Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Bukhari / Kitab Melembutkan Hati / Sahih al-Bukhari – Kitab Melembut Hati – Sesi 1 – Bab [Kitab Melembutkan Hati] Bab Tidak Ada Kehidupan Yang Sebenar/Sempurna Selain Kehidupan Akhirat & Bab Perbandingan Dunia
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sahih al-Bukhari – Kitab Melembut Hati – Sesi 1 – Bab [Kitab Melembutkan Hati] Bab Tidak Ada Kehidupan Yang Sebenar/Sempurna Selain Kehidupan Akhirat & Bab Perbandingan Dunia

Sahih al-Bukhari – Matan Hadith – Kitab Melembut Hati – Sesi 1 – 14-Jun-05

 

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

MP3

 

 

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Melembut Hati – Sesi 1 – 14-Jun-05

 

Syarah MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

MP3

 

 

KLIK LINK DI BAWAH UNTUK TONTON TERUS KE TAJUK PERBINCANGAN

Sahih al – Bukhari – Sesi 1 – Syarah – Kitab Riqaq – Maulana Asri -140605
1- 00:20 : Bab Hadits-Hadits yang melembutkan hati,bab tidak ada kehidupan yang sempurna selain kehidupan akhirat,Terjemahan Hadits
2- 16:00 : Maksud kitab Riqaq
3- 18:40 : Perbezaan kehidupan di dunia dan akhirat
4- 23:40 : Hidup di dunia hanya untuk akhirat
5- 25:45 : Syurga dikelilingi oleh benda yang tidak elok neraka sebaliknya
6- 31:10 : Kehidupan dunia ini tidak lebih daripada permainan dan hanya tipu daya sahaja
7- 35:15 : Dunia ini ibarat tempat meletak cemeti dan sedar akan hakikat kehidupan dunia
8- 45:00 : Hidup didunia umpama orang dagang,mesti ambil kesempatan yang ada dan selalu memikirkan akhirat
9- 48:30 : Ambil peluang ketika sihat
10- 50:00 : Kejayaan sebenar ialah menghindar neraka dan mendapat syurga
11- 51:40 : Jadilah anak akhirat dan jangan jadi anak dunia
12- 53:40 : Maksud Akhirat dan dunia dari segi istilah
13- 1:02:00 : Kematangan apabila berumur enam puluh tahun
14- 1:05:44 : Hati menjadi muda kerana cintakan dunia

 

 

كِتَاب الرِّقَاقِ

KITAB MELEMBUTKAN HATI

بَاب لَا عَيْشَ إِلَّا عَيْشُ الْآخِرَةِ

Bab Tidak Ada Kehidupan Yang Sebenar/Sempurna Selain Kehidupan Akhirat

٦٤١٢ – حَدَّثَنَا الْمَكِّيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سَعِيدٍ هُوَ ابْنُ أَبِي هِنْدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِيهِمَا كَثِيرٌ مِنْ النَّاسِ الصِّحَّةُ وَالْفَرَاغُ

قَالَ عَبَّاسٌ الْعَنْبَرِيُّ حَدَّثَنَا صَفْوَانُ بْنُ عِيسَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَعِيدِ بْنِ أَبِي هِنْدٍ عَنْ أَبِيهِ سَمِعْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِثْلَهُ

Al-Makki bin Ibrahim telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abdullah bin Sa`id – dia adalah anak Abi Hind – telah menceritakan kepada kami daripada ayahnya daripada Ibnu ‘Abbas, katanya: Nabi s.a.w. bersabda: “Dua nikmat yang kebanyakan manusia terpedaya/kerugian/lemah padanya; kesihatan dan kelapangan/masa terluang.”

‘Abbas al-‘Anbari berkata, Sofwan bin  ‘Isa telah meriwayatkan kepada kami daripada ‘Abdullah bin Sa’id bin Abi Hind daripada ayahnya bahawa dia mendengar Ibn ‘Abbas daripada Rasulullah s.a.w. sama seperti hadis sebelum ini.

٦٤١٣- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ قُرَّةَ عَنْ أَنَسٍعَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ اللَّهُمَّ لَا عَيْشَ إِلَّا عَيْشُ الْآخِرَهْ * فَأَصْلِحْ الْأَنْصَارَ وَالْمُهَاجِرَهْ

Muhammad bin Basysyar telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ghundar telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Syu’bah telah meriwayatkan kepada kami daripada Muawiyah bin Qurrah daripada Anas daripada Nabi s.a.w. sabdanya: “Ya Allah!  Tiada kehidupan yang sebenar selain dari kehidupan akhirat * Maka Engkau perelokkanlah/perbaikilah keadaan orang-orang Anshor dan Muhajir.”

٦٤١٤- حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ الْمِقْدَامِ حَدَّثَنَا الْفُضَيْلُ بْنُ سُلَيْمَانَ حَدَّثَنَا أَبُو حَازِمٍ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ سَعْدٍ السَّاعِدِيُّكُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْخَنْدَقِ وَهُوَ يَحْفِرُ وَنَحْنُ نَنْقُلُ التُّرَابَ وَبَصُرَ بِنَا فَقَالَ اللَّهُمَّ لَا عَيْشَ إِلَّا عَيْشُ الْآخِرَهْ * فَاغْفِرْ لِلْأَنْصَارِ وَالْمُهَاجِرَهْ

تَابَعَهُ سَهْلُ بْنُ سَعْدٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِثْلَهُ

Ahmad bin al-Miqdam telah meriwayatkan kepada saya, katanya: al-Fudhail bin Sulaiman telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu Hazim telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Sahl bin Sa`ad al-Sa`idi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: “Kami pernah bersama Rasulullah s.a.w. dalam parit. Ketika itu Rasulullah s.a.w. sedang menggali dan kami pula memindahkan/memunggah tanah. Baginda memandang kami lalu mengucapkan: “Ya Allah!  Tiada kehidupan yang sebenar kecuali kehidupan akhirat * Maka Engkau ampunkanlah orang-orang Anshor dan Muhajir.”

Sahal bin Sa`ad menjadi mutabi` kepadanya daripada Nabi s.a.w. sama seperti makna haditsnya.

بَاب مَثَلِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ

Bab Perbandingan Dunia Dengan Akhirat

وَقَوْلِهِ تَعَالَى{ اعْلَمُوا أَنَّمَا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنْ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ }

Dan Firman Allah Ta`ala: { Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; Akhirnya ia menjadi hancur bersepai dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu) dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat) dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya. }

٦٤١٥- حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ أَبِي حَازِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَهْلٍ قَالَسَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَوْضِعُ سَوْطٍ فِي الْجَنَّةِ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا وَلَغَدْوَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ رَوْحَةٌ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا

Abdullah bin Maslamah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abd al-Aziz bin Abi Hazim telah meriwayatkan kepada kami daripada ayahnya daripada Sahal katanya: “Saya mendengar Nabi s.a.w. bersabda: “Tempat cemeti di dalam syurga lebih baik lagi daripada dunia dan apa yang terdapat di dalamnya. Sepagi berada di jalan Allah atau sepetang adalah lebih baik daripada dunia dan seisinya.”

 

بَاب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيلٍ

Bab Sabda Nabi s.a.w. “Hendaklah Kamu Berada Di Dunia Ini Seperti Orang Dagang ataupun Orang Yang Lalu Seketika Sahaja.”

٦٤١٦- حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَبُو المُنْذِرِ الطُّفَاوِيُّ عَنْ سُلَيْمَانَ الْأَعْمَشِ قَالَ حَدَّثَنِي مُجَاهِدٌ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَأَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمَنْكِبِي فَقَالَ كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيلٍ

وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَقُولُ إِذَا أَمْسَيْتَ فَلَا تَنْتَظِرْ الصَّبَاحَ وَإِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تَنْتَظِرْ الْمَسَاءَ وَخُذْ مِنْ صِحَّتِكَ لِمَرَضِكَ وَمِنْ حَيَاتِكَ لِمَوْتِكَ

‘Ali bin Abdillah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Muhammad bin ‘Abd al-Rahman Abu al-Munzir al-Tufawi telah meriwayatkan kepada kami daripada Sulaiman al-A’masy, beliau berkata: Mujahid telah meriwayatkan kepada saya daripada Abdullah bin Umar, beliau berkata: “Rasulullah s.a.w. memegang kedua belah bahuku lalu bersabda: “Hendaklah kamu berada di dunia ini seperti orang dagang ataupun orang yang hanya lalu buat seketika di suatu tempat.” Ibnu Umar selalu berkata: “Apabila engkau berada pada waktu petang, jangan engkau tunggu sampai esok pagi. Apabila engkau berada pada waktu pagi, jangan engkau tunggu sampai petang. Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan ambillah peluang dari kehidupanmu untuk selepas matimu.”

 

بَاب فِي الْأَمَلِ وَطُولِهِ

Bab Harapan Dan Panjangnya (Harapan/Keinginan Manusia itu)

وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى{ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنْ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ }وَقَوْلِهِ{ ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَيَتَمَتَّعُوا وَيُلْهِهِمْ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ }

Dan Firman Allah Ta`ala: { Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke Syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya. } dan firman-Nya: { Biarkanlah mereka makan dan bersenang-lenang dengan kemewahan dunia dan dilalaikan oleh angan-angan (daripada bertaubat dan insaf); kemudian mereka akan mengetahui kelak (bencana perbuatan mereka).}

وَقَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ارْتَحَلَتْ الدُّنْيَا مُدْبِرَةً وَارْتَحَلَتْ الْآخِرَةُ مُقْبِلَةً وَلِكُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا بَنُونَ فَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ وَلَا تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الدُّنْيَا فَإِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَلَا حِسَابَ وَغَدًا حِسَابٌ وَلَا عَمَلٌ

‘Ali bin Abi Talib berkata: “Dunia berangkat dengan berpaling belakang. Akhirat berangkat dengan mengadap kepada kita. Kedua-duanya itu mempunyai anak-anak. Hendaklah kamu menjadi anak-anak akhirat dan jangan kamu jadi anak-anak dunia. Hari ini untuk bekerja, tidak ada sebarang perhitungan dan esok ada perkiraan dan tiada lagi amalan.

{ بِمُزَحْزِحِهِ }بِمُبَاعِدِهِ  { Menjauhkannya } menghindarkannya.

٦٤١٧- حَدَّثَنَا صَدَقَةُ بْنُ الْفَضْلِ أَخْبَرَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ عَنْ سُفْيَانَ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ مُنْذِرٍ عَنْ رَبِيعِ بْنِ خُثَيْمٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَخَطَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَطًّا مُرَبَّعًا وَخَطَّ خَطًّا فِي الْوَسَطِ خَارِجًا مِنْهُ وَخَطَّ خُطَطًا صِغَارًا إِلَى هَذَا الَّذِي فِي الْوَسَطِ مِنْ جَانِبِهِ الَّذِي فِي الْوَسَطِ وَقَالَ هَذَا الْإِنْسَانُ وَهَذَا أَجَلُهُ مُحِيطٌ بِهِ أَوْ قَدْ أَحَاطَ بِهِ وَهَذَا الَّذِي هُوَ خَارِجٌ أَمَلُهُ وَهَذِهِ الْخُطَطُ الصِّغَارُ الْأَعْرَاضُ فَإِنْ أَخْطَأَهُ هَذَا نَهَشَهُ هَذَا وَإِنْ أَخْطَأَهُ هَذَا نَهَشَهُ هَذَا

Sadaqah bin al-Fadhl telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Yahya bin Sa`id telah menceritakan kepada kami daripada Sufyan, beliau berkata: Ayahku telah meriwayatkan kepada saya daripada Munzir daripada Rabi` bin Khutsaim daripada Abdillah bin Mas`ud, beliau berkata: “Pernah Nabi s.a.w. menggariskan/melakarkan satu lakaran berbentuk empat segi dan menggariskan satu garis di tengah yang terkeluar daripada garisan empat segi itu. Dan Nabi s.a.w. menggariskan garisan-garisan kecil di sebelah garisan yang tengah. Nabi s.a.w. berkata ini manusia, dan ini ajal yang mengepungnya/meliputinya. Dan yang terkeluar ini adalah harapannya dan keinginannya. Garis-garis kecil ini adalah malapetaka-malapetaka, kalau yang ini terlepas ia akan dibaham oleh yang ini dan kalau ini pula yang terlepas ia akan dibaham oleh yang ini pula.”

٦٤١٨- حَدَّثَنَا مُسْلِمٌ حَدَّثَنَا هَمَّامٌ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ عَنْ أَنَسٍ قَالَخَطَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خُطُوطًا فَقَالَ هَذَا الْأَمَلُ وَهَذَا أَجَلُهُ فَبَيْنَمَا هُوَ كَذَلِكَ إِذْ جَاءَهُ الْخَطُّ الْأَقْرَبُ

Muslim telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Hammam telah meriwayatkan kepada kami daripada Ishaq bin Abdillah bin Abi Tolhah daripada Anas, beliau berkata: “Nabi s.a.w. membuat beberapa garisan lalu bersabda: Ini harapan/keinginan manusia dan ini ajalnya. Dalam keadaan manusia leka tiba-tiba sampai kepadanya garisan yang terdekat dengannya.”

بَاب مَنْ بَلَغَ سِتِّينَ سَنَةً فَقَدْ أَعْذَرَ اللَّهُ إِلَيْهِ فِي الْعُمُرِ

Bab Orang Yang Umurnya Menjangkau Enam Puluh Tahun Sesungguhnya Tidak Ada Lagi Alasan Yang Allah Berikan Kepadanya Berhubung Dengan Umur

لِقَوْلِهِ{ أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُمْ مَا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَجَاءَكُمْ النَّذِيرُ }يَعْنِي الشَّيْبَ

Firman Allah Ta`ala: { Bukankah Kami telah melanjutkan umur kamu dan memberikan masa yang cukup untuk berfikir dan beringat padanya oleh sesiapa yang suka berfikir dan beringat? Dan kamu pula telah didatangi oleh Rasul (Kami) yang memberi amaran oleh itu } iaitu (pada ketika sudah) beruban.

٦٤١٩– حَدَّثَنِي عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ مُطَهَّرٍ حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ عَلِيٍّ عَنْ مَعْنِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْغِفَارِيِّ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ الْمَقْبُرِيِّ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَعَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَعْذَرَ اللَّهُ إِلَى امْرِئٍ أَخَّرَ أَجَلَهُ حَتَّى بَلَّغَهُ سِتِّينَ سَنَةً

تَابَعَهُ أَبُو حَازِمٍ وَابْنُ عَجْلَانَ عَنْ الْمَقْبُرِيِّ

Abd al-Salam bin Mutohhir telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Umar bin ‘Ali telah meriwayatkan kepada kami daripada Ma`an bin Muhammad al-Ghifariy daripada Sa`id bin Abi Sa’id al-Maqburiy daripada Abi Hurairah daripada Nabi s.a.w. sabdanya: “Allah tidak memberi alasan kepada seseorang yang Allah lewatkan ajalnya sehingga umur enam puluh tahun.

Abu Hazim dan Ibnu ‘Ajlan menjadi mutabi’ kepadanya daripada al-Maqburi

٦٤٢٠– حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا أَبُو صَفْوَانَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا يُونُسُ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ أَخْبَرَنِي سَعِيدُ بْنُ الْمُسَيَّبِ أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَسَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا يَزَالُ قَلْبُ الْكَبِيرِ شَابًّا فِي اثْنَتَيْنِ فِي حُبِّ الدُّنْيَا وَطُولِ الْأَمَلِ

قَالَ اللَّيْثُ حَدَّثَنِي يُونُسُ وَابْنُ وَهْبٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ أَخْبَرَنِي سَعِيدٌ وَأَبُو سَلَمَةَ

‘Ali bin ‘Abdillah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu Sofwan Abdullah bin Sa`id telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Yunus telah meriwayatkan kepada kami daripada Ibnu Syihab, beliau berkata: Sa`id bin Musayyab telah menceritakan kepada saya bahawa Aba Hurairah berkata: “Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Hati orang tua terus muda dalam dua perkara; cintakan dunia dan panjang keinginan.”

Laits berkata: Yunus dan Ibn Wahb telah meriwayatkan kepada saya daripada Yunus daripada Ibn Syihab katanya Sa’id dan Abu Salamah menceritakan kepada saya.

٦٤٢١– حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا هِشَامٌ حَدَّثَنَا قَتَادَةُ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَكْبَرُ ابْنُ آدَمَ وَيَكْبَرُ مَعَهُ اثْنَانِ حُبُّ الْمَالِ وَطُولُ الْعُمُرِرَوَاهُ شُعْبَةُ عَنْ قَتَادَةَ

Muslim bin Ibrahim telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Hisyam telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Qatadah telah meriwayatkan kepada kami daripada Anas bin Malik, katanya:  “Rasulullah s.a.w. bersabda: Anak Adam membesar dan bersama-samanya dua perkara; kasihkan harta dan mahukan panjang umur. Syu`bah meriwayatkannya daripada Qatadah.

بَاب الْعَمَلِ الَّذِي يُبْتَغَى بِهِ وَجْهُ اللَّهِ فِيهِ سَعْدٌ

Bab Amalan Yang Dilakukan Semata-mata Kerana Allah berhubung dengan perkara ini ada riwayat daripada Sa`ad

٦٤٢٢–حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ أَسَدٍ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ قَالَ أَخْبَرَنِي مَحْمُودُ بْنُ الرَّبِيعِ وَزَعَمَ مَحْمُودٌ أَنَّهُ عَقَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَالَ وَعَقَلَ مَجَّةً مَجَّهَا مِنْ دَلْوٍ كَانَتْ فِي دَارِهِمْ قَالَ سَمِعْتُ عِتْبَانَ بْنَ مَالِكٍ الْأَنْصارِيَّ ثُمَّ أَحَدَ بَنِي سَالِمٍ قَالَ غَدَا عَلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ لَنْ يُوَافِيَ عَبْدٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ يَبْتَغِي بِهِ وَجْهَ اللَّهِ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ النَّارَ

Mu`az bin Asad telah meriwayatkan kepada kami, katanya: ‘Abdullah telah menceritakan kepada kami, katanya: Ma`mar telah menceritakan kepada kami daripada Zuhri, beliau berkata: Mahmud bin al-Rabi` telah menceritakan kepada saya dan Mahmud berkata bahawa beliau masih lagi ingat Rasulullah s.a.w. telah menyembur kepadanya air dari mulutnya yang Rasulullah/baginda hirup dari telaga yang terdapat dari kawasan perumahan mereka. Mahmud bin al-Rabi’ berkata: “Saya telah  mendengar ‘Itban bin Malik al-Anshori kemudian salah seorang dari Bani Salim berkata: “Rasulullah s.a.w. telah pergi kepdaku pada waktu pagi lalu bersabda: “Tidak ada seorang hamba pun datang pada hari qiamat  yang mengucap لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُsemata-mata kerana Allah melainkan Allah haramkan neraka kepadanya.”

٦٤٢٣– حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عَمْرٍو عَنْ سَعِيدٍ الْمَقْبُرِيِّ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ  أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى مَا لِعَبْدِي الْمُؤْمِنِ عِنْدِي جَزَاءٌ إِذَا قَبَضْتُ صَفِيَّهُ مِنْ أَهْلِ الدُّنْيَا ثُمَّ احْتَسَبَهُ إِلَّا الْجَنَّةُ

Qutaibah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ya’qub bin ‘Abd al-Rahman telah meriwayatkan kepada kami daripada Amar daripada Sa`id al-Maqburi daripada Abi Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Allah Ta`ala berfirman: Tidak ada balasan untuk hamba-Ku yang mukmin apabila aku telah mengambil sesuatu yang disayanginya dari dunia kemudian dia tidak mengharapkan apa-apa kemudian dia menghadapinya dengan tabah kecuali syurga.”

Check Also

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- Bab Permulaan Azan

Sahih al-Bukhari – Syarah Hadith – Kitab Azan – Sesi 1- 22 Okt 2016   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *