnu Amar telah meriwayatkan kepada kami daripada Zaid bin Abi Unaisah ح   dan Abd Rahman bin Bisyr telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Bahz telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Hammad bin Salamah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Semua mereka telah meriwayatkan daripada Salamah bin Kuhail dengan isnad ini seperti hadits Syu’bah. Dan dalam hadits mereka semua menyebutkan tiga tahun kecuali Hammad bin Salamah kerana dalam haditsnya ada disebutkan dua tahun ataupun tiga tahun (dengan syak). Dalam hadits Sufyan dan Zaid bin Abi Unaisah dan Hammad bin Salamah (ada disebutkan): “Kalau ada seseorang datang menceriatakan kepadamu tentang bilangan yang ada kepadamu tentang bilangan yang ada, bekas itu dan penutup (pengikatnya) maka kamu berikanlah barang kepadanya”. Sufyan dalam riwayat Waki’ menambahkan: “Kalau tidak (ada orang datang) maka ia menjadi seperti hartamu. Dalam riwayat Ibnu Numair: “Kalau tidak ada (orang datang) maka kamu gunakanlah.”

 

بَاب فِي لُقَطَةِ الْحَاجِّ

1. Bab Barang Orang Haji Yang Tercicir

١١- حَدَّثَنِي أَبُو الطَّاهِرِ وَيُونُسُ بْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى قَالَا أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِي عَمْرُو بْنُ الْحَارِثِ عَنْ بُكَيْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْأَشَجِّ عَنْ يَحْيَى بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حَاطِبٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عُثْمَانَ التَّيْمِيِّ  أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ لُقَطَةِ الْحَاجِّ

Abu Tohir dan Yunus bin Abd al-A’laa telah meriwayatkan kepada kami, mereka berdua berkata: Abdullah bin Wahb telah menceritakan kepada kami, katanya: Amar bin al-Harits telah menceritakan kepada saya daripada Bukair bin Abdillah bin al-Asyaj daripada Yahya bin Abd Rahman bin Hatib daripada Abd Rahman bin Utsman al-Taimi bahawa: “Rasulullah s.a.w. melarang daripada memungut barang orang (yang mengerjakan) haji yang tercicir”.

١٢- و حَدَّثَنِي أَبُو الطَّاهِرِ وَيُونُسُ بْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى قَالَا حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ قَالَ أَخْبَرَنِي عَمْرُو بْنُ الْحَارِثِ عَنْ بَكْرِ بْنِ سَوَادَةَ عَنْ أَبِي سَالِمٍ الْجَيْشَانِيِّ عَنْ زَيْدِ بْنِ خَالِدٍ الْجُهَنِيِّ  عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ مَنْ آوَى ضَالَّةً فَهُوَ ضَالٌّ مَا لَمْ يُعَرِّفْهَا

Abu Tohir dan Yunus bin Abd al-A’laa telah meriwayatkan kepada saya, mereka berdua berkata: Abdullah bin Wahb telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Amar bin al-Harits telah menceritakan kepada saya daripada Bakr bin Sawadah daripada Abi Salim al-Jaishani daripada Khalid al-Juhani daripada Rasulullah s.a.w. bahawa Baginda bersabda: “Sesiapa yang mengambil barang orang yang hilang dia sesat selagi dia tidak mewar-warkannya.”

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *