Home / darulkautsar.net / Syarahan Hadis / Muslim / Kitab Haji / Sahih Muslim – Kitab Haji – Sesi 1 – Bab Kitab Haji
Klik Untuk Ke Laman Darulkautsar Indeks

Sahih Muslim – Kitab Haji – Sesi 1 – Bab Kitab Haji

Sahih Muslim – Matan Hadith – Kitab Haji – Sesi 1 – 08-Okt-2003

 

Matan MP3: STREAMING atau DOWNLOAD

 MP3

 

 

Sahih Muslim – Syarah Hadith – Kitab Haji – Sesi 1 – 08-Okt-2003

 

Syarah MP3: DOWNLOAD atau STREAMING

 MP3

 

 

كِتَاب الْحَجِّ

KITAB HAJI

بَاب مَا يُبَاحُ لِلْمُحْرِمِ بِحَجٍّ أَوْ عُمْرَةٍ وَمَا لَا يُبَاحُ وَبَيَانِ تَحْرِيمِ الطِّيبِ عَلَيْهِ 

Bab Apa Yang Diharuskan Bagi Muhrim Pada Haji Atau Umrah Dan Apa Yang Tidak Diharuskan Dan Keterangan Larangan Memakai Wangian

 

 

١- حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى قَالَ قَرَأْتُ عَلَى مَالِكٍ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَاأَنَّ رَجُلًا سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا يَلْبَسُ الْمُحْرِمُ مِنْ الثِّيَابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَلْبَسُوا الْقُمُصَ وَلَا الْعَمَائِمَ وَلَا السَّرَاوِيلَاتِ وَلَا الْبَرَانِسَ وَلَا الْخِفَافَ إِلَّا أَحَدٌ لَا يَجِدُ النَّعْلَيْنِ فَلْيَلْبَسْ الْخُفَّيْنِ وَلْيَقْطَعْهُمَا أَسْفَلَ مِنْ الْكَعْبَيْنِ وَلَا تَلْبَسُوا مِنْ الثِّيَابِ شَيْئًا مَسَّهُ الزَّعْفَرَانُ وَلَا الْوَرْسُ

Yahya bin Yahya telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Saya membaca di hadapan Malik daripada Nafi’ daripada Ibnu Umar bahawa ada seorang lelaki bertanya Rasulullah s.a.w: “Apakah pakaian yang boleh dipakai oleh orang yang berihram.” Rasulullah s.a.w. menjawab: “Jangan kamu pakai baju-baju, serban-serban, seluar-seluar, burnus-burnus, khuf-khuf kecuali seorang yang tidak mendapati sepasang selipar tetapi hendaklah dia memotong khuf-khuf itu supaya berada di bawah dua buku lalinya dan janganlah kamu memakai pakaian yang berlumuran dengan za’faran dan wars.”

٢- و حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى وَعَمْرٌو النَّاقِدُ وَزُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ كُلُّهُمْ عَنْ ابْنِ عُيَيْنَةَ قَالَ يَحْيَى أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ سَالِمٍ عَنْ أَبِيهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَسُئِلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا يَلْبَسُ الْمُحْرِمُ قَالَ لَا يَلْبَسُ الْمُحْرِمُ الْقَمِيصَ وَلَا الْعِمَامَةَ وَلَا الْبُرْنُسَ وَلَا السَّرَاوِيلَ وَلَا ثَوْبًا مَسَّهُ وَرْسٌ وَلَا زَعْفَرَانٌ وَلَا الْخُفَّيْنِ إِلَّا أَنْ لَا يَجِدَ نَعْلَيْنِ فَلْيَقْطَعْهُمَا حَتَّى يَكُونَا أَسْفَلَ مِنْ الْكَعْبَيْنِ

Yahya bin Yahya, Amar al-Naqid dan Zuhair bin Harb kesemua mereka telah meriwayatkan kepada kami daripada Ibnu Uyaynah, katanya: Yahya berkata: Sufyan bin Uyaynah telah menceritakan kepada kami dari al-Zuhri daripada Salim daripada ayahnya, katanya: “Nabi s.a.w. ditanya: “Apakah yang muhrim boleh pakai?” Nabi s.a.w. menjawab: “Muhrim tidak boleh memakai baju, serban, burnus, seluar dan kain yang kena wars dan za’faran, dan tidak boleh memakai sepasang khuf kecuali dia tidak medapati sepasang selipar maka hendaklah dia memotongnya sehingga keduanya berada di bawah buku lalinya.”

٣- و حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى قَالَ قَرَأْتُ عَلَى مَالِكٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّهُ قَالَنَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَلْبَسَ الْمُحْرِمُ ثَوْبًا مَصْبُوغًا بِزَعْفَرَانٍ أَوْ وَرْسٍ وَقَالَ مَنْ لَمْ يَجِدْ نَعْلَيْنِ فَلْيَلْبَسْ الْخُفَّيْنِ وَلْيَقْطَعْهُمَا أَسْفَلَ مِنْ الْكَعْبَيْنِ

Yahya bin Yahya telah meriwayatkan kepada kami, beliau berkata:  Aku baca di hadapan Malik daripada Abdillah bin Dinar daripada Ibnu Umar bahawa beliau berkata: “Rasulullah s.a.w. melarang orang yang berihram memakai pakaian yang dicelup dengan za’faran ataupun wars dan Baginda bersabda: “Sesiapa yang tidak mendapati sepasang selipar maka bolehlah dia memakai sepasang khuf tetapi hendaklah memotong khuf-khuf itu sehingga berada di bawah dua buku lali.”

٤- حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى وَأَبُو الرَّبِيعِ الزَّهْرَانِيُّ وَقُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ جَمِيعًا عَنْ حَمَّادٍ قَالَ يَحْيَى أَخْبَرَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ عَمْرٍو عَنْ جَابِرِ بْنِ زَيْدٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَسَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ يَخْطُبُ يَقُولُ السَّرَاوِيلُ لِمَنْ لَمْ يَجِدْ الْإِزَارَ وَالْخُفَّانِ لِمَنْ لَمْ يَجِدْ النَّعْلَيْنِ يَعْنِي الْمُحْرِمَ

Yahya bin Yahya, Abu al-Rabi’ al-Zahrani dan Qutaibah bin Sa`id, mereka semua telah meriwayatkan kepada kami daripada Hammad, katanya: Yahya berkata: Hammad bin Zaid telah menceritakan kepada kami daripada Amar daripada Jabir bin Zaid daripada Ibn Abbas, beliau berkata: “Saya mendengar Rasulullah s.a.w. ketika berkhutbah Baginda bersabda: “Seluar adalah bagi orang yang tidak mendapati kain dan khuf adalah bagi orang yang tidak mendapati sepasang selipar iaitu yang boleh dipakai bagi seorang yang berihram.”

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ يَعْنِي ابْنَ جَعْفَرٍ ح و حَدَّثَنِي أَبُو غَسَّانَ الرَّازِيُّ حَدَّثَنَا بَهْزٌ قَالَا جَمِيعًا حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ عَمْرِو بْنِ دِينَارٍ بِهَذَا الْإِسْنَادِ أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْطُبُ بِعَرَفَاتٍ فَذَكَرَ هَذَا الْحَدِيثَ و حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ ح و حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى أَخْبَرَنَا هُشَيْمٌ ح و حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ سُفْيَانَ  ح و حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ خَشْرَمٍ أَخْبَرَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ عَنْ ابْنِ جُرَيْجٍ  ح و حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ عَنْ أَيُّوبَ كُلُّ هَؤُلَاءِ عَنْ عَمْرِو بْنِ دِينَارٍ بِهَذَا الْإِسْنَادِ وَلَمْ يَذْكُرْ أَحَدٌ مِنْهُمْ يَخْطُبُ بِعَرَفَاتٍ غَيْرُ شُعْبَةَ وَحْدَهُ

Muhammad bin Basysyar telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Muhammad iaitu Ibnu Ja’far telah meriwayatkan kepada kami حdan Abu Ghassan al-Razi telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Bahz telah meriwayatkan kepada kami, semua mereka berkata: Syu’bah telah meriwayatkan kepada kami daripada ‘Amar bin Dinar dengan isnad ini bahawa beliau mendengar Nabi s.a.w. berkhutbah di ‘Arafah lalu menyebutkan hadits ini dan Abu Bakr bin Abi Syaibah telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Sufyan bin ‘Uyaynah telah meriwayatkan kepada kami حdan Yahya bin Yahya telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Husyaim telah menceritakan kepada kami حAbu Kuraib telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Waki’ telah meriwayatkan kepada kami daripada Sufyan ح  dan ‘Ali bin Khasyram telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Isa bin Yunus telah menceritakan kepada kami daripada Ibnu Juraij حdan ‘Ali bin Hujr telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ismail telah meriwayatkan kepada kami daripada Ayyub. Mereka semua meriwayatkan daripada Amar bin Dinar dengan isnad ini tetapi tidak ada dari kalangan mereka yang menyebutkan ‘berkhutbah di ‘Arafah kecuali Syu’bah sahaja.

٥- و حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ يُونُسَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا أَبُو الزُّبَيْرِ عَنْ جَابِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ لَمْ يَجِدْ نَعْلَيْنِ فَلْيَلْبَسْ خُفَّيْنِ وَمَنْ لَمْ يَجِدْ إِزَارًا فَلْيَلْبَسْ سَرَاوِيلَ

Ahmad bin Abdillah bin Yunus telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Zuhair telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu al-Zubair telah meriwayatkan kepada kami daripada Jabir, beliau berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang tidak mendapati sepasang selipar hendaklah dia memakai sepasang khuf dan sesiapa yang tidak mendapati kain hendaklah dia memakai seluar.”

٦- حَدَّثَنَا شَيْبَانُ بْنُ فَرُّوخَ حَدَّثَنَا هَمَّامٌ حَدَّثَنَا عَطَاءُ بْنُ أَبِي رَبَاحٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَعْلَى بْنِ أُمَيَّةَ عَنْ أَبِيهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَجَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ بِالْجِعْرَانَةِ عَلَيْهِ جُبَّةٌ وَعَلَيْهَا خَلُوقٌ أَوْ قَالَ أَثَرُ صُفْرَةٍ فَقَالَ كَيْفَ تَأْمُرُنِي أَنْ أَصْنَعَ فِي عُمْرَتِي قَالَ وَأُنْزِلَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْوَحْيُ فَسُتِرَ بِثَوْبٍ وَكَانَ يَعْلَى يَقُولُ وَدِدْتُ أَنِّي أَرَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَدْ نَزَلَ عَلَيْهِ الْوَحْيُ قَالَ فَقَالَ أَيَسُرُّكَ أَنْ تَنْظُرَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَدْ أُنْزِلَ عَلَيْهِ الْوَحْيُ قَالَ فَرَفَعَ عُمَرُ طَرَفَ الثَّوْبِ فَنَظَرْتُ إِلَيْهِ لَهُ غَطِيطٌ قَالَ وَأَحْسَبُهُ قَالَ كَغَطِيطِ الْبَكْرِ قَالَ فَلَمَّا سُرِّيَ عَنْهُ قَالَ أَيْنَ السَّائِلُ عَنْ الْعُمْرَةِ اغْسِلْ عَنْكَ أَثَرَ الصُّفْرَةِ أَوْ قَالَ أَثَرَ الْخَلُوقِ وَاخْلَعْ عَنْكَ جُبَّتَكَ وَاصْنَعْ فِي عُمْرَتِكَ مَا أَنْتَ صَانِعٌ فِي حَجِّكَ

Syaiban bin Farrukh telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Hammam telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  ‘Ato` bin Abi Rabbah telah meriwayatkan kepada kami daripada Sofwan bin Ya’la bin Umayyah daripada ayahnya, beliau berkata: “Ada seorang lelaki datang kepada Nabi s.a.w. ketika Baginda berada di Ji’raanah dan dia memakai Jubah dan di atas jubahnya iu ada kesan wangian yang berjirim atau katanya kesan kuning wangian lalu lelaki itu bertanya: “Bagaimana engkau akan perintahkan aku melakukan dalam umrahku?” Ya’la berkata: “Wahyu diturunkan kepada Nabi s.a.w. lalu ditutupkan Nabi s.a.w. dengan kain. Ya’la selalu berkata: “Ingin benar aku melihat Nabi s.a.w. ketika wahyu turun kepadanya.” Ya’la berkata: “Maka Umar berkata: “Adakah engkau hendak melihat Nabi s.a.w. ketika diturunkan wahyu kepadanya? Lalu Umar mengangkat hujung kain yang ditutupkan lalu saya lihat kepada Nabi s.a.w. sedang berdengkur. Beliau berkata: “Saya rasa dia berkata: “Berdengkur seperti bunyi unta muda.” Kata perawi: “Bila hilang keadaan penerimaan wahyu itu Baginda bertanya: “Di mana orang yang bertanya tentang umrah tadi? Basuhlah dari tubuhmu kesan kuning atau dia berkata: kuning kesan wangian ataupun dia berkata: kesan khaluq (wangian berjirim) dan tanggalkan jubahmu dari tubuhmu dan lakukan dalam umrahmu apa yang kamu lakukan dalam hajimu”

٧- و حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عُمَرَ قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ عَمْرٍو عَنْ عَطَاءٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَعْلَى عَنْ أَبِيهِ قَالَأَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلٌ وَهُوَ بِالْجِعْرَانَةِ وَأَنَا عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهِ مُقَطَّعَاتٌ يَعْنِي جُبَّةً وَهُوَ مُتَضَمِّخٌ بِالْخَلُوقِ فَقَالَ إِنِّي أَحْرَمْتُ بِالْعُمْرَةِ وَعَلَيَّ هَذَا وَأَنَا مُتَضَمِّخٌ بِالْخَلُوقِ فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا كُنْتَ صَانِعًا فِي حَجِّكَ قَالَ أَنْزِعُ عَنِّي هَذِهِ الثِّيَابَ وَأَغْسِلُ عَنِّي هَذَا الْخَلُوقَ فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا كُنْتَ صَانِعًا فِي حَجِّكَ فَاصْنَعْهُ فِي عُمْرَتِكَ

Ibnu Abi Umar telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Sufyan telah meriwayatkan kepada kami daripada ‘Amar daripada ‘Ato` daripada Sofwan bin Ya’la daripada ayahnya Ya’la, beliau berkata: “Nabi s.a.w. didatangi oleh seorang lelaki ketika Nabi s.a.w. berada di Ji’raanah. Pada ketika itu saya berada di samping Nabi s.a.w.. Orang itu memakai baju dari kain-kain yang dipotong iaitu jubah. Orang itu berlumuran dengan wangian. Orang itu berkata: “Saya telah memakai ihram untuk umrah dan saya memakai baju ini berlumuran dengan wangian berjirim.” Nabi s.a.w. berkata: “Apakah yang engkau lakukan dalam hajimu?” Orang itu menjawab: “Saya tanggalkan pakaian ini dan saya basuh wangian ini dari tubuh saya.” Baginda berkata: “Apa yang engkau lakukan dalam hajimu maka lakukanlah juga dalam umrahmu.”

٨- حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ  ح و حَدَّثَنَا عَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَكْرٍ قَالَا أَخْبَرَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ ح و حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ خَشْرَمٍ وَاللَّفْظُ لَهُ أَخْبَرَنَا عِيسَى عَنْ ابْنِ جُرَيْجٍ قَالَ أَخْبَرَنِي عَطَاءٌ أَنَّ صَفْوَانَ بْنَ يَعْلَى بْنِ أُمَيَّةَ أَخْبَرَهُأَنَّ يَعْلَى كَانَ يَقُولُ لِعُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ لَيْتَنِي أَرَى نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حِينَ يُنْزَلُ عَلَيْهِ فَلَمَّا كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْجِعْرَانَةِ وَعَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَوْبٌ قَدْ أُظِلَّ بِهِ عَلَيْهِ مَعَهُ نَاسٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فِيهِمْ عُمَرُ إِذْ جَاءَهُ رَجُلٌ عَلَيْهِ جُبَّةُ صُوفٍ مُتَضَمِّخٌ بِطِيبٍ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ كَيْفَ تَرَى فِي رَجُلٍ أَحْرَمَ بِعُمْرَةٍ فِي جُبَّةٍ بَعْدَ مَا تَضَمَّخَ بِطِيبٍ فَنَظَرَ إِلَيْهِ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَاعَةً ثُمَّ سَكَتَ فَجَاءَهُ الْوَحْيُ فَأَشَارَ عُمَرُ بِيَدِهِ إِلَى يَعْلَى بْنِ أُمَيَّةَ تَعَالَ فَجَاءَ يَعْلَى فَأَدْخَلَ رَأْسَهُ فَإِذَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُحْمَرُّ الْوَجْهِ يَغِطُّ سَاعَةً ثُمَّ سُرِّيَ عَنْهُ فَقَالَ أَيْنَ الَّذِي سَأَلَنِي عَنْ الْعُمْرَةِ آنِفًا فَالْتُمِسَ الرَّجُلُ فَجِيءَ بِهِ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمَّا الطِّيبُ الَّذِي بِكَ فَاغْسِلْهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَأَمَّا الْجُبَّةُ فَانْزِعْهَا ثُمَّ اصْنَعْ فِي عُمْرَتِكَ مَا تَصْنَعُ فِي حَجِّكَ

Zuhair bin Harb telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Ismail bin Ibrahim telah meriwayatkan kepada kami حAbd’ bin Humaid telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Muhammad bin Bakr telah menceritakan kepada kami, katanya: Mereka berdua berkata: Ibnu Juraij telah menceritakan kepada kami  ح dan Ali bin Khasyram telah meriwayatkan kepada kami dan lafaz hadits adalah melaluinya, katanya: Isa telah menceritakan kepada kami daripada Ibnu Juraij, beliau berkata: ‘Ato` telah menceritakan kepada saya, katanya bahawa Sofwan bin Ya’la bin Umayyah telah menceritakan kepadanya bahawa Ya’la pernah berkata kepada Umar al-Khattab: “Alangkah gembiranya kalau aku dapat melihat Nabi s.a.w. ketika mana wahyu diturunkan kepadanya. Bila Nabi s.a.w. berada di Ji’raanah dan Nabi s.a.w. telah ditudung dengan kain ke atasnya dan bersama Baginda ada beberapa orang sahabatnya. Di antara mereka ialah Umar. Tiba-tiba ada seorang lelaki yang memakai jubah daripada bulu binatang yang berlumuran dengan wangian. Orang itu bertanya: “Wahai Rasulullah! Apa katamu tentang orang yang memakai ihram untuk umrah dalam jubah setelah dia berlumuran dengan wangian.” Nabi s.a.w. pun melihat kepadanya seketika kemudian Baginda diam maka datanglah wahyu kepadanya. Umar pun mengisyaratkan dengan tangannya kepada Ya’la bin Umayyah (memberi makna) ‘ke mari!’. Ya’la pun datang lalu memasukkan kepalanya ke dalam kain, rupa-rupanya Nabi s.a.w. merah mukanya, berdengkur seketika kemudian hilang keadaan itu. Baginda pun bertanya: “Di manakah orang yang bertanya kepadaku tentang umrah tadi?” Lalu dicari dan dibawakan kepada Baginda. Nabi s.a.w. pun bersabda: “Adapun tentang wangian yang ada padamu itu maka basuhlah ia tiga kali dan jubahmu maka tanggalkannya kemudian lakukanlah dalam umrahmu apa yang engkau lakukan dalam hajimu.”

٩- و حَدَّثَنَا عُقْبَةُ بْنُ مُكْرَمٍ الْعَمِّيُّ وَمُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ وَاللَّفْظُ لِابْنِ رَافِعٍ قَالَا حَدَّثَنَا وَهْبُ بْنُ جَرِيرِ بْنِ حَازِمٍ حَدَّثَنَا أَبِي قَالَ سَمِعْتُ قَيْسًا يُحَدِّثُ عَنْ عَطَاءٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَعْلَى بْنِ أُمَيَّةَ عَنْ أَبِيهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُأَنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ بِالْجِعْرَانَةِ قَدْ أَهَلَّ بِالْعُمْرَةِ وَهُوَ مُصَفِّرٌ لِحْيَتَهُ وَرَأْسَهُ وَعَلَيْهِ جُبَّةٌ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أَحْرَمْتُ بِعُمْرَةٍ وَأَنَا كَمَا تَرَى فَقَالَ انْزِعْ عَنْكَ الْجُبَّةَ وَاغْسِلْ عَنْكَ الصُّفْرَةَ وَمَا كُنْتَ صَانِعًا فِي حَجِّكَ فَاصْنَعْهُ فِي عُمْرَتِكَ

‘Uqbah bin Mukram al-‘Ammi dan Muhammad bin Rafi’ telah meriwayatkan kepada kami dan lafaz hadits adalah dari Ibnu Rafi’, mereka berdua berkata: Wahb bin Jarir bin Hazim telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Ayahku telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Saya mendengar  Qais meriwayatkan daripada ‘Ato` daripada Sofwan bin Ya’la bin Umayyah daripada ayahnya bahawa ada seorang lelaki datang kepada Nabi s.a.w. ketika Baginda berada di Ji’raanah. Orang itu telah ihlal (iaitu mengucapkan talbiah) untuk mengerjakan umrah. Janggutnya kuning (kerana dilumurkan dengan wangian), begitu juga rambutnya dan orang itu memakai jubah. Beliau berkata: “Wahai Rasulullah! Sesungguhnya saya memakai ihram untuk mengerjakan umrah dan saya sebagaimana yang engkau lihat.” Maka Baginda bersabda: “Tanggalkan jubah itu dari tubuhmu dan basuhlah kuning wangian itu daripadamu dan apa yang engkau lakukan dalam hajimu maka lakukan juga dalam umrahmu.”

١٠- و حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ مَنْصُورٍ أَخْبَرَنَا أَبُو عَلِيٍّ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ الْمَجِيدِ حَدَّثَنَا رَبَاحُ بْنُ أَبِي مَعْرُوفٍ قَالَ سَمِعْتُ عَطَاءً قَالَ أَخْبَرَنِي صَفْوَانُ بْنُ يَعْلَى عَنْ أَبِيهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَكُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَتَاهُ رَجُلٌ عَلَيْهِ جُبَّةٌ بِهَا أَثَرٌ مِنْ خَلُوقٍ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أَحْرَمْتُ بِعُمْرَةٍ فَكَيْفَ أَفْعَلُ فَسَكَتَ عَنْهُ فَلَمْ يَرْجِعْ إِلَيْهِ وَكَانَ عُمَرُ يَسْتُرُهُ إِذَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ الْوَحْيُ يُظِلُّهُ فَقُلْتُ لِعُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ إِنِّي أُحِبُّ إِذَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ الْوَحْيُ أَنْ أُدْخِلَ رَأْسِي مَعَهُ فِي الثَّوْبِ فَلَمَّا أُنْزِلَ عَلَيْهِ خَمَّرَهُ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بِالثَّوْبِ فَجِئْتُهُ فَأَدْخَلْتُ رَأْسِي مَعَهُ فِي الثَّوْبِ فَنَظَرْتُ إِلَيْهِ فَلَمَّا سُرِّيَ عَنْهُ قَالَ أَيْنَ السَّائِلُ آنِفًا عَنْ الْعُمْرَةِ فَقَامَ إِلَيْهِ الرَّجُلُ فَقَالَ انْزِعْ عَنْكَ جُبَّتَكَ وَاغْسِلْ أَثَرَ الْخَلُوقِ الَّذِي بِكَ وَافْعَلْ فِي عُمْرَتِكَ مَا كُنْتَ فَاعِلًا فِي حَجِّكَ

Ishaq bin Manshur telah meriwayatkan kepada kami, katanya:  Abu ‘Ali ‘Ubaidullah bin Abd al-Majid telah menceritakan kepada kami, katanya: Rabah bin Abi Ma’ruf telah meriwayatkan kepada kami, katanya: saya mendengar ‘Ato` berkata, Sofwan bin Ya’la telah menceritakan kepada saya daripada ayahnya, beliau berkata: “Kami berada bersama Rasulullah s.a.w., tiba-tiba datang seorang lelaki yang memakai jubah yang ada padanya kesan wangian yang berwarna kuning. Dia berkata: “Wahai Rasulullah! Saya telah memakai ihram untuk umrah. Bagaimana saya hendak lakukan?” Nabi s.a.w. diam dan tidak menjawab pertanyaanya itu. Umar pula menutupnya dengan kain bila turun wahyu kepadanya. Saya berkata kepada Umar: “Saya ingin memasukkan kepala saya bersamanya dalam kain bila turun wahyu kepadanya.” Maka bila turun wahyu kepada Baginda, Umar pun menudung dengan kain lalu saya datang dan memasukkan kepala saya bersama Baginda dalam kain. Saya pun lihat kepada Nabi s.a.w., bila hilang keadaan itu daripada nya maka Baginda pun bertanya: “Di mana orang yang bertanya tentang umrah tadi?” Orang itu pun bangun pergi kepada Baginda lalu Baginda bersabda: “Tanggalkan jubahmu dari tubuhmu, basuhkan kesan wangian yang ada padamu dan lakukan apa yang yang lakukan dalam hajimu.”

Check Also

Sahih Muslim – Kitab Haji – Sesi 44 – Bab Kelebihan Sembahyang Di Masjid Mekah Dan Madinah

Sahih Muslim – Matan Hadith – Kitab Haji – Sesi 44 – 22-Dis-2004   Matan MP3: …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *